SVT rapporterade · Fysisk vårdcentral eller nätläkare - vad tycker du?

09.13
Fysisk läkare är bättre OM de tänker cirkulärt., dvs. i system. Tänkande på ett enda enhet urlyft från sitt sammanhang som man inte kopplar till omständighet ger ofta en kortsiktig lösning på ett problem. Ibland, kortsiktigt en ok lösning.
09.40
Bra alternativ för korta enklare besök.
09.40
Självklart fysisk läkare! Dessa appläkare urholkar systemet, fruktansvärt egoistiskt tänkt och det blir att folk enklare söker vård för rent ut sagt skitåkommor såsom förkylningar och solsveda. Att ringa 1177 funkar bra i många fall!
09.59
Vårdcentral alla gånger att kunna prata med en person
10.03
Fysisk läkare självklart! Egenvård verkar inte fungera längre.. 1117 finns att tillgå om man är osäker!
10.19
Har svårt att få tid hos vårdcentralen och då har appen räddat mig flera gånger.
10.19
Samarbete! Båda behövs men se till att ”vinsterna” stannar i systemet. Behoven växer!
10.20
Nätläkare har kommit för att stanna. Gamla strukturer hinner inte med när den tekniska utvecklingen springer iväg. Fysiska Vårdcentraler har byggt upp skyddsmurar gentemot patienterna genom Tele-Q, Mina Vårdkontakter, 1177, hänvisa till jouren, "vi har inga tider" mm.
10.20
Varför ställa alternativen mot varandra? Alla ärenden behöver inte hanteras fysiskt utan mer effektivt digitalt. Detta skapar utrymme för bättre vård för dom som behöver fysisk konsultation.
10.26
Självklart är det bäst med fysisk läkare. Jag har använt nätläkare en gång. Ett skavsår var inflammerat och så inte bra ut. Läkaren sa åt mig att söka akut och tog inget betalt.
10.34
Bästa behandlingen är den du kan få! Fysisk vård har misslyckats med att ge den vid behov. Tyvärr.
10.34
Aldrig att jag skulle använda en sjukvårdsapp. Du lämnar ut ditt liv via internet om du använder sjukvårdsappar.
10.34
Många gånger har besök på VC hos läkare känts onödigt.
Nu kan man välja på min VC som har inför videosamtal.
Problemet är snarare när det är akut då bara AKUTEN är
ett alternativ. Svårt att få snabb tid på VC./Stockholm C.
Så var det tidigare.
10.48
Jag vill träffa min läkare när jag behöver det. Lägg ner appen. Vill inte att vårdcentralen läggs ner. Stefan.
10.51
Jag vill ha fysisk VC, men som det blivit är det problem med väntetiden ca 1 månad att få en tid. Om läkaren blir sjuk tar det en månad till att få komma. Var tog vårdgarantin vägen?
10.55
Det är dags att skapa nätläkare även avseende sjukhusläkare som byggt än högre skyddsmurar kring sig själva. Många onödiga besök på barnmottagning, neurologmottagning, psykmottagning mm skulle kunna ersättas med korta rådgivande konsultationer hos nätläkare förutsatt att dessa då är barnläkare, neurologer, psykiater osv. Murarna kring sjukhusläkarna är dags att kringgå med hjälp av ny teknik.
10.57
Jag vill först säga att det här är spekulationer eftersom jag inte är fullt insatt i hur systemet fungerar, men jag funderar lite på ett par saker.
Det blir en kostnad på 500 kr för vårdcentralen (vc) om en patient söker vård via app. Men innebär inte det också att vc inte behöver lägga resurser på aktuell patient vilket i så fall borde vara en besparing och den resursen kan läggas på annan patient? Är det inte så att vc får en slant för att patienten är registrerad hos dem?
Som sagt; jag vet inte exakt hur systemet fungerar, så jag kanske är helt ute och seglar.
10.58
Finns det några siffor på hur många som söker nätläkare? Själv väljer jag helst fysisk vårdcentral. Det känns omständigt att försöka anlita en nätläkare och vem vet om det är ett säkert sätt?
11.04
Som många andra här skriver. Utvecklingen är väl inte så konstig, med tanke på att vårdcentralerna har köer i som räknas i veckor eller kanske inte ens svarar när man ringer. Telefonslussen öppnar kl 07:00 på morgonen, 07:01 får man reda på att alla veckans tider är slut och man ombeds prova nästa vecka.

Vill vårdcentralerna att man skall sluta med nätläkare så får de väl börja se till att de kan leverera vård när folk behöver det.
11.04
Tycker det är bättre med personligt möte mellan 4 ögon som vet vad man äter för mediciner och läkaren känner ju personen bättre går att förklara bättre med personlig läkare man får bättre kontakt
11.13
Fysisk läkare, bättre integritet när allt som sägs stannar inom rummet.
11.13
När man blir sjukt, det är mycket viktigt att få personligt kontakt med vård personalen, det är säkert en stor del av vården som hjälper att blir friska igen!
11.13
Båda formerna bör finnas. De kompletterar varandra. Rätt använda borde de avlasta akutmottagnigarna på sjukhusen, framförallt på kvällar och helger när VC har stängt. Har själv inga problem med att få akuttid på VC (Capio Helsingborg) på vardagar.
11.14
Jag blev uppmanad av min vårdcentral att söka via capio appen istället då vc inte hade några tider.
11.14
Må vara gammaldags, men en fysisk läkare är bättre än en app.
Jag tycker bättre om den personliga servicen.
Min läkare på min vc känner ju mig och vet min bakgrund.
Kan inte tänka mig att sitta och prata med en helt okänd läkare
i en app som inte har någon koll på min bakgrund och mina medicinska behov.
11.14
Det är bra för nyanlända som inte är så bra på svenska. När man får välja läkare så kan man välja någon som man kan samtala med utan tolk och det sparar samhällets resurser. Det finns även människor som kan svenska men som kanske inte kan kommunicera riktigt så bra som behövs och om man kan överbygga den barriären finns det även där omkostnader och lidande att förebygga. Visst är kommunikation en grund för att vara delaktig i samhället men under ett läkarbesök måste hälsan prioriteras.
11.14
Absolut är fysiska läkare bättre men om du behöver ett förnyat recept eller kortare sjukskrivning är detta suveränt. Tyvärr är ju vårdköerna det som får folk att använda sig av nättjänster.Min dr på VC har ca 6 veckors väntetid och det är ju lite länge om man har en mindre åkomma. Gör nått åt köerna så kommer det kanske bli bättre. Skyll inte på nätläkarna då de gör det som vc inte klarar idag nämligen att ta emot folk inom en viss tidsgräns!!!!
11.14
Nog bra att möjligheten finns - aldrig nyttjat, men måste då regleras så att det inte åsamkar negativa effekter för VC.
11.14
Om man inte tar allmännyttans pengar utan betalar själv så är det ok, annars bör de förbjudas...
11.14
Helt rätt som Nisse skriver. Dock är det inte vårdcentralen som bestämmer utan Regionen/Landstinget som tycker att det kan få vara på det här sättet. Vårdcentralen gör så gott man kan men vad hjälper det när inte Regionen/Landstinget gör det möjligt för vårdcentralen att göra sitt jobb
11.14
Nätläkare och vårdcentraler borde samarbeta för att göra allt för att korta patientens väntetid och ge så bra service och vård som möjligt.
11.14
Fysisk vårdcentral
11.17
Fysisk naturligtvis!
11.19
Använt app för att prata med psykolog. Fick tid samma dag istället för att behöva vänta flera veckor hos en fysisk.
11.19
Personligt så klart. Patienten skall inte behöva ta läkarens roll. Tyvärr är det redan idag svårt att få kontakt och boka tid hos läkare. Seriösa och kompetenta läkare med hög moral börjar bli bristvara. Alvedon är inte allmän medicin till alla besvär.
11.19
Hos nätläkare får man i alla fall tid snabbt, på vanliga vårdcentraler måste man slåss mot snäva telefontider och antagligen inte få en tid alls så det är inte mer än rätt att de betalar
11.19
Tekniken går framåt och då behöver även vården följa med. Om vården skaffar egna appar så kanske denna tjänst som försvinner kan användas genom app tjänst.
Det finns klart gånger ett fysiskt försök inte är helt nödvändigt.
Tänk om vårdcentralerna tog emot patienter via app då skulle vårdköerna kunna minskas snabbare och gallra ut de som inte behöver träffa en läkare fysiskt.

