SVT rapporterade · Anställda på taxibolag inför rätta - anklagas för kvinnas död

08.38
Rättegången inleds klockan 09.00 i Ångermanlands tingsrätt. På plats i Härnösand finns SVT Västernorrlands reportrar Eva Harström och Per-Erik Ström. 
Så snart förhandlingarna kommer igång kan du läsa deras rapporter här.
09.08
Rättegången är enligt våra utsända på plats lite försenad. Under dagen är bland annat kvinnans son och dotter kallade som vittnen. Vi återkommer så fort förhandlingarna kommit igång.
09.18
Något försenad har nu rättegången startat. Först uppstår frågan om bilderna på den ihjälfrusna kvinnan ska visas under förhandlingarna. Om de ska visas blir det med stängda dörrar.
09.20
Den åtalade taxichauffören har rätt till tolk under förhöret. Tolken är försenad, men frågan är om tolken ska inväntas till genomgången av stämningen.
09.22
Taxichauffören, platschefen och ordförande i taxibolaget är på plats med sina försvarare.
09.24
Det har blivit ett missförstånd med kallelsen till tolken. Tolken sitter nu i bilen och finns med på telefon. Tolken säger att hon kan tolka via telefon på väg till Härnösand.
09.26
Förhandlingarna inleds med att åklagaren framställer yrkandena. Framkallande av fara för annan är åtalspunkten för samtliga tre åtalade.
09.29
Åklagaren menar att taxibolaget har ett avtal med Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län som gäller bland annat sjukresor.
Enligt avtalet ska föraren hämta och lämna resenären vid dörren.
 
09.32
Åklagaren menar att taxichauffören utsatte kvinnan för livsfara då han släppte av kvinnan 40 meter från ytterdörren.
Det låg mycket snö på marken, var mörkt på platsen och det var oskottat från platsen han släppte av kvinnan till hennes dörr.
 
09.34
Platschefen har genom delegation och genom sin ställning som platschef haft ansvar att informera personalen om transportöravtalet angående om hur taxichaufförer ska uppträda vid en sjukresa.
09.36
Taxibolagets ordförande har enligt åklagaren i sin ställning som ordförande haft det övergripande ansvaret för att personalen ska förstå innebörden av avtalet.
09.38
Taxichauffören nekar till brott. Han menar att han inte varit grovt oaktsam. Han menar att han frågat om kvinnan ville ha hjälp till dörren. Han menar också att det inte längre var snöoväder då han lämnade av kvinnan.
09.38
Även platschefen nekar till brott. Han menar att det finns rutiner kring information till personalen.
09.39
Ordförande nekar också till brott. Han menar att han inte medverkar i den dagliga driften.
09.41
Åklagaren yrkar på företagsbot inte under 700.000 kronor. Ansvarig i bolaget har inte gjort vad som krävs för att förebygga brottet. Yrkandet bestrids av försvaret.
10.15
Just nu paus i väntan på tolk.
10.19
Nu fortsätter förhandlingen med tolk på plats.
10.22
Under pausen pratade jag med sonen för att höra om han kunde tänka sig att ställa upp på en intervju. Han ville inte uttala sig i media under rättegången utan hänvisade till åklagaren.
10.28
Åklagaren gör en presentation av händelsen den första februari 2018. Hon påminner om det snöoväder som rådde den dagen. Kvinnan beställer sjukresa på morgonen. För att få sjukresa har hon ett vårdgivarintyg från landstinget.
10.29
Taxin som kom för att hämta kvinnan på morgonen körde fast. Den chauffören kommer att höras senare.
10.31
Även grannen som hjälpte till att dra loss taxibilen kommer att höras.
10.31
Tekniken strular för åklagaren under presentationen.
10.35
Väderförhållandena under dagen presenteras med data från SMHI. Vindriktning och totalt snödjup bland annat under olika tidpunkter.
10.37
Snödjupet första februari 149 cm klockan 07.00. Dagen innan var det 114 centimeter.
10.41
Den första februari 16.00, 17.00, 18.00 var det kring -7 grader. Vid midnatt var det -1,1 grad. Stigande temperatur. Under natten till första februari snöar det och snöfallet fortsätter under hela dagen. Efter 17.00 och framåt kvällen avtar snöandet, men fortsätter lite grann enligt SMHI:s uppgifter.
10.43
Åklagaren adderar snödjupet från morgonen fram till 16.00. Snödjupet enligt henne var då 163 centimeter. Försvaret motsäger sig bevisningen.
10.44
Åklagaren förklarar hur hon har räknat utefter siffrorna från SMHI och menar att det stämmer.
10.44
Kvinnan bodde långt utanför Kramfors, på landet.
10.44
Senare ska en man från SMHI höras.
10.47
Åklagaren presenterar data från den exakta adressen kvinnan bodde på. Temperaturen lite kallare än -6 grader. Det visar sig att mängden snö som fallit stämmer ganska precis mot de tidigare presenterade siffrorna.
10.49
Kvinnan åker från sjukhuset hem till bostaden på eftermiddagen. 13.00 från Sundsvalls sjukhus och taxibyte vid Höga Kusten. Där tar den nu åtalade taxichauffören över.
