SVT rapporterade · Skulle du klara av att köra mindre bil?

Välkommen! Skulle du klara av att köra mindre bil? Varför/varför inte? Hur gör du för att minska din påverkan på klimatet? Tyck gärna till här i vår chatt!
06.28
Nej, jag försöker inte längre vara klimatvänlig.
Anledningen är den mycket ensidiga debatten där fokus ligger på "känslor" och lösningar som har mycket små effekter (källsortera, kompostera, priset på matkassar, avveckla kärnkraft) istället för att fokusera på fakta och lösningar som får en mycket stor effekt (kraftigt bromsa befolkningsökningen, bygga ut kärnkraft).
Grunden till denna ensidiga debatt är miljörörelsens unkna flowerpower-syn att linssoppa, yoga och kärlek kan rädda planeten samt det faktum att rörelsen får allt för mycket utrymme i det offentliga rummet.
06.28
Har ingen bil sedan två år tillbaka, är ensamstående fyrabarnspappa bosatt i inlandet. Så utmaningen är att åka kollektivt till jobbet på annan ort, frakta sig på fritiden med kidsen, samt att handla och återvinna hushållssopor så gott det går.
Hej Mattias, låter som ett svårt pussel att få ihop och som vi gärna skulle vilja veta mer om, kontakta oss gärna på vasterbotten@svt.se
07.50
Har aldrig haft nån bil ,inte ens EU moped bil
07.50
Jag tror som " Totte " att befolkningsökningen är ett jättehot för klimatet. Men det finns väl inga politiker som törs ta i ämnet. Som pensionär har jag möjlighet att planera min bilkörning. Så därför brukar ja åka 1,gång i veckan till centralorten och göra alla mina ärenden. Sedan tror jag att det är mycket en fråga om ekonomi om man kör mycket i onödan. Annars tycker jag att jag varit klimatvänlig länge . Komposterat i 30 år och fått mycket bra planteringsjord på köpet.
Källsorterat har jag gjort lika länge. Problemet är att det är långt till återvinningsstationerna, Men det borde gå att göra någonting åt från kommunens håll, i stället för att minimera hellre utöka stationer.
08.53
Känner nog att jag skulle kunna unna mig lite "klimatovänlighet" om det skulle behövas. Har inte flugit på flera år, åker kollektivt eller går, är vegetarian, "använder upp" mina kläder framför att köpa nytt, bor litet. Så känns som jag har lite innestående "utsläppsrätter" om det skulle bli dags.
09.08
Frun och jag valde bort bilen för ca 4 år sen. I stället blir det cykel eller lokalbuss till jobbet oavsett årstid. Vi var med i en bilpool ett tag utifall att det behövdes för vissa transporter. Nu hyr bil vi när behovet dyker upp (ca 4-5 ggr per år). Kan t o m ta en taxi i yttersta nödfall (ca 2-3 ggr om året) om det kniper. Vårt sätt är hur som betydligt billigare, hälsosammare och klimatvänligare än att äga egen bil. Win-Win-Win! Samtidigt äter vi mindre kött, sopsorterar och köper mycket lokalproducerad mat. Såg för övrigt på nyheterna i morse om hur medelklassen i Los Angeles ska börja flyga till jobbet. De rikaste åker tydligen redan helikopter! Bara för att staden korkat igen av alla bilköer vid rusningstrafik! Så kan det gå...
09.27
Jag tänkte att jag skulle köpa en ny bil som är säkrare och har lägre bränsleförbrukning och släpper ut mindre avgaser än min gamla bil. Den nya bilen hade jag tänkt köra på HVO100 för att de lägre utsläppen skall bli klimatneutrala i jämförelse med vanlig diesel. Tyvärr är HVO100 dyrare än vanlig diesel, men något får jag offra för miljön.
Jag bor på landet/skogen där det inte finns någon kollektivtrafik, så jag är beroende av bilen. Min brevlåda finns t.ex. inte vid min tomt eller ens längs min väg som i tätorterna där de har asfalt på vägarna utan det brukar bli en rask promenad genom skogen på över en timme med hundarna bara för att hämta posten. Det får bli dagens motionspass så slipper jag lägga pengar på ett gym.