Som någon sa. De båda kompletterar varandra. Utnyttja appar för att förbättra dagens vårdköer.
11.26
Fysisk är bättre än
11.26
Ringer hen nätläkare eller använder app så tycker jag att användaren/patienten ska betala för detta med en avgift som vid ett ordinarie besök. Avgiften kan täcka primärvårdens ekonomiska förlust.
11.26
Folkströmmen går åt det håll den vill, inte åt det håll politiker vill.
Detta är ett sundhetstecken.
11.26
Vårdcentralen där jag bor har inga tider fram till mitten på januari nästa år. Inte konstigt att folk använder appar när köerna är så långa.
11.26
Ett nätläkarbesök kan inte ersätta ett fysiskt besök på en vårdcentral. Läkaren kan omöjligen utföra de statusundersökningar som krävs vid de flesta besöken.

Man kan tänka sig att nätläkarbesök kan ersätta telefontider, men inte mer.
11.26
Klart vårdcentraler måste dra ner på sin personal om fler använder doktor-appar. Landstingen måste ju hålla upp de flera veckor och ibland månadslånga köerna = New Public Management!
11.57
Hej
Dessa appar kanske är bra om du vill höra standarutryck som ,prova Alvedon eller typ Ipren.
Tror dom inte man har provat det innan man söker hjälp..
Dom får inte ens skriva ut så kallade Narkotiska preparat även om man har haft dessa i många år vilket jag tycker är konstigt.
Får andvända langare frn Apotektjänst i stället kanske.😀
Mvh Allan
11.57
Aldrig i livet att jag skulle använda en läkare på nätet. Vad kommer härnäst tandläkare på nätet eller varför inte hantverkarappen så kan du slå i spiken med telefonen!!!!
11.58
Apparnas reklam är felaktig =fake News. De avlastar inte vårdcentralerna och minskar inte Sjukvårdsuttsget. Borde de inte dömmas med böter för felaktig Info. Är deras sjukvård lika felaktig? vad skall man tro?
11.58
Gäller att App besökaren får betala vad det kostar!
11.59
Sluta ge skattepengar till privata vårdalternativ, punkt.

Vad gäller nätläkare, visst - när privata alternativ och stafettläkare inte längre suger ut pengar ur systemet och fler läkare tvingats in i offentliga sektorn, så kan man se över möjligheten. Personligen tycker jag 1177 duger rätt bra för det användningsområdet, men om folk mår bättre av videokonferens (och läkare istället för sjuksköterska) så kan väl ett så'nt alternativ också finnas.

Men sluta låta privata vinstintressen sko sig på skattefinansierade sjukvårdspengar först!
11.59
Ser fördelar och nackdelar med båda. På VC får du träffa din husläkare öga mot öga. Men väntetiderna är ofta långa och svårt att få tid. Nätläkare är väntetiden kort och du får snabbt en tid. Perfekt om du bara ska förnya recept eller har en lättare åkomma. Använder man nätläkare får man inte samma läkare varje gång. Men det får tillgång till din journal om du godkänner det.
11.59
Innan man kan få tid hos fysisk läkare måste man först gå till rådgivningen. Har gjort det en gång och något långsammare får man leta efter. 2 timmars besökstid och på 40 min hade de tagit in en patient och väntrummet var fullt. Har man sen ont någonstans skall man gå till sjukgymnast innan de överhuvudtaget har tagit reda på varför man har ont.
11.59
Bara att lägga ner vårdcentral och ta bort skatten
Ha förskringring som USA ett mycket bra system
11.59
Ringer du vc så får du tid om någon månad, på nätet väntar du max någon minut
11.59
Absolut att jag får fysiskt träffa en läkare!
12.00
Kompletterar varandra. Som småbarnsförälder nyttjar vi det till och från för saker som inte kräver fysiskt besök, men receptbelagt medicin. Springmask, borrelia, krupp etc. Vi kan då lösa ”besöket” på 30 minuter i hemmet istället för telefonkö, akuttidskö etc som kan komma till bättre användning för andra patienter. Så inte antingen eller utan både och!
12.00
Fysisk vårdcentral absolut 👍
12.00
Nät läkarna är Inga giriga alternativ de ersätter och fõrbāttrar på sikt den dåliga tillgängligheten som vårdcentralerna har! De är tillgängliga alla veckodagar fram till midnatt. De avlastar vårdcentralerna med onõdiga besõk och man får ett personligt samtal ansikte mot ansikte med lākaren. Jag har sjālv anlitat appen “Kry” med stort fõrtroende fõr lākaren.
12.01
Digitala tjänster skall vara knutna till den fysiska vården inget eget alternativ utan en kontaktväg i den normala vården. Kry mm är hästhandel. Vården skall ej vara för tillgänglig då överutnyttjas den. Det första besöket bör vara fysiskt i den somatiska vården. I den psykologiska vården är digital kontakt mer evidensprövat och fungerar enligt vissa studier vid specifika besvär.
12.01
Varför måste det ena utesluta det andra? Tycker båda har sin plats.
12.01
Finns bara ett alternativ för mig och det är fysisk vårdcentral allt annat kan man glömma
12.01
Skulle aldrig använda appar för läkare. Jag vill ha kontakt irl. Eller på telefon. Är ett mycket risktagande att lösa såna problem över en app. Tycker de borde förbjudas. Går väl inte att få en riktigt diagnos.
12.01
Det ska vara fysiskt

12.14
Det är bra att det finns när tillgängligheten är dålig på vårdcentralen..men...att ringa 1177 är gratis om man inte kan vänta. Däremot tycker jag att kostnaden för samtalen till nätläkarna ska bekostas av patienten själv och inte belasta sjukvården eftersom det faktiskt finns bra alternativ inom landstinget. Om det då blir för dyrt så får väl nätläkarna sänka priserna eftersom de slipper dyra lokalkostnader och jag har svårt att se att deras nuvarande avgifter är motiverade och inte kan jämföras med landstingets kostnader.
12.14
Tycker att det har blivit helt galet med all privatisering som tar otroligt mycket pengar av sjukvården. Är för ett totalstopp av privata aktörer.
12.14
Håller med flera här. Det borde inte vara antingen eller (så som det är nu), vårdappar och vårdcentral bör komplettera varandra för att få det bästa effekten och för bättre, snabbare vård för patienten. Det borde vara ett vårdsystem där första steg är kontakt via app/telefon (nätsjuksyster/nätdoktor) och sen om träffa en fysiskt vårdperson på en vårdcentral/sjukhus nära en - som nästa steg om så behövs. Ett system!
12.14
Tycker det är toppen att dessa appar finns då det är orimligt långa väntetider för att träffa en läkare fysiskt. Tre veckor är inte acceptabelt. Dessutom inget ”straff” när inte vårdgarantin uppfylls. Hela problemet inom sjukvården skulle lösas om det vore ett förbud att jobba som stafettläkare, inte rätt att läkare istället för fast tjänst jobbar som stafett pg av löneskillnader. Dessutom har dom studerat till läkare med våra skattepengar. Inte rätt!!!
12.15
Ringer vårdcentralen dag 1 ang muskelsmärta. Får tala med sjuksköterska och rekommenderas värktabletter. Ringer dag 2 med samma ihållande smärta., får samma råd. Går till vårdcentralen dag 3, 10 före för att träffa sjuksköterska . Får telefontid kl 16, samma smärta. Ser att det finns blåsor och misstänker bältros. Går till vårdcentralen igen kl 12 och lyckas få en sjuksköterska att kalla till mig läkare. Får medicin som kan lindra förloppet. Måste vara stark för att få hjälp.
12.15
Vad spelar det för roll om det "slår" mot vårdcentraler? Folk kommer välja det sätt att söka vård som fungerar bäst för dem. Det är upp till var och en. Alla vill kanske inte stå i kö i månader. Vårdcentralerna får anpassa sig eller gå under. Konstigare är det inte.
12.15
@Kristoffer

Klart den kan, i väldigt många fall. En doktor är ju ändå bara intresserad av att höra symtom, dra till med en gissning och få ut dig så fort som möjligt därifrån så att nästa patient på kö kan komma in. Många besök handlar ju bara om att patient och doktor samtalar, det kan lika gärna ske över en app eller över telefon. I en app finns ju dock möjligheterna att komma runt språkbarriärer på ett annat sätt än över telefon.
12.16
Att försöka komma i kontakt med en vårdcentral gick åt motsatt håll än vad övriga utvecklingen gjort i samhället.

På landsbygden är bokning av vårdtid en sport där man ska konkurrera mot varandra om läkartider första minuten under den timmen det är öppet för att boka en tid. Den som förlorar får snällt vänta till nästkommande dag i hopp om att ha en chans igen.

Det senaste tillägget i denna sport, på min ort, är att man måste vara i kontakt med vårdcentralen tre gånger för att få en tid, det är nämligen så att de måste ge dig en tid enligt lag vid den tredje påstötningen blir man upplyst. Och missar man att få en tid så betyder inte det att du varit i kontakt med vårdcentralen enligt deras egen tolkning av lagen. Denna skrivbordsprodukt skapar således tre samtal av ett och en stor del tävlande i denna folksport.

