SVT rapporterade · Sopsaltning i Västerås

Hej! Jag är reporter på SVT Västmanland och har förklarat för- och nackdelar med sopsaltningen. Nu har jag pratat med tekniska nämndens ordförande Anna Thunell (MP) som berättar att ärendet kommer att bordläggas. Det eftersom den politiska majoriteten inte kan enas i frågan. Det här innebär att det inte kommer att sopsaltas i vinter. Thunells förhoppning är att frågan ska tas upp igen i budgetförhandlingarna 2021.
Tack för era kommentarer - fortsätt tyck till!
07.43
Ingen saltning tack. Cyklat andra vägar för att undvika att cykeln rostar i förtid.
08.07
Skönt att cykla utan behöva tänka allt för mycket på underlaget, går mycket snabbare att ta sig till jobbet. Jag röstar för sopsaltning. Tre miljoner borde inte vara något för en stad som Västerås, som väl vill vara en cykelstad!?
08.21
Jag är för cykling och självklart ska underlaget vara det bästa möjliga så ingen bryter benet eller dör. Men i övrigt tycker jag vi behöver bättre cykelvett. Cykla inte så fort ni kan bara för att det går, borde vara hastighetsbegränsning. Och hjälmtvång!
09.25
Sopsalta alla cykelbanor! Det blir för dyrt med punktering när man åker permobil.
09.25
Återinför och utöka sopsaltningen. Jag cykelpendlar i princip dagligen och det är en fröjd att cykla på de sopsaltade gång- och cykelbanorna. Gruskrosset som läggs ut nu som alternativ är halt i kurvor, ökar rullmotståndet och skapar onödigt många punkteringar.
Tyvärr har jag bidragit till längre bilköer den senaste månaden pga gruskrosset på våra gång- och cykelbanor då jag nu oftare tar bilen med detta underlag.
09.58
Fortsätt med sopsaltning - gruset är halt och skräpigt. Ska vi vara en cykelstad så måste sopsaltningen fortsätta!
10.02
Ta bort det hårda gruset, Sopsalta alla cykel och gångbanor.
10.45
Sopsalta! Använd inte krossgrus pga de är sylvassa och orsakar punktering flera gånger vilket gör att man hellre tar bilen till slut
10.50
Vinterdäck med dubbar på cykeln så är vintern inga problem. Plus välj punkteringsfria däck så är gruset heller inga problem. Lägg pengarna på skola och våra gamla istället.
11.19
Mycket bra erfarenhet av saltningen. Isen är det värsta på vintern. Cyklar året runt, och enorm skillnad om det är saltat el ej. Skippa saltningen av vägar istället. Man lär ju ha dubb el vinterdäck på bilen, men ett cykeldäck är ju mkt smalare och vingligare.
11.20
Man behöver inte cykla nov-mars. Lägg pengarna på gratis eller billigare buss då ist.
12.12
Sopsaltningen förstör cyklarna. De rostar väldigt fort då det är svårt att tvätta cykeln vintertid.
Jag cykelpendlar varje dag och väljer alternativa vägar för att slippa saltet. Cyklar med dubbdäck och brukar då också slippa punkteringar.
12.13
Det verkar att ingen ta upp rostproblem på cyklarna i samband med saltning. En vinter på saltade cykelbanor har orsakat enorma rostskador på cykeln - kedja, ekrar mm. Så för denna del - helst vanligt plogade banor och pengar på annat vettigt.
Lite is på banor har ingen betydelse om man värdesätter egen säkerhet och kör dubbdäck
12.25
Sopsaltning upplever jag är kanon då vi cykelpendlare (som inte vill åka buss nov-mars heller som någon tyckte va ett toppen alternativ) slipper sanden/gruset på cykelbanan som är ett lika stort bekymmer som isen. Kör dubbdäck på cykeln men känner mig klart säkrare när det är sopsaltat.
Vad är kostnaden för sopsaltning kontra sanda vinter och sopa vår, ställ pengar mot pengar, glöm inte bort att räkna in antalet skador och besök till sjukhus pga av halka med sopsaltning kontra sandning. Har själv gjort mig mest illa och ramlat flest gånger pga av sanden som inte sopats bort när fruset väglag inte längre rådet.... många parametrar att väga in.
13.15
Cyklarna slits något oerhört av saltet. Om du pendlar i närheten av sopsaltade cykelbanