SVT rapporterade · Hur tycker du att yrkeschaufförerna beter sig i trafiken?

Hej! Tack för ert engagemang. Nu stänger vi chatten för kvällen! Mvh
11.10
Japp precis så där går det till! Och det gäller även oss som redan har körkort, yrkeschaufförer tutar och kör upp precis bakom så fort man tvekar i en rondell eller korsning. Och i rusningstrafik är det ännu värre. Dessutom verkar busschaufförer i Jönköping ha en extra tung högerfot då hastigheten ofta överskrids.
12.00
Som idioter, de skiter i högerregeln m m. Kör bara rätt in i rondellen,tränger bilar. Förmodar att busschaufförer är lättrekruterade, de skulle aldrig klara av att köra långtradare.
12.00
Yrkesförare och i synnerhet lastbilsförare är de sämsta förarna av alla. Avstånd till framförvarande, hastighetsbegränsningar, blinkers, spänna fast lasten och blända av är bara några exempel på saker som de borde lära sig. De talar i telefon när de kör, använder inte bilbälte, kör med släp utan belysning och överlag tar inte hänsyn till övriga trafikanter. Med mera! Nej fler kontroller och hårdare bestämmelser tack. Som ex måste man i Tyskland täcka lasten med presenning. I Sverige kör de med t.ex. gruslass otäckta. Vid ojämnheter i vägen flyger grus av.
12.01
Busschaufför har väldigt bråttom
När man kör Huskvarnavägen så hinner inte ens barn gå över övergångstället då vissa har så bråttom o kör om bilar o bussar tuttar på en.
Det är 40 kilometer i timmen man ska köra o inte 60 -90 som nästan alla gör . Pratar i telefon gör nästan som jobbar imon firmor men bussar med ..
Ni som kör bussar va rädd om dom som är på eran buss . Jag vill att mina barn ska komma hem säkra
12.01
Keolis chaufförer i Jönköping är under all kritik.
Det tutas/blinkas och är aggressivt.
Dessutom rattsurfars det en hel del tyvärr..
/Mike
12.32
Inte sämre än andra trafikanter visa hänsyn i trafiken finns inte längre höga hastigheter och vansinnes omkörningar hör till vardagen
12.43
Tyvärr finns det många busschaufförer som skulle fundera på ett annat yrke. De kör innan man satt sig, kör ryckigt och snabbt, tvärbromsar och är allmänt otrevliga. Sedan finns det ett fåtal trevliga och duktiga busschaufförer. Ofta gamla och rutinerade.
12.43
Det finns chaufförer som är supertrevliga. De kör mjukt och fint och de väntar till äldre hunnit sätta sig. Sen finns det chaufförer som tvärbromsar, kör hattigt och dåligt. Deras humör märks i körningen. De turar på allt och alla. Det är inga trevliga resor. Tyvärr är det väl så samhället ser ut idag. Alla är arga, hetsar, tutar och är väldigt noga med att visa att man inte gillar nåt.
12.43
I annonser så gäller det att göra tester som man ska klara innan en ev intervju så man undrar ju hur dessa har klarat det eller är det inkvoterat som gäller.
12.43
Överlag oprofessionellt 👎
12.43
Övergångsställen är livsfarliga, i synnerhet när en JLT-buss är I närheten. Räkna inte med att dom stannar även om du är mitt ute i gatan och sökt ögonkontakt. Det rattsurfas dagligen med.
13.23
Ja, tyvärr kör busschaufförer illa och är allmänt otrevliga. Åker buss till och från jobbet dagligen och man är i vissa fall glad att man kommer hem utan att bussen krockar. Men tyvärr håller ju keolis och länstrafiken sina chafförer om ryggen.
13.32
Vissa busschaufförer verkar tro att ”störst kör först” vilket gör att de tutar på alla bilar som som inte hinner undan även om dessa kör helt korrekt. Det känns otryggt att åka med så aggressiva busschaufförer.