För min del som generellt är frisk av mig så är inte detta så skrämmande. Men när jag ser omkring mig själv skräms jag. Bland annat på en gammal far som hellre ligger skrikandes under natten av stor smärta än att, som han själv uttrycker det; "Förnedra sig i dödens kö!".

Det är inte konstigt att andra, rationella sätt dyker upp till en följd av det offentliga vansinnet. Det offentliga ska visa sig i det främsta ledet som det bästa alternativet, skapat av generationers slutsatser och inbetalningar för dess uppbyggande, inte som det sämsta alternativet skapat av de sämsta av slutsatser för att sätta de som betalat in i smärtsamma köer där de får skrika sig till döds i väntan på, inte en tid hos läkare, utan på en kö till att boka en tid.

Rensa ur flummet ur det offentliga och de omoraliska opportunisterna som vill skära guld av statskassan kommer inte få tillträde.
12.16
Hela utvecklingen med nätläkare är ju ett svar på att läkarbesök är hart omöjliga att boka, nätläkare blir ju svaret på det.
Grundproblemet är ju att vården inte lever upp till befolkningens förväntan på tillgänglighet. Att skjuta till mer pengar i detta bottenlösa hål verkar ju inte heller vara lösningen, därför tycker jag att privata alternativ med högre service nivå är mer smakfullt.
Alternativet är ju att begränsa den allmänna vårdens omfattning och utfästelser så den inte längre omfattar "småkrämpor".
12.17
Vårdcentralerna är tyvärr inte tillgängliga sett ur ett helhetsperspektiv. Kanske passar det stillasittandes eller sängliggande att vänta på samtal från VC men absolut inte de som är i tjänst och kanske inte heller kan svara den tid VC ringer upp. Dessutom är alla patientrelaterad kommunikation sekretessbelagd och då ska ingen behöva prata i telefon med sin läkare inför obehöriga åhörare. Vårdcentralerna måste bli mer tillgängliga på patientens villkor om syftet med VC är att minska besöken till akutmottagningar.

Nätläkare är det enda realiserbara tillgänglighetsalternativet när Vårdcentralen inte är tillgänglig när det passar mig. Vårdcentralerna måste skärpa sig och anpassa sig efter patienternas behov. Medborgarna däremot måste lära sig att rösta rätt för det är politikerna som initialt styr vårdkvalitén genom anslagsfördelning.

Jag hoppas vi slipper se en utveckling där SOS 112 inför samma telefonuppringarsystem Vårdcentralerna anammat. (Nödställd) -Hjälp, min fru har fått en stroke! ... (SOS LC)... -vi ringer upp er om ca två timmar på nummer XXX-XXXXXX o.s.v.
12.17
I Kristinehamns vårdcentral är den fysiska kontakten osynlig nästan, då är nätläkarsystemet att föredra.
12.17
Fysik vårdcentral
12.17
Absolut Fysisk vårdcentralÄr man kroniskt sjuk behöver man ha samma läkare jämt.
12.17
”Förskingring som Usa”. Utmärkt.
12.18
Ett problem är ju att privata aktitebolag har ett intresse att få så många patienter som möjligt på så många besök som möjligt. Och därigenom vill ha att folk går på fler nätbesök en dom faktisk behöver.

Det blir ju en kostnad för samhället varje gång någon använder vården, och studier visar på att många går på besök som inte behöves. Dock tycker jag att fler ärenden som receptutfyllningar borde finnas online, men helsta av allt i kommunal regi, kompleterat med bättre information, 1177 får inte ett godkänt märke av mig.
12.18
Beroende på vilken åkomma man söker för, har själv sökt för ögoninflammation. Först tagit bilder på ögonen, beskrivit problemen, bifogat bilderna, pratat med läkare över videosamtal, fått receptbelagda ögondroppar utskrivna.

Kunde inte varit smidigare! Det hela tog inte mer än 45 min hemma från sängen. Skulle säkert tagit tre gånger så lång tid minst med bilkörning och väntetider.

Kanske dags för regionslasaretten att skaffa sig en egen motsvarande app..
12.18
Samma villkor ska gälla - "nätvård" ska ta sina egna kostnader och stå för egen uppföljning dvs ska ha en fysisk vårdcentral som ansvarar för "sighten".
12.18
Fick vänta 2 månader för kontroll av prickar ,märken på ryggen, fick 5 minuter.
Detta går att ta med nätläkare ,här finns säkert en sak att utveckla , och få
Oss att snabbt få utrett.
Vårdcentralen, läkarna , har ju ingen tid allt är tid och kostnads styrt.
Jag har fått använda second opinion , då vårdcentralen inte kunnat hjälps mig på två år.
Ny läkare hjälpte mig snappat och enkelt nu ör allt bra.
Något måste göras för att effektivisera primärvården.
Ju snabbare vi får vårt för vårt behov ju mindre blir den totala vårdkostnaden.
hälsningar
Eugen
12.18
Båda alternativen ska finnas. Regionen bör betala nätläkarkontakten.
12.18
Vill träffa en läkare på en vårdcentral..
12.19
Är du sjuk så tycker jag att fysisk kontakt med VC, läkare mfl, är det bästa, upplever att andra diagnoser då kan upptäckas vid samma möte, vidare är blodtrycksmätning, hjärt och lung mätning som kan göras fysiskt på besöket, där får du receptet klart också, läkarintyget kan stiftas, kontakten mot fkassan osv.Vad är problemet med det?
12.19
Värdelöst med läkarappar. Helt nödvändigt att träffa läkaren fysiskt. Får
Mkt dåligt förtroende via en app. Skrota det!!!
12.26
Fysisk vårdcentral - nätvården måste stå för sina kostnader själva annars utarmas den fysiska vården helt på sikt. De som har allvarligare sjukdomar och andra besvär än förkylning kommer annars att få stora problem att träffa läkare fysiskt i framtiden
12.31
Jag tycker att fysisk vård är det enda. Det andra
skulle förbjudas helt.
12.31
Fysisk Vårdcentral
12.31
Som läkare på vårdcentral kan jag tycka att det är både märkligt och tråkigt att oavsett hur mycket man anstränger sig och anpassar arbetet så dyker det upp straffavgifter från höger och vänster som urholkar systemet ständigt och jämt. Är det inte straff för att de listade patienterna söker vård på annat sätt så är det straff för att man sätter för få diagnoser i förhållande till andra instanser i närområdet.
Samarbete mellan olika vårdgivare och tillräcklig budget i förhållande till behov och efterfrågan vore önskvärt istället för den ständiga motsatsen.
12.38
Jag väljer fysisk vårdcentral, vill träffa läkaren i verkligheten. Tror inte på att korrekta bedömningar kan göras över nätet. / Katarina
12.39
Det fungerar inte med digital vård. Försök göra en operation via nätet!
12.39
Det är korkat att tro att man heller söker läkare via app om tillgängligheten finns att träffa läkare fysiskt. Det är pg av att den möjligheten inte finns för alla som man väljer app. Tror inte att den största kostnaden för läkarvård ligger i apparna utan hela sjukvården behöver ses över.
12.39
Vårdcentral borde vara det som gäller.
12.40
Totalförbud mot nätläkare eller ge dem mycket lägre ersättning per ”besök”
Nu är det rena vilda västern med oseriösa företaget
12.40
Bra när även regionerna fattat galoppen och startar vårdcentral online. Många åkommor, ej alla, kan lösas bättre, effektivare vis app och den enskilde slipper bli smittad av all sköns virus i väntrummen
12.40
Nätläkartjänster använder ens information för marknadsföring. Se sektion 5.4 av Krys intergritetspolicy och sektionen "Syfte med behandlingen och legala grunder" av Min Doktors integritetspolicy.
12.41
Självklart fysisk vårdcentral
12.45
Det är inte vård på nätet som är felet utan att det finns privat vård. Vårdcentralen kan ha sin egen vård på nätet när det är lämpligt.
12.47
Det är tyvärr för många gånger man har gått till en vårdcentral och suttit i 3-4 timmar för att komma fram i kön. Många gånger är personalen stressade och missar att ställa viktiga frågor. En av mina erfarenheter av ett sådant besök är en felaktig akut operation, samma dag som jag besökte vårdcentralen.