10.53
Sonen hade kontakt 15.36 med kvinnan, då hon var på väg hem. Taxiresan avslutades 16.35. När sonen inte fick någon kontakt med mamman åkte han till henne.
Sonen hittade kvinnan avliden dagen därpå med sina stavar i händerna. Snömängden närmast dörren var 140 centimeter och inget tydde på att kvinnan varit inne i huset.
10.55
Åklagaren visar bilder på snömängden vid huset där kvinnan bodde. När kvinnan hittades var allt oskottat, men på bilderna finns gångar skottade.
10.56
Sonen har tagit bilder för att visa snödjupet. En bild från stora vägen visar att uppfarten var helt täckt av snö.
10.59
Avståndet från vägen till där kvinnan hittades är 26 meter. Avståndet till ytterdörren var 15 meter.
11.03
Den rättsmedicinska rapporten visar att kvinnan utreddes för misstänkt tumör i lungan och hade haft blodpropp i lungorna. Hon hade bland annat förkalkningar, kronisk lungsjukdom. Det påvisades underhudsblödningar i ansiktet och hudavskrapningar. I huvudsak har döden påverkats av sjukdom. Det går inte att avgöra hur den låga temperaturen påverkat dödens inträde.
11.04
Det går inte att bevisa att kvinnan dött av nedkylning.
11.05
Däremot går det inte att bortse från att det kyliga vädret kan ha påverkat dödsfallet.
11.10
Journalanteckningar visar kvinnans sjukdomstillstånd. Hon var trött och orolig, på sistone har hon nedsatt ork.
11.16
Enligt åklagaren har platschefen och ordföranden för taxibolaget brustit i sitt ansvar. Transportöravtalet med skyldigheter och förpliktelser och trafikavtalet från 2015 gällande sjukresor har de ansvar för. Anvisningar till förare ingår.
11.17
Förare ska hämta och lämna vid port eller entré enligt gällande avtal.
11.20
Enligt transportöravtalet ska som de firmor som kör för taxibolaget examinera och utbilda behöriga förare.
11.24
Anställd personal ska genomgå den utbildning som bolaget erbjuder. Åklagaren menar att platschefen varit ansvarig för chaufförernas utbildning. Hon menar vidare att ordföranden ansvarar för organisationen och om ansvar delegeras ska ordförande se till att det fullföljs.
11.29
Åklagaren menar att platschefen haft ansvar för att informera personal om de avtal som slutits. Däribland hur taxichaufförer ska uppträda vid sjukresor. 
Åklagaren menar att samtliga tre brustit i sina roller. 
11.32
Nu vill åklagaren visa bilder på hur det såg ut när kvinnan hittades översnöad. Hur hon låg på platsen och hur det såg ut i området. Försvaret motsäger sig att bilderna visas, anser att det är onödigt.
11.32
Domaren tar beslut i pausen.
11.34
Nu presenterar taxichaufförens advokat chaufförens bild. Kvinnan avböjde hjälp och oavsett om det snöat eller inte skulle han inte ha hjälpt henne eftersom hon inte ville ha hjälp.
11.38
Kvinnans sjukdomstillstånd ligger chauffören till last, menar advokaten. Frågan är hur chauffören uppfattade hennes tillstånd. Enligt rättsläkaren skulle kvinnan ha kunnat dött även om någon hade följt med kvinnan in i huset, men han påpekar att det är spekulationer.
11.39
Kvinnan bodde själv i huset och hade ingen hemhjälp. 40 minuter efter att hon blivit avsläppt ringer kvinnan sin granne som brukar hjälpa henne att skotta.
11.40
Hur ska begreppet att släppa av vid entrén tolkas? Vid behov ska resenären hjälpas till port eller entré, står det i avtalet.
11.43
Taxichaufförens försvarare menar att kvinnans körorder inte gav någon information om att kvinnan skulle ha hjälp in till bostadsdörren.
11.45
Vad det gäller bilden av vädret vill försvararen påpeka att det är fel longitud och latitud på de siffror som redovisats från SMHI. Att det var mycket snö är känt, men exakt hur mycket menar hon att det inte går att veta utifrån de siffror som presenteras.
11.46
Försvaret visar bilder från kvinnans hus och vill påtala att en del av snön på marken har ramlat ner från taket.
11.48
Chaufförens försvarare menar att kvinnan inte har avlidit på grund av något brott.
11.50
Platschefens försvarare menar att platschefen har informerat alla transportörer på ett informationsmöte om det nya avtalet från 2015.
11.54
Ordförandens försvarare visar en organisationsskiss med bland annat styrelse, taxibolag och alla transportörer där under.
11.58
Mellan bolaget och taxichaufförerna finns inget avtalsförhållande menar försvararen. Det är åtta transportörer som i sin tur har taxichaufförer anställda.
12.00
Enligt ordförandens försvarare är det arbetsgivarens ansvar att hålla chaufförerna informerade.
12.02
Förhandlingarna avbryts för lunch. Återtas 13.15.
13.42
Vi har just nu problem med överföringen från rättssalen i Härnösand.