14.07
Tycker att många bilister i Jönköping kör som om de vore odödliga. Ingen respekt för övriga medtrafikanter. Fort ska det gå, även om det är skolor eller dagis i närheten.
14.07
De flesta taxi kör alldeles för fort. Blir alltid omkörd om man håller hastigheten på 90 och 110 vägar. De tror att de har förkörsrätt på dessa vägar.
14.12
Hej, det mest skrämmande med de flesta busschaufförerna i Jönköpings län är att de vet inte var de har sitt fordon på vägen samt att de inte känner till reglerna gällande förkörsrätt och blinkers bland annat. Till exempel buss 27, vilka jag delar väg med mellan Torsvik, Taberg och Månsarp dagligen. De vet inte var de har sin buss och använder därmed inte endast sin egen väghalva utan är ofta på inne på mötande trafiks vägbana! Ofta håller de inte hastigheten, fast det är endast när det är 50 och under, där kör de för fort medans de sällan kommer upp i mer än 70 vid Målön, där det nu är 80 igen, och man får ofta bromsa in för att undvika kollision med dem. Tyvärr är de som verkligen kan köra och som har stolthet i sitt yrke alldeles för få.
15.26
Dåligt hade en länstrafiken buss efter mig mellan Hillerstorp Värnamo för ett tag sen 10 m i 90km men han kanske inte va på lektionen den dagen det handlade om avstånd som många lastbilschaufför också missat
16.55
Bedrövlig att höra hur illa yrkeschaufförer uppför sig. Har själv varit yrkeschaufför i över 45 år. Men tyvärr stress, otroligt dålig framkomlighet för fordon i Jönköping spär nog på problemet. Ta hänsyn till dina medtrafikanter och fram för allt stressa inte de som övningskör de ska bli våra medtrafikanter.
16.55
Problemet är att vi yrkeschaufförer har tider att passa, vi måste hinna till hållplatsen i tid! Vi vill inte trafikskoleeleverna illa
16.57
De stannar inte heller vid övergångsställen. Ibland sänker de inte ens farten heller!!
16.57
Det är ju inte bara förarna utan även ett ledningsproblem.
Vem är ansvarig för detta i Jönköping och hur kan hen låta det bli såhär...var finns kompetensen?
18.50
Yrkesförarna kan inte skylla på stress och tidtabeller, det finns regler att rätta sig efter.
18.50
Tider att passa ? Är väl ingen ursäkt för att bryta mot trafikregler som väjningsplikt och liknande.
18.50
När det gäller bussen som körs mellan Vetlanda och Eksjö så kan vissa förare vara lugna men andra stressar något förbannat särskilt på eftermiddagarna. De gillar att pillra på mobilerna också (fast det är ett problem med ALLA typer av förare)
18.50
Det verkar ibland som att busschaufförerna har fått direktiv att tidtabellen går före trafikreglerna. Hoppas inte detta fortsätter med det nya bussbolaget som ska ta över efter Keolis
18.51
Blev prejad av en buss i högerfilen i Jönköping vid Resecentrum när jag stod i vänsterfilen. Bussen tryckte till bilen rejält. Chauffören stannar ej, märker nog inte att när han svängde att han körde bakpartiet in i min bil. Hade inte koll på var han hade bussen. Jag stod i rätt fil. Rätt otäckt, tur att inga barn var med i bilen.
18.51
Tycker generellt att trafiken i Jönköping onödigt hetsig, folk kör fort, blockerar korsningar, gör filbyten i sista minuten. Det är en stor klick med körkort i staden som borde läggas på hyllan, inte bara yrkesförare utan bilister i allmänhet. Jag kör mycket, är yrkesförare, ser en hel del nära ögat när jag kör. Vissa trafikljus verkar vara frivilliga, speciellt båda vid Rådhuset, det uppe vid Mariebo och även det på Järnvägsgatan nedanför Rådhuset. Folk blockerar konstant in- och utfarter, korsningar och kan inte hålla till höger på vägen. Sett lastbilar från TTC blåsa igenom rödljus och nästan klippa bussar i sidan, sett trafikskolebilar som åkt rakt ut framför lastbilar och bussar utan reaktion från läraren.
