SVT rapporterade · Chatta med oss: Har du eller någon närstående till dig också känt att ni har blivit lurad av en hemförsäljare och sen suttit fast i avtal med lång bindningstid?

Intressant att läsa om era erfarenheter! Men, vår journalistik utgår alltid från att utpekade personer och företag ska få möjlighet att bemöta kritiken. Därför döljer vi de namn som ni nämner i era inlägg. Läs mer om hur vi jobbar här: https://kontakt.svt.se/guide/vad-innebar-det-att-svt-ska-vara-opartiska?category=vanliga-fragor
Tack för att ni delade med er av era historier och åsikter! Nu stänger vi för denna gång.
08.29
Kan man verkligen ärva skulder?
Du har helt rätt. Det är dödsboet som har skulderna, inte efterlevande.
/Amanda, webbreporter SVT Nyheter Värmland
08.29
Sverige , ett paradis för allehanda oseriösa aktörer samt handlingsförlamade politiker.
08.35
Edgar Larm. Jag hade Securitas när 'Edgar' knackade på dörren och sa att deras larm blir 'mycket' billigare, vilket var bluff. Försäljaren berättade INTE hela sanningen. Det fungerade inte heller. Efter 1 år sa jag upp det 2018, men ingen har kommit för att montera ner larmet. De skickar kravet till Kronofogden i stället.
09.18
Fick mitt elabonnemang kapat av (elbolag) Märkte i januari i år att jag inte fick några elräkningar från Fortum. När jag kontaktade Fortum, berättade dom att mitt abonnemang hos dom var avslutat. Eftersom jag inte beställt något av (elbolag) bestred jag givetvis alla fakturor.
09.50
De brukar väl hota med Inkasso/Kronofogden, men även att det går till tingsrätten om man inte betalar. Jag har ingen erfarenhet av det, men hur vanligt är det att de driver det till tingsrätten? Enbart hot, eller det händer då och då?
@J-Å - Det är intressanta frågor du ställer. Vi på SVT har inga siffror på det. Kanske finns det någon annan som har erfarenhet av det du nämner?
/Amanda, webbreporter SVT Nyheter Värmland
12.19
Detta är ju inte riktiga nyheter, mannen i fråga har ju köpt grejerna. Det är inget abonnemang som har trädit i kraft. Köpt som köpt.
@Kjell - Mannen som köpte larmutrustning var vid tillfället 80 år gammal och svårt sjuk i cancer. Enligt familjen uppfattade han inte sin ångerrätt, avtalet har en bindningstid på tio år och larmet fungerar enligt familjen inte. Saker som alla, enligt Konsumentverket, gör att man kan ha rätt att bryta ett avtal som man i dödsboet inte vill ha kvar.
13.55
Många är vi som blivit drabbade, eller vad man ska kalla det, av Edgars försäljningsmetoder.

Vi hade säljare på dörren, som satt här vid köksbordet och berättade alla fördelarna med villalarm och hur bra Edgar Security var. Vi gjorde, dessvärre felet att inte läsa igenom alla avtal etc, utan vi litade på säljaren och skrev på pappren som han lade fram. Det var aldrig prat om något köp av larm av säljaren och inte hade vi någon önskan om att göra det heller. Vi hade förut larm från annan leverantör, där larmet ingick i månadskostnaden och var i grunden nöjda med det, men fick informationen av säljaren hos Edgar att här skulle månadskostnaden nu bli avsevärt mycket lägre, vilket gjorde att vi valde att byta leverantör av larmtjänst.

Det levererade larmet fungerade inte alls som det skulle från dag ett utan det var diverse småfel hela tiden och som Marcus Edgar hela tiden varit införstådd med, saker som han har försökt rett ut. Så långt bra.

