SVT rapporterade · Har du varit med om en incident vid en cykelöverfart? Vad hände?

10.40
Jag har hitills inte blivit påkörd, men haft flera näradöden upplevelser. Situationen har varit densamma. Helt öppet, bra sikt, man tar ögonkontakt, men bilisten kör på utan att bromsa över huvud taget. Har sett det hända andra också. Ännu inte sett en krock, men det är bara en tidsfråga.

Har hitills själv kunnat väjja i de situationerna, men folk har blåst på ett par decimeter ifrån mig då. Kommer nog att bli min död en vacker dag.
10.53
Jag tycker nog att allt fler bilister lärt sig stanna och ta det försiktigt vid cykelöverfarterna. Men det räcker med en dålig bilist och taskig tajmning. Har varit nära att bli påkörd flera gånger. Min uppfattning är att bilister i Umeå håller för hög hastighet överlag i centrala delarna. Det är hetsig, otålig körning från många. Samtidigt ser jag cyklister köra ut på cykelöverfarter utan att ens överväga att stanna.
11.06
Upplever att cyklisterna cyklar mycket snabbare och inte ser sig för på just cykelöverfarter. Du har som cyklist ansvar att se dig för, trots att du har företräde.
Sedan dessa lurar i öronen.... De hör inte och blir ofokuserade på övrig trafik. Själv har jag aldrig på ngt ljud i lurarna när jag cyklar i ett högt trafikerat område, för min säkerhets skull.
/Magnus
11.07
Tycker inte att det är bilisterna som är problemet utan cyklisterna kommer farande i högsta fart så man hinner nästan inte stanna o dom ser sig inte för utan stirrar bara rakt fram med hörlurarna i öronen. Tycker att det är fn mardröm att köra i Umeå pga alla cyklister. När jag lärde mig att cykla så skulle man kliva av vid övergångsstället å gå över, det har jag lärt mina barn också😀
/Marie
11.32
Hör några av Umeås cyklister om trafikläget: ”Det är lite vilda västern” 
11.44
Känner många personer som tillhör dom äldre generationerna, inte en enda av dom känner till vad den nya skylten betyder.
Alla mina vänner tror att cyklarna fortfarande är skyldiga att kliva av och leda cykeln vid ett övergångsställe, oavsett skyltning.
12.30
Det jag upplever nu, men även tidigare, är att cyklister tror att de är befriade från ansvar vid dessa överfarter. De måste söka ögonkontakt med bilisterna innan de korsar överfarten, men det existerar inte längre.
Att dessa överfarter sedan ligger skymda av husväggar längs ÖK, gör dessa platser livsfarliga. Det verkar som att allt vett har kastats åt sidan, vilda västern får råda.
Tyvärr kommer olyckorna att öka pga. dessa nya överfarter. Fattar inte hur man från kommunen kunde godkänna denna lösning.
13.35
Jag använder både cykel och bil, och räknar mig som både cyklist och bilist. När jag cyklar möter jag alltid blicken med bilföraren för att se att bilisten är med på att jag ska passera. Tvärt om när jag sitter i bilen - då söker jag kontakt med cyklisten för att ge okej att cyklisten kan passera. Enkelt och bra. Fungerar alltid.
13.35
Tre gånger på kort tid har jag behövt bromsa in kraftigt för bilister som inte stannar. Jag är fullt medveten om problemen med den här korsningen och cyklar lugnt och fint över den. Jag söker kontakt med föraren men det hjälper inte alla gånger. Problemet är att vissa bilister inte behandlar dessa överfarter som en helt vanlig korsning med väjningsplikt. Det finns inte många bilister som skulle köra på i samma fart om de korsade en huvudled från en sidogata, speciellt inte med dålig sikt.
14.49
Kommunen måste upphöra med denna otydliga skyltning och istället använda skylt för väjningsplikt som i princip alla trafikanter förstår, detta i kombination med obruten cykelbana ger väjningsplikt för tex bilister, skylt för cykelöverfart är okänd och för lik övergångsställe. Om kommunen envisas med skylt för cykelöverfart måste det genom tydliga avsmalningar, höjdskillnader och skiftande underlag bli tydligare att man som bilist närmar sig en cykelöverfart, jag och många med mig har missat detta när vi kör bil.