13.50
Kanske har jag missuppfattat detta men ringde alltså kvinnan - på väg från taxibilen till ytterdörren - till en granne 40 minuter efter att hon blivit avsläppt - och då var hon alltså fortfarande utomhus ?
@K - Ja, om jag uppfattat det hela rätt ringde kvinnan efter grannen. Det visar undersökningen av hennes telefon. Men grannen svarade inte. Det finns inga tecken som tyder på att kvinnan varit inne i huset.
13.51
13.53
Sonen har ställt skadeståndsanspråk, men han menar att det är inte det viktigaste. Det viktigaste menar han att det blir klarlagt att en sjuk människa har transport från dörr till dörr.
13.56
Försvaret frågar sonen om mamman bodde ensam och inte hade hjälp. Sonen sa att mamman var tjurig och inte ville ha hjälp med städning, även om hon behövde det. Sonen bor i Umeå och dottern i Schweiz.
14.00
 Taxichaufförens försvarare visar bilder från gården med mycket snö och skyffeln  som knappt syns. Sonen har sett spår i snön att någon dragit med skyffeln i snön.
Sonen kom 09.20 till mammans hus och då hade det slutat snöa.
14.00
Enligt sonen kunde mamman hantera en mobil och datorn.
14.01
Sonen förtydligar att mannen mamman ringde till, som brukade hjälpa till med snöskottningen inte bodde granne med mamman, men han bodde i området.
14.03
Rätten ska nu ringa upp kvinnans dotter som bor i Schweiz.
14.10
Dottern berättar att mamman blev lätt andfådd, hade svårt att gå, hon hade svag arm efter ett dåligt läkt brott.
Första februari fick dottern inte kontakt med mamman.
14.11
Chaufförens Advokat: "Hon avböjde hjälp"
14.13
Brodern ringde sin syster och berättade att mamman hade dött. Han visste inte omständigheterna, men han hade åkt till mamman den 2 februari. Han såg något svart vid garaget. Han såg på en gång att mamman var död. 
Det kändes fruktansvärt att få det beskedet, berättar dottern.
14.16
Dottern säger att hon bara kunnat ta del av information från brodern och uppgifter i pressen. Hon undrar hur mamman kunde lämnas av utanför sin bostad, hon kan inte förstå hur taxibolaget kan vara så ansvarslöst.
Försvaret protesterar och menar att de bör komma in på skadeståndsanspråket.
14.17
Rättens ordförande förklarar att det är rätten som ska ta ställning till taxibolagets ansvar i frågan.
14.18
Nu ska rätten ta en bensträckare, sedan ska taxichauffören höras.
14.29
Taxichauffören berättar om dagen då han skjutsade hem kvinnan. Han träffade henne i Härnösand. Hon kom med buss från Sundsvalls sjukhus. Ordern kom en halvtimme innan. Han kollade noga på ordern om det stod något särskilt på ordern. Han öppnade dörren för henne när hon kom från bussen.
14.31
Mellan Utansjö och Älandsbro pratade kvinnan i telefon. Långt innan Kramfors blev vädret bättre än i Härnösand. Han märkte att från Kramfors fram till kvinnans hus var vägsituationen bra.
14.34
När vi kom till gården, sa kvinnan kör inte in på min gård. Stanna här. Innan jag gick ut för att öppna dörren förklarade kvinnan hur han skulle köra för att vända med bilen. Chauffören säger att han tittade mot huset, att fönsterlamporna var tända. Chauffören frågade ännu en gång om hon behövde hjälp. Hon nekade. Chauffören ansåg att uppdraget var slutfört när kvinnan sa att hon inte behövde någon hjälp.
14.35
Åklagaren frågar chauffören om vädret, om det var fint när de kom till Kramfors. Det snöade inte och blåste inte säger chauffören.
14.37
Åklagaren frågar om ljusförhållandena. Chauffören säger att han såg brevlådan, när han gick med kvinnan till brevlådan såg han att lamporna var tända i fönstret. Kvinnans stavar stod vid brevlådorna.
14.41
Vid brevlådan fanns snö, säger chauffören, men han vet inte hur djupt det var. På infarten var det snö, men chauffören kan inte säga om det gick att gå där. Han litade på kvinnan när hon sa att hon inte behövde hjälp. Chauffören säger att han visste ingenting om kvinnans hälsotillstånd och att han inte har rätt att fråga henne om hennes hälsotillstånd. Det enda han kunde fråga var om hon ville ha hjälp.
14.42
Chauffören tyckte att kvinnan verkade vara pigg. Han kunde inte se hur vägen såg ut från garaget till kvinnans hus.
14.44
Åklagaren menar att chauffören sagt andra saker i förundersökningen. Hon läser högt ur förundersökningen. Där säger han att han såg att det var mycket snö när han släppte av kvinnan. Chauffören menar att det var mycket snö överallt, men vägarna var plogade.
14.45
Chauffören menar att han inte såg att det var så mycket snö att han måste hjälpa kvinnan. Han menar att kvinnan skulle ha sagt till om hon hade behövt hjälp.
14.48
Åklagaren frågar om vädret vid bostaden. Chauffören säger att han sagt från början att det inte snöade och det fanns ingen vind. Det var kanske -5 grader. Chauffören såg inte att det var skottat. Chauffören menar att det var 20 meter till dörren från det ställe han lämnade kvinnan.