Bilen jag tänkt köpa är en dieselbil eftersom den drar mindre än motsvarande bensinversion och jag kan köra den på HVO100 som går att tanka på macken några mil bort. Etanol finns inte kvar på macken längre. Det finns ingen snöröjning på min skogsväg så 4-hjulsdrift är en självklarhet. Jag drar tungt släp efter bilen då och då när t.ex. vedförrådet skall fyllas på så då faller alla elbilar och elhybrider bort eftersom de flesta av dem knappt får dra ett släp över 1 ton.
Elnätet fram till mitt hus är ganska utslitet och undermåligt och strömavbrotten är många och nätägaren höjer nätavgiften hela tiden med hänvisning till att de skall modernisera sitt elnät. Jag antar att det är i städerna de moderniserar elnätet. Eftersom elnätet är så dåligt hit ut så skulle jag få låta bli att använda elvärmepumpen, spis, ugn, tvättmaskin, torktumlare och dammsugare när en elbil skall laddas här. En släkting har en elbil och säkringarna gick sönder när de försökte att ladda sin bil här när de var på besök. Vi kunde ju inte släcka ner hela huset bara för att ladda deras bil, så jag fick dra igång dieselgeneratorn för att ladda deras elbil. Mycket miljövänligt, eller?
Min nya bil som jag beställt och som är säkrare och drar mindre bränsle och har lägre utsläpp än min gamla bil är som sagt en dieselbil med förhöjd markfrigång och 4-hjulsdrift och eftersom jag köper en sån bil så skall jag bestraffas med skyhög fordonsskatt. Min nuvarande bil med högre utsläpp betalar jag ca 3500 kr/år för i skatt. Den nya bilen som har lägre utsläpp och drar mindre bränsle än den gamla bilen får en skatt på ca 8000 kr/år OM den registreras före årsskiftet. Efter årsskiftet blir skatten istället ca 13000 kr/år.
Om jag istället köper en elbil eller elhybrid så blir det knappt någon fordonsskatt men å andra sidan så kan jag inte komma hem till mitt hus på vintern med den och jag måste använda dieselgeneratorn för att ladda den. Det blir även fler rundor när vedförrådet skall fyllas på.
Jag kanske skulle köpa en gammal pickup som man kan frakta väldigt tunga stenar på istället så blir det inte heller så mycket i fordonsskatt. Att bilen då spyr ut enorma mängder avgaser och slukar enorma mängder bränsle spelar väl ingen roll för miljön?
11.35
Jag/vi åker lokalbuss så mycket som det går istället fö att köra bil. Vi önskar oss ett bättre ”busskort”. Ett månadskort som betaldas med autogiro, inte är personligt och ett lämpligt pris för två personer. . Vi är pensionärer.
12.25
På sommaren försöker jag köra på prem bensin och trampcykla då jag kan . kör rieju EU moped med katalysator på då jag ska köra långt 40-65 km t.ex enkel väg . den släpper ej ut oförbrända kolväten .max 71gram /km minus 10% = 55,18 gram /km max .kör på fosilfri 2-taktsolja . inga kväveoxider
12.31
Sammanfattat så gör de mindre impulsshopping men har i stället två bilar, och köper inte miljövänlig mat pga ekonomin.. Och har barn som är en svindålig investering ur miljöperspektiv. De lurar sig själva om de tror att de gör mindre miljöpåverkan där de är nu. I bästa fall är det +/- 0!
12.31
Ja, det försöker jag. Orsaken är att det finns personer som Totte här nedan. Kanske snittet av människor blir rimligt om 1 gör mycket och 1 gör inget.
13.55
Har sedan två år tillbaka minskat min kött och mejeri konsumtion. Har i hälften av inrikes resorna tagit tåg istället för flyg. Åker endast kollektiv. Behövs bil, lånar jag den. Väljer ekologiskt för att gynna biologisk mångfald (motverka den sjätte massutdödningen). Sen försöker jag bli bättre att köpa begagnat, men har saker kvar där.
15.21
Ja, jag har inga barn och kör en äldre bil.
16.47
Härlig journalistik! Exakt vilka var de "bättre klimatvalen i vardagen" som det står om i ingressen?
@Tony - Hej Tony! Om du kikar på klippet överst i artikeln får du höra om hur systrarna tycker att flytten påverkat deras klimatval positivt.