Ett tips till de som är kritiska till cyklister som grupp är att testa cykla själva i stan då och då. Om man som jag och många med mig har erfarenhet från fler trafikslag än ett får man en större förståelse och de olika trafikslagens förutsättningar i trafiken. Om vi som cyklar i mötet med motortrafik inte alltid var beredda på att bilen, bussen eller lastbilen missar eller skiter i att de har väjningsplikt så skulle det bli mängder skadade och döda cyklister i trafiken. Glöm heller inte att när bilist möter cyklist i blandtrafik utanför cykelbana så har cyklist och bilist samma skyldigheter vad gäller tex väjningsplikt, tänk huvudled, högerregel, utfartsregel, cirkulationsplats osv.
14.49
Det vore också mycket spännande om någon från kommunen eller media kunde ställa sig 30 min vid Nygatans cykelöverfart och undersöka hur många förseelser de ser.
Tack för tipset! 
15.59
Jag älskar cykelöverfarterna! Och jag kör både cykel och bil dagligen. Givetvis har vi en inkörningsperiod framför oss för samtliga trafikanter då alla behöver lära sig att det finns cykelöverfarter och vad som gäller. Därför är jag väldigt noggrann både när jag cyklar och kör-för att se till så att inga olyckor sker. Men som bilist är mitt ansvar ännu större. Jag har uppenbarligen väjningsplikt gentemot både cyklister och fotgängare och måste således anpassa farten så att jag hinner stanna, utifrån den sikt som råder. Det kan betyda att krypa fram i fem km/h. När jag kör ett tyngre fordon ska jag givetvis ta ansvar för att de som är mindre skyddade inte blir påkörda. Allra mest där de faktiskt har företräde!

Dessutom är alla lösningar som underlättar för fossilfria transporter ett måste för ett bättre klimat och en bättre luft lokalt i staden. Alla kan inte cykla, nej visst, men varje bil som får stå förbättrar miljön för alla, även den som sitter i bilen. Så jag önskar att fler kunde se till allmännyttan och skippa det egoistiska tugget kring att bedyra det egna transportmedlets offerkoftor.
17.18
Min mor blev påkörd vid cykelöverfarten vid Navet för ngn mån sedan. En tant som bara stannade för trafik som skulle över övergångsstället från ett håll och glömde kolla åt andra hållet. Mamma flög i marken och blev som tur var hjälpt av de två män bilisten behagat släppa över. Hon gick hem, blev sedan ivägskjutsad till akuten av ett syskon där det visade sig att hon brytit handleden.
18.12
Jag cyklar ofta och tar bilen i stan i bland. På Uttervägen i Umeå är en cykelöverfart där en del vegetation skymmer sikten för den som kommer i bil och försöker se om någon cyklist närmast sej överfarten, allra helst i mörker och ännu värre i dåligt väder. Alltför många färdas ju utan att ha lyse på cykeln. Och belysningen längs med cykelbanan har ju inte sådan styrka att den bidrar till mina möjligheter som bilist att upptäcka helt mörklagda cyklister. Och som om inte detta var nog så lade snöröjarna i vintras upp en jättehög med snö alldeles invid där cykelbanan ska passera bilvägen, vilket förstås helt stängde all sikt mot cykelbanan. Dessutom har man smalnat av bilarnas körbana just vid överfarten, något som gör att man som bilist tvingas ägna skärpt uppmärksamhet åt sitt eget fordons framförande genom cykelöverfarten, i stället för att kolla efter annalkande cyklister. Olycksrisker är bara förnamnet.
20.11
Dagens yngre å medel ålders cyklister är oftast en fara vid cykel överfarten och vanliga övergångsställen där det är skymd sikt.att se dom innan dom dyker upp på kör fälterna, visa mer respekt för och om livet.
20.11
Jobbar med service så jag kör en massa inne i umeå. Jag tycker faktiskt det är ett under att inte det är fler cykelolyckor. Dom flesta cyklister ( inte alla ) kör rakt ut i gatan utan att se sig för och har dessutom hörlurar på huvudet.
Väldigt märkligt beteende..
20.11
Jag tror att en stor anledning till de olyckor som skett beror på att trafikskyltarna för gång- respektive cykelöverfart är för likadana. Varför inte göra cykelöverfartsskylten med gul bakgrund?
20.24
Jag såg en händelse på en cykelöverfart. En bilist körde över och när bakpartiet på bilen nästen va över kom en cyklist i hög fart och körde rakt över vägen och in i bilens bakparti. Cyklisten ramlade men det gick bra. Bilföraren klev ur bilen och bad om ursäkt. Men det va ju faktiskt cyklisten som körde på bilen. Jag kör bil i Umeå varje dag och upplever att cyklisterna är en trafikfara för de ser sig inte för, verkar ta för givet att de har företräde överallt.
05.40
Kan någon förklara vad skillnaden har blivit med cykelöverfarter jämfört med som det var tidigare(förutom ökade kostnader då)?
Både nu som då måste cyklister och bilister ta hänsyn och ha ögonkontakt med varandra. Onödiga kostnader som skulle kunna användas till viktigare saker men det håller kanske överflödig personal med jobb i alla fall!
Hej! Vid en cykelöverfart har bilisten väjningsplikt mot cyklister och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Men cyklister och förare av moped klass II ska ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. Till skillnad från ett obevakat övergångsställe där bilisten endast har väjningsplikt mot gående, inte cyklister.