Jag tycker att läkare via appar är både smidigt och bra. Dagen då fysiska vårdcentraler kan hantera stress och köer kan jag tänka mig att besöka ett, men inte annars.
12.48
Fysisk vårdcentral.
Att träffa en och samma läkare hela tiden är det ultimata med all den kunskap om patienten och det förtroende för läkaren som detta bygger upp, men tyvärr händer det alltför sällan numera. Trots det är det verkligen att föredra att träffa en läkare öga mot öga, jämfört med en nätläkare.
Hur ska man kunna veta att där finns kompetens (hos nätläkarna) och hur sjutton ska vårdcentralerna överleva detta missbruk (dvs nätläkarna) av skattepengar?
12.48
Absolut fysisk närvarande person!
12.48
När jag flyttade hit till Stockholm 2013 så fick man träffa en läkare fysiskt inom tre dagar, nu fjorton till tre veckor, undrar varför har det blivit så? Inte undra på att man söker hjälp via app! Om tillgänglighet finns fysiskt finns inget behov av app.
12.53
Apparna borde förbjudas dom skulle i alla fall inte få lov att skriva ut narkotika klassade läkemedel.
12.55
Det finns väl fortfarande inte några tillförlitliga studier på att nätläkarverksamhet är en säker vårdform. Dessutom avlastar inte nätläkeriet den fysiska vården vilket de gärna vill påskina. En ökad tillgänglighet i primärvården är dock ett måste för en ökad trygghet i befolkningen. Dessutom måste behovsprincipen få gälla när resurserna fördelas. Allt annat är oacceptabelt.
12.55
De som är lindrigt sjuka, ex vis förkylning, kan ju använda app men å andra sidan är man lindrigt sjuk behöver man sällan läkarkontakt.
Mer komplicerade sjukdomar måste ändå tas på fysisk vårdcentral så då hjälper det ju inte med appläkare.
Så min åsikt är att appläkare sällan gör någon nytta egentligen. De borde inte subventioneras som nu.
12.55
VC borde ha sina egna appar. Då kan anslutna patienter använda den för lättare åkommor som inte kräver fysiskt besök. Då stannar både vinst och kostnad där den hör hemma. Läkarna får med tid till de patienter som behöver det när de som kan använda app stannar hemma.
12.58
Har aldrig använt läkarapp.
12.58
Hela summan 650kr ska patienten betala själv om han vill utnyttja en nätläkare.
12.58
Helt privat finansierade vårdtjänster på nätet . Nuvarande finansiering behöver en skyndsam förändring .
12.58
Finns folk som ofta inte bli lyssnade på o få den medicin de behöver o inte alltid VC är öppen o då bra att detta finns.
Använder händelsevis Capio go o ringer 1177 o gör som jag blir bedd. Åka iväg till primärvårdsjouren el akuten el ringa VC vid vardag.

App o nät kan vara bra för vissa människor.
12.59
Det är väl jättwbra att set finns apåar så att man slipper åka in till en fysik vårdcentral om man ska göta bågot snabbt eller få något lätt utskrivet. Då finns det ju mer plats på vårdcentralen åt de som behöver mer hjälp. Självklart kan apparna hjälpa till att avlasta vårdcentralerna!
13.03
Stoppa nätläkarna! De och företagen de arbetar åt är bara ute efter våra och statens (våra skattemedel) pengar. Apparna missbrukas. Man spelar på småbarnsföräldrars rädsla. De ringer nätläkaren för minsta lilla besvär. Den riktiga vården blir lidande.
13.03
De som lever på aktivitetsstöd, har skyldighet att sjukskriva sig antingen de vill eller inte. De har ingen inkomst att betala 650:- för läkarkonsultation.
13.10
Hur kan en nätläkare göra en adekvat bedömning av ett sjukdomstillstånd och dessutom undvika att göra patienten "besviken"? Näe, bort med dessa nätappar som utarmar de befintliga vårdcentralerna.
13.12
Förbättra och utöka tjänsten 1177 - information och rådgivning för alla!
13.13
Låt nätläkare finnas - men de ska inte finansieras med allmänna medel! Patienten kan i stället skaffa ett konto och betala själv. Synnerligen oseriöst som det ser ut nu, och obegripligt hur SKL hanterat detta.
13.17
Den sjukvård vi har i Sverige (och övriga västvärlden) har tyvärr blivit alldeles för byråkratiserad och bygger på organisationsformer från slutet av 1800 talet. Vi har ju en mycket ojämlik vård idag i Sverige i o m 21 ineffektiva landsting med 21 helt olika system. Nätläkarna och andra digitala vårdformer bidrager till att göra vården mer lika i hela Sverige och kommer att tvinga fram en förändring hos den befintliga vården. Så det är fel på systemet, inte på nätläkarna. Hela diskussionen är konstig. Ingen ifrågasätter läkemedelsbolagen och deras gigantiska övervinster som bara cementerar det befintliga systemet. Men när nya aktörer dyker upp som är mer effektiva än den gamla sjukvården, då blir det ett himla liv. Märkligt.
13.17
Har använt nätläkarappen flera gånger för att det inte gick att få en tid hos olika fysiska vårdcentralen. Har fått mycket bra hjälp (och då betalt för konsultationen) eller blev hänvisat till fysiska vc ( och då inte betalt för konsultationen). Läkarna jag träffat via nätläkarna var mycket kompetenta.
13.17
Hur mkt mediciner t.ex. penicillin skrivs ut via nätläkare i onödan? Jag vet flera exempel på kompisar som fått penicillin av nätläkare som samma dag blivit nekade det av sin vårdcentral. Beklagligt!
13.17
Stoppa nätläkarna naturligtvis
13.17
Skulle vårdcentralerna ta patienterna på allvar skulle vi nog inte hamnat i den situationen vi är idag. Man får se det också som ett tecken på att patienter är ibland förtvivlade för att de inte blir tagna på allvar
Söker hjälp där det går att få hjälp. Dessutom så slipper man att köa när man är sjuk.
13.25
Klart som tusan att en fysisk kontakt med läkare är bäst och ännu bättre om man varit hos han/hon tidigare.
13.25
Lättförtjänta pengar, inga egna risker våra skattepengar. Sätt stopp på detta innan det gått för långt.
13.25
Man måste vara frisk för att orka , med läkartupparna
Riv vårdcentralerna


13.25
Vårdcentral som skattefinansieras och vill man kontakta en ”applikation” betalar man hela kostnaden själv, självklart. Har man så bråttom eller så långt till vc så spar man ju både tid och reskostnader så då funkar det i alla fall ekonomiskt för både patienter och vårdcentraler. Har själv sjukpension men väljer det friska i mig före många andra saker så jag har råd med det om jag skulle välja en app...... men bilen jag har är gammal och används sällan.....
13.25
Nätläkare=systemfel. Borde avskaffas!
13.25
Nätläkare är ett bra komplement när man själv vet vad man behöver. Vårdcentraler funkar inte alltid, dom ska ringa tillbaka o läkartid finns om nån vecka.
13.30
De tillfällen jag kontaktade nätläkarna har de alltid varit tydligt med, vad de kan bedömer och vad de inte kan bedömer. Jag har alltid kontaktat nätläkarna efter fått rekommendation från 1177 att kontakta en läkare men sedan inte kommit in till någon vc. Jag ser det som en avlastning av primärvården och oftast den enda möjligheten att få hjälp.
13.34
Blir det inte bättre med tider hos vårdcentralen så kommer ju fler söka sig online! Visst föredrar jag en fysisk vårdcentral men måste man vänta 2-3 veckor så funkar det ju inte!
13.42
Nätläkare borde avskaffas.
13.42
Vårdcentral. Egen läkare som känner mig. Bäst!!
13.43
Då det är näst intill omöjligt att få en läkartid på våra vårdcentraler så är det inte konstigt att folk vänder sig till nätläkare för vård. Se till att få ordning på primärvården!
13.43
Vårdcentraler skall vara fysiska, så kallade nätläkate skall förbjudas, är bara ett sätt att mjölka våra gemensamma skattepengar.
Finns det överhuvudtaget någon möjlighet att ta ut amsvar vid felbehandling?
13.44
Problemet i Sverige är tillgängligheten på våra vårdcentraler. Har man ett sjukt barn och man inte får komma till vårdcentralen så är det helt uppenbart att man tar till andra lösningar. Svensk vård är 70% byråkrati och 30% vård. Detta skapar frustration och irritation så till den grad att man väljer andra lösningar. Nätläkarna gör ett bra jobb. Det bästa vore att skrota landstingen, de kostar bara en massa pengar.