16.50
Bytt all hud- och hårvård till hard core no poo-produkter. Äter kött (och det tänker jag för hälsans skull fortsätta med) men köper älgkött från jaktlagen runt om eller ekologiskt gräsbeteskött från gård i närheten. Försöker köpa så mycket ekologisk och svensk mat mat i övrigt som det finns att få tag på och som plånboken medger. Plastbantar. Komposterar och källsorterar. Köper dyrare men hållbara saker istället för billiga som man måste byta ut ofta t.ex. ny tre gånger så dyr gjutjärnspanna när jag byter ut gamla billigare teflonpannor, men de håller ju i minst 30 år istället för 3. Låter blir engångsprodukter. Har minskat ner klädköper rejält sista åren. Bilen kan jag däremot inte vara utan eftersom det inte finns någon lokaltrafik alls där jag bor, för att inte prata om tåg - två timmars bilväg till närmsta tåg så det är liksom inte lör'nt.
Tänker att många bäckar små bildar en stor å. Om många gör många små val ger det sammanlagt en stor effekt. Vi som konsumenter kan med våra val påverka producenter, bara vi blir tillräckligt många som gör bra val.
18.46
Åker mer bil och flyger mer.
20.07
Vilket trams, låt andra länder göra nåt för miljön nu, vi i Sverige kan inte rädda jorden allena.
21.47
Vi fk välja att bo på landet. livskvalitäten är betydl. högre. Man behöver inte
så mycket. Konsumption är mindre. kör en
gammalt bil. en gång per vecka att handlar. Frun
dagligen med en 4x4 bil från Rumän.
Fundera
skaffa egen el för att kommer ifrån nätavgift.
06.24
Vi gör massvis för att minska på vår klimatpåverkan med lägre konsumtion, sopsortering, mindre mängd kött, nästan slutat helt med nötkött, använder påsar många gånger mm. Solceller har vi tyvärr inte skaffat ännu men det kommer när priserna blir bättre på dem. Vi bor på landet längs en liten grusväg som är 2 hjulspår med gräs i mitten. Vid möte så får en av bilarna backa. Vinterväghållning finns inte på vår väg. Vi verkar ha ganska lika förutsättningar som Skogstomten som kommenterade tidigare idag. Vi har också tänkt köpa en ny bil som är säkrare, drar mindre bränsle och har lägre utsläpp än vad vår gamla bil har. Vi blir också bestraffade för detta med en jättehög bilskatt på ca 7500:- per år vid registrering före årsskiftet. Registreras bilen efter årsskiftet så blir skatten ca 12500:- per år. Detta p.g.a. bonus-malus-systemet som endast straffar nya miljövänligare (i jämförelse med gamla bilar) bilar. Miljömässigt sett så är det bättre för miljön att vi byter ut vårt gamla bränsletörstiga avgasmonster till bil, men om vi väljer en bil som passar där vi bor så bestraffas vi med en jättehög bilskatt. Elbilar och elhybrider är säkert jättebra i tätorterna där det finns ett fungerande elnät så att man kan ladda dem.
Varför skall vi som vill ha en miljövänligare och säkrare bil som passar där vi bor istället för ett gammalt bränsletörstigt avgasmonster bestraffas?
Bor man på Södermalm så behöver man ingen fyrhjulsdriven bil så bestraffa dem rejält om de väljer en SUV, men vi som faktiskt behöver en fyrhjulsdriven bil för att kunna ta oss till och från vår bostad, året runt, borde inte bestraffas med en jättehög bilskatt när vi köper en ny bil. Vi har inte tänkt köpa en konstig bil utan en vanlig Skoda Kodiaq.
06.24
Visst försöker vi alla bli mer miljövänliga, på olika sätt. Och vi svenskar är nog ett av världens mest miljömedvetna folk, totalt sett. Personligen skulle jag vilja se lite mer av kritiska reportage från SVT om världens verkliga miljöbovar (exvis Kina). Men det kanske är för farligt att kritisera Kina? :-)
06.25
Städerna skulle korkas igen av bilar om många skulle få för sig flytta ut på landet för att leva "klimatsmartare". Om man bor i Umeå finns goda möjligheter cykla, gå och åka buss till olika resmål, även med barn. Finns dessutom ett antal affärer som säljer just begagnat, samt goda möjligheter dela på saker. På landet finns inte underlag för något av detta, inte heller lever i princip någon på landet av att leva på mat som man själv odlar. Tvärtom ska folk på landet göra det mesta i stan, arbeta, studera, handla och roa sig, ofta med sin egen bil.