14.51
Chauffören får visa på en karta hur långt han gick med kvinnan från vägen. När kvinnan gick, gick mannen till bilen och körde därifrån. Han stannade inte kvar för att titta om hon kom in, eftersom han trodde att hon skulle klara att ta sig in.
14.53
De som tackar nej och inte vill ha hjälp, brukar vi titta till ibland. Men kvinnan kändes så pigg att den här gången stannade inte chauffören för att se hur det gick. Han ansåg inte heller att väderförhållandena gjorde att han måste stanna och se hur det gick. Vädret var bra.
14.55
Chauffören säger att sjukresa är som vilken taxiresa som helst, men man måste kolla vad som står på ordern. Vi hjälper alla från dörr till dörr, även om det inte är en sjukresa. Men om vi erbjuder hjälp och de säger nej, så kan vi inte tvinga dem, säger chauffören. Han menar att det är kunden som bestämmer, även om de enligt avtal ska ha hjälp från dörr till dörr.
15.01
Åklagaren frågar chauffören om hur han lärt sig köra taxi. Chauffören säger att han gjort ett prov i Sundsvall hos Vägverket innan anställningen. Hos sin arbetsgivare gjorde han praktik i tre månader. Han fick lära sig att ge den bästa servicen för att kunden skulle vara nöjd. Utbildningen var muntlig.
15.07
Åklagaren frågar mer om utbildningen om hur taxichaufförer ska uppträda. Hon frågar om han känner till avtalet från 2015. Chauffören säger sig inte veta något om det.
15.11
Chauffören säger att hans närmaste chef har lärt honom att kunden ska ha bra service och de ska göra som kunden vill. Åklagaren frågar om han fått någon specifik information om vad som gäller vid sjukresor. Mannen svarar nej.
15.13
Åklagaren frågar hur chauffören hur han anser att en sjukresa skulle gå till. Om det inte står på ordern, behöver jag inte göra något speciellt, säger den åtalade. Han menar att han inte har rätt att följa efter kunden om den inte vill ha hjälp. Kunden bestämmer.
15.15
Åklagaren frågar om chauffören haft någon kontakt med ordföranden i taxibolaget. Han har inte haft någon kontakt med honom i jobbet, men de dricker kaffe på samma ställe och de har blivit presenterade för varandra.
15.15
Chauffören säger att han inte har fått någon information om något avtal.
15.19
Chaufförens advokat frågar honom om stavarna. De var inte med i bilen, utan stod där vid brevlådan då de kom fram.
15.21
Han får fler frågor om ordnarna. Om det står att man ska hjälpa någon in, måste lämna till mottagaren, då måste chaufförerna göra det. Om en kund ändrar sig under resans gång, så kan man åka till en annan adress.
15.22
Rätten ringer upp en underläkare på Rättsmedicinalverket som ska höras.
15.27
Åklagaren frågar underläkaren om utlåtandet att döden i huvudsak orsakats av sjukdom. Varför skriver man i huvudsak? Det kan inte avgöras vad omständigheterna har för bidragande orsaker, menar underläkaren. Det finns inga tecken som direkt tyder på att hon dött av kylan. Omständigheterna, hur kvinnan har anträffats, kan ha betydelse.
15.29
Hur lång tid som gått från att kvinnan lämnades till dess att hon avled går inte att avgöra, menar vittnet.
15.33
Åklagaren frågar om vilka skador kvinnan skulle ha kunnat drabbas av på grund av kylan om hon inte avlidit. Det hade enligt underläkaren kunnat bli amputation av nedkylda delar.
15.35
Underläkaren får redogöra för en bedömning att kvinnan hade kunnat avlida när som helst på grund av de sjukdomar hon led av. Han menar att det här är ett svårt fall.
15.39
Rättens ordförande frågar om man inte vet vad hon dog av. Underläkaren menar att de har tecken på att hon har levt ett tag. Det mesta pekar på att det var av sjukdom kvinnan dog. Nedkylning kan ha spelat roll, men i vilken grad kan de inte säga.
15.42
Nu tar rätten en paus och på grund av dagens förseningar överlägger de om de ska ha ytterligare en dag till förhandlingar.
15.50
Vi kommer inte att hinna sitta med och rapportera något mer från dagens förhandlingar. Fler intervjuer kommer att läggas ut på webben: svt.se/ vasternorrland
Följ oss där.
08.27
Under onsdagen fortsätter rättegången i Ångermanlands tingsrätt. 
SVT:s reporter Eva Harström kommer att rapportera från rättssalen.
08.52
Eva väntar nu tillsammans med advokaterna på att få komma in i rättssalen.
 
09.01
Idag ska den åtalade platschefen höras. Dessutom har både försvaret och åklagaren kallat en anställd från SMHI för att vittna kring väderförhållandena den aktuella dagen. En snöstorm hade dragit fram över länet, frågan är hur det såg ut där kvinnan lämnades av sjuktransporten den första februari 2018.
09.10
Rättens ordförande börjar med att föreslå att förhandlingarna får en extra dag imorgon om alla har möjlighet att delta.