13.44
Stoppa nätläkare dom förstör för de som verkligheten behöver en läkare på vårdcentralen. Om man måste dra ner på personal, känns framtiden skrämmande. En nätläkare kan ju aldrig uppnå samma trygghhet som en fysisk läkare. Nätläkare kostar bara pengar.
13.44
Förstår fullkomligt att folk väljer apparna. Där jag bor får man vänta sådär 6 veckor på att få en läkartid på vc. Detta efter timmar i telefonkö... Det är helt orimligt!
13.44
Vårdcentralerna är tyvärr inte tillgängliga sett ur ett helhetsperspektiv. Kanske passar det stillasittandes eller sängliggande att vänta på samtal från VC men absolut inte de som är i tjänst och kanske inte heller kan svara den tid VC ringer upp. Dessutom är alla patientrelaterad kommunikation sekretessbelagd och då ska ingen behöva prata i telefon med sin läkare inför obehöriga åhörare. Vårdcentralerna måste bli mer tillgängliga på patientens villkor om syftet med VC är att minska besöken till akutmottagningar.

Nätläkare är det enda realiserbara tillgänglighetsalternativet när Vårdcentralen inte är tillgänglig när det passar mig. Vårdcentralerna måste skärpa sig och anpassa sig efter patienternas behov. Medborgarna däremot måste lära sig att rösta rätt för det är politikerna som initialt styr vårdkvalitén genom anslagsfördelning.

Jag hoppas vi slipper se en utveckling där SOS 112 inför samma telefonuppringarsystem Vårdcentralerna anammat. (Nödställd) -Hjälp, min fru har fått en stroke! ... (SOS LC)... -vi ringer upp er om ca två timmar på nummer XXX-XXXXXX o.s.v.
13.44
Fysisk vårdcentral och givetvis via Region Halland
13.45
Har tröttnat på vc eftersom de har staffetpinnar hela tiden. Får dra sin historia varje gång, ibland frågar de vad man söker för även om man fått en kallelse för årskontroll. Vårdcentralen är under all kritik. Har bytt till en med fasta doktorer.
13.45
Förstår fullkomligt att folk väljer appar. Det är ju snudd på omöjligt att få läkartid på en vc.
13.45
Alla nätläkare borde jobba på fysiska vårdcentraler ,men då blir lönen bli mindre.
13.45
Använder själv nätläkare till att förnya recept på p-piller. Sjukt smidigt! Svarar på fler frågor än jag får hos barnmorskan och tar blodtryck antingen själv eller på apotek. Slipper ta ledigt från jobbet som jag behöver om jag ska till barnmorskan "live" så jag föredrar helt klart nätläkare! Sen förstår man att det inte går att ersätta ett riktigt besök för en hel del av krämporna...
13.45
Som småbarnsförälder är det en enorm uppgift att fara till vårdcentralen och sen sitta och vänta i väntrum där barnet kan smittas ytterligare. Jag har använt appen för att få hjälp att bedöma prickar på min ettåring och för att få nyutskrift på min egen kortisonkräm. Tack vare detta har jag inte behövt vara ledig från jobbet utan kunnat lösa detta smidigt för mig och min arbetsgivare. Jag har inget emot att betala för denna service. Behåll apparna men lös det så att det inte går ut över vårdcentralernas finansiering.
13.46
Så klart att det ibland kan vara nödvändigt med fysisk kontakt och säkert bättre. Men vårdcentralerna har ju arbetat hårt för att avskaffa sig själv genom ständigt försämrad service. Man måste förudmjukas av nån på telefon för att kunna beställa tid och när någon väl är där är allt organiserat som ett löpande band. Det är snarast konstigt att det inte går fortare utför. Heja New Public management.....
13.46
Se till att ha fungerande hälsocentraler först och främst som har tid för sina patienter med kort varsel och tid för dem i mötet. Ofattbart att de klagar på att patienter använder appar istället. Finns ju en anledning då man ofta får vänta, först i telefonkö tills de ska ringa upp, sen ytterligare någon vecka på en tid.
13.51
Applåderna försöker fånga in nya kunder genom att skrämmas med farliga sjukdomar. Uppmanar en till att " kolla om du har dom här symptomen. Då kan det vara farligt". Och Doktorn.se har pengar i ögonen.
14.11
Bra i glesbyggd där det är långt till Vårdcentralen, men där sköterska finns på mottagningen. Utnyttjas mest av unga datavana med banala sjukdomar. Risk för överförskrivning av läkemedel som till exempel antibiotika. Nätläkarna har ju alltid ansvarsnämnden över sig och skriver ut för säkerhetsskull. Inget för äldre när syn och hörsel sviktar. Orättvis vård mot de äldre. En erfaren läkare kan känna så mycket med sina händer och se hela kroppsspråket.
14.12
Fysisk VC absolut. Skall vi öka antalet nätläkare blir det på bekostnad av de fysiska läkarna.
Har själv en jättebra kontakt med min VC inom Region Halland. Kan boka tid, förlänga recept och hjälpmedel via 1177. Fungerar perfekt.
14.12
Jag tycker min vårdcentral fungerar utmärkt. Hoppas verkligen att min läkare blir kvar. Man behöver oftast ta prover och det kan inte en nätläkare göra. Sedan är det också bra att ha samma läkare. MVH Ingegerd
14.12
Absolut en fysisk vårdcentral. Är mycket nöjd. Med min läkare och vårdcentral
14.12
Jag vill helst gå till min husläkare, fysiskt, men det blir ohållbart då det är så svårt att få kontakt. Det finns en halvtimmes telefontid per dag (som inte alltid är möjlig att nyttja p.g.a. jobbet) och när man försöker boka en tid finns det oftast inte någon ledig tid förrän i vart fall en dryg månad senare. Återstår eventuellt någon drop-in timme (som egentligen kanske är tänkt för mer akuta åkommor) där man behöver ta ledigt från jobbet en halvdag för att sitta och samla på sig nya baciller i ett väntrum. Sedan undrar läkarna varför man använder appar?! Öka tillgängligheten på vårdcentralen så lovar jag att app-användandet minskar.
14.12
Vårdcentral naturligtvis !!! Men utan stafettläkare ! Åtminstone åt oss som är pensionärer!
14.12
Sålänge det är omöjligt att få en läkartid på vc, efter har stått i timlångd telefonkö, sedan bli informerad att tider redan var slut 8:05 och hänvisat att ringa igen nästa dag 8:00, sålänge tillför nätläkarna en klart förbättring gällande tillgänglighet, tycker jag.
14.13
Är väl inte särskilt konstigt att folk använder apparna. Behöver man hjälp hos vårdcentral kan man ju få en ”akut” tid till veckan efter. Behöver man tid för något inte så akut får man en preliminär tid om drygt en månad.
Personligen använder jag app mest då min 3-åring ska slippa lång väntetid på vårdcentral, och de kan ge tydligen instruktioner på när man bör söka fysisk vård.

Hela systemet behövs helt enkelt ses om. Hade ju inte varit fel om man kunde snabbt komma i kontakt med sin egen vårdcentral. Men här (Göteborg) kan man inte ens vänta i telefonkö, utan de ringer upp dagen efter..!
14.17
Starta en egen nätläkartjänst så håvar ni in de pengarna?.. men lättare att bara klaga på andra.
19.43
Klart det ska finnas fysisk vårdcentral
Förstår inte hur nätläkare ska kunna ge
rätt diagnos
19.44
Hade ibland gärna träffat en läkare på vårdcentralen men som nämnts tidigare i kommentarerna är det ju i princip omöjligt. Skrattretande dåligt i Göteborg. Alltså har en inget val. Sedan kan en ju också tänka på tidsaspekten - 3 timmars väntan till jourläkaren på vårdcentralen eller fem minuter i appen. Utan att behöva betala något. Inte så svårt val...
19.44
Kostnaden ska ligga på personen som använder app inte VC
19.44
Vårdcentral helt klart , kunde man sedan få samma läkare varje gång så hade det varit ännu bättre.
19.44
Jag Tycker att nätläkare borde förbjudas !! då det drabbar fysiska vård inrättningar
19.44
Hade VC brytt sig om patienterna och inte endast ekonomi hade det inte funnits nätläkare. Hur många gånger behöver du besöka VC innan de tar prover tex Prover kostar ju pengar!
19.44
Fysiska vårdcentraler men de måste öka sin nåbarhet. Man ska inte behöva mötas av inspelad röst som talat om att man blir uppringd fem timmar senare!
19.44
Det jag upplever skrämmande i ett sådant här forum är människors brist på insikt i egen sjukdom och i hur vården fungerar. Om man behöver vänta en månad på tid hos VC så bedöms förmodligen att dina besvär ej är akuta? Alla ärenden prioriteras självklart utifrån hur viktigt det är. Problemet idag är att alla förväntar sig att allting ska vara tillgängligt för dem exakt den sekund de vill ha det.
Appläkare kan vara bra ibland, men bäst vård får man vid fysiska möten. Om man uppsöker appläkare bör det bekostas av patienten själv, ej av regionerna och deras redan hårt ansatta ekonomi.
19.45
Har förmånen att ha tillgång till privat läkarmottagning som fungerar som primärvården borde fungera. Akut? Tid samma dag. Lite mindre akut - tid inom en vecka. Fyra läkare under 22 års tid borgar för kontinuitet.