07.01
Aldrig i livet. Jag har levt och lever ett bra liv. Sluta tjata och ge er på annat som verkligen förstör världen. Så patetiskt att vi svenskar ska försöka framställas som världens klimat vänligaste jordekorrar!
07.53
Nej, absolut inte. Hela religionen om klimat är den största svindel mänskligheten skådat. Däremot är jag mycket miljövänlig. Jag spara på resurser, återvinner, skräpar inte ner, väljer produkter som inte har onödiga gifter och så vidare.
08.45
Till Björn Ferry: Nej, jag tycker inte att du blir någon förrädare om du tar flyget en gång eller två eftersom du gör så mycket annat gott för miljön. Ibland måste man av olika anledningar flyga (avstånd/tidbrist etc). Själv har jag flugit 2ggr under 2019 - en gång Umeå-Helsinki t o r. En gång till Arlanda, men då tog jag tåget tillbaka hem. Om folk ändå kämpar på med diverse klimatvänliga åtgärder, så måste man få "synda" nån enstaka gång. Det besvärliga blir när man börjar flyga till typ Thailand flera ggr per år eller till Sthlm stup i kvarten. Då jag sålt bilen (slipper avgasköa vid rusningstid!) och kan cykla samt nyttja kollektivtrafiken så känns det ok att flyga någon gång. Dessutom köper jag ytterst sällan nya prylar eller kläder, hittar det mesta på second-hand. Vi har även eget grönsaksland, plockar bär om hösten och håller nere köttätandet (lokalproducerat) till ett par-tre ggr i veckan. Många kan således göra en hel del - eller i alla fall minska sin påverkan på miljön en liten gnutta, dessutom med ganska små medel.
08.46
Nej, det skulle aldrig falla mig in!
08.47
Har varit vegetarian i 48 år, köper bara ekologiskst i stort sett, kör lite bil, sliter ut mina kläder och shoppar bara det nödvändigaste utan att må dåligt för den skull. Reser inte så mycket längre och när jag gör det så har jag åkt mest tåg. Återvinner. Njuter av det enkla rena livet, i samklang med vår planet och det har varit min livsstil länge.
08.57
Självklart. Jag har 3 barn och tänker på hela jordens barn som motivation att ta bussen nu när det är snö och inte går att cykla. Jag kan inte köra iväg på en gång utan får vänta in bussarna, men det är en vanesak. Önskar ett samhälle där klimat vänlighet är det lätta och billiga att välja. Jag hoppas det kommer nu, för våra barns framtids skull.
09.44
Välkommen! Försöker du blir mer klimatvänlig? Vad gör du i så fall och vad är svårigheterna? Tyck gärna till här i vår chatt!
10.05
Nej.
10.18
Men sansa er svenskar,,,
Världens oljereserver räcker i ytterligare 43 år och 4 månader. Vid månadsskiftet oktober-november 2057 är det slut. Det visar oljejätten BP:s senaste uppskattning. Lär pojken din hur man använder sågsvans i skogsbruket,och köp han en häst,,,,
11.17
Nej, för att hela idén om klimatkris är helt galet. Lär er skilja på klimat, miljö och väder. Människans utsläpp av koldioxid påverkar INTE klimatet. Snälla medmänniskor, läs på. Koldioxidens betydelse för uppvärmning är pseudovetenskap. Därmed ska vi såklart inte släppa ut skräp och gifter, och inte slösa på resurser i onödan.
12.12
Jag kör numera elbil.
12.32
Civilisationer går under hela tiden påskön mayfolket . grekland. egypten medelhavet. hur ser det ut nu där. sköter man det inte.. så går saker och ting under .

Försöker du bli mer klimatvänlig. Nä för kört ändå. Facist politiker och näringsliv som gynnar sig själva hela tiden och skiter förnedrar kränker osv vanliga . Så varför bry sig. Måste överleva själv först den lilla tid som finns kvar

12.34
Skrämmande att läsa Martins kommentar. Men samtidigt vet jag att det alltid kommer att finnas förnekare som inte tror på forskning. Jag gör självklart det jag kan eftersom jordens resurser är begränsade. Sedan är allt inte svart eller vitt, t ex äter jag visst kött eftersom jordbruket behöver betande djur för gödsel och markeffektivitet m.m. Det är skillnad på kött och kött.