Hoppas du fick svar på din fråga!
/Alekzandra
07.36
Inte än
08.06
Jag tycker man ska stänga trafiken från kyrkbrons rondellen till västra norrlandsgatan. Finns ingen anledning att ha en så högtrafikerad väg ICE fordon ska gå igenom staden. Korsningen Nytorgsgatan och nygatan är också ett problem. Där det verkar vara oklart att cyklisterna har företräde. Hela skolgatan är huvudled men det skiter vissa bilister blankt i när det gäller cyklister. På samtliga ställen ovan har jag nästan blivit påkörd flera gånger.
09.51
Reglerna är för komplexa. Alla undantag i den generella lagstiftningen om hur fordon ska förhålla sig till varandra gör det bara värre. Sluta särbehandla cykelvägar som utfarter eller passager. Kalla dem istället korsningar, inför tydlig väjningsplikt och högerregel som det passar.

Varken de som kör bil eller de som cyklar har en susning om vad som gäller och när. Vi behöver färre regler och undantag, inte fler.
13.27
Jag har alltid blivit påkörd vid övergångställen. Jag tycker att bilar ska stanna om jag går. Men ofta är det bättre att köra
14.22
Sluta gnäll alla bortskämda cyklister. Trafikregler bygger helt på hänsyn mellan trafikanterna. Bilister gör ständigt fel men då ska du som cyklist vara beredd på det. Förvänta dig aldrig att någon ska göra rätt. Bara för att bilisten alltid får bötern behöver inte cyklister bete sig som idioter i trafiken.
15.25
Jag har sett cyklister bromsa så de slängs av cykeln när bilister har låtit bli att iaktta väjningsplikt vid Nygatans cykelöverfart. Jag har även varit med om en bilist på samma plats som var nära att köra på mig och helt hade missat eller inte brydde sig om att han hade väjningsplikt. Vad gäller vinster är tanken med olika typer av farthinder att människor inte ska dö, en miljövinst är mindre buller och lägre utsläpp, om fordonsförarna håller en lägre hastighet och inte bromsar inför och gasar efter exempelvis cykelöverfarten.

Oavsett håller jag med Daniel nedan, trafiklagstiftningen är för komplex och behöver revideras. Detta kan inte Umeå kommun göra men de lokala politikerna kan påtala behovet för sina kollegor i riksdag och regering. En kommun kan också med befintliga verktyg välja att utforma infrastruktur för cykel tydligt. Exempelvis genom att använda kända vägmärken. Något de flesta cyklister kanske inte vet att de faktiskt idag har väjningsplikt på varje tvärgata längs Nygatans cykelbana från Järnvägsgatan till ÖK, det vill säga varje gång cyklisten åker ut på cykelpassagen gäller väjningsplikt (även om korsande trafik också har väjningsplikt pga skyltning).
15.25
Har svårt att se någon miljövinst överhuvudtaget när cykelöverfarterna orsakar långa bilköer då inga bilat tar sig förbi i rusningstider. Det är dessutom inte bara vid cykelöverfarter som cyklister är odödliga. Obs! Bilister har inte mörkerseende. ALLA trafikanter är människor och gör misstag. Visa hänsyn och behåll lugnet (och rätt hastighet) så löser sig många problem
15.59
Eftersom jag passerar navet 2 gånger per dag så ser jag flera gånger per vecka hur dödspiloter på cykel passerar överfarten i full fart utan att ta hänsyn till övrig trafik. Överfarterna är felbyggda, borde byggas så cyklisterna var tvungna att bromsa in innan dom passerar.
16.19
FÖRBJUD CYKLAR.
17.31
jag bodde för länge sedan i en stad med kraftig cykeltrafik speciellt på en cykel/gång-bana. Man hade satt upp trafikljus med sensorer både på cykelbana och gator. Inga olyckor alls hände på den cykelleden under de sex år jag bodde i staden. Både bilister och cyklister förstod vad rött ljus betydde. Detta är emot nuvarande principer förstår jag, men principer utan eftertanke har dödat många.
18.26
Jag är både en van bilist och cyklist inom umeå.
Tyvärr ser jag allt för ofta cyklister som inte bromsar ner inför överfarter och som cyklar rakt ut på gångbanor/övergångställen utan en tanke på att varken själv hinna stanna eller att bilar ska hinna se och stanna. De kan komma i full fart rakt ut och det har varit många gånger jag blivit omcyklad just i samband med överfarter av cyklister som inte tar det lungt i trafiken. Självfallet finns det även bilister som kör för fort osv, men jag ser betydligt fler cyklister cykla rakt ut (jag ser sällan bilister köra rakt ut över en starkt trafikerad väg, på samma sätt som cyklister gör över tex ÖK i Umeå). Att bilister missar rödljus händer också, men när jag som cyklist står stilla vid rödljusen brukar jag få stå stilla själv medans alla andra cyklister bara fortsätter rakt ut.
Tyvärr är detta inte tillräckligt prioriterat bland polisen och det är ett stort problem anser jag. Många tror att allt handlar om vem som har rätt/fel i trafiken och missar att det är ett samspel som kan ha livshotande konsekvenser om man i sten hävdar ens rätt och inte tänker på att alla kan ha en dålig dag eller mista koncentrationen för ett ögonblick.
21.25
Tack för era inlägg! Nu stänger vi chatten tills vidare!