09.13
Den första som hörs är platschefen, som får börja med att berätta om sin bakgrund i taxibranschen.
09.19
Åklagarens första fråga till platschefen är vilket ansvar han har i företaget. Han har varit platschef sedan 2011. Hans roll har varit att lägga in anbud och han menar att hans ansvarsområde har varit allt. Som ensam chef på ett litet företag styr han tillsammans med en person till.
09.21
Som platschef har han delegationer vad gäller ledarskap. Han menar att han har information på kontoret, i kafferummet och via mejl. Han har haft informationsansvaret i företaget.
09.32
Åklagaren frågar hur utbildningen för taxiförare ser ut och platschefen berättar att de för lära sig både allt från att ta hand om kunderna och hur datorerna fungerar. Platschefen säger sig inte ha gett några konkreta uppgifter kring hur utbildningen ska gå till. De pratar ihop sig vid behov vad som ingår i utbildningen och informationen.
09.35
På frågan vem som ansvarar för om något brister i utbildningen eller informationen anser platschefen att arbetsplatsen är så liten att de delar på ansvaret. Det fanns ingen skriftlig information kring utbildningen 2018.
09.38
Tre transportörer hjälps åt med utbildningen av nya taxichaufförer. Det gavs inte ut något skriftligt material till chaufförerna på den tiden. Enbart muntlig information, möten på kontoret. De som inte var på möten fick höra vad som sagts av andra som var där.
09.44
Åklagaren utreder när avtalet från 2015 började gälla.
09.48
Platschefen menar att taxiföretaget hade ett möte i samband med avtalet. Då informerades om att avtalet tecknats, om uniformering, fordon och vilken kvalité de skulle ha. Mötet har platschefen inte berättat om tidigare. Han gick igenom protokoll på måndagen och hittade då anteckningar om mötet.
09.49
I förundersökningen har platschefen sagt att det inte var något speciellt med det avtal som skrevs 2015. Det fanns inget specifikt att informera om.
09.50
Platschefen vidhåller att han har informerat om avtalet på ett möte.
09.51
Avtalet tror han inte har funnits tillgängligt att titta på. Det har betraktats som en affärshandling.
09.52
Kravet att man ska lämna och hämta vid port eller entré, är självklart i taxiverksamheten, menar platschefen.
09.55
Avtalet gäller sjukresor och platschefen menar att han har gett ut information av det till de som utbildar. Platschefen är inte säker på att hämtning och lämning vid entrén har informerats om, men han tror att det gjorts allmänt på ett möte.
09.56
Just hämtning och lämning vid port eller entré vet han inte om det har informerats speciellt kring.
09.58
Regeln är att man går fram till porten, menar platschefen. Om kunden nekar till att man ska följa med har man ett dilemma. Då får man stanna kvar och se till att kunden kommer in i porten, menar platschefen.
10.01
Platschefen är av åsikten att chauffören ska stanna kvar och se till att kunden kommer in genom dörren. Han menar att det har inte funnits något behov att informera chaufförerna om detta. Det vet chaufförerna. Även om det funnits rutiner kring att informera kring det menar han att det inte varit någon garanti för att alla chaufförer skulle göra så.
10.06
Om en chaufför inte anses lämplig har platschefen en diskussion med ordförande och transportör. Om en ny chaufför godkänns behöver styrelsen inte informeras. Det är transportören som godkänner nya chaufförer.
10.08
Chaufförens försvarare frågar om skillnaden mellan taxiresor och sjukresor. Platschefen menar att alla får sin service oavsett vad det är för typ av resa.
10.08
Nu tar rätten 10 minuters paus.
10.21
Nu ska ett vittne höras om hur utbildning av chaufförer går till.
10.23
Vittnet är delägare i taxibolaget och har ett eget företag med transportöravtal, han  har 15 anställda och kör även själv ibland.
10.24
I transportöravtalet står noggrant vad man har för skyldigheter. Alla chaufförer genomgår någon form av utbildning.
10.26
Gången är att platschefen och vittnet pratar med någon som vill bli taxichaufför och sedan har de några utbildningsansvariga. Det är vittnet och två andra erfarna chaufförer som håller i utbildningen.
10.27
Utbildningen ser olika ut beroende på vilken erfarenhet den chaufför har som ska utbildas.
10.30
Det finns både skriftligt och muntligt material, men den stora biten är det praktiska ute i bilen. Hur man möter kunden tex. Den delen tar ofta platschefen. Vad exakt det ska informeras om vad det gäller sjukresor har platschefen informerat om, menar vittnet.
10.32
Vittnet lämnar alltid skriftligt material vid introduktionen till utbildningen.
10.34
Åklagaren undrar hur det kommer sig att den åtalade chauffören inte har fått någon skriftlig information. Det kan vittnet inte svara på.
10.37
Vittnet var med vid upphandlingen av avtalet 2015 med Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län, är ingick bland annat sjukresor. Han menar att de informerades om det på olika sätt. Avtalet innehöll mycket formalia. De efterfrågade en instruktion kring färdtjänst och sjukresor, men det fanns ingen. En sådan skrev vittnet själv. Den instruktionen har det ändrats i under åren.