I slutet av förra året inträffade saker, som gjorde att måttet rann över. Ungdomarna var hemma och en fest hölls. Tänker inte gå in på exakta händelser runt om detta, men nu fungerade inte larmet alls. Kameror var ur funktion och larmet stod förövrigt ur funktion. Vi vuxna var på resa på Ålands hav, så vi var långt undan. Efter lång tid, kom vi i alla fall i kontakt med Värmlandspolisen och gärningsman greps på plats.

Kontakt skedde med Marcus Edgar, vi förklarade läget och vi skulle nu få ett larm av God Will, som det hette och att det skulle vara marknadens bästa. Larmet kom och installerades. 7 månader senare, kommer det faktura från Edgar Security, när vi slutbetalat första larmet det som aldrig fungerade som det skulle. Där står att första larmet var skadat grundat strömspik och var därför ett försäkringsärende. Ja, nu blir det ett rättsligt efterspel av det hela då vi bestridigt det hela och anmält det hela till vårt försäkringsbolag. Exakt hur det kommer att sluta i den processen vet vi ju inte och tänker inte heller skriva ut argument på nätet så företaget Edgar ska få förbereda sig före rättssalen.

Så nej, åter till ett riktigt säkerhetsföretag och bort från Edgar Security AB
19.58
Vi blev pålurade ett larm av en säljare för edgar security i våras. Som tur var drog vi öronen åt oss när vi började märka att de var oerhört svåra att få kontakt med. Vi hade frågor inför bytet av larm o installation. Ringde en vecka utan att få tag i kundtjänst eller något. Vi använde ångerrätten. Då började säljaren höra av sig o ifrågasätta varför. Vi skickad din papper på ångerrätt. Men efter ett par veckor så damp fakturan ner ändå. Trots att vi även avbokat installation o ej tagit emot något larm. Vi bestred fakturan o de få gånger jag kommit fram till kundtjänst eller liknande på telefon har det varit okunnig personal som upplevs som de sitter hemma o ej har någon dator eller uppgifter eller nått. Såsmåningom dök även en faktura från Wasa kredit upp.. fick ringa till dem med o förklara allt. De visade sig att de var i konflikt. Wasa kredit hade då ett antal ärenden med detta företag. Fick fylla i massa uppgifter o skicka in alla papper som jag som tur var tagit kopior på o sparat alla Mail o dylikt. Där står vi nu.
19.58
Hade ett rent helvete att få abonnemanget avslutat
21.43
Här kommer en tittarreaktion som kom via mejl:
Kan tycka att detta är en häxjakt ..att man säljer ett larm till en äldre ja de beror ju på om personen inte är omyndighets förklarad, att någon är sjuk och tecknar avtal är ju ej säkert att personen meddelat säljaren hur ska då personen som säljer veta .? Att larmet ej fungerar kan ju bero på  att internet inte är aktivt eller tillräckligt starkt, de finns ju alltid en orsak som alltid går att lösa, att vd ej ville medverka vid intervju kan ju vara att just då inte fanns möjlighet att bemöta, själv har vi Edgar security och har haft i många år, aldrig några bekymmer och ett väldigt bra larm , kan ju själv bestämma hur jag vill ha de, om jag vill ha kopplat till larmcentral eller ej är mitt beslut, har aldrig upplevt företaget som bluff utan snarare ett väl fungerande bemötande,, har oxå en äldre far som har larmet och är nöjd med de, men,åter till ärendet så låter de konstigt om de är tecknat ett avtal på 10 år . De är ju säljaren o köparen som i samförstånd kommer överrens med hur mycket månadskostnaden hamnar på, ja man köper sitt larm, men hur litet eller stort beror ju oxå på vilken kostnad, att bestrida ett köp ja de kan man men som barn till en förälder  ärver man aldrig skulderna, dödsboet står för utgifter tills bouppteckning gjorts och avvecklats då finns de inga krav på att man ska betala något i den avldnes namn.. de är ju alltid en risk att köpa saker  , måste iallafall meddela att jag och min familj är supernöjda med edgars och deras bemötande men beklagar att ni fått  en annan syn..