Om jag däremot tvingats försöka boka tid hos den vårdcentral där jag är listad så hade jag utan tvekan valt alternativet med läkare via app om möjligt.

Det går inte att ha ett system där man får sitta i telefon och köa för att få lämna sitt nummer och förhoppningsvis bli uppringd senare där tidpunkten diffar upp till en timme från "lovat" klockslag - bara för att få höra att det inte finns någon läkartid.

Inför åtminstone alternativet att via mail kunna beskriva sitt problem och sedan få återkoppling med tid till läkare (eller övrig vårdpersonal) samma väg.
19.45
Om jag har fattat det hela rätt så är nätläkartjänsterna privata företag. Då borde ju den som anlitar företaget vara kund och bli debiterad av företaget. Vad har vårdcentralen med det att göra?
19.45
Båda behövs. De kompletterar varandra. Dags för landstingen att kliva in i rätt årtionde och se till att detta fungerar.
19.46
De system och lagar vi har skapades av en anledning. Men de måste tas om hand om, förvaltas väl och justeras allt efter tiden leder oss framåt.
Men tar vi bort alla inkomster för staten; Så leder det till att det finns mindre pengar att ge till de system som är skapade för alla. Vem som helst (tex människa som är rik-medel-fattig, som är ung-medel-gammal- som har ansenliga-vanliga-ovanliga efternamn/ släkten, med kön, utseende, volym eller annat ; ALLA kan bli sjuk när som helst i livet. Personligen vill jag att samtliga människor, oberoende på om du är vd, chef, akademiker, regulär arbetare, grovarbetare, sjukskriven, brukare, pensionär, ungdom, barn oavsett ska få hjälp, stöd, vård då vi alla behövs! Alla lagar vi har tex alltifrån sekretess, väghastigheter till skyddsombud på arbetsplatser; Allt är från början skapat av de som nu är gamla och De som inte längre finnes; För att de visste att det ej så lätt går att ersätta alla överallt samt att många av Dem fått uppleva det lidande som naturligt kan drabba oss, det vi kan råka ut för och det andra kan orsaka en annan. Det är av STOR VIKT att vi kan 'spets-ut-märka' (nya ord kan vi också skapa) pengar och justera systemen så att vi alla kan få ett tryggare samhälle där människor får hjälp, stöd på ett så smidigt sätt som möjligt. Vi kanske måste börja skämmas om vi tycker att det är okej att tex i princip 'ge bort' verksamheter, fastigheter, osv som VI ALLA äger och kan nyttja till att det bara är vissa som får nyttja dem. Vi kanske måste börja skämmas att vi godkänner att man tar pengar från fungerande verksamheter som tex det 'hjälpsystem' som skapades i Luleå för de allra mest utsatta som är fast i droger; För att istället ta de pengarna till personliga rådgivare, avgångsbidrag och tävlingsomkostnader.
Vem som helst av Er som läser detta kan råka ut för sjukdomstillstånd, sjukdomar, olyckor och våld i olika former. Önskar Er väl och att Ni och de Ni värnar om slipper det; Men önskar även att ALLA Er och de Ni värnar om får den hjälp, stöd, vård, behandling, medicin, bemötande, rehabilitering osv och att Ni kan få må bra. Jag önskar även att ALLA Ni icke värnar om får desamma; För jag vet iaf vikten av att vi värnar om varenda människa då vi finns i så många stora variationer och hoppas verkligen att utvecklingen med hat, rädsla, kortsiktighet, trångsynthet kommer ändras till att vi blir mer villiga till att hejda oss och vara mer hänsynsfulla mot oss själv och andra. Jättebra med teknikutveckling och justering av samtliga sytem i samhället kommer att behövas då vi har andra förutsättningar och utgångspunkt nu än då grunger för vårt samhälle bordlades. Men vi måste lägga till mer pengar än att ta från BUP, psykiatrin, missbruksvård, akutsjukvård, specialistsjukvård, sällsynta sjukdomar osv. Det är väldigt viktigt att vi börjar ta hand om det vi har, ser till att justera de system och lagar vi har så vi kan minska våld, mänskligt lidande och kanske får ett samhälle där vi alla är lite missnöjda men där vi känner oss mer trygga. Vård till Alla! Stort Tack till alla i vården jag har mött som har gett och visat mig hänsynsfullhet, vänlighet, engagemang, vishet och minskat mitt lidande! Samt Tack till Er alla som kämpar för de svaga, utstötta, våldsutsatta människor som behöver få vård. Tillägg även Tack till Er som kämpar för att få hjälp Ni behöver och alla Er som bidrar till att vi tex ser på människor som råkat bli sjuka med anständig vördnad och tar Er tid till att tex genomföra donationer till verksamheter som kämpar för de sjukas och andras rätt till hjälp (tex RMP, Sällsynsta diagnoser, kvinnojourer osv). Var rädd om Er därute! Tack o Mvh /C i Luleå.
19.46
Det kan aldrig vara bättre med ett digitalt möte än med ett personligt möte mellan läkare och patient. De digitala apparna borde få patienterna få betala själva om inte appen är till sin egen läkare som man redan har kontakt med
19.46
Nätläkare visar på stort systemfel. Vårdcentralerna borde ta till sig deras existens som kritik och förbättra sin service. Det skulle ju också spara en stor kostnad för dem... Skam.
19.46
Både online och vc, det ena behöver inte utesluta det andra. Vårdcentraler är inte immuna mot butiksdöden.
19.46
Fysisk Vårdcentral inget val
19.46
Varför har inte regionerna egna appar? Då kan man spara pengar och betala sjuksköterskorna bättre. Bättre löner skulle kanske få fler att vara anställda hos regionerna. Fixa så pengarna går till de anställda istället för någon privatperson som äger det privata bolaget.
19.46
Ser det som att vårdcentralerna måste förbättra sin service och tillgänglighet. Då skulle inte nät-dr behövas. Nu är de nödvändiga till totalt högre kostnad. Vårdcentralerna borde skämmas!!!
19.46
Fysisk vårdcentral såklart. Primärvården har fått för liten budget länge och eftersom stafettläkare är tillåtet så flyr många läkare och sjuksköterskor till de som betalar mest. att regeringen tillåter nätläkare ,bara försämrar situationen ännu mer såklart! Hela samhället är snart outsourcat och då är väl alla digitala människor nöjda.
19.47
Fysiska vårdcentraler är det absolut viktigaste av de här alternativen - Gärna med en egen nättjänst om det är möjligt, men även utan.
Så som de nuvarande nätläkarföretagen drivs och fungerar, och så som det ekonomiska systemet ser ut, så är det ju tydligt att app-användningen i sig självt försämrar möjligheten att anställa ny personal till vårdcentralerna. Ska vi tänka långsiktigt borde alltså de som nyttjar apparna tänka en vända extra, för problemet de försöker komma runt görs ännu värre av deras kortsiktiga lösning. Nättjänsterna har sin funktion, men överanvänds.
19.47
Ta bort privatiseringen helt av sjukvården. Behåll tjänster med appar och fritt val av vårdcentral.
19.47
Det är väl egentligen bara att konstatera att behovet av sjukvård uppenbarligen är större än vården kan leverera, annars hade vårdappar aldrig blivit så stora. Appar är framtiden så bara för lagar, lagstiftare och landsting att anpassa sig.
19.47
Föredrar verkligen att träffa en läkare öga mot öga. Visserligen r dessa kontakter ganska korta, men ger betydligt mer än en titt i datorn. Numera ska man inte prata med folk i telefon. Ett kort sms är dagens melodi.
19.47
Vården idag är ineffektiv, ringer man vårdcentralen och sedan blir uppringd är det en sjuksköterska som ställer diagnos i telefon. Om hon tycker en läkare skall titta på en så kan man få en tid, inte annars. Är det ens enligt reglerna att en sköterska får ställa diagnos? Sedan om man får träffa en läkare så är de ibland helt ute och cyklar. Gick en månad med fraktur i benet innan jag fick träffa en ortoped. trots flera besök på VC där de bara tyckte jag var till besvär och endast ordinerade värktabletter. Och en remiss idag är ju bara till akuten, där man får sitta med akutfall och vänta på sin tur. Detta är i Borås.
19.47
Såklart VC. Allt kan inte ske på minuten, var har tålamodet tagit vägen? Det sitter inte en läkare och väntar på att jag ska ringa. En sak om jag blir akut sjuk då finns lättakuter, eller vanlig akut. Min VC i Högdalen är inga problem att komma fram på tfn för att få boka en tid inom riklig tid. Ska VC pengar räcka till nätläkare också??
19.47
Fysisk vårdcentral är det som skall gälla 👍
19.48
Sluta slänga bort våra skattepengar på privata vinstdrivande vårdaktörer. Fördela dessa pengar på offentliga vårdcentraler i stället, men se samtidigt till att de fungerar fullt ut, har full bemanning och tillgänglighet, att distriktsläkare, distriktssköterskor har den kompetens, kunskap och erfarenhet som krävs för att vara första vårdinstans för i stort sett alla sjukdomstillstånd. (Som hälso-och sjukvårdspolitikerna har beslutat att de skall vara).
19.48
Visst vårdcentral såklart, dock förutsätter det att man får en tid hos läkare, som det är nu så är det som de flesta säger praktiskt omöjligt att få en tid då man blir upplyst om att det är inte möjligt att boka då alla tider är upptagna, ber man då att få boka längre fram i tiden informeras man om att det är inte möjligt att boka så långt fram, snart får väl veterinärerna öppna tvåbenta mottagningar.
19.48
Absolut fysisk hälsocentral. Förbjud nätläkare och alla dessa appar.
19.48
Kanske värt att prova när man får svaret - "tyvärr kan jag inte ge dig någon tid återkom om tre veckor" - när man försöker få en tid för det återbesök som läkaren föreskrivit - svider det så kanske de börjar skaka fram tider
19.48
Fysisk vårdcentral är otroligt mycket viktigare och säkrare. Nätläkare kan absolut användas för utskrift av enklare upprepande problem eller sådant som uteslutet kan diagnostiseras - det är dock få saker som kan och då går skattepengar till att både använda nätläkare som måste skicka vidare personen till vårdcentral. En skärm kan aldrig ge lika bra eller säker bild av ett problem som en kontroll i verkligheten kan. Det känns väldigt allvarligt om nätläkare konkurrerar ut fysiska läkarbesök - i övrigt ett bra komplement.
19.48
Att hela tiden tilldelas en ny läkare hos vårdcentral är så opersonligt att man kan lika gärna använda appen. Efterlyser kontinuitet.
19.48
Absolut en fysisk vårdcentral. Är mycket nöjd. Med min läkare och vårdcentral Petar
19.48
Man får hela tiden nya läkare hos vårdcentral
EE, då





