SVT rapporterade · Är epatraktorer ett problem där du bor? I så fall – hur ska man lösa det?

07.26
Förbjud dessa fordon , förarna är inte mogna att framföra dessa i trafiken!
07.57
Trevligt inslag. Inga problem. Finns sämre bilförare
07.58
De borde få gå fortare, åtminstone 50 för att bättre följa med i trafiken och inte vara ett hinder för oss andra trafikanter.
I många länder, t.ex. på Island får man ta körkort tidigare än som i Sverige först vid 18. Bra tycker jag.
07.58
Epa är fint, som snus. Gött kött, trevlig lördag!
07.58
Förbud. Som 15 åring är man inte mogen, punkt slut.
07.58
Anser att vi skulle införa som de har i USA, Vid 16 år får de ta ett körkort som ger dem rätt att köra i 80km och när de fyller 18år omvandlas körkortet till vanligt B körkort.
08.00
Ett säkrare fordon än mopedbilar som dessutom går saktare 30km/h ( A-traktor ) vilket de flesta fordon är. EPA-traktorer får inte nyregistreras sen väldigt många år sen och finns ganska få idag.
08.01
Det är kanon att ungdomar har ett intresse ... håller dom borta från mycket skit. Nä mera Epa ock öka hastigheten till 50 km.
08.04
Förbjud EPA och mopedbilar under rusningstrafik, orsakar kilometerlånga köer och hetsiga omkörningar.
Skulle jag köra 30 på 80-väg och orsaka köer med min bil så skulle jag bli bötfälld.
08.04
Orsakar långa bilköer på morgonen när folk ska till jobbet!
08.04
Inget problem för mig. Tycker det är bra att ungdomarna har ett bilintresse istället för att hålla på med annat skit. Finns rötägg där lika som det finns i andra grupperingar. Jag håller på EPA-ungdomarna!
08.07
Förbjud dem. I Kungsbacka där jag bor är det dels buskörningar, dels risiga EPA som inte är trafiksäkra, dels trafikfara när andra bilister i rusningstrafik ska försöka köra om dem på 70- och 80 vägar. Sedan de nya EPA som kör fortare än de får, och hur är då krockskyddet i en sådan? Förslag till lösning- elcyklar.
08.07
Det finns absolut 15-åringar som kan hantera fordon och trafik, det finns äldre med körkort som inte kan det.
08.07
Ser det inte som något speciellt stort problem, de flesta sköter sig. Skulle påstå att det är den vanlige Svensson i sin personbil som står för den sämsta körstilen.
Däremot borde det ställas större krav på kontroller och besiktning samt miljökrav.
08.07
Bor i Gävleborg och finns en hel del epa här men inte så ofta dom stör däremot trimmade mopedbilar åker runt och härjar lite mer. MEN det stora problemet är att dom flesta vanliga bilister kör som svin och visar 0 hänsyn och hastigheten är alldeles för hög. Så ungdomarna sköter sig men dom lär sig av vad dom ser på vägarna. 😠
08.10
Om ett fordon får köra max 50 borde det fordonet endast få köra på vägar med hastighet 50. Och, konsekvenstänk är fullt utvecklat i 25 års ålder. Så absolut inte sänka körkortsåldern!!
08.10
Med tanke på hur dålig förarutbildningen är idag så är EPA /A traktorn det bästa komplementet vi har, att få trafikerfarenhet i två år innan man får vanligt körkort för bil är helt enkelt lysande. Att ungdomar inte skulle vara mogna vid 16 års ålder är bara nonsens. Har du kört EPA /A traktor skulle du få mycket lägre premie på din bilförsäkring när man fyller 18
08.11
Killar i 15-års åldern är vetenskapligt väldigt omogna= farliga i trafiken. Och på nätterna ska man sova! Det finns annar att göra än störa folks nattsömn.
08.11
Jag tycker att det ska göras besiktning antingen 1-2 ggr per år och inrikta sig på att kolla om de har mekat så de kan köra oftare. Jag ser rätt ofta att polisen har tagit fortkörare med epa/a-traktor.
08.21
Ser det inte som något problem. Bra att ungdomarna har ett intresse. Låt dom vara. Finns mycket sämre och värre problem på vägarna.
08.21
Det är ett stort problem med mopedbilar och A-traktorer. Det blir långa köer och farliga omkörningar. Mopedbilar borde förbjudas. Jag kan acceptera traktorer och arbetsfordon som kör i 30 km/h där det finns ett syfte med transport på allmän väg. Att A-traktor håller borta ungdomar från skit tror jag inte alls på.
08.21
Moped och EPA var förutsättningar för att jag och mina vänner skulle kunna ta oss någonstans när jag var yngre, så förbjud absolut inte detta. Problemet som jag ser det är att fordonen inte alltid är begränsade i hastighet så som de ska. Den begränsade erfarenheten i trafiken i kombination med snabba fordon och lockelsen att "vara vuxen" är bäddat för olyckor. Lösningen måste vara att föräldrar tar ansvar och både lär sin ungdomar trafikvett men också ser till att fordonen inte går fortare än tillåtet. De ansvarar fortfarande för en 15-åring.
08.21
Jättebra att ungdomar kan ta sig fram på ett säkert sätt. Ser större problem med andra förare, i synnerhet yrkesförare som kör på ett mer farligt vid. Men att öka från 30 till 50 km/h skulle nog se till att trafikrytmen var jämnare.
08.33
Förbjud dom. Det är en bil, tar upp lika mycket plats på vägen, är lika tung som en bil, går saktare men rör sig i samma trafikmiljö. Problemet är att förarna är omogna och farliga i trafiken!
08.33
Nog för att en del verkar gå för fort och det är ju inte bra. Men det stora problemet där jag bor är det störande ljudet från de gigantiska bashögtalarna många använder helt hänsynslöst, dag som natt, när vi som jobbar helst vill sova.
08.33
Här i Ekeby, Bjuv finns en del EPA. Jag störs inte av dom, kul att tjejer/killar håller på med nåt istället för att bara dra runt. Men det är kul att köra om deras super upphottade/pimpade maskiner med min sura lilla Dacia.. haha!
08.33
Engagera motorklubbar i ungdomar. Öppna banor och motorgårdar på nära håll för dem. Ungdomar behöver träffpunkter och roliga aktiviteter.
08.33
Ser inte detta som något problem alls. Alla trafikanter kan ta det lugnt o visa hänsyn. Bra att ungdomarna kan ta sig fram skyddat o säkert.
08.34
A-traktor måste besiktas varje år, vilket är bra. Där försvann många rishögar från vägarna. När de numera är "trafiksäkra" enligt bilprovningen borde man kunna höja hastigheten till 45-50 km/h. Samma som mopedbilarna, för att det inte ska bli stoppklossar på vägarna.
08.34
En riktigt ordentlig satsning på kollektivtrafiken på landsbygden. En skälig beskattning av skogsbolag, gruvbolag och elbolag kan gott finansiera det. Då föesvinner behovet av epa, moped, etc. En höjning av bensinskatten sänker sedan antalet buskörningar, både bland bilister och epaförare.
08.34
Tycker allmänt att folk som åker i motorfordon beter sig väldigt hänsynslöst många gånger. Inte bara Epatraktorer.
08.34
Orsakar långa bilköer och livsfarliga omkörningar! Omogna förare. Om de måste finnas, begränsa till 50 väg.
08.34
Tycker inte att en sextonåring ska vara ute och köra i trafiken utan en vuxen bredvid, man har inte den utbildningen och förståelsen för hur man gör i trafiken, ibland har man stora tunga fordon, och dom går alldeles för fort, har sett EPA traktorer som kör 70 km/Tim. Och det är inte okej.
08.40
Tycker det är vansinne att man inte behöver mer än traktorkort för att köra bil i trafik ! Och traktorkort är ju bara ett teoriprov man behöver göra ! När de ser att en lång kö ligger bakom dem borde de ha förstånd att hålla så långt till höger som möjligt och vid tillfälle stanna och släppa förbi bakomvarande trafik ! Då skulle mycket vara löst .
08.40
Trafikmoralen bland oss vuxna i såväl yrkes- som privatbilar är snart sagt obefintlig. (Taxin som körde 160 i Stockholm är inget undantag, har själv suttit i en färdtjänsttaxi genom Stockholm där det gick en bra bit över 100 på tunnelsystemens 70-sträckor.) Så det är svårt att kräva att våra ungdomar ska vara bättre vare sig det gäller landsvägskörning eller stadskörning.

Finns det regelverk gällande hastighet, säkerhet mm måste det också finnas några som ser till så det efterlevs. Fler fartkameror, fler trafikpoliser behövs.

Mopedbilar på 2+1 vägar är förstås ingen höjdare men man överlever faktiskt ett par kilometer i 50 tills det blir tvåfiligt igen. Har även upplevt mopedbilar som stannat till i nödfickorna för att släppa förbi! Stort tack till er!