10.38
Enligt vittnet gick det ut mejl 2015 kring avtalet, där det fanns bra med information.
10.42
Ansvar kring förare ingår i avtalet och den texten finns med i instruktionen som vittnet skrivit. Där finns hämtning och lämning vid port/entré med. Vittnet kan inte garantera att alla förare fått manualen. Åklagaren har inte fått se någon manual och undrar varför inte vittnet berättat om den tidigare.
10.44
I det nya avtalet står det om in och hämta, in och lämna. Då ska kunden ha hjälp. Det här ingår i en sjukresa.
10.47
Om det inte står något skrivet i körordern, så ska chauffören hjälpa kunden om den vill. Vill inte kunden ha hjälp, så har vi i vår utbildning sagt att sitt gärna kvar och titta att kunden kommer in i entrén. Den regeln har alltid funnits.
10.48
I manualen står inget om vad chauffören ska göra om kunden säger nej till hjälp vid sjukresor.
10.49
Enligt vittnet händer det att de har kunder från exempelvis psyk som vill kliva ur bilen. Då måste de stanna och släppa av kunden.
10.52
Åklagaren undrar hur information om att chauffören ska sitta kvar och se till att kunden kommer in genom porten, även om de säger nej till hjälp. Enligt vittnet har det gått ut information via mejl till alla förare. Han kan inte säga om det gjordes före eller efter den här händelsen.
10.53
I tidigare förhör har vittnet sagt att det inte finns någon uttrycklig policy om kunden tackade nej till hjälp. Nu menar vittnet att det finns en sådan policy, men den finns inte skriftligt i manualen.
10.59
Taxichaufförens advokat undrar om vittnet känner till hur advokatens klient fått sin utbildning. Vittnet säger att han var erfaren när han började. Vittnet har inte varit delaktig i utbildningen.
11.00
Enligt vittnet är det en regel som alla känner till att chauffören ska sitta kvar och se till att kunden kommer in i porten.
11.01
Efter den här händelsen har det skickats skriftlig information om att chauffören ska sitta kvar.
11.04
Ordförandens försvarare frågar vittnet kring skrivelsen att föraren ska förstå kundens behov. Vittnet menar att chauffören måste anpassa hjälpen efter kundens önskemål. Vill inte kunden ha hjälp, bör det också respekteras. Enligt honom händer det ofta att kunden tackar nej till hjälp.
11.08
På åklagarens fråga om vad chauffören ska göra om kunden säger nej, svarar vittnet att det har inte varit någon fråga. Den informationen har inte gått ut.
11.09
Nästa vittne har varit delägare i taxibolaget, men är numera pensionär.
11.12
Han har jobbat som egen företagare, har haft en bil och varit ansluten till bolaget sedan 2006. Vid den senaste upphandlingen och avtalet 2015 gick de igenom hur man möter kunden och vad som gäller.
11.13
Han körde sjukresor, men de skiljer sig inte så mycket från andra resor. Man ska alltid se till att kunden kommer in genom porten eller in i huset. Vill de ha hjälp att bära kassar så gör man det. Det var platschefen som hade återkommande möten med information.
11.16
Om man lämnar en kund, så åker man inte på en gång, utan man ser till att den kommer in. Om kunden inte vill ha hjälp, då vet inte vittnet om han skulle ha stannat kvar. Han har inte fått någon information om hur han ska agera om kunden säger nej till hjälp.
11.17
Ytterligare ett vittne kallas om frågor kring rutiner kring utbildningen av chaufförerna vid sjukresor.
11.20
Vittnet började som taxiförare cirka 2002, sedan drev han företag till 2018 med en bil med tillfälligt anställda ibland.
11.21
När han började var ingen speciell ansvarig för utbildningen. Några har utbildat nya chaufförer. En av dem som utbildat är vittnet. De utbildade i allt.
11.24
Vittnet har haft det han lärt sig i huvudet. Om något inte fungerar i utbildningen har han diskuterat med de andra som brukar utbilda. Enligt vittnet hade han inget skriftligt material. Han samordnade inte utbildningen med de andra som höll i utbildningen. Ingen har sagt åt honom om vad han ska utbilda i. Han utbildade även i sjukresor.
11.26
Vid sjukresor ska kunden lämnas hemma. Ibland står det på körordern, hämta och lämna. Även om det inte står gör han det eftersom en människa som åker sjukresa är sjuk och behöver hjälp. Även om kunden säger nej, måste jag tänka till om kunden ser ut att klara sig själv. Då står jag kvar och väntar oavsett om det är sjukresa eller vanlig taxiresa. Jag måste alltid vänta tills kunden kommer in.
11.27
Från 2015 har bolaget ett avtal med sjukresor och färdtjänst. Efter det avtalet har chaufförerna fått både skriftlig och muntlig information. Den informationen menar vittnet att han använt sedan han började som chaufför.
11.29
Han menar att det är vanligt sunt förnuft att stanna kvar och se till att kunden kommer in genom porten.
11.32
Nästa vittne ska även han höras om hur taxichaufförer introduceras till bolaget.
11.35
Vittnet är anställd sedan 2012 och har jobbat åt en transportör underställd   bolaget sedan dess. Han kommer inte ihåg exakt hur utbildningen såg ut för chaufförer, men det var muntlig information. Det finns skriftlig information i en pärm på kontoret.
