SVT rapporterade · Hur vill du förbättra trafikläget i Örebro?

07.33
Kortsiktigt: En extra fil söderut mellan Rejmesrondellen-Eurostop samt Ekersvägen-karlslundsgatan. Samma sak från Bista-Osloavfarten. På lång sikt: Fler filer längs alla aktuella delar.
07.33
Ny väg med minst tre filer i både norr & södergående trafik! Med långa på & avfarter.
07.33
Det vore bra om rondellen i Hovsta blir till en dubbelrondell. det skulle kunna ge trafiken möjlighet att flyta på bättre. Just nu är det köer ifrån Lillån ish vid 16 tiden när alla vill hem.
07.33
Gör en ring led från Ormesta Lillån Bista Brickebackens
07.48
Ett separat korsningsfritt/rondellfritt körfält från norr om Kvinnerstarondellen fram till E18 västerut, enbart för lastbilar och bussar. Alltså enkelriktat med med södergående trafik före 1200 och norrgående därefter
07.48
Utnyttja järnvägen och gör pendeltrafik mellan mosås(kanske kumla) och hovsta (kanske längre upp) flera stopp kan göras däremellan. Om de går ofta funkar det för många som pendlar idag. Då försvinner en del av problemet.
07.48
3 filer mellan södra påfarten och Karlskoga/Oslo infarten (Kanske hela vägen till Marieberg, där det går)! Omkörningsförbud för lastbilar genom hela Örebro förbi Marieberg!!