Vi alla borde ta oss en funderare över hur vi kör, hamnar du i en olycka så blir du bra mycket mer försenad än om du tagit det lugnt. Åker du kollektivt så förstå att bussarna är sena för att man delar plats med alla andra, köerna på Kortebovägen, Barnarpsgatan och Kämpevägen försvinner inte för att bussen ska förbi.
18.51
Då jag är både bilist och busspassagerare, så kan jag uttala mig om intryck från båda håll.
Det finns de som kör lusigt i 50km/h på 70-väg bara för att de ligger före tidtabell istället för att vänta lite längre tid i en bussficka. Högst irriterande för bilister. Sedan det omvända; jag kör bil och bussar framför mig drar ifrån på 40/50-väg. De kanske ligger i 60-65km/h utan vidare.
Som busspassagerare har jag bara väntat på att de ska köra av vägen på Torpleden i Bankeryd. Det har gått undan ganska bra där i nedförsbacken, dessutom serpentinväg. Även på Kortebovägen där det är 40-sträcka drar de på. Det är trots allt över 15-18 ton+passagerare som kommer brakande.
18.55
Man undrar ju ibland vad som krävs för att få köra buss i tätortstrafik, jag åker inte så mycket buss själv men nästan varje gång jag åkt så har det sneddats över höga trottoarkanter och refuger. Pendlar även med bil och cykel och då får man passa sig för dessa raketer till bussar, jag förstår att dom har ett pressat tidsschema och man vill ju bussen ska vara i tid,men de har ju också regler att följa. Det gör ju inte saken bättre Med dessa blockeringar av bussgatorna som på ö.storgatan,Hovslätt mm där det inte går att köra förbi vid busshållplatserna (säkerhet!!!) det skapar ju barra irritation och stress och även bussarna måste ju stå i kö där.
18.55
Beteendet är beklagligt. I många fall. Chaufförerna kanske är stressade men vi resenärer vill ju gärna komma fram hela. Sen är det under all kritik att flörta och fråga ut passagerarna! Inte heller respekteras ett nej utan det fortsätter och fortsätter även nästa gång en kliver på. Undviker därmed vissa bussar o tider. Så ska det inte behöva vara. Maktmissbruk. Oavsett om det är gasen eller andra medel som används för att utöva nån slags skev makt över människor så borde detta verkligen ses över. Trygghet i trafiken.
19.25
Företagsbilar med loggan synlig borde uppföra sej på ett mer föredömligt sätt i trafiken så man inte ger företaget negativ reklam. Något att ha som krav på föraren. Har man inte bättre koll i trafiken! Vilken kvalitet är det då på jobbet man utför? Kanske blivande kund
20.46
Apropå den höga farten, är det ingen av er busspassagerare som säger till busschaufförerna när de kör för fort..? Eller kryper fegsvensson fram då..;)
20.46
Åker ofta buss, från Aneby till Jönköping Eksjö ,eller Tranås . Ibland kan man undra hur många har fått sitt körkort, ibland sitter hjärtat i halsgropen. Trafikregler och hur man kör buss måste ha gått vissa förbi. Inte alla men de flesta ska inte ha körkort överhuvudtaget.
20.46
Jag pendlar dagligen med bussarna i Jönköping. Det är si och så med de olika chaufförernas sätt att köra. En del är trevliga, och kör med hänsyn. Andra är mycket otrevliga mot passagerare, tror att de är racerförare, och att deras privata regler gäller. Då undrar jag om de egentligen tänker på att de har ansvar för alla passagerare? De gångerna känns det mycket otryggt att åka, och som att jag åker med livet som insats trots säkerhetsbälte!