SVT rapporterade · Trafikverket slarvar vid uppkörningar

13.44
Då börjar man förstå varför folk kör med huvudet under armen här i Uppsala.
13.57
Har erfarenhet av Uppsala och Sala, genom mina barns uppkörningar. Menar att de som kört upp i en mindre ort inte prövats alls i riktig stadstrafik, även om tiden på landsväg var mycket längre i Sala. Utan tvivel behöver man vara en bättre förare för att klara körkortet i Uppsala. Sedan kan de som kör upp på en mindre ort säkert vara lika duktiga, men tycker inte att det prövats.
08.19
Svårt och tro att körkortsgodkända kan vara så många när vi ser dom på gatorna. Kan det vara ett samhällsproblem?!
08.19
Uppsalakontoret håller riktigt hög klass i alla aspekter, jämför med till exempel Stockholm och det är som division 3 kontra Trafikverket Uppsala som spelar i högsta serien!!
08.20
Vet inget hur uppkörning går till numera men vet att det finns alltför många som inte borde finnas ute på vägarna. Hänsyn ett borttappat ord.
15.52
Skärp straffen ordentligt för trafikbrott och trafikförseelser. Vissa brott bör resultera i att lämplighet som förare ej medges på livstid. Höj avgifterna för körlektioner och förarprov kraftigt. Öka prövotiden till tio år. Inför trafikförbud för bilar äldre än fem år.
15.52
Jag körde upp som privatist i Uppsala och blev godkänd på första försöket. Helt galet, med tanke på hur dåligt jag kör. Tydligen delar de ut körkort lite hur som helst, jag är verkligen för tuffare prov!
15.52
Jag tror inte att det är omöjligt att hinna köra 10-20 min i högre farter. Varför gör ni inte olika testrundor som ni kan föreslå för Trafikverket i Uppsala? 😉 Utgå från Östunagatan och fortsätt förslagsvis mot:
1) E4 Sundsvall, Östhammar (288:an), Uppsala
2) Almunge, vänd, Linnés Hammarby, Centrum
3) Märsta, Bergsbrunna, Centrum
4) Ulltuna, Skarholmen, Centrum, Sävja, E4:an
Osv.
10.18
Tyvärr är det precis som reportaget, trafikverket Uppsala slarvar med proven, inte bara med landsvägskörning det är mera djupgående problem.
15.52
Efter att jag såg nyheterna om lite klagomål vid uppkörning i Uppsala måste jag flika in att jag som lantis för länge sedan körde upp i Uppsala.
Vist kunde jag köra inne i städer men Hemma tränade man endast på just landsvägen. Lite småskraj på uppkörningen är man nog alltid, men min uppkörning bestod till 90% av landsväg.
Körskolläraren kom från Sthlm då flera va sjuka inne på Uppsala kontoret.
Han hittade inte inne i stan.
Lätt som en plätt för mig vart den dagen.
15.53
Nu är det 8 år sedan jag senast körde upp. Men då blev jag kuggad på detaljer som att inte vara tillräckligt nära trottoarkanten när jag backade runt ett hörn (i en bil jag aldrig kört tidigare). Då sas det att Uppsala var en av de svåraste platserna i landet att få körkort på, många körde upp i ex Sala för att det var lättare. Hade de bara bedömt huruvida jag kunde köra på ett säkert sätt hade jag kanske fått körkort...
15.54
Jag körde upp 1986. Då var man tvungen att ha en dubbellektion avseende landsvägskörning. Det hjälpte inte när jag körde första gången själv efter körkortet. Det gick för fort och var läskigt med omkörning. Själva uppkörningen pågick i 45 minuter. Vi körde runt i Uppsala med endast 1 parkering. Ingen landsvägskörning även om vi hade gott om tid. Säkerhet är så viktigt. Idag är folk mer i sina telefoner än på vägen. Det är så läskigt.
15.54
Körde upp i Uppsala 2014 från kontoret i Boländerna och då fick jag köra både landsväg och motorväg. Jag kanske hade tur, men upplevde att jag fick köra i högre hastighet under ungefär 10 minuter och att jag blev testad på de viktigaste momenten vid landsvägskörning (vänstersväng, köra ut från mindre väg osv).
10.17
Körde upp i Uppsala nu i Augusti och klarade det. Fick inte köra snabbare än 60 km/h överhuvudtaget. Blev självklart glad över körkortet ändå, men skulle nog önska att de hade lite utförligare prov.
13.07
Vi upplever att proven är utformade för att stämma av att den som kör upp är färdigutbildad och historiskt sett har detta skett till stor del via en trafikskola. Idag är det många som aldrig satt sin fot på en trafikskola eller kanske tagit en eller två lektioner och som inte ens är i närheten nivåmässigt för att klara ett körprov. De gör en chansning helt enkelt och hoppas på att det skall gå! Om de då kör upp 4-8 ggr så kommer de till slut lyckas klara att genomföra ett prov och får då ett körkort! De har då lärt sig hur de skall hantera provsituationen och exempelvis behöver de då inte lägga så mycket tid på landsväg då det ändå "inte kommer med på provet" och det ger knappast bättre körkortsinnehavare... Vi tror att det skulle vara en bra idé att kanske förlänga proven med säg 10 min så de faktiskt även hinner ut på landsväg/motorväg! Lösningen är inte att köra mer landsväg på bekostnad av mindre stadstrafik - det kommer INTE gagna trafiksäkerheten! Jag håller med den trafiklärare som tidigare kommenterat att Uppsalakontoret håller hög klass för det gör dom men de har inget val med den placering och den tid som de har till sitt förfogande idag!
13.07
Verkar vara lotteri om man får eller inte. Min son gjorde en jättebra uppkörning men med en urusel kontrollant. Han körde både i stan och landsväg, gjorde en perfekt fickparkering. Hon tittade mesta i sina papper och var helt oengagerad. Vid sväng till Kuggebro säger hon att han ska svänga först under bron, ca 100-150 meter innan. Han växlar ned till 2:an och gör en fin sväng. Efteråt är det det som hon anmärker på. Han skulle enligt henne ha bromsat lätt först och sedan tryckt ned kopplingen. Detta med tanke på att man ska tänka på att det kan börja bli halt. Det var flera grader plus och inte halt (om man ska lotsas att det är vinterväglag måste man väl få veta det)!! Hon var sen med alla instruktioner och vid korsningen Sågargatan\Kungsängsesplanaden var han helt framme i korsningen och fick fråga vart han skulle köra. Hon hade skriftligen anmärkt på fler saker utan någon konstruktiv kritik. Kändes som att han kuggades för statistiken skull! Har kontaktat chefen i Uppsala om detta men inte fått någon återkoppling ännu. Hoppas verkligen ingen måste köra upp för henne!!