3 filer från Marieberg till Södra infarten, där det går!!
08.36
Ett problem är att lastbilar ofta ligger i två filer och skapar proppar. En bra lösning tycker jag är att sätta ett
Omkörningsförbud för lastbilar.
08.49
Tre filer genom hela eller stora delar av Örebro ända till Marieberg.
08.49
Varför inte sätta ihop påfarter med avfarter genom Örebro? På så sätt får man 3 filer.
09.04
Bygg över motorvägen med betongtak och anlägg en park eller liknande på. Det skulle förbinda centrala örebro med de yttre områdena samt minska ljudet från vägen för de som bor intill.
09.10
Ringleder runt staden. Och alternativa vägar att ta söder eller västerut när någon trafikolycka eller vägbygge sker. Idag bygger man bort genomfarter och tar bort filer, när man borde göra tvärtom. Idag måste vi inom samma familj ha varsin bil pga att vi jobbar i olika ändar av staden och trafiken är igenkorkad morgon och eftermiddag, vi skulle kunna samåka om trafiken flöt på.
09.44
• Förbjud lastbilstrafik i vänsterfil
• Bygg i hop påfartsfilen från E18 från Karlstad med avfarten vid Aspholmen mot centrum så blir det som en extra fil.
• Bygg i hop påfartsfilen från Bista på farten på E18/E20 med avfarts filen mot E18 så det blir en extra fil.
•Bredda & förläng avfartsfilen från E18/E20 mot Falun/Lindesberg. Den skulle fördelaktigt vara två filer från det att det börjar för att dela trafiken inför kommande vägval.
09.44
Bygg en dubbelfilig motorväg 1 våning ovanför befintlig E18/E20 för genomfartstrafiken så kan vi Örebroare nyttja den under.
09.44
3-fil i båda riktningar. Sluta bygg flaskhalsar.
09.44
Håller med Ger Nordsten, Kjell, Susanne, Martin. Kortsiktigt 3 filer där det är som trängst t.ex. Bista-Osloavfarten.
10.16
I dokumentärfilmen "Bikes vs cars" är en slutsats att man får det man bygger för och i USA leder mer filer till mer trafik. Det är en ond cirkel. Gör allt för att få folk att åka mer kollektivtrafik i första hand så trafiken kan minska. Finns många som inte behöver ta bilen, andra måste. Länstrafiken informerar dåligt om att deras pendlarkort fungerar för tåg och det går inte att se priser på deras hemsida. Mitt pendlarkort mellan Hallsberg-Örebro kostar 1035 kr/mån inkl. stadstrafiken i Örebro. Det priset är okey men enkelpriset för 3 mil på 55 kr är för mycket! Även 10-kort för 440 kr lockar inte tillräckligt för att få folk att lämna bilen hemma. Två personer i tåg 88 kr mellan Hallsberg-Örebro. Det fungerar inte. Man väljer bilen.
11.19
Trafikläget i Örebro är inget nytt problem även om det blir värre. Detta har påpekats förr, vid varje nybyggd bostad tillkommer 1-2 bilar. Alltså är det förtätningen som är boven. Bygg mer bostäder utanför själva staden så blir det mer spridning på trafiken.
Men till sist blir det fullt även utanför staden och då är vi tillbaka till tidigare inlägg, minska på befolkningsökningen. Detta gäller även miljöpåverkan. Skulle vara mycket intressant om någon myndighet utförde en framtidsprognos hur det ser ut i Örebro och även övriga världen om ex. 100 år och även ännu längre fram i tiden. Garanterat en hopplös och omöjlig situation kommer att utläsas om inget dramatiskt görs med barnafödande. Ta ex. hur vi hanterar avskjutning av olika djurarter för att de inte ska ta över och förstöra vår jord. Det är just det vi människor gör. Varför är det så känsligt att över huvud taget diskutera avstannandet av befolkningsökningen?
R Jonsson
11.29
Kul att se många konstruktiva förslag. Fortsätt gärna bidra med tankar och idéer under resten av dagen! /Samuel, SVT Nyheter Örebro
14.57
Genom att öka kollektivtrafiken i stan så folk slipper ta bilarna. Nu gör dom tvärtom och stänger ner en hel linje!!! Detta är galet då dom borde öka istället!
14.57
Man kanske borde satsa på kollektivtrafiken istället för att skicka sparbeting på den? Sämre kollektivtrafik bör ju leda till fler bilar.
14.57
Behåll närhetsmålet 400 till busshållplats, så minskar behovet att använda egen bil. Ta inte bort linje 6 genom Sörbyängen, Tybble, Sörby, Eklunda - katastrof för miljö och för jämställdheten!
14.57
Satsa mer på kollektivtrafik!
Böta onödigt långsamt körning!
Förbud för lastbilar på vänsterfil!
Utöka till 3 filer !
15.23
Satsa på kollektivtrafiken. Ingen ska behöva ha långt till en hållplats. Bussen är viktigt för alla medborgare och nya områden får inte slå ut gamla. Man måste planera för mer och nya linjesträckningar när man bygger nya områden. Linje 6 måste finnas kvar med den gamla sträckningen!
17.22
Fixa busslinjer från Karlskoga som stanna t.ex på Aspholmen och andra större arbetsområden, så kan vi som pendlar ta bussen i stället för bilen.
17.22
Linje 6 blev flyttad från Hemmansvägen -Hagmarksgatan -Ängatan till Rudbecksgatan där trafiken är så tät och en lång sträcka är utan på och avstigning för linje 6.Ändra tillbaka gamla sträckningen så boende i Sörby-Eklunda betjänas.
19.09
Förbud för lastbilar att köra om på motorvägen genom Örebro, (som finns mellan Helsingborg- Malmö) stoppar upp eftersom det tar sån tid för lastbilar att köra om. Flytta busshållplatsen på Rudbecksgatan/Trädgårdsgatan österut så det blir 2 filer mot öster och inte bara för bussar.
Malla
19.10
Kommunen vill ju öka antalet invånare och då måste man anpassa staden till detta.
Utöka kollektivtrafiken, inte bara i centrum utan från närområden ff a östra delarna om kommunen vill att vi ska välja buss.
Fler rondeller istället för trafikljus som bara är proppar.
Tänk trafikplanering INNAN man förtätar (Sörby, Ladugårdsängen mm).
In/utfarten till ica universitetet är katastrof vilket man borde kunnat förutse. Gör en rondell där och gör egna in/utfarter.
Min bild är dock att kommunen inte är intresserad av att prioritera trafikmiljön och kollektivtrafiken utan jobbar bara för att försöka bli av med bilarna vilket är omöjligt då man samtidigt vill växa.

19.10
Sätt ihop på och avfarter. Så det blir 3 filer. Så som det är tex i Västerås. Enkel och billig lösning.
19.11
Det behövs en ringled.
Inte rimligt att så många ska behöva ut på motorvägen när man ska åka genom två platser i staden.
19.11
Omkörningsförbud för tung trafik mellan Kumla och Glanshammarsavfarten
19.11
Gör motorvägen genom örebro 6 filig mellan Myrö avfarten och Mariebergsavfarten, går att göra snabbt och billigt genom att ändra målningen och göra körfälten och mittremsan något smalare.

Gör en stor oval rondell vid Almbyplan som täcker in Rudbecksgatan, Hjälmarvägen, Universitetsallen och Studievägen.

Bygg stora p-hus vid infarterna för pendlare, månadsavgiften för att stå där inkluderar fri matarbuss till och från centrum en gång i kvarten

Och så en djärv tanke, låt r50 gå under jorden vid rejmes och dyka upp vid söderleden, med förgreningar mot öster och väster för trafik som bara behöver passera centrum.



19.12
Det stora problemet är att Örebros trafikpolitik innebär att man tvingar bilisterna att använda E18/E20. Något som skulle underlätta är att effektivisera av och påfarter genom att låta påfarterna bli sammanlänkade med avfarterna och på så sätt skapa sträckor med 3filiga avsnitt för det är många som bara ska åka en avfart. Ett annat stort problem är att de som ska norrut från stan är hänvisade till en enda väg. Något som skulle lösa det är en förbindelse från boglundsängen och norrut
20.15
En bra början är fler körfält, inte färre.
Grundproblemet är Örebros trafikpolitik där man aktivt har försvårat för bilister genom att t.ex ta bort hela körfält och istället utöka cykelvägarna.
20.15
Gör en ”Karlskogafil” från Ekströms vid sidan av E20 så all trafik ut ur Örebro mot Oslo slipper trängas på E20 i några hundra meter för att sen vika av på E18. Skulle lösa mycket av trafikproppen där vareviga eftermiddag och all annan tid.
20.15
Gör om till trefiligt från Marieberg till Rejmes. Vägen är redan tillräckligt bred för det, blir inte trängre än på t ex Essingeleden, så det är en jämförelsevis snabb och enkel åtgärd.
20.15
Bygg bort flaskhalsarna vid avfarten mot rv50, norrgående fil, samt sträckan mellan Hovsta och Kvinnersta.
20.15
Om ni vill ha lastbil omkörningsförbud på motorvägen. Tror inte det kommer funka. När det kommer från Kumla hållet och sedan kommer från kga som också kommer så där blir det långsammare hastighet och bilister blir ju ivrigarw för varje gång när man ska in på avfart. Bilister ligger bakom sedan så kör dom om och kör tillbaka fast in på avfarten precis innan den tar slut. Det är ju värsta som finns. Hur ska det gå om det blir lastbilsförbud. Bilarna kan lära sig köra mer säkrare färd också.
20.16
Addera ett körfält i vardera riktningen mellan södra infarten/påfarten och Karlskoga avfarten/påfarten så denna sträckan blir trefilig, handlar om ca 1km extra fil åt båda hållen.
Sedan kan man öppna bussgatan i norrgående riktning mellan Förlunda och Hovsta under vissa tider på dygnet för att minska trycket på rv50 och Hovstarondellerna, självklart inte för genomfartstrafik utan för boende i Hovsta.
21.16
Kommer ni dela dessa svar till Trafikverket? Eller stannar alla goda idéer hos svt?
@JohannaEriksson - Ja vi kommer att följa upp detta imorgon och då visa Trafikverket det ni har skickat in /Joakim Lybeck, reporter.
21.17
Kommer SVT lämna dessa idéer till trafikverket och kommunen?
21.23
Gör så att högerregeln gäller på alla påfarter till E 18 & 20 genom Örebro!
22.00
Det stora problemet är att avfarterna är för korta och att bilar hamnar stående ute på motorvägen för att köerna på avfarterna blir för långa. Så, förläng avfarterna med ett extra körfält ett par kilometer, då kommer det iallafall att fungera bättre under rusningstrafik.
22.00
"Gratis " buss i hela Örebro. Jag tycker att vi ska allt över skattsedeln.
Vi betalar redan det mesta gemensamt.
22.00
3 filer såklart , alla som åker ut på motorvägen för att ta av igen efter kort sträcka måste få en egen fil , den snabbare godstrafiken som går igenom Örebro på E18/E20 måste få komma fram i mitten tex. om det ska bli julklappar och bostäder byggda , samt en egen fil för den lätta genomfartstrafiken som är på "genomresa". Jag vet att alla vill bli av med lastbilarna , men det är inte möjligt , och ska den ligga och lurpassas på i "köfältet" längst till höger blir det miljöförstöring och trafikproppar , låt den passera bara , dit godset och mattransporterna ska .
22.00