11.38
Vittnet har lärt sig att kunder ska hämtas där de är och lämnas där de är. Det har kommit ändringar genom åren mer specifikt hur man ska göra. När någon åker sjukresa ska man lämna dem där de bor. Man får tänka själv hur man ska göra. Vittnet kör sällan sjukresor, men han går in och hämtar på avdelningen. Han lämnar på adressen där de bor.
11.40
Vid en sjukresa gör vittnet inget särskilt, men om kunden behöver hjälp så hjälper han dem. Vill de inte ha hjälp så hjälper han dem inte. Då sätter han sig i bilen och åker till nästa. Han tittar en extra gång efter kunden och ser till att de är på väg och kommer fram.
11.41
Enligt vittnet står det inte i informationen vad man ska göra om kunden inte vill ha hjälp.
11.42
Vittnet kör inte sjukresor normalt, men om de ordinarie som kör sjukresor inte kan, så spiller det över på andra chaufförer.
11.48
Nu bestämmer rätten att förhandlingen kommer att avslutas på torsdag eftermiddag.
11.49
Innan lunch ska försvaret visa en kort film inspelad vid kvinnans hus.
11.51
Det är filmat på sommaren från stora vägen till kvinnans hus, förbi garaget.
11.52
Nu är det lunch och start igen 13.00.
13.09
Nu ska ett vittne som kallats av försvaret, en läkare på lungkliniken på Sundsvalls sjukhus. Hon har träffat kvinnan två gånger, sista gången första februari 2018. 
Läkaren vet inte hur mycket hon får berätta, eftersom rättegången inte är av medicinska skäl.
13.11
- När jag träffade patienten sista gången gav jag henne cancerbeskedet, men sa att hon kunde bli frisk från cancern, berättar läkaren. Hon var allert, men kunde bli fortare trött.
13.12
- Hon var glad över beskedet att det fanns chans att hon kunde bli botad. Hon kom själv till mig, och jag har inte dokumenterat att hon hade problem att flytta sig.
13.14
- Som regel är det nära entrén till oss på sjukhuset. Hon sa att hon inte hade någon hemhjälp, vi pratade om att hon kanske behövde hjälp om hon skulle få behandling.
13.16
- Jag har inte skrivit i patientstatusen att kvinnan hade några problem att förflytta sig. Hon hade inga tumörspridningar i hjärnan som skulle göra att hon var vinglig, säger läkaren.
13.18
Försvaret frågar om kvinnan sa att hon ville ha någon hjälp hemma. Läkaren menar att de pratade bara om hur det skulle bli senare, efter att hon påbörjat behandlingen.
13.20
Försvaret läser ur förundersökningen att läkaren där sagt att kvinnan sa att hon klarade sig utan hjälp hemma. Det var så läkaren uppfattade kvinnan.
13.22
- Jag tror att kvinnan var glad över beskedet att hon skulle kunna bli frisk från cancern, berättar läkaren.
13.23
Läkaren har haft två besök av kvinnan på cirka en timma vardera.
13.25
Nästa vittne är Hans Fälldin, från Kollektivtrafikmyndigheten, som ska gå igenom avtalet som skrevs med taxibolaget 2015.
13.26
Det är chaufförens försvarare som kallat vittnet och som börjar ställa frågor.
13.28
Chaufförens advokat är intresserad av ett särskilt villkor som handlar om uppträdande, att en kund ska lämnas vid port/entré.
13.30
- Det är ur ett serviceperspektiv, så att man vet att kunden kommer säkert till sin port. Men varje uppdrag är unikt, så trafikföretaget måste bedöma från fall till fall vad som börs göra. Som jag bedömer det är entré ingången där man bor.
13.34
- Det kan finnas olika skäl till att någon säger nej till hjälp, menar Hans Fälldin. Men en person som säger nej måste respekteras.
13.39
Nästa vittne finns med på telefon. Både försvarare och åklagare har åberopat vittnet.
13.43
Chaufförens advokat börjar ställa frågor. Vittnet är en tjänsteman som jobbat med väderfrågor i 25 år, hur vädret varit på en speciell plats vid ett speciellt tillfälle. Det är en metod som tagits fram av SMHI.
13.44
De uppgifter som finns är baserade på datan. Det är ingen som varit på plats och mätt.
13.47
- I det här fallet är det tydligt att den här platsen (där kvinnan bor) infaller sig i utkanten av ett snöområde vid 16.00-16.30, säger vittnet. På detaljerna av en uppförstorad bild, ser man att platsen ligger nära nordkanten. 16.35 ligger området på gränsen till uppehållsväder. Det går inte säkert att avgöra om det snöade eller inte på det här området.
13.49
 Åklagare Marlene Forsman förklarar åtalet
13.54
Rätten visar radarbilder som vittnet hänvisar till. Det är bilder som visar väderförhållandena vid området där kvinnan bodde. Bilderna visar att vid tidpunkten då kvinnan släpptes av vid sitt hem var nederbördsområdet precis på gränsen vid kvinnans hus.