08.40
Epatraktorn är en jättebra fritidssysselsättning för ungdomar.
Det finns andra som väljer att bränna bilar istället. Nä, låt ungdomarna åka. Höj gärna hastigheten till 50.
08.40
Problemet är inte fordonstypen i sig utan hur de framförs. Hos oss är det inte primärt epatraktorer som är problemet utan bilar. Jag förstår att det är en del vill ha det som hobby att köra motorfordon vilket är ok så länge man ej stör någon annan eller utsätter någon för direkt fara. Problemet är de som ej visar hänsyn utan kör vårdslöst och håller människor vakna på nätterna. Detta är ett stort hälsoproblem. Stöld av medmänniskor livskvalité anser jag. Information samt att skärpa lagstiftningen så att man får indraget körkort under en period som vid upprepade förseelser till slut ger permanent indraget kort skulle vara effektivt. Vidare kan man kanse åläggas att besiktiga sina fordon en gång per kvartal. Dagens lagstiftning är inte effektiv vilket gör att polisen inte prioriterar denna typ av primärt störande karaktär. Jag har vid ett flertal tillfällen talat direkt med flera av dessa lokala förmågor (nästan uteslutande manliga individer) många är helt reko och förstår, andra når man inte fram till. Resultatet är dock nedslående.
EPA eller annat fordon: Dra in körkortet. De som sköter sig skall inte behöva bestraffas/tittas snett på.
Kläsamt att tillägga att det inte bara är unga personer som stör utan även vuxna män vilka effektivt väcker medmänniskor, exempelvis när de tidiga mornar varvar ut sin motorcykel på väg till jobbet. Hänsyn är nyckelordet.
Tack för ordet från motorintresserad man.
08.43
Ett otyg som missbrukas av merparten av förarna är min erfarenhet. Nästan alltid manipulerade för att gå för fort och inte sällan i dåligt skick trafiksäkerhetsmässigt.
08.43
Tyvärr har raggarkulturen förvandlats till en livstil som mest handlar om att åka omkring och vara full i en rosthög, ofta med högtalare på taket som skränar ut musik och larmljud när vanliga Arbetare försöker sova. Dra in körkortet för dem som använder sin bil för att störa.
08.43
Tycker att man ska förbjuda dessa fordon på våra vägar. Passar inte alls in i trafikrytmen.
08.49
Låt EPA-traktorn vara. Det är ju ett jätte bra sätt att förbereda ungdomar för det riktiga körkortet.
Det är ju inte ett samhällsproblem direkt.
Vi har betydligt andra smhällsoroblem än EPA:an.

Ämnet är lite patetiskt att ens ta upp som ett problem.
08.49
Jag bor i ett område där det finns ganska många ungdomar med Epor men har aldrig upplevt det som ett problem. Tvärtom tycker jag att de tillför någon form av liv i ett annars ganska dött samhälle.
Problemet ligger nog mycket hos dem som vill förbjuda eporna. Om förbud införs så kommer de bara hitta nåt nytt att störa sig på och vilja förbjuda.
Dessutom vet jag bekanta med företag inom verkstad och industri som noterat att dessa ungdomar ofta utvecklat goda färdigheter av att meka med sina fordom som sen är till stort gagn när det är dags för yrkeslivet.
08.50
EPA traktorer passar inte i trafiken. Där vi bor finns flera 1+2 vägar där en enda E traktor kan skapa långa köer. Dessutom är det ofta buskörning. Så bort med EPA traktorer.
08.50
Vi har EPA/A-traktor i området (Stockholm Norrort) och problemen med dessa är obefintliga, det är större problem med bussar, lastbilar och liknande. Synd att det ska gnällas om allt och alla, låt dom vara ifred
08.50
Där jag bor är problemet att förare av a-traktor kör fort och sladdar på den lilla grusvägen 20 märkt som löper parallellt med en större väg. Massor av hus, utfarter och många barn, djur etc. Det är helt klart omdömeslöst men vad kan man eg vänta sig av så unga personer. Tuffare regler för att få körkort för a-traktor och kännbara straff vid överträdelse är kanske en lösning. Sen behöver alla vi andra visa respekt också i trafiken. Håll hastigheten och undvik galna omkörningar!
08.50
Låt 16 åringarna ta riktigt körkort, det fungerar ju i USA, eler är Svenskarna 2 år efter utveckling?
08.50
Epa traktorer är fantastiskt bra. För alla ungdomar som bor på gles o landsbygd där inga eller glesa kollektivtransporter finns. Bara storstäder som klagar
09.20
Här i stan är det en handfull som kör riktigt illa. Fotbollsplaner har blivit sönderkörda och parkeringar svartmålade. Att de sen ligger som bromsklossar på hårt trafikerade vägar gör dem inte mer populära.
Det finns såklart förare som sköter sig men fordonet skapar överlag otrygghet i trafiken för bilförare och borde förbjudas. Alternativt höja hastigheten till 45 km/h så de går lika fort som en mopedbil.
09.21
Tycker det är bra att de har ett intresse och bildar en gemenskap
med detta intresse. Blir aldrig störd av deras åkande varken på
dagar eller nätter . Det jag blir störd på är ungdomsgäng vars
intresse är att bränna bilar på natten.
09.21
Det är som vanligt men bara snäppet värre nu för tiden. Det är inte EPA-traktorerna som är det egentliga problemet utan är att de framförs av ungdomar som då och då uppvisar ett omoget beteende. I dag, läs 2000-talet, finns inte någon grundläggande undervisning i vare sig trafikvett eller vett över huvud taget kvar för ungdomar som växer upp i ett samhälle där "vi" her ersatts av "jag". Samtidigt tycks många föräldrar tro att det är samhället som ska uppfostra barn och ungdomar vilket är helt fel. Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra och det är även föräldrarna som rättsligt står ansvariga om något händer.
Tyvärr är många unga föräldrar själva uppfostrade i tron att de är medelpunkten i världen utan annat ansvar än att tänka på sig själva. Då är det inte så underligt att barnen blir "kungar och princessor" och själva saknar förmågan att ta ansvar för sitt beteende.
09.21
jag ser inte epatraktorer som ett hinder för trafiken, jag ser en generation ungdomar som kommer att bli bra bilförare på sikt. Bor man dessutom i glesbygd är det ett måste att kunna ta sig till undervisning och hem.
09.21
De är ett fantastiskt sätt för unga att kunna komma ut i trafiken och störa alla stressade vuxna, som tror att de har SÅ bråttom till ICA😆
09.21
Ändra åldersgränsen för traktorkörkort till 18 år.
09.21
Höj hastigheten till 50km på epatraktorerna så blir det mindre problem med trafikrytmen. Tycker bilförarna ska visa mer hänsyn till ungdomar i trafiken oavsett moppe/epa eftersom det utvecklar körskicklighet innan körkortet. Epan är ett billigare alternativ till mopedbilen.
09.21
Epa traktor är ju trots allt en FD riktig bil med säkerhetskrav som skyddar passagerarna.
Jämför med mopedbilar en plastlåda på max 400kg.
Vad kan hända vid en krock på landsväg med ett annat fordon som kör t ex 80km/h. Skulle aldrig sätta mig eller mina barn i en sådan plastlåda. Epa traktor har åtminstone den fördelen.
09.22
Om dom vore lite smidiga och inte väsnades så mycket så skulle det inte vara ett problem heller.
09.22
Varför ska dem köra för fort eller över 30? De är väl olagligt.
09.22
Jag tycker de flesta epa ungdomar sköter sig exemplariskt. Har dom som klagar aldrig varit unga? Epa är ett bra och sunt intresse som skall uppmuntras, prata med ungdomarna istället för att klaga och skälla.
09.22
Finns folk som beter sig dåligt och folk som beter sig exemplariskt, spelar ingen roll om det gäller epa eller vanlig bil
09.22
Hamnar allt för ofta i långa köer bakom dom och dom förstår inte att dom kan flytta på sig när det finns möjlighet. Lek och buskörning hör inte hemma i trafiken. Dom tänker inte på att det får konsekvenser när dom senare ska ta ett riktigt körkort och utsätter sig själva och andra för fara.
09.23
Håller med till den delen att " vi andra" kan visa hänsyn också, men ofta stiger puls och humör sjunker när man tvingats ligga efter dessa LGFare kilometer efter kilometer och i extrema fall mil. De verkar ofta inte ha annat mål än att ligga slickade utmed mittlinjen utan en tanke på att tyngre fordon inte har acceleration att skryta med och behov av långa tomma raksträckor för att kunna passera säkert. På så sätt byggs kilometerköer upp och "hatet" vaknar i leden efter EPA/A-traktorn/mopedbilen. Men även våra vuxna bönder är lika dåliga i sina traktorer på att tömma köer som de samlat, så vi får kanske bita ihop och lära oss att snittfarten på våra vägar kommer vara en bit under hälften av vad den tidigare varit.
09.23
Passar inte in i trafikrytmen i Tyresö. Verkar medvetet vilja skapa långa köer på 50 vägar genom att aldrig släppa förbi bilar. De skulle snabbt kunna svänga in på en busshållsplata t.ex. Näe - bort med dem eller höj hastigheten till 50 km/h.
09.24
Efter att kollektivtrafik har förändrads med långa väntetider till och från skolorna för eleverna så har antalet mopedbilar och EPA traktor ökat drastiskt!
09.24
Det är ju bara att titta på den vita volvon så ser man varför det är vansinne att barn ska få köra sådana här fordon. Toktrimmad och låter illa, precis som andra epor man ser i filmen som vi i Säter ser åkandes runt för fort och på ett farligt sätt. Ungdomar i den här åldern är inte kognitivt redo att hantera ansvaret. Bort med otyget från vägarna, det är en uråldrig lagstiftning, menad för nått helt annat från början.
09.24
Upplever allmän irritation över att de ibland är ivägen. De får tydligen inte framföras i vägrenen tillfälligt för att släppa förbi. Bilarna borde vara bättre synliga med s.k. " groggblandare" i gult ovanför takhöjd. Tidsbegränsning för användning i högtrafik på vissa omkörningsförbjudna sträckor.
09.24
Endera förbjud dem eller höj hastigheten till 50 och inför krav på årlig besiktning.
09.25
Det är ett problem där jag bor då dessa används som leksak. En person under 18 år får inte äga ett registrerat fordon så föräldrarna har ett ansvar. Även här. Egentligen skulle detta fordon tagits bort för 30 år sen. Finns inte i något annat land än Sverige.
09.25
Ta bort begreppen epatraktor och mopedbil! De är en stor trafikfara!!!
09.25
Tycker det äntligen är dags att skärpa lagarna för moped- och epabilar. De är en fara för andra trafikanter. Sätt förbud på allmänna vägar, enbart grusväg.
09.25
Epatraktor anser jag borde förbjudas. Jag kan fatta att det är en roligt och positivt för en 15 åring men som förare av en "vanlig" bil så skapar de bara oreda och ineffektivitet i trafiken.
09.25
Ja det är ett problem. Där jag bor skapar det långa köer på gator och vägar. De sladdar, buskör och spelar hög musik. Det behöver bli tuffare tag för att ta körkort för epatrakorer, höja åldersgränsen för att köra dem, samt kännbara straff vid lagöverträdelser.
09.25
Tyvärr ett problem. Föraren kan inte motstå grupptrycket och tar med alla sina kompisar i hytten, Jag ser tyvärr dagligen 4,5 ungdomar som har tryckts in och sitter på varandra vilket så klart blir livsfarligt då föraren inte ser ordentligt . Svårlöst då detta är en mognadsfråga och föräldrarna kan ju omöjligen hålla koll på det. Skulle aldrig ge min 15 åriga kille (nu 18 )en bil när han var15, älskar honom ,världens finaste men de är inte redo att hantera situationerna som uppstår. Tack för mig. Bor i Höllviken.
09.26
Vår bil blev påkörd av en epabil som körde i för hög hastighet i en fyrvägskorsning, den körde så fort att den kom över på vår sida och sladdade in i vår vänstra bakdörr. Den hade väjningsplikt för oss. Föraren och dennes föräldrar ljög om händelsen så vi höll på att inte få ut på försäkringen. Slutligen, efter flera månader slapp vi dock betala. Om föraren hade kört med laglig hastighet så hade detta troligen inte hänt. Tråkigt att föräldrarna försvarade sitt barn, istället för att ta sitt föräldraansvar!
09.26
Finns absolut inget syfte då de lika gärna kan skaffa moped-bil som får gå i 45 istället. Här i stan åker de runt kvällstid och blockerar vägarna när de inte står och spelar Eddie Meduza på högsta volym sent på kvällen i ett villaområde. Ett jävla otyg är vad det är.
09.27
Vi bor i ett samhälle med låg kriminalitet och få sociala problem men EPA/A-traktorerna är ett jätteproblem. Ungdomarna buskör som vansinniga, flera katter har blivit ihjälkörda. Ungdomarna har ofta väldigt fina fordon som man kan förstå att kostat pengar, vilket gör mig förbryllad att de kommer nog från familjer med god ekonomi och det förbryllar mig att vilka köper något så pass dyrt till sina barn men sedan struntar i om ungarna kör ihjäl sig själva eller någon annan? Tänker man på det viset, så känns samhället plötsligt olustigt och "kallt". Jag kan tycka att föräldrarna när de köper ett dylikt fordon eller en ens en moped till sina barn, så borde det ingå en överenskommelse att föräldrarna då tar sig rätten att när som helst testköra fordonet och kontrollera hur fort det kan gå. Samt att de verkligen gör det.

Vårt samhälle hade en lokal polis som tyvärr gick i pension och sedan har man inte hittat någon ersättare. Pensionären ville tydligen fortsätta jobba deltid men fick avslag. Denne polis var väldigt engagerad i problemet med buskörningar men det verkade inte som att han fick särskilt mycket "back up" av ungdomarnas föräldrar. Det är skrämmande att föräldrar inte verkar bry sig och kanske givit ungdomarna dessa fordon för att kompensera sitt förmodligen dåliga samvete för att de nog kommit på att de nog inte älskar sina barn men vill verka göra det genom dyrbara gåvor? Samt att de är så många familjer som verkar ha det så? Här är det typ tio, kanske t.o.m. tjugotal i ett relativt litet samhälle. Att varför bryr sig inte föräldrarna? Hur svårt kan det vara att kontrollera sina barns fordon? Jag skulle vilja höra föräldrarna svara för det här.
09.28
Till att börja med så hör dom inte hemma på vägarna. OM man nu inte kan bli av med problemet så måste dom lära sig att köra åt sidan. Pendlar långt till jobbet och får normalt ta drygt en timma på mig i körtid men hamnar man bakom en sån och inte kommer om...då ökar olycksrisken. Ser nästan dagligen galna omkörningar för folk blir stressade då man förstås inte räknar med att behöva puttra i 3o km/h. Sen vet vi ju av forskning att ungdomars hjärna och omdömen inte har växt klart förrän efter 2o års åldern.
09.28
Många sköter sig för jag bor MEN vissa som kör förbi dånar så mycket med sina högtalare så fönstrena skakar. Så jag skulle vilja införa högre skatt för dom som har starka bashögtalare, som gör att vi som besväras kan få ersättning för det. En bil är inte lika isolerad som ett hus som många tror.
09.29
Ja det är ett problem. Vi har precis var påkörda av sådana 2 st bakifrån av 16 åringar och skulle säga barn. Det finns anledning att man får körkort vid 18 år och jag förstår inte varför de tillåts på våra gator. Låt de föräldrar åka med de ungdomar varje gång de sätter sig i trafiken så kan de lära sig. Orolig för denna utveckling men det kan vi inte stoppa bara lära oss att leva med och hantera. Det blir dyrt till samhälle och försäkring.
09.29
Det är föräldrarnas ansvar att deras barn sköter sig i allmänhet och framförallt prata med era barn. Föräldrarna kan vara ute på kvällarna för att se vad deras barn håller på med. Man spelar inte hög musik på nätterna eller gasa så man tror att motorn ska sprängas, när det finns andra som behöver få sova, barn som vuxna. Det kan de hålla på med där ingen bor.
09.29
I Piteå är epatraktorerna ett stort problem. Dom används ofta för att störa trafiken medvetet. Bland annat så används dom för att bromsa upp trafiken på E4:an. Ungdomarna har en tävling om vem som kan skapa dom längsta köerna.
Sen är ju eporna en miljöbov av rang. Dom drar ju ofta 1,5-2 liter per mil pga hur man tvingas spärra växellådorna.
Så sammantaget så är dom både farliga i trafiken och skadliga för miljön.

Min lösning är att låta ungdomarna ta ett "ungdomskörkort" som ger dom rätt att köra ca 60 km/h. Då bromsar dom inte upp trafiken lika mycket. Sen så måste ju bilarna märkas upp på nåt sätt med någon skylt av nåt slag. Då blir det också lättare för polisen att hålla koll på att ungdomarna sköter sig. Skulle dom köra för fort så förlorar dom rätten att ta körkortet på 5 år. På så sätt ökar motivationen att faktiskt sköta sig.
Vinsten blir också att vi får bort dessa farliga och miljövidriga bilar från vägarna. Sen så skulle även fler få möjlighet att köra bil då en epatraktor idag kostar som en bättre begagnad bil och därmed blir nåt som bara barn med föräldrar med rätt god ekonomi har råd med.
09.30
Förbjud mopedbilar och epa på alla vägar där hastigheten är satt över 50 km/h. Skapar bara köer och farliga omkörningar. Minst förbud i rusningstid iaf.
09.30
Jag läser kommentarerna i chatten och ser att några anser att åldern bör höjas för att få framföra A-traktor i trafiken, en del går så långt som att dom vill föbjuda -åringar att ta traktorkort. Dessa kommentarer gör mig illa till mods, har dessa personer redan glömt bort vad dom gjorde på sin egen 15-årsdag.. Då behövdes minsann inte ens ett traktorkort för att ge sig ut i trafiken på sin Zundapp eller Sahcs.
09.30
Förbjuda EPA traktorer de gör ingen nytta. Många är hänsynslösa och tittar på sina telefoner när de kör..
09.30
Förbjud dem. Ungdomarna nöjeskör dygnet runt. De skapar köer, stör på nätterna då de verkar sakna ljuddämpare och spelar så det dånar i husen. Dessutom spyr de ut avgaser! Det vore bättre om unga tog cykeln, fötterna eller bussen till skolan, affären eller kompisarna nån gång.
09.31
Det är väl vettigt att det finns fordon ute och drar ned det oftast alltför snabba emot efter vägarna. Om jag blir irriterad efter att ligga efter en fordon som kör långsamt kanske jag ska fundera över min egen körning. Sen att de har musik på och "lever" om. Det har väl alla med även nytaget körkort gjort.
09.32
Syftet med A-traktorer och epa traktorer finns inte längre det har blivit leksaker för ungdomar.
Finns inte plats för dessa fordon i dagens trafikmiljö så de bör förbjudas
09.32
Där jag bor är det väldigt backigt och tyvärr verkar många Epor ha problem med det, det går i max 10 km/h i uppförsbackar. Är det då "rusningstid" kl 7-8 och 16-17 bildas alltid långa köer. Lär ungdommarna att köra in på en busshållplats eller liknande för att släppa förbi.
09.45
Låt ungdomarna köra epa😃! Höj gärna hastigheten till 50km/h.
Myndighets resurser borde gå till ”riktiga” problem!
09.45
Omkring Lidköping har EPA-traktorer varit vanliga länge. Visst kan det ibland vara svårt att köra om, men jag tycker förarna alltid försöker hjälpa till i alla fall. Tack för det.
09.46
Buskörning med A-traktorer har alltid funnits där men nu verkar de ha eskalerat. Vägen som passerar mitt hus har blivit någon racesträcka, (inte bara för a-traktorer utan även andra förare, b.la. kommunanställda) men nu när det blir halt så sladdas det förbi huset oavsett tidpunkt.
Är en skymd backe så det blir lätt hänt att de missar när någon av oss som bor här svänger ut på vägen då det inte går 30km/h.

Blivit betydligt fler a-traktorer sedan de höjde priset för att ta mopedkortet.
09.46
Tjocktv o EPA hör ihop.
09.46
15-åringar är inte mogen till att köra bil, oavsett om bilen går långsamt eller fort. De har inte omdömet. De är en fara för sig själva och alla andra trafikanter.
09.46
Kan ju tillägga att det verkar som att vissa faktiskt har som mål att störa andra. Skrattade ihjäl mig när en kille kom i somras med nedvevade rutor, basen på fulla volym men när han passerade hördes ingen som helst mellanregister eller diskant!
Man kan ju undra hur bra musiken är utan musik?
09.46
Årlig besiktning, någon form av förarprov och höjd hastighet till 50km/h. Då tror jag de flesta skulle nöja sig med att åka lagligt och det är ju betydligt säkrare vid en olycka att färdas i en ”riktig” bil i 50km/h än 45 i en mopedbil. Dess utom följer de ju trafikrytmen på ett bättre sätt....
09.46
Det är bra att ungdomarna gör något vettigt med sin fritid. Jag har haft körkort i 20 år och aldrig upplevt något problem med epatraktorer. Däremot är det ett dagligt problem med äldre som varken ser eller hör eller har uppdaterat sina kunskaper om trafikregler. Dessa ska efter ett obligatoriskt test kunna tas ur trafik.
09.47
Inte bara klagomål från folk i storstäder. Vi på mindre orter har större problem med epatraktorer då de förekommer mer här. När de kör i 30 så stör de övrig trafik och då de ganska ofta körs i samma hastighet som vanliga bilar är de en trafikfara. Förarna ses ofta använda mobiltelefoner och mer buskörning än från övriga trafikanter. Inte mogna nog för att hantera fordon i trafik. Lösning - begränsa användning till högst 50-väg, mer kontroller av förare och fordon med böter till vårdnadshavare och påverkan av förarens möjlighet att ta körkort efter överträdelser.
09.47
En ren leksak. En rest från krigsåren som borde tagits bort för länge sedan. Finns inga rimliga skäl att inte ta bort eländet.
09.47
Säkerheten och brist på hänsyn för allmänheten är ett problem. Höj kraven på förarutbildning. Höj polisnärvaron och kontroller. Anordna föräldrautbildningar. Anpassa lokala ordningsföreskrifter. Arbeta med kulturen. Arbeta långsiktigt. Mer föräldraansvar. Inför parkeringsförbud på vissa platser och tider på dygnet.



09.47
Förbjud epatraktorer. De luktar illa, är nästan alltid trimmade och förarna bryr sig inte eller kan inte trafikreglerna. Dessutom kör de allt som oftast provocerande.
09.47
Epatraktorer förbjöds av sittande regering 31 mars 1975.
Epatraktorn får gå snabbare än 30km/h, men då den saknar ex. stötdämpare så vill man oftast inte köra fortare än 30. Besiktningskrav infördes 1980

Efter detta kom A-traktorn som har stötdämpare men inte får konstrueras att gå fortare än 30km/h, dvs 5km/h snabbare än vad en gammal hederlig klass 2 moped fick gå (15-års moped)
A-traktorer besiktas (precis som personbilar på auktoriserad bil besiktning) vartannat år, man kontrollerar bl.a hur fort A-traktorn går, om det finns rost, att bromsar fungerar, att lampor och belysning fungerar osv. Precis samma typ av besiktning som en personbil genomgår.

För att få framföra A-traktor krävs det antingen ett körkort med behörigheten AM (teoriprov hos trafikverket och praktisk körutbildning hos certifierad utbildare/trafikskola) eller ett körkort av kategorin traktorkort (teoriprov hos trafikverket)

09.49
Om Epa traktorer ska förbjudas borde även vanliga bilar förbjudas! Ser dagligen i trafiken så kallade B körkortsförare som är livsfarliga i trafiken på alla sett och vis. Oftast kör människor för fort, gör farliga omkörningar, ser inte andra och bara kör rakt ut, tittar i mobiltelefonen när de kör o.sv. Det är även många bilar byggda på 2010-talet som är dåliga gör miljön. Nä låt ungdomarna få ha lite roligt så dom inte tappar framtidsandan precis i denna härliga värld vi lever i idag!!
09.49
ABSOLUT !
Förbjud dem, reducera trafiken, och framför allt spara på miljön !
En 15-åring mår bara bra av att gå eller springa till skolan.
09.50
I min pendling mellan Malmö och Sjöbo så träffar jag på epatraktorer ganska ofta och det är sällan några problem - de som kör håller alltid till höger och släpper förbi.

Tycker problemen i trafiken beror på "vanliga" bilister. Folk i allmänhet kör för fort och för nära - ung som gammal, man som kvinna och oberoende av härkomst.

Tycker det skulle kunna vara vettigt att höja maxhastigheten på epatraktorer till 45 så de kan hänga med mer i trafikrytmen.
09.50
I Kungälv (Kärna-Ytterby)har ungdomarna hyfsat koll på hur dom kör. Men de blir ändå en trafikfara när de kommer flera på rad i rusningstrafik. Kan inte förstå att Sverige som har så många lagar tillåter denna trafik.
09.50
EPA traktorer och mopedbilar är en lösning på ett verkligt problem i glesbygd där kollektivtrafik inte är ett ekonomiskt realistiskt alternativ. Om det ska tas bort behöver det ersättas med något annat, kanske ett begränsat ”B1” körkort ungefär som A1 för lätt MC. Typ max 60km/h, inga passagerare och enbart giltigt mellan 06:00 och 20:00.
09.50
I hela Värmland är det ett problem. Dels skapar de köer på de stora vägarna, som bidrar till farliga omkörningar och de har ofta inte vett att köra in på parkeringsfickor o släppa förbi. Många spelar väldigt hög musik väldigt sent och flera har stora högtalare riktade utåt, enbart för att störa(?) Epa traktorer o liknande borde helt förbjudas på allmän väg, de kom till en gång för att ha som arbetsfordon på bondgårdar o liknande, men nu har de blivit leksaker för omogna barn/ungdomar, tyvärr.
09.58
Jag tycker det är bra nu när de måste besikta dessa. ungdomarna lär sig köra innan riktiga kortet och får leka av sig innan det blir riktig bil. Jag ser mopedbilen som ett större problem. Då den även körs av vuxna som inte klarar körkortet.
10.17
Kanske någon förälder skulle mista sitt körkort när deras pojke, flicka, Kör med en traktor som inte är laglig. Trots allt så har föräldrar ansvar för minderårig. Troligen vet något förälder om att något är gjort åt fordonet så att det kan köras fortare.
10.17
Det är med EPA som med allt annat, några få som missköter sig och förstör för alla andra
10.18
Jag anser att epatraktorer är ett problem i ett företal orter. Det är inte fordonstypen som är det primära problemet utan hur, var och när de framförs. Hedemora är ett praktexempel. Åk dit en fredag eller lördag eftermiddag/kväll och du förstår varför folk ifrågasätter epor. Svarta moln bolmar ur avgasrören, bristande ljuddämparfunktion och höga varv vid låg hastighet gör deras fredagsnöje till pest och pina för alla som inte är 15 år och sitter i en epa.
10.18
Vi har politiker i detta land som en gång godkände användandet av EPA-traktorer.
Bör man inte då vidareutveckla vad man då bestämde.
Eller göra en uppföljning vad som hände sedan.
Trafiksituationen - trafiksäkerheten - miljöaspekter - folkhälsa.
Men det verkar som om de inte bryr sig !
Vilka har ansvaret ?
Om svaret är ingen, så tycker jag ungdomarna i sina EPA traktorer bara ska maxa stereon och gasa på !
10.18
Är snart 30 år sedan jag hade A traktor, men för oss på landet finns fortfarande inga alternativ. Höj den lagliga hastigheten till 45 som på eu moppen, så kommer en stor del av "fusket" med hastigheten att kraftigt minska, irritationen i tätbebyggda områden kommer att minska rejält då flytet i trafiken återkommer. Men en del av ilskan kommer aldrig att upphöra eftersom en del verkar leva för att klaga.
10.18

Förbjud epatraktorer. ❌
10.19
Hur går det när de som nonchalerar trafikregler och trafikvett, har skrivit teorin till B-körkort utan en enda lektion på körskola, och är ute och kör..
Omdöme har med personlighet att göra. Men körskolor behövs.
10.19
Epa-traktorer är bland det dummaste som tillåts i trafiken. Borde ej tillåtas att vara väg-reggade.
10.19
A-traktorer har tjänat ur sitt syfte. Det är en nödlösning från kriget då tillgången på fordon var begränsad. Eftersom dom bara får ha en konstruktiv hastighet om 30 km/h gör de flesta så att A-traktorn kan gå fortare. Ofta har man en en intresserad förälder som hjälper till så att traktorn går fortare. I de fall A-traktorn går fortare än 30 km/h (egentligen 33) är det inte längre en traktor utan en personbil eller lätt lastbil. För dessa manipulerade A-traktorer krävs körkort B. Till de föräldrar som är med på detta, varför inte låna ut familjebilen? Den är ju ändå mycket säkrare och brotten ni begår är samma (olovlig körning samt tillåtande av olovlig körning).
10.19
De kör för fort och respekterar inte trafikregler.
Lösning; Körprov och mer kontroll av fordon.
10.20
Kan ni inte sluta å klaga på ungdomarna? De gillar bilar och har inte åldern inne att köra riktig bil. De spelar hög musik å tycker de är skit coola. Låt dem göra det! Vad gjorde inte ni när ni var unga? Häng inte upp er på små saker, det finns värre saker i världen.
10.20
Finns absolut ingen mening med att ha denna speciella fordonsklass på allmänna vägar anser jag. Visst kidsen vill ha bil osv, men tids nog får dom ju det. Tills dess finns det EU moppar, lätta motorcyklar och mopedbilar som alla går fortare än 30 km/h. Lösningen är simpel, förbjud dom på allmän väg och låt kidsen vänta tills dom fyller 18 då dom får ta riktigt körkort.
10.21
Epatraktorer skapar ofta kö på större vägar vilket kan medföra förliga omkörningar. Skapar även irritation. Förbjud epatraktorer. Låt ungdomarna åka buss, cykla eller gå till skolan.
10.21
Jag känner många EPA-ungdomar och det är fina engagerade ungdomar med ett Stort intresse för Epa och motorer! De jag känner gör inte en fluga förnär mer än att irritera en viss typ av människor och de får ofta skulden för det mesta som händer! Slanging ex , flera av dem har själva blivit slangade och av med sin bensin men blir ändå påhoppade som skyldiga! Sluta hacka på ungdomen! Prata med dem i stället! De är intelligenta och förstår myckel väl bra argument! Sen kan ju jag som farmor hoppas på att fler tas för fortkörning,för det är inte ok att köra fortare än 30!
10.35
Förbjud mopedbilar också! Hur kan man förvänta att en minderårig förstår alla risker på en länsväg?
10.35
Det är buskörning varje dag här i Ludvika. Hur har de råd med detta. Bilen kan kosta upp till 100000 kr sen är det bensin? Är det bilskatt och försäkring på EPA? Hur blir det med klimatet när fler och fler kör bil? Nej ta cykeln istället.
10.35
Det är inte A traktorerna som är problemet, det är när dom får B körkort och åker och sladdar, sladdar, sladdar, sladdar ,gasar, gasar ,gasar runt, runt, runt inne i Nyköping. Hemskt att bo i stan, om jag skulle flytta, då skulle det vara för att raggarna tagit över city.
10.35
Kan förstå att många stör sig på dessa fordon särskilt i stan, men man måste tänka på att de för ungdomar är en nödvändighet ibland. Särskilt för oss på landet. Det finns knappt några bussar här, ska du cykla ah ha de kul ute i kylan en timma elr två.
10.36
Ja dom parkerar olagligt, släpper ut enorma mängder avgaser, är i dåligt osäkert skick. Förbud är väl det enda riktiga. Det finns buss, cykel eller mopedbil det duger gott och väl. Dom hindrar trafiken förfular stadsbilden. Eller så ska dom utbildas såsom vanliga trafikanter med riskutbildning och halkbana sedan körprov och teoriprov.
10.36
Eftersom dessa fordon inte fyller någon nyttig funktion utan endast är leksaker hör de inte hemma i trafiken. Det är inte mer komplicerat än så. Förbjud dem. Där jag bor skapar de mycket ilska i trafiken och buskörning är vanligt. För något år sedan inträffade en dödsolycka med ett av dessa fordon vid en skola på grund av buskörning.
10.36
ABSOLUT ! FÖRBJUD DEM! Trafiken problem, reducerar omlopps,
15-åringar är inte mogen. De har inte omdömet om farliga omkörningar De är en fara för sig själva och alla andra trafikanter. Dem måste skaffa erfarenhet om trafik in andra miljö
10.37
Låt ungdomarna köra epa-traktorer. Dom uppnår ju en viss vana med fordonskörning tills det blir dags för det riktiga körkortet. Vad dom skulle behöva vore ett ställe lite utanför tätbebyggt område där dom kan leka av sig, som det många gånger handlar om, när det gäller buskörningen. Vi har alla varit unga. Det är tusenfalt bättre med EPA-körning än fyllesupande i brist på sysselsättning.
10.38
Många små städer har problem med att Epa traktorer som stör folk som bor där på nätterna på helgerna så polisen måste rycka ut och säga åt dem åka därifrån. Det är ett stort problem för människor dom bor där.
10.42
Obegripligt att det ens är tillåtet..
Skulle någon köra en bil innan körkort så säkert tunga böter, men att skicka ut femton sexton åringar som inte ens är torra bakom öronen på densamma är helt ok!??
10.43
Har dock hellre 15-åringar i trafiken än senila åldringar.
10.49
Det är ett stort problem i hela Norrbotten, speciellt nu när det börjar bli halt på vägarna. Att ge sitt barn en EPA-jeep (vad kostar den förresten? Som en cykel ungefär, eller?) och lägga hela ansvaret på en ung människa med bristande bedömning i trafiken för att hen ska få sladda runt mitt i samhället och "leka av sig" med en tydlig risk för trafikolycka är inget annat är ett brott. Oftast körs det på skolrasterna runt om skolkvarteret - för att det är roligare att sladda precis när man ser en annan bil att köra emot, mycket spänning! Sen är det ju populärt att kolla mobilen samtidigt som man kör, backar ut eller i korsningen. Och är man en förälder med små 2 barn i vagnen och det är hög plogkant längs vägen (upp till 1,5 meter hårdpackad snömassa som skrapats upp från vägen och lämnats där i väntan på vårens ankomst) så är det minst sagt en riskfylld situation när en EPA-jeep packad med ett gäng obältade 15-åringar (ja de som sitter bakom framsätet eller 4 st på framsätet) kör mot dig. Om det händer i mörkret (det är ljust så där 3-4 timmar per dag här uppe på vinter) fast både barnvagnen och man själv är pyntade med reflexer, så kan det vara ganska kört och en olycka kan hända. Just det, råkar det finnas en rondell i närheten så är det ett gratis nöje att få bränna det körandes runt runt. I motsatt riktning alltså. Det är en vardag i byarna i Norrbotten. Och säg inte att vi bor på landet så vi ska tåla lite mer än folk i stan. Ska det verkligen behöva hända flera olyckor innan EPor förbjuds och föräldrar börjar ta sitt ansvar och övningsköra med sina barn sittande bredvid i bilen? Eller ska ungdomar lära sig själva att köra fel, för fort, sladda, och utsätta folk för fara i trafiken?
10.49
Epatraktorer är bara problem. Jag har flera gånger blivit omkörd på både 40, 50, 70-vägar av Epatraktorer. Både i Säters kommun & Borlänge kommun. Precis som med allt annat-råder frihet under eget ansvar. Men i fallet Epa ligger ansvaret både hos förare men också hos målsmän.
10.49
Vissa är obefogat bittra tycker jag. Epa traktorer är verkligen inte ett problem. Det stora problemet är hur hetsiga folk blivit i trafiken år 2019. Där kan man snacka om ett problem som faktiskt existerar. Skärp er, väx upp och sluta ha så bråttom.
11.54
Kan någon förklara vad dessa s.k. buskörningar består i? Allvarligt? Hur kan man ”busköra” med ett fordon som går i 30km/Tim? Lägg snarare resurser på bilister som kör mot rött, och som inte blinkar när de åker ur en rondell.
11.54
Finns ingen anledning att de skall finnas kvar! Lika illa att bli överkörd av en EPA traktor som en vanlig bil! Alldeles för omogna barn skall inte köra stora lastbilar och liknande!
11.55
Lagstifta om att EPA-traktorer och mopedbilar även ska ha en gul s.k. juiceblandare på taket utöver varningstriangeln baktill. Det funkar på vanliga traktorer och de syns tidigt i trafiken. Det blir inte lika "ballt" att köra omkring då.
11.55
På många A-traktorer har växellådan ändras så traktorerna går som bilar vilket är den största faran i trafiken.
11.55
Majoriteten av dessa fordon (A-traktor) är manipulerade och går ofta som en vanlig personbil. Nyttan med a-traktor och EPA finns inte längre. Ta bort det fordonslaget.
11.55
Årliga hälsokontroller och körkortstest på förare över 40år är mer effektivt för att få en säkrare trafik då många äldre inte kan de nya trafikreglerna och börjar få sämre syn. Förresten har 15åringar 100 gånger bättre reaktionsförmåga än gamlingarna i gruppen 40+, som trots väl får behålla sina körkort när de ofta kör uselt och inte sällan halvblinda.
11.55
Det stora problemet är hur dåligt gamlingarna som är 40+ kör, halvblinda och ouppdaterade i trafikreglerna. Årliga hälsokontroller och syntet för 40år + hade vare ett mycket effektivare sätt att få en säkrare trafik. Dessutom har 15åringar mycket bättre reaktionsförmåga än vuxna, det är en konstaterad fakta.
11.55
Indragna körlicens och en nolltolerans kanske är en rimlig lösning?
11.55
Dessa fordon är ett problem, ja, men inte så värst stort tycker jag som arbetar som bussförare. De krypkör på de stora vägarna och kör fort på småvägarna.....
11.55
Anser att EPA inte har något att göra i dagens samhälle. Gamla bilar som förorenar och används som leksaker. Dessa fordon utgör också en trafikfara då deras maxfart är så låg. Bort med dessa skrothögar från våra vägar.
11.55
Ja det är ett problem. förbjud skiten dom kan cykla istället till dom fyllt 18år.
11.55
De ungdomar som åker EPA bor oftast på landet där det inte finns buss och det är för långt för att cykla till skolan. Dessutom går det inte att köra vanlig moppe vintertid. En EPA är säkrare än en mopedbil. Man borde höja hastigheten så EPAn får köras i samma hastighet som moppebilen. De ungdomar jag kör om kör hjälpsamt till hö så långt de kan! Det kan jag inte säga om gubbar i keps som istället slickar mittlinjen och försöker hindra omkörning!
11.55
Här ute på landsbygden 6 mil från Göteborg är epa- och A-traktorer absolut inte något problem! Våra ungdomar tar sig till tågstationen dit de har mellan 3 och 5 mil beroende på var i bygden de bor. Då har de skoldagar inne i Göteborg. De kör lagligt och ordentligt. Bättre än att de sitter på mopeder och fryser i snö/regn och kraftiga vindar. Eftersom det inte finns kollektivtrafik så är detta alternativet till att föräldrarna ska köra till och från dagarna i ända. Visst händer det att de träffas några stycken en lördag kväll och spelar lite högt på ljudanläggningen.... MEN vi har alla varit unga, bara jag som minns att det var lite busigt då???? 🤔🤔😂😂
11.56
Förbjud epa traktorer. Ungarna kan fortsätta att cykla till dom har tagit riktigt körkort och
trafikkunskaper.
11.56
Förbjud dom,
11.57
Förbjud alla EPA traktorer och andra mopedbilar. De är i vägen och orsakar köer i trafiken, de får vänta tills de är 18 år så de kan köra riktig bil.
11.57
Förbjud eländet! Skaffa cykel eller busskort och väx upp istället. Mopedbilar går under samma kategori, dyrt skrot som svänger ut rakt framför en på 90-väg av antingen osnutna ungdomar eller vuxna som blivit av med körkortet för rattfylla och utnyttjar kryphålet i lagen.
11.58
Epa är ett bra sätt för landsbygdens ungdom att få mobilitet. Där finns ingen buss och cykla äringet alternativ.

Jag skulle vilja veta hur det står till i olycksstatistiken. Hur många olyckor är det?

11.58
Varför saknar Eporna regskyltar? Kanske jag ska plocka av skyltarna på bilen också. Sedan är det bara att busköra!
11.58
Vi bor i ett mindre samhälle utanför Göteborg och här är problemet stort. Men det är inte bara epor utan minst lika mycket mopeder och motocross som drar runt inne på smågatorna. Det är ofta 30-gräns men inte ett enda av dessa fordon är ens nära att hålla så låg hastighet. Problemet har vuxit varje år vi bott här, som att det gäller att vara lite värre än förra årskursen.
11.58
Var i Trosa i somras på båtsemester och EPA bilarna körde nere i hamnen hela nätterna, gas- broms-gas broms. För mig mig är det ofattbart att barn får vara i trafiken med dessa illa luktande bilar och leka när bilar kräver omdöme och körkort efter 18. Dessutom är bilarna ”miljösvin”. Onödiga, låt de unga gå, cykla, moppe eller bussen.
11.58
Ser hellre en epa köra för fort än att möta en äldre förare på fel sida vägen
11.58
Jag förstår inte varför man ska framföra ett sådant stort fordon som kör sakta o tar lika mycket plats som en bil. I de flesta fall borde det inte vara ett problem men på små högtrafikerade vägar är de mer en olycksrisk då det kan vara svårt att köra om. Det bildas långa köer vilket skapar stress o irritation. Dessutom undrar jag om man har samma utbildning som en vanlig bilförare.
11.58
Löjlig debatt, lägg fokus istället på de ungdomar som bränner bilar och kastar sten mot polisen. Där snackar vi riktiga samhällsproblem...
11.58
Nej det är inget problem, det är ett helvete!
11.59
Ja där jag bor i Gislaved har det blivit ett stort problem ,,typ att dom bus kör och pratar mobil när dom kör ,,har sett en som tolkar på cykel med Epa livsfarligt
11.59
Förbjud dem alternativt höj kraven på förare och tillåt högre hastighet.
11.59
Jag bor på ett berg, i Norrland med avstånd till allt, där enda vägen ner och in till stan är en korsande och väldigt trafikerad väg, alla som bor utan för staden i söder riktning tar denna väg påväg till jobbet. Den är så trafikerad att trafikverket sänk ner hastigheten till 40 där utfarten från berget är så att vi ska kunna komma ut. Men tänk er då att en epa-traktor eller två eller tre kommer körandes i 30/km i timmen dessa dämmer då upp trafiken och gör det mer eller mindre omöjligt att ta sig ut och in till staden. Vi måste i princip åka 20 min före man egentligen ska behöva för att ta sig in till jobbet på en trafikerad morgon. Vissa av mina grannar åker 1 timme innan till jobbet eller har andra individuella arbetstider för att kunna ta sig ut/in till stan och jobbet i tid. Nej Epa-traktorer klarar vi oss utan.
11.59
Jag bor på landsbygden i Småland, Kalmar län. Här finns en del personer som utnyttjar Epatraktorer. Skulle vilja säga det utgör inget problem eftersom det är bra att ungdomarna har ett fordon att utnyttja eftersom det är stora avstånd och ingen möjlighet till transport med allmänna trafikmedel. Hit ut når inte de omsorger som det slösas med i städer och större tätorter.
11.59
Nej det tycker jag inte. Fler borde tuffa runt i den farten.
11.59
Problemet är inte fordonet EPA. Problemet är att det i stora delar av Sverige i stort sett inte existerar en polis. På det svenska vägnätet är det fritt fram att bete sig hursomhelst i vilken hastighet somhelst. Och detta gäller framförallt vuxna individer med körkort
11.59
Inget problem tycker det är trevligt med lite ungdomar som är ute och har kul.Lägg krutet på alla dessa typer som kör fulla drogpåverkade istället tex.Det skulle vara bättre om dom fick gå i 45 istället mindre irriterande bilister och dom slipper hålla på att mixtra med växellådan .
11.59
Tyvärr är mycket av buskörningen på vårt närområde, orsakad av epatraktorer, som inte tar nödvändig hänsyn och respekt för andra trafikanter/gående. Epatraktornas funktion är helt otidsenlig och borde helt avskaffas från våra vägar. Men det politiska modet för detta, verkar inte existera.
13.22
Tycker många av våra unga är ok på vägarna, finns någrå få med dessa fordom som trycker på gasen lite för mycket, tex när jag blev omkörd på 50 väg. Nu tycker jag att vanliga belister är mycket mer olämpliga att framföra bil då de inte över huvudtaget håller hastigheten med telefonen i örat framför allt våra åkare med släp på våra vägar även lokaltrafiken är en tuff syn att möta och bli omkörd av fast rätt hastighet hålles. Sen är de väll 16 år på dessa traktorer såg nån skrev 15. Va rädd om er tänk på att ge ett donationskort om ni inte använder reflex i mörkret. Kram
13.23
Gör skillnad på fordonet och individen. Visst finns det EPA-förare som missköter sig men jag tror att andelen trafikförbrytare är betydligt högre hos personbilsförare där i stort sett alla kör för fort och många struntar helt att blinka. Så sopa framför egen dörr innan du kritiserar andra.
13.23
Kung min epa i slutet
13.23
Gör de som vanliga gamla traktorer, ingen fjädring !
Då går det inte att köra i 90kmh....
Är vanlig personbils fjädring som är ok i 200kmh nu.
Våran epa från 1950ish sitter bakaxeln stumt i bussramen, även fram stumt fast med pendling.
Är inte kul ens i 30kmh...
Funkar kanon på åkern som var avsikten då.
13.23
Reglerna för A traktorer är så fel, höj hastigheten till 50 och låt motorerna gå på lägre varv. Bra för alla och för miljön. För oss som bor i glesbygd är detta ett sätt för ungdom mar att träffas och umgås. Sen tycker jag att man borde höja kravet för körkort, idag kör du bara upp m moped
13.23
Här i Uppsala ser jag inga problem med epatraktorer. Däremot verkar många som befinner sig ute i trafiken vara helt okunniga om trafikreglerna, oavsett fordon. Vet inte hur man ska lösa det. Fler trafikpoliser? Tydligare skyltning? Cykelkörkort?
13.23
Grundproblemet är inte fordonstypen eller ungdomar som grupp. Det är bristen på hänsyn från de som framför fordonen som är problemet.
Lagstiftningen behöver ändras så att indraget körkort blir den gänse bestraffning för att störa sina medmänniskor. Så kallad buskörning är inget annat än sanitär olägenhet och skulle aldrig accepteras om företeelsen skulle dyka upp nu. Historisk överseende med mäns agerande gör att en förlegad syn lever än år 2019. Informera och visa tydligt från samhällets sida att det inte är ok oavsett ålder och fordonstyp.
13.23
Hos oss buskör tonåringar med sina epatraktorer i minst 50km/h och förstör det för alla andra som kör lagliga. Hur är det med föräldrarnas ansvar för sina oupfustrade barn?
13.23
Många andra fordon med triangel kör åt sidan för att släppa fram bilarna bakom. Det borde också Epa-förare göra. Då skulle irritationen inte behöva bli så stor. Det är också att visa hänsyn i trafiken!
13.24
Jag är själv bilförare, men tycker att många av oss är riktigt dåliga på att köra bil. Här om dagen var jag centimeter från att bli påkörd av en personbil på ett övergångsställe.

Ni som kör på det sättet ska inte komma hit och klaga på EPA-förarna. Lär er själva att visa hänsyn i trafiken först.
13.24
Jag tycker epatraktorer bör förbjudas, de är både fula och irriterande. Barn ska inte köra bil.
13.24
Jag skulle vilja se ett förbud. Dels för att folk inte kan bete sig och dels med tanke på klimatdebatten. Vi vill ha mindre utsläpp och ett bättre beteende då måste man lära sig tidigt. Varför kan man inte ta bussen eller cykla? En till två mil gick bra för mig när jag var tonåring.
13.24
Motorburen ungdom har fått skit i alla tider, har alltid varit, kommer alltid vara. De verkar vara ett hot för vissa på nå vis...
Av alla som har problem med detta är det någon själv vågat stanna och prata med dessa "buskörare"? Och då menar jag PRATA, inte skälla? Försöka förstå varandras situation, inte gömma sig bakom polis och politiker.
Farligast i trafiken är småungar och pensionärer på cykel. Ser dom? Hör dom? Allt kan hända.
Har hellre Epor runt mig än äldre pensionärer, 70+ och mera. Ser dom? Hör dom? Farsan börjar bli tveksam bakom ratten, kör mitt i vägen mest hela tiden.
Är också mer oroad över vanliga traktorer i trafiken som tycks bli allt större år från år. Kan snart köra rakt över en vanlig bil utan problem. Tänk möjligt utfall där om något går sönder eller förare tappar kontrollen. Flera traktorförare jag mött har definitivt ingen förararutbildning appropå torr bakom öronen...
13.24
Har ni aldrig varigt unga ni som klagar låt dom vara ifred o njuta av ungdomstiden........
13.24
Förstår att det går att ha olika åsikter om lämplig hastighet. Men dessa två ungdomar hävdar att EPA-traktorer ska köra ”snabbt” där de inte stör. EPA får inte köra snabbt enligt lag. Oavsett om du stör eller inte. Sen är det upp till övrig trafik att anpassa sig. Ingen får överskrida angiven högsta tillåtna hastighet på vägen/för fordonet. Oavsett hur illa övrig trafik beter sig. Då är det bara att hålla sig till höger och släppa fram bakomvarande om de känner för att bryta mot lagen. Det är aldrig motiverat att själv bryta mot lagen. Uppenbarligen är det fler än förare av EPA-traktorer som behöver skärpa sig!
13.25
Om folk kunde lugna sig lite och inte vara så stressade blev det nog mindre problem. Om bilister uppför sig mot A-traktorerna som de gör mot cyklister så förstår jag att ungdomarna känner sig utsatta.
13.25
Varför inte låta ungdomarna få trafiksektioner i skolan som leder till EPAkörkort Buskör dom och fastnar så åker körkortet. Annars tycker jag att de flesta jag stött på är ordentliga förare ibland bättre än vuxna
13.25
När jag var ung gällde cykel. Jag anser att EPA traktor skapar köer och onödig irritation. Nu finns dessutom elcykeln. Jag tycker det är ett otyg. Hur gjorde ungdomarna förr på landsbygden?
13.25
Förbjud dom helt det stör trafiken för mycket sen miljön det går inte blunda längre
13.25
Inget problem , däremot fint med ungdomar som har ett intresse (motorintresse), tycker debatten märklig, lägg fokus på att få till något för ungdomar som inte har möjligt att ha något intresse, detta skapar frihet,
13.25
Absolut inte. Tycker de visar så mycket hänsyn som är möjligt för dem att visa. På väg som vid många andra tillfällen handlar det om att hjälpas åt. Traktorerna är fina och det är roligt, vi andra ska underlätta om vi kan.
13.25
Problemet här i Hörnefors utanför Umeå är stort! De framförs på allt annat än lagligt vis. Majoriteten är inte strypta utan går lika snabbt som vanliga personbilar. Utan säkerhetsbälte och ordentliga vinterdäck. De borde förbjudas då nyttan med dem inte längre finns. Finns ju mopedbilar idag för ungdomar som vill ha ett fordon med tak över huvudet.
13.25
Epatraktorer bör förbjudas omgående. De har ingen egentlig nyttofunktion, utan får anses som lekfordon. Det som mest talar emot är dock miljöpåverkan. Gamla motorer på höga varv ger höga utsläpp. Dessutom orsakar ett fullstort fordon som framförs i 30 km, störningar i trafikrytmen på landsväg som också ytterligare bidrar till ökade utsläpp. Politiker, agera!
13.25
EPA och A traktorer är ett bra och säkert sätt för ungdomar att förflytta sig.
Skapar även ett genuint teknikintresse.
Körde själv EPA för 44-års sedan
13.26
Man kan gott vänta tills man fyller 18 och skaffa en riktig bil.
13.26
Som så mycket annat i vårt samhälle i dag reagerar lagstiftningen för sent. Dammluckorna är öppna, så det är bara att finna sig i detta vansinne!
13.26
Dom ser så oskyldiga ut i programmet, men kör som galningar på nätterna. Hastighetsöverträdelse, bränner däck, högt basljud listan kan göras långt. Dom kan inte ens läsa skylten ”30” där kör dom 60 km/h bl.a. på Kungsvägen. Respekt för andras liv och hälsa har raderas hemifrån. Säter är en stad som liknar vilda western! Kanske reagera gubbarna när en allvarlig olycka är framme, tragisk!
13.26
Klart man blir lite lätt irriterad när man tvingas ligga bok en epa i något mil på en 1+1 väg där det egentligen är 90. Men de gånger det har skett mig så har epa förearen iaf försökt ta så lite plats som möjligt genom att ligga så mycke de kunde i vägrenen. Sen gick det inte att köra om p.g.a. ständigt mötande trafik.

Kanske håller med en tidigare, man ska kanske begränsa storleken på dessa fordon så de blir lättare att köra om i vanlig "höghastighetstrafik", på typ 70 och 90 vägar. Det är ju inte bara hastigheten som är farlig, det är massan (ungefär vikten) som är i rörelse också. Jämför vanlig bil med en tung lastbil t.ex. Mindre storlek = mindre massa.
13.26
Här i Malung tycker många med oss. De får gärna åka men då ska dom veta vilka lagar som gäller. Låt bli att åka omkring på nätterna med denna jäkla musik, och kör utan att trimma upp sina förälskade bilar.
14.00
Jag reagerar ändå på att de erkänner problemen, och att tjejen säger att många kör för fort och att de i sådana fall borde hålla sig på höghastighetsvägar. Men har bilarna inte krav att max köra i 30-40 km/h? Det är de lägsta hastighetsbegränsningarna som finns på vägarna.
Det är alltså unga människor som inte har vett eller en riktigt körkort som kör olovligt och dessutom väldigt snabbt på vägarna. Det är livsfara.
14.01
Här i Uppsala har jag inga problem iaf. Jag tycker ju att EPA-traktorer är störiga, fula och högljudda. Men samtidigt är det många bilar som är lika illa. De är inte olagliga och jag förlorar inte så mycket tid på att hamna bakom en sådan någon gång då och då. Det är ju värre för den som kör EPAn. Det är de som drabbas mest av att det går långsamt. Men de kanske har bättre tålamod och är glada bara över den frihet som fordonet ger dem.
14.01
Förstår inte hur man kan låta barn köra bil ute i trafiken, på hårt trafikerade vägar, där de genom sin körning stoppar upp och blockerar. De kan vara på inhängnat område och leka
14.01
Tycker många ungdomar får oförtjänt mycket skit! Det gäller även mopedister. Uppskattningsvis kör 90% av ungdomarna bra och använder sina fordon för att ta sig till vänner och aktiviteter under dagar och tidigare kvällar.

Men vuxna däremot, som inte lämnar långsamtgående fordon företräde när de ska och inte visar hänsyn till oskyddade mopedister, ni borde skämmas!

Min dotter kör moped med go-pro-kamera och vi har filmbevis på en händelse där en vuxen person (känner igen bilen och han som kör är 46 år gammal!) kör om henne i säkert ca 80 km/h (på 50-väg). Han ligger bara tre dm ifrån hennes backspegel och det är tydligt att han gör det för att provocera. Det är den värsta incidenten men långt ifrån den enda. Jag har sett många bevis på hur vuxna bilister provocerar mopedister och förare av EPA-traktorer. De åker som om de ska till förlossningen när de i själva verket ska till macken för att köpa korv.