Vad som än bestäms med vägen som passerar Nasta/Adolfsberg, så måste det upp nån form av bullerskydd mot bostadsområdet då det redan nu är väldigt högt trafikljud.
22.00
Har tidigare föreslagit detta med p-p och p-hus utanför staden och låta pendelbussar lika Arlanda flygplats transportera människor till city. Känns som myndigheter har svårt att lyssna på förslag från medborgare. Även detta att bygga ett stort p-hus vid USÖ är bortkastad yta eftersom ytan inom några få år kommer den att behövas för nya lokaler där. Känns som det är ett stelbent tänkande och framförallt finns inget nytänkande
22.01
Avfarten söder i från E20 mot riksväg 50 vid Norrplan orsakar en mycket stor broms i trafikflödet. Söder ifrån kommande bilister måste ju ner i gropen vid trafikljusen för att svänga vänster mot Rejmesrondellen vidare mot Falun. Utred denna korsning. Det kommer att lösa en del av problemen!
22.03
Ett av de stora misstagen Örebro kommun har gjort är att bygga bort möjligheterna till trafik i stan och på så sätt tvingar ut trafiken på motorvägen. Vi är många som åker mycket längre för att överhuvudtaget kunna komma fram under någon som helst vettig tidsram. Kommunen verkar tro att det går att tvinga befolkningen till att använda cyklar överallt. Men gissa vad, alla skall inte ta sig 1-2 km från där man bor utan många av oss har helt andra rörelsemönster. Detta leder till överbelastning överallt! Lederna byggs om till gator med mycket sämre framkomlighet vilket tvingar har ut trafiken på motorvägen, och vips så är även den överbelastad. Detta är ju inte heller bra för miljön, även om kommunen bara bryr sig om centrum när det gäller sådana mätningar. Förutom överbelastningen så är även jag för ett omkörningsförbud för tung trafik på motorvägen. Det är hopplöst när karavaner av tung trafik stoppar omkörningar då de tar extremt långa sträckor på sig. Dessa fordon får ju inte ens köra i 90 km/h men skall ändå köra om de som kör i lagliga 80 km/h. Sedan är ju kvaliteten på vägbanorna under all kritik, det är spårigt, gropigt och en massa farthinder på helt idiotiska platser (typexempel i Lillån, där man har gjort en större trafikfara samt ett gupp för bussar, utryckningsfordon mfl. Dessutom struntar man i att fixa sikten samt att den upplyfta cykel-/gångbanan slutar i intet på den ena sidan). När man får stanna 3-4 gånger vid samma trafikljus utan att det ens är sk rusningstrafik är inte heller speciellt bra, varken för miljön eller beteendemönster. Hur vore det om ni tog in en beteendevetare i gruppen så att hen skulle kunna förklara för tjänstemän och politiker hur vi människor fungerar.
Nu när elbilarna är på väg kommer bilarna att öka kraftigt på våra gator och vägar, men ni bygger bort vägarna, så detta kan bara sluta på ett sätt, katastrof! Ett tips till politiker och tjänstemän: när man bygger ut stan kraftigt (bra) så är det inte bara cyklister som flyttar hit, även vägtrafiken kommer då att öka kraftigt! Detta är ganska logiskt för alla oss andra, men kommunen bygger bort möjligheterna till vägtrafik istället. Sedan är man förvånad över att tex Kompassen inte har några affärer kvar. Detta hade en beteendevetare kunnat tala om för er innan detta påbörjades, för väldigt många år sedan. Därför åker vi till Marieberg och Eurostop och andra ställen för att handla. Vad händer då, jo det blir överbelastat på gator (som tidigare var leder) samt motorvägen. Om ni skall kunna rätta till problemen måste det ske NU annars kommer alla möjligheter att vara bortbyggda, oavsett styre i kommunen. Vi har inte ens en ringled i Örebro och det har varit ett medvetet val av tidigare politiska ledningar sedan väldigt många år tillbaka. Till och med en forskare har varnat för att kommunerna i Sverige bygger bort ett levande centrum genom sitt feltänk gällande trafiken. Lycka till! Det kommer ni att behöva om ni menar allvar med att försöka komma tillrätta med trafikproblemen! Jag hoppas verkligen att ni lyckas men ni har enorma utmaningar framför er!