19.49
Klockren högerpolitik! Detta är konsekvensen av alla skattesänkningar och de ständiga nedskärningarna i den offentligt finansierade vården. Man gör den så dålig att de flesta till slut vänder sig till det privata. Det handlar om ideologi. Allt ska bli privat, en våt dröm för högern som snart går i uppfyllelse. De kallar det för valfrihet. Och där står vi med någon tusenlapp mer i månaden...
19.49
Nätläkarlösning som de privata har tagit fram skulle kunna ses som en inspiration för regionerna hur tillgänglighet tekniskt skulle kunna förbättras. Varför inte komplettera 1177 med en sådan tjänst? Skulle kunna avlasta VC men även akutmottagningar.
19.49
Ja till Fysisk vårdcentral
Ja till Fysiska butiker
Skrota näthandeln och appläkare - det kan inte vara så att verksamheter försvinner - alla kan inte arbeta på lagret
19.49
Både och. Precis som apotek.
19.49
Man ska inte anklaga patienter för sin ekonominiska situation. Alla patienter har sina legitima skäl att söka digitalt. De må vara att man är på resande fot, har svårt att ta ledigt från jobbet eller inte får tid på sin egen VC. Den digitala vården är här för att stanna. Kanske borde istället vårdcentralerna anpassa sig till den nya situationen och patienternas behov.
19.49
Jag är för dessa appar! Tycker de är ett bra komplement till de vårdcentraler vi har i Sverige som i min mening i vissa fall är under all kritik!

Perosnligen använder jag kry 1 gång i veckan och får samtalsstöd av en psykolog. Jag fick hjälp samma vecka efter att ha sökt vård. Hade jag iatället vänt mig till min ordinarie hälsocentral och sökt för i detta fall "lindriga" besvär hade jag fått stå i kö i månader, kanske år för att lätta mina tankar med en professionell person.

Min upplevelse av vård-Sverige är att man ska vara "mycket" eller "akut" sjuk för att få hjälp. Dessa appar hjälper även oss med lindrigare besvär. Hur bra vore det inte om vård-Sverige tidigt fångar upp personer som är påväg in i psykisk ohälsa/sjukdom och jobbar proaktivt? I min mening lysande.
19.49
Har upptäckt hur bra 1177.se är som app eller i datorn. Där finns svar på allt och den ger råd för egenvård. Man kan lära sig att hitta där när man inte är sjuk .
19.49
Dålig arbetsmiljö, dålig lön, dåliga arbetstider..
Sjuksköterskor, barnmorskor m.fl. Går på knäna..

Pengarna går till Rot och Rut bidrag samt skattesänkningar för de allra rikaste..
19.49
Vårdcentral. Bara vi slipper stafettläkare och att det borde bli lättare att få tid.
19.49
Många klagomål på nätläkare, sjukvårdsförsäkring och privata vårdföretag men borde inte debatten fokusera på VARFÖR det är nästintill omöjligt att få hjälp med något värre än en förkylning på vårdcentralen och sjukhusen för det finns inte pengar??

Man får ju inte hjälp! Jag bröt ett ben i foten 3 maj 2012 och fick inte hjälp förrän i december samma år.. Ortopederna sa bara att vi skulle vänta 4 veckor till och se om det läkte.. Det gjorde det inte..
19.49
föredrar fysisk .ö
19.49
Fast läkare som följer mig, spar tid både för mig och läkaren. Läkaren slipper läsa allt om mig innan besöket och jag slipper omtag av besvären.
19.49
Har en app som heter blodtrycksdoktorn kontrollerar mitt bltr 1 ggr i veckan via den. Skulle jag åka till VC blir jag borta i ca 1 1/2 tim tänker främst på miljön bor på landet, bensinkostnaden är ju inte låga precis så det här är toppen tycker jag.
De ska även starta en app för diabetiker för kontroller som jag förstod.
19.50
Det är väl helt rimligt att man söker sig till nätläkare för snabb hjälp, då tillgänglighet ofta är katastrofalt dålig på en fysisk VC idag. Jag tror att alla hade föredragit en personlig kontakt hos en fast husläkare, men läget ser inte ut så, och då gör varje individ sitt bästa för att få hjälp på smidigaste sätt. Arrogant av Regionerna att klanka ner på att patienterna vill ha hjälp inom rimlig tid. Steppa upp själva!
19.50
Det viktigaste är att i gemensam regi, de privata litar jag inte på.
19.50
Fysisk vård är bäst
19.50
Det är alldeles för omständigt att komma i kontakt med sin vårdcentral. Telefontiderna är oftast slut för dagen redan på förmiddagen. Att besöka receptionen på vårdcentralen för att beställa tid går inte heller, man blir hänvisad att gå hem och ringa. Det är så fruktansvärt ineffektivt.
Ofta så finns det inget alternativ som stämmer när man skall knappa in det i telefonen. Väljer man något som är närmast, slutar det att man blir utkopplad för att göra om proceduren igen.
Man måste vara helt frisk och kapabel för att komma i kontakt med vården idag. Kanske finns det en mening med det. Spara pengar och slippa besväras.
19.50
Skrota appar, hyrläkare minska sv. administrationen så får patienterna snabbare tider.
19.50
Jag tycker nätläkare är mycket bra. Snabbt o smidigt. VC fungerar inte, alltifrån att komma i kontakt med dem till att få en tid. Upplever de sig utkonkurrerade kan de ju fundera på varför de väljs bort och vidta lämpliga åtgärder.
19.50
BÄGGE - Det är ju kombinationen av digitala kontakter och fysisk vård som är det optimala, inte det ena eller det andra. Har sett hos Capio, där jag är listad, att de skriver på något plakat: "digitalt när det är möjligt, fysiskt när det behövs" - det tycker jag låter smart.

Vi drabbas alla av infektioner ibland och då är nätläkartjänsterna kanon, både för mig som småbarnsförälder, men även för barnen som inte behöver sitta i något hostigt väntrum och smitta ner andra. Även många återbesök etc. hos min vårdcentral skulle man ju lätt kunna ersätta med ett smidigt "nätbesök" - sparar både pengar och tid.