12.34
Har livserfarenhet av skyfall därav valet av EU moped modell då det kan bli decimeter djupt regnvatten på kort tid på sommaren .
12.37
Koldioxiden er livets gass.
16.22
Självklart! Har barn och vill att de ska kunna ha ett gott och långt liv. Sen kan man alltid göra mer men försöker bättra mig! Har i funderat över all plast vi använder idag, behövs verkligen allt?
17.26
Nej jag försöker inte bli mer klimatvänlig.
18.32
Nej inte så länge vi ska straffas när andra släpper upp väldigt mycke mer. Handlar inte om miljön längre utan finns inga pengar
22.06
Ja.
Bytt mathållning.
Producerar egen el.
Bytt till ren elbil.
11.03
Näe. Jag kör ca 10-20 mil per dag, i mitt arbete. Jag bor i Olofström, och jag arbetar i Osby. Sen har vi vår sommarstuga söder om Ronneby. 8 mil dit.
Min bil är dock miljövänlig: det är en Volvo V60 D3 på 150hk. Den dricker 0.44 liter diesel per mil. 😂
11.03
Har skaffat bergvärme och solceller. Vi äter vegetariskt 2 dagar i veckan och köper nästan bara ecologisk mat. Vi shoppar mindre och reser oftare med tåg. Vi har källsorterat i 10 år redan och nu blir det snart en elbil. Tycker det är roligt att höra hur många det är som försöker och sorgligt att det finns så många som fortfarande inte har förstått.
11.04
Ja, vi har bytt till en biogasbil och äter mer vegetariskt än förut. Det som du kan ändra själv betyder mycket i det stora hela, det ger också signaler uppåt, det konsumenterna efterfrågar vill marknaden kunna sälja.
11.04
Jag håller med dig Martin ! Så länge glesbygden får betala för att lata feta stadsbor inte vill åka kollektivt kommer jag köra bil med raka rör å v8 både diesel och bensin... Ljuddämpare är för fegisar ! Å tomgångskörning 1 minut hahaha! Prova 10 så slipper du skrapa rutor å har en varm skön bil!
11.04
ja, jag eldar upp allt i en egenbyggd specialpanna istället för o åka 2,5 mil till återvinningen och så slipper jag betala en massa pengar till sophämtningen som debitera per kilo
11.04
Verkligen inte,
11.17
Ja, i den mån jag kan. Bor dock på landsbygden så. Har minskat köttätandet rejält även om jag också tidigare åt ganska lite kött. Äter mest ekologisk mat. Har solpaneler.
Ser emellertid att det är många politiker och andra kändisar som inte lever som de lär när det gäller miljön.
11.45
Jaa.....rätt långt. Bilpool skulle va optimalt.
11.46
Kör så lite ändå, nåt måste man väl ändå få göra . Får viltkött och odlar egen potatis. Tack och lov för det.
11.46
Nej. Varför?
Bor på landsbygden i norrland och där är bilen en förutsättning för allt mänskligt liv.

Dessutom tror jag inte någon vuxen människa är ute och nöjeskör med bilen som man gjorde i bilismens barndom.
12.01
Kör ca 80 mil per månad. Vet inte om det anses som mycket eller litet. Vi bor i en stad med bra kollektivtrafik (iof dyr) och bra cykelbanor. Alla 4 i familjen cyklar eller åker kollektivt till och från skola och jobb. Men om familjen ska åka längre bort så är det billigare att ta bilen än att åka kollektivt. Kollektivtrafiken behöver bli ett billigare alternativ än att ta bilen. Vi provade att vara utan bil ett tag eftersom vi bor i stan och inte på landsbygden. Det gick, men det var stressigt. Man behöver planera sin tid och sina inköp noggrannare om man ska vara utan bil.
12.18
Läs bildtexten på ovanstående bild en gång till...
14.09
Nej , bor ute på glesbygd så den är en livsnödvändghet. Stör mig dock ytterst mycket på att el bilar är miljö klassade då tillverkningen av dessa är bland det miljöfarligaste som finns ...