13.59
Åklagaren frågar om analysen av väderförhållandena kring den specifika adressen dygnet innan kvinnan avled. Hon undrar kring snödjupet. 
- Hur mycket snö som föll är data som räknas ut utifrån radarbilderna, berättar vittnet.
14.00
Enligt vittnet är den här analysmetoden inte så bra på att räkna ut hur mycket snö som fallit.
14.04
På chaufförens advokats fråga förtydligar vittnet att det är svårt att från en radarbild se hur mycket det har snöat eller regnat.
14.06
- Vad mätningarna visar är att det under det här dygnet snöade rejält, men man vet inte exakt när det snöade hur mycket, avslutar vittnet.
14.08
Nästa vittne är kallat till 14.30, innan dess ska rätten ta personliga uppgifter på de åtalade.
14.13
Nu blir det 10 minuters paus.
14.34
Vittnet är kallat av åklagaren. Han har jobbat på bolaget och är delägare. Han har en enskild firma med tre bilar och anställda chaufförer.
14.35
- Jag har under resans gång tagit på mig att hålla i utbildning kring 2007, för det fanns ingen regelrätt utbildning innan dess.
14.38
Vittnet berättar vad de går igenom med chaufförerna - Taxis vett och etikett. 
- Jag och en annan växlade att hålla i utbildningen, beroende på hur vi jobbade, säger vittnet. 
Den tredje utbildaren stämde de inte av utbildningen med.
14.40
- Dörr till dörr är ett uttryck. Det är ett vedertaget uttryck i branschen, menar vittnet.
14.40
Enligt vittnet fanns det inget skriftligt material som lämnades ut under utbildningen.
14.42
Angående avtalet med Kollektivtrafikmyndigheten 2015 säger vittnet att det var en information strax efter att avtalet blev klart. Det var två träffar i en lokal, för att alla skulle ha chansen att vara med.
14.43
- Det pratades inget konkret om just hämtning och lämning vid port eller entré, säger vittnet.
14.46
I avtalet står det hur chauffören ska uppföra sig. För vittnet är port och entré likvärdigt med adressen.
- En del vill inte ha någon hjälp, och då gör jag inget mer, säger vittnet.
- Bara för att det är en sjukresa är inte alla jättesjuka. Om jag bedömer att det behövs stannar jag kvar, annars åker jag. Det är bara en känsla.
14.47
- Från gång till annan stannar jag kvar. Om det känns att personen behöver hjälp. Med de dementa kontrollerar vi alltid att de kommer in. Det står på körordern undertruket, säger vittnet.
14.48
Åklagaren frågar om det har funnits några särskilda instruktioner kring hämtning och lämning efter avtalet, men det menar vittnet att det inte varit.
14.51
Det finns enligt vittnet ingen dokumentation om hur man ska uppträda som chaufför. Något sådant har inte funnits på någon anslagstavla. Han menar att det inte finns någon riktlinje för hur en chaufför ska uppträda vid ett nej, men menar att de kan inte påtvinga kunden någon hjälp.
14.57
Nästa vittne är berättar att det var stora mängder snö den aktuella dagen, hon kom inte iväg till jobbet. Alla lektioner på ridskolan där hon jobbar ställdes in.
14.58
Vittnet bor fågelvägen 200-300 meter från den avlidna kvinnan.
- Det kom snö hela tiden, säger hon.
15.01
- Det fortsatte vad jag minns att snöa till dagen efter, säger grannen. Hon kan inte svara på när det slutade snöa eller hur det var på kvällen. De var ute och skottade hela kvällen, men hon minns inte om det snöade då.
15.05
Rättens ordförande frågar om grannen bor efter samma väg som den avlidna kvinnan och det gör hon. Hon minns inte hur vägen plogades den aktuella dagen. 
- Det var så mycket snö att det bara var en decimeter kvar av min sons bil, det drev mycket. Vi var tvungna att skotta med traktorn, säger vittnet.
15.10
Nu finns nästa vittne med på telefon.
15.12
Hon jobbar som brevbärare och minns att det var katastrofväder. Hon fick order att inte köra där det var oplogat.
15.14
- Det enda post jag fick ut var vid hyreshusen, där var snön till knäna. Postbilar stod still inne i stan, i centrala Kramfors, säger vittnet. 
- Det fanns inte en chans att dela ut post senare på eftermiddagen. På fredagen var det både plogat och soligt, så då kunde vi dela ut post överallt.
15.16
Snödrivorna var ovanför bilen dagen efter i området där kvinnan bodde, berättar vittnet. Klockan 16.00 snöade det i Kramfors. Hon försökte köra hem på eftermiddagen den dagen, men det gick inte.
15.18
Den dagen kvinnan dog var vittnet aldrig till den adressen.
15.19
Vittnet avbröt postutdelningen cirka fem kilometer från kvinnans adress vid 10-11 på förmiddagen, samma dag som kvinnan avled.
15.25
Här avslutas förhöret med kvinnan som delar ut post. Nästa vittne är ännu inte på plats. 
Rättegången beslutar om en kort paus just nu.
Eventuellt kan rättegången bli klar idag trots allt. Jag kommer inte att kunna vara med längre, men följ oss på svt.se/vasternorrland.