Det är klart att man kan behöva se över hur nätläkarna får ersättning och kanske skall vi som patienter kanske betala lite mer själva? Rimligen så måste vårdcentralerna som är basen i primärvården få bra betalt för att kunna fungera som de skall - de tar ju hand om de mest sjuka och äldre patienterna. Just nu känns det väldigt pressat för många. /Dan, Kungsbacka
19.50
Lättförtjänta pengar för nätläkare och dyrt för landstinget. Man hinner många patienter på en timme a 500kr. Om man väntar någon dag så går mycket över av sig själv.
19.50
Precis! Varför har ingen inom regionernas ledning förstått fördelarna att kunna bedöma och behandla människor, där det fungerar, via nätet och ta betalt för det? Precis som de privata aktörerna som ligger långt före. Det finns ju ett tydligt behov och skulle öka tillgängligheten till vårdcentralerna. Idag var jag nr ”26 i kön” i 10 min innan jag gav upp....För mig funkar inte nätdoktor så det blir till att belasta akuten istället.
19.50
Jag har aldrig testat nätläkare. På min vc här i Uppsala går det lätt och snabbt att få tid. Men där tar det positiva slut. Bemötandet är jättedåligt, gatekeepersjuksköterskorna skrämmer bort patienter och kunskaperna om psykiska och neuropsykiatriska diagnoser är skrämmande dålig.
19.50
Det är väl som många andra säger. Eftersom kötiderna är så pass långa till vårdcentral så utnyttjar folk snabbare vägar. Detta är inte speciellt märkligt. Förbättra tillgängligheten på de fysiska vårdcentralerna så minskar behovet av nätläkartjänster.

Om det nu slår så hårt, borde inte köerna till vårdcentralerna bli väldigt korta, om inte obefintliga? Att då minska på personal verkar ju kontraproduktivt. Ledtiderna som har varit de senaste åren är ju inte okej för någon som faktiskt behöver besöka en vårdcentral...

Om det som eftersöks är att folk i allmänhet ska vara okej med dagar till veckors väntetid kan vi nog helt enkelt lägga ner vårdcentralerna och uteslutande köra på nätläkartjänster då ingen tycker att det är okej med jättelånga väntetider.
19.51
Inget konstigt att det inte fungerar Massor av oseriösa företag som lurar oss att gå till läkaren helt i onödan (det är så bekvämt och enkelt) Förut gick man Max en gång om året om ens det. Tipps starta nätläkare bolag och anlita släckningar och vänner att besöka ditt bolag många gånger / avlöna en sälj stab och gör reklam som vissa om att du tex behöver besöka psykolog. Du kommer vara miljonärer inom ett år ( garanterat ) Obs läkare kostar bara 60-80000kr / månad men de drar in miljoner på enkla samtal. // Johan
19.51
I idealfall så gäller ju självklart vårdcentralen. Dock är systemet så trasigt att folk helt enkelt väljer det som ger dom svar snabbast, och det är sällan en VC. Det är fel att skylla på vårdapparna, då dom är ett resultat av den otillräckliga fysiska vården på många håll i landet. Ta tag i orsaken istället för symptomen.
19.51
Stavrelund vårdcentral i Trollhättan . Har jourtider varje dag måndag-fredag kl 8.00-12.00 varje dag. Man kan alltid nå en läkare. Helgen är det en annan vårdcentral som har jour. Det finns alltid en fysisk läkare. Är mycket nöjd.
19.52
Att använda app kan funka rätt bra får många som inte har tid eller råd att vänta på bokad tid på vårdcentralen. För mindre ärenden såsom recept förnying kan en app vara ett mycket smidigt substitut jäntemot att ta ledigt för att åka till vårdcentralen. Däremot att vårdcentralen ska betala för att någon använt nätläkare känns helt fel. Ett system uppbyggt rakt i händerna hos nätläkarna. Ju fler som använder app, desto högre kostnader till vårdcentralen. De har då inte råd att anställa medicinska sekreterare, sjuksköterskor eller läkare som behövs för att vården ska flyta smidigt. Det blir längre väntetider och då söker sej fler till vårdappar och det blir ännu dyrare och sämre service hos vård regionerna. En ond cirkel byggs upp.

Alla som har åkommor som kräver fysisk personal, ska ta blodprov eller bara är känner sej trygga hos sin läkare drabbas.
19.52
Låt politikerna i Halland och andra platser ta ansvar och beslut, där inte Regionen (som t ex i V G) löser det ekonomiska genom att låta kostnaderna för nätläkare tas genom ett centralt konto hos regionen
19.52
Här diskuterar vi apparnas vara eller icke vara. Hela sjukvårdssystemet måste förändras. Hur kan det vara så urbota dumt att vi godkänner stafettläkare och sjuksköterskor som utbildar sej med svenska skattepengar kan jobba som stafettläkare samt åka till Norge och jobba. Betala tillbaka dom bidrag ni fått till utbildningen så kan ni sedan välja hur ni vill jobba och vart, jag vill inte med mina skattepengar gynna denna utveckling. Sverige är fantastiskt!
19.52
Tillgång till vård via vårdcentralen är ett skämt. Om du inte vet att du är akut sjuk prick klockan 8 är det omöjligt att få tid. Då blir det timmars väntan på akuten istället. Sjukvårdsrådgivningen är inte mycket bättre..sitta 40 minuter med luren i örat och hoppas man inte blir bortkopplad efter en halvtimme..vem orkar det när man är akut sjuk eller har ett sjukt barn att ta hand om. Tack gode gud för nättjänster nu finns det kanske hopp om sjukvård och hjälp. Sluta klaga vårdcentralen och tänk nytt och agera !!!
19.52
Läs på vad nätläkarna påstås kunna hantera så blir man rädd. Otroligt oseriöst. Antibiotika förskrivs utan kontroll t.ex vid tonsillit. Hur kontrolleras astma? osv. Pensionerad allmän medicinare
19.52
Den utveckling vi ser nu är bara en fortsättning på en tidigare katastrofal utveckling med hyrpersonal som dränerar landstingets primärvård på pengar. Nätmäklarna är snabba cash doktorer vars främsta drivkraft är att tjäna pengar. De bör inte få en krona av skattemedel. Landstingen bör skära i sin administration och göra om vårdcentralerna till kooperativ där de anställda får ett större inflytande och en bonus om ekonomin går bra. Arbetsmiljön måste förbättras så att det blir roligt att arbeta. Vidareutbildningen måste uppgraderas. Nätläsare är snyltare som sysslar med cherrypicking.
21.52
Vården fungerar inte idag, men den digitala vården är en del av lösningen. Digitaliseringen av vården kommer ske, och därmed minskade arbetstillfällen på vanliga vc. Detta är en macrotrend vi inte kan eller bör försöka undvika
21.52
När det handlar om sådant,, och mycket annat kommer jag alltid vilja få en fysisk kontakt, öga mot öga med andra. Även då kunna tala muntligt med varandra!
Så det är självklart att man vill ha fysiska ställen att mötas på, speciellt när det handlar om sjukvård, ..inget annat!!!
Sandra Zancotti
21.52
Föredrar fysiskt möte, nätläkare är dock mer lättillgängligt o kanske käckt vid vissa krämpor. Det är ej rimligt att få vänta 3 mån för att få en tid på sin VC, el få höra att det inte finns några tider öht. Förstår att människor söker sig till nätläkare o akutmottagning, primärvården kan inte möta upp behoven.
21.52
Är jättenöjd med ”fast läkarkontakt” på en etablerad vårdcentral i en småstad i sydvästra Småland!
”Nätläkare” är ett stort skämt från början till slut!
Det är bara patienternas / regionernas pengar dessa företag vill komma åt på mest lönsamma - smidigast sätt!!👎
21.52
Båda behövs, ökar tillgängligheten för oss patienter
21.53
Helst fysisk vårdcentral men eftersom det är i princip omöjligt att få kontakt, särskilt när en är riktigt sjuk och orkeslös, så får det ju bli appläkare. Som många säger, så bör en vara fullt frisk för att klara av djungeln och väntetiderna det innebär med vårdcentraler idag. Lägg därtill hyrläkare som byts ut var 3:e månad så blir ”valet” ganska uppenbart.
21.53
Uppskattar möjligheten till nätläkare. Det är inte ovanligt att det är svårt att få tid till en läkare på vårdcentral. Jag gillar valmöjligheten att bestämma själv.
21.53
Personlig Kontakt
21.53
Helt absurt att likställa vård via mobiltelefon, med ett fysiskt möte. Känns som a tdet här kommer dränera de gemensamma finanserna och nätläkare borde inte få en krona. Bara för att saker kan digitaliserad innebär inte att de bör digitaliseras, kanske en tanken fler bör anamma.
21.53
Glöm inte att VGR:s vårdcentraler ger vård fysiskt på Närhälsan och via nätet på appen Närhälsan Online!!!
21.53
Föredrar självklart besök på vårdcentral med personlig kontakt!
21.53
I Region Stockholm har den klassisk vården börjat kombinera digital vård med fysiskt i appen Alltid öppet. Ser lovande ut tycker jag.