Det är hemskt att se hur nära döden ungdomarna är för att vuxna människor inte visar vanligt trafikvett. Jag vill att våra ungdomar ska komma levande hem. Kan man inte hålla ut, lämna företräde när man ska, hålla avstånd bakom etc. så ska man naturligtvis inte sitta bakom en ratt!
14.16
EPA-traktorer är ett problem, Elsparkcyklar är ett problem, Cyklister är ett problem. Tycker alltid det handlar om att bilister måste dela med sig av utrymmet på vägarna och de klarar de inte av.
14.16
Bor i Sala, har övervägt flytta för att rondellen jag bor i förvandlas till gaturace av osäkra ungdomar som vill visa sig coola för sina vänner genom sladdande. Polisen gör ett jättejobb men de har svårt att vara på plats hela tiden. Förbjud!
14.17
Vägarna är till för alla, kola ner lite och låt även ungdomarna få samma möjligheter att åka till kompisar och fritidsaktiviteter som vi bilister. En bra lösning vore om dessa fordon fick gå i 50 km så skulle dom på ett bättre sätt följa trafikrytmen.
14.47
Om det åtminstone kunde hålla sig till relativt små bilar, men nej. I Köping ställer ombyggda jeepar och andra breda bilar till det, för de stoppar upp trafiken och få törs köra om.
14.48
Tycker att epor och afordar kan klassas som bilar med åtföljande regler. 18 å bilkörkort registrering mm. Fri fart gäller ju också. Mopedbilarna kan vara kvar men förses med obligatoriskt bälte då de är så små.
14.48
Lämna ungdomarna i fred, Det är så lätt att döma andra och glömma hur du själv betedde dej i din ungdom..
15.05
Hej, någon frågar vad ungdomarna på landsbygden gjorde förr? Jo, när jag för 30 år sedan var ung på samma landsbygd där jag idag är vuxen åkte vi med våra A-traktorer precis som bygdens ungdomar idag. Det fanns ingen kollektivtrafik då som nu. Och precis som nu är det vinter varje år med snö/regn och kraftiga vindar! MEN då var de vuxna inte så bortskämda och ofattbart gnälliga som idag!!!
08.57
De skapar lååånga köer och därmed livsfarliga omkörningar och irritationer i trafiken
Bort med dem
08.58
Nej, absolut inte bara storstäder som klagar.
Stopplikt gäller även på landet...men inte alltid för epa..
Parkera dubbelt på huvudled, landsväg, vilket var helt ok enligt tjejen jag frågade vad de höll på med. Vi andra fick vänta på att kunna köra förbi. Smal väg, utan vägren.
Går tre tjejkompisar in i en koffert?? Inte den gången..
Bälten finns ju inte i alla epa.
Vanor är svårt att ändra på. När dessa som inte förstår att de är ute i trafik, får sitt körkort, utan att ha tagit lektioner på körskola...hur blir det då..?
08.58
Tänk på klimatet lite grann !
Greta Thunberg och jag tycker ni ska ställa undan dessa bilar nu !
Ni kan väl inte skolstrejka ena dagen och nästa dag kör ni bil till skolan.
08.58
Låt epa göra 70km ställ störrebkrav på förarprovet
08.59
Dålig stil där jag bor, buskörning, är det miljövänligt? Men det värsta är denna för***de oljud de kallar musik plus extrabas, allt detta på högsta volym.
08.59
Då i praktiken 99,9 % av alla fordonen går olagligt fort är det ett väldigt stort problem och en stor trafikfara.

Förbjud eländet!
08.59
Hur kan man låta dessa bilar spy ut allt diesel fråga Tunbärg
09.00
Det är problem nu för tiden. De är ofta vanliga bilar med förmåga att köra snabbt nånting som dem gör ofta. Deras ofta trasiga och manipulerade motorer är absolut hälsofarlig. De skapar turbulans i trafik som medföljer utökad risk för andra trafikant. Punkten är ska man se dem som en vanlig fordon som kräver samma utbildning och krav som alla andra. Att få dispens för nånting som ska räknas som en vanlig fordon är omodern och bakslag tänkande nånting som vi fått som arv av urgammal politiker och transportstyrelsen.
09.00
Beskrivningarna av epa-traktorterrorn känns igen även i Västervik...ett förslag vore tvångsamnesti, lämna in epa:n - kvittera ut en cykel, så kommer du till skolan/kompisen på andra sidan vägen både snabbare och tystare!
09.00
Epatraktor är en förlegad rätt att åka mellan ängarna på landsbygden inte 2019 är en farligt inslag i trafiken med 15 åringar utan erfarenhet
09.01
Förbjud skiten.
09.01
Bara att konstatera att bensinen/diesel fortfarande är på tok för billig!
10.00
Klart att ungdomarna ska få köra/åka Epa...i förhållande till många andra problem i det här landet är det absolut inget problem!
10.00
Inte stör det mig att se glada ungdomar iaf. Varför kan man inte låta dem få ha kul?
10.00
EPA traktorerna hör hemma på landsbygden, inte i städer där det finns bra kollektivtrafik.
10.00
Jag har inget emot epa traktorer men när de buskör och slänger gamla sönder körda däck i naturen måste jag reagera. Ställ nya krav på deras körkort, lägg in bättre utbildning angående hur man ska uppföra sig med fordonet. Nu är det väldigt få av dom som buskör och jag tycker inte man ska döma de som en grupp utan enskilda individer
10.01
Nu var det inte mer än 5 år sedan jag gick ut högstadiet i en liten by i mellersta Sverige. På den tiden var det också så att ungdomarna hade absolut inget säkerhetstänk. Allting är maxat bortom rim och reson, epatraktorerna är ju knappast några 'traktorer'. De kör minst lika snabbt som andra bilar trots att epatraktorerna knappast är utrustade för att köra i sådana hastigheter. Om det ska tillåtas, så bör de istället klassas som bilar en mer gedigen utbildning bör tillhandahållas för att få köra dem.

Inte en enda av de som hade en epatraktor körde säkert. Att det bör tillåtas för att många vuxna idag också gjorde så är inte ett argument som håller. Finns inget skäl att inte se över det, eftersom lagarna sällan appliceras som det är tänkt, alla epatraktorer kan ju minst köra i 100 km/h och gör så ofta.
10.01
Epatraktorer vore inget eller ett obetydligt problem om de som framför dem höll sig inom lagens regelverk, tyvärr finns det alltför många som helt struntar i reglemente och dessutom uppför sig som hänsyn är något andra visar, häromkring finns ett antal som framför sina fordon med hastigheter långt över tillåtet, att andra i trafiken reagerar är helt rätt och nödvändigt, skärp övervakning eller förbud det är nog enda framkomliga väg.
10.02
EPA traktorerna är inte problemet Problemet är de som framför fordonen!
10.04
Jag har aldrig upplevt att epaförare stör mer än andra trafikanter, möjligtvis att de går för långsamt så det skapas kö efter dem. Tycker att de borde tillåtas köra i 50km/h istället så trafiken flyter. Dessa ungdomar lär sig ansvarstagande i yngre ålder än sina jämnåriga. Däremot skapar trimmade mopeder problem på alla tänkbara sätt och platser, de ungdomarna har inte lärt sig ansvarstagande.
10.04
Såklart de är ett stort problem, inte för att de blockerar vägen för mig. Det tar jag mer än gärna. De har ändå samma lagliga rättighet som mig att befinna sig på vägen. Men de stör väldigt mycket där jag bor, är uppkäftiga mot både allmänheten, väktare och polis, en del kör på tok för fort och är därmed en fara för andra. Att de brölar sina motorer och spelar väldigt hög musik och väcker hela kvarter mitt i natten är respektlöst och meningen att provocera.

Respekterar de mig och beter sig så respekterar jag dem. Tyvärr är det alldeles för stor brist av den varan från deras sida. Men gnäller ändå på ”vuxna” att de inte respekterar dem och att vi är gnälliga.
10.04
EPA-traktor är inom svensk terminologi ”en personbil som blivit ombyggd till jordbruksmaskin”. Men detta syfte är sedan decennier tillbaka helt utdött, då inga av dessa åkdon längre används inom jordbruket.

Därmed faller även existensberättigandet för dessa eländiga miljöbovar och stoppklossar. Så hoppas nu att våra folkvalda snarast. Beslutar om att förbjuda dessa fordon. Och ett alternativt tips till er ungdomar; apostlahästarna, moped eller cykel.
10.05
Obildade gubbar som jämför med hur det var när de var unga - ni fattar väl att det är orimligt att göra sådana jämförelser? Då kan man ju snacka om hur lätt ni hade för er med cyklar jämfört med era mor-och farföräldrar som fick gå istället? Trams.
10.07
Hej, här på Tjörn har vi massor av EPA traktorer. Min uppfattning är att de kör med stor hänsyn. Går in till sidan, stannar upp och släpper fram mm Tycker det fungerar utmärkt.
Men tjejerna får sluta med mobilen när de kör, det är riktigt illa.
10.07
Försökte hänga med en epa på en krokig liten väg men fick ge upp i 160km/h...
10.09
Jag vänder främst min fråga mot signaturen Anders kl 11,58.
Du säger i din kommentar att traktorerna saknar registreringsskyltar, detta gör mig fundersam... Är du säker i ditt påstående?
Traktorer, motorredskap klass II och snöskotrar har nämligen det gemensamt att dom har enbart en registreringsskylt, och den skall sitta i fram på fordonet.
10.09
Tack till signaturen Niklas kl 11,59 som med ett tydligt budskap får fram det väsentliga debatten.
10.09
Borde vara en självklarhet att man har körkort för att få ge sig ut på våra gator och vägar.
Förstår inte föräldrar som släpper ut sina barn oskyddade i den alltmer stressande trafiken.
Många här klagar på äldre i trafiken men de flesta olyckor sker bland unga trafikanter.
10.10
Anton: Är väl lika illa med äldre på fel sida och yngre som tror de är racingförare i sina epa-traktorer.
10.11
Varför får de bara gå 30? Om de åtminstone fick öra i 50 skulle nog många sluta störa sig på dem. Det är ju inte förarnas fel när de korkar igen trafiken.
10.11
Ungdomar och vuxna behöver röra på sig, ta cykeln istället! Låt bilister och EPA-förare betala för sin miljöförstöring! Bensinen borde kosta 100kr/liter!!!
10.11
Anser att man borde begränsa storleken på epa då dom är lite väl stora ibland..

Sen ska ungdommar ha samma rättighet som vi hade förr..
Höj hastighet till 50 så dom slipper bli bromsklossar inne i städer. Och sätt förbjud att köra efter 22 i villa områden / bostadsområden.

Min syn
10.14
Jag tycker ni på SVT ska fundera på de juridiska skillnader som finns mellan EPA och A-traktorer. Det talas om epa, men jag ser A-traktorer på filmen. Det är ganska stor skillnad och viktig att ta i beaktande.
@Anonym - Hej Anonym! Vi är medvetna om skilladerna mellan de olika fordon som i folkmun ofta kallas för samlingsnamnet "epa". Här har vi rett ut några skillnader mellan de olika fordonstyperna: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/maste-man-ha-balte-i-a-traktorn-och-hur-manga-far-aka-i-en-epa-vi-reder-ut-vad-som-ar-lagligt.