14.10
Jag kan inte förstå att någon kör bil bara för nöjes skull i vuxen ålder det finns inte tid för detta. Däremot så förstår jag inte föräldrar till ”barn” och politiker som tillåter att barn åker runt med omklassade TRAKTORER med triangelskylt de är riktiga stinkbomber och en miljökatastrof och miljöförstörare. Ett flagrant utnyttjande av en gammal lag då traktorer saknades efter 2:a världskriget som ett behov inom jordbruket. Helt galet att gatorna och vägen skall vara en lekstuga för barn där alla vet att det är lätt att ställa om till normal bil utan att ha körkort. Skäms politiker och föräldrar så tillåter denna trafik- och miljöbelastning
Bosse
14.10
Nej vi har nedan dragit ned på bilåkandet maximalt beroende på avstånd går vi, cyklar, åker buss eller tåg beroende på var vi ska, flyger någon gång per år, åker bil på längre avstånd. inom regionen. Landsbygdsborna är inte problemet även om en utglesning av tex Umeå leder till mer bilberoende och miljöproblem, de flesta invånare i Sverige bor inte på landsbygden. Problemet är friska stadsbor som är för bekväma och egoistiska för att gå, cykla eller åka buss. Det måste bli dyrare att tära på stadsmiljön och den globala miljön genom att åka bil. Man tar heller inte ansvar för sin hälsa genom stillasittandet. Det finns bättre saker lägga skattemedel på än på att subventionera bilar och parkeringsplatser för bilar. Bilister måste betala den egentliga kostnaden för deras bilåkande, finns ingen anledning att vi andra ska stå för detta.
15.03
Nej, kör endast för nytta, ej för nöje om man inte räknar med husvagnen som går 100 mil per år, har slutat med charterresor.
15.46
Härligt och inspirerande att läsa.👏🏼 Själv har jag ingen bil nu och det fungerar bra men är annorlunda. Hyr dock vid enstaka tillfällen när det inte går att lösa på annat sätt. Livet utan bil är befriande.
15.46
Ställer bilen under vintern. Går alldeles utmärkt, och är skönt att slippa skrapa rutor etc. Kollektivtrafiken fungerar hyggligt, även om det blir lite besvärligt när tågen är inställda och ersätts av buss. Maten kan transporteras med ryggsäck, shoppingvagn eller pulka. Och så får man gratis motion :-)
17.10
Vi är pensionärer och skulle kunna sitta och titta på TV hela dagarna, mycket miljövänligt. Men, vi trivs i naturen på olika sätt och viktiga intressen är promenader, jakt , fiske, svamp eller bara vara i fjällen. Vi undersökte nyligen mjligheten att använda elbil senast vi bytte men i Vilhelmina finns inga rimliga möjligheter att ladda och då vi läste att deras miljöstrateg tyckte man skulle avvakta med att bygga ur laddfunktioner så bestämde vi oss för en ny diesebil.
Så, i väntan på att strömmen kommer till inlandet bränner vi diesel,,, tyvärr en hel del.
/Mikael
17.10
Kör EU moped istället för bil på sommaren
17.11
Kör katalysator försedd EU moped
17.11
Har aldrig ägt nån bil ,inte ens EU moped bil
20.58
Jag har aldrig ägt någon bil.
Jag åker buss.

Eftersom inställningen i Norrbottens län är att man ska åka bil så är bussturerna kraftigt begränsade.
20.58
Jag har ingen bil, har aldrig haft. Jag är ensam med 3 barn och det går alldeles utmärkt. MEN jag bor i Stockholms innerstad där bil är mer till besvär än hjälp så det är ju en smal sak för mig att vara bil-lös.
20.58
Kör i princip bara när vi ska längre bort. Cyklar å går så mycket vi kan. Men ska vi till sjukhus och andra ärenden på kusten blir de bil. Finns inget annat val. Sen så klart äter man helst närodlat å de djur som gott i skogen här i närheten.
20.58
Bilen är en nödvändighet för mej och många andra.Allt annat är bara svammel
20.59
Vi som bor i inlandet klarar oss inte utan bilen. Finns ingen möjlighet att ta sig till tex NUS utan bilen. Och dessutom får man som anhörig ta bilen och åka 14 mil enkel väg till Lycksele, då en anhörig blir utskriven från sjukhuset en söndag kväll?! Då funkar det inte med det kollektiva resandet.
Och detta med elbilar som våra politiker totalt snöat in på, funkar ju verkligen inte. Hur är räckvidden i minus 25 grader? Vad är miljöpåverkan vid laddning av dessa fordon? Och största boven, batterierna, är då verkligen inte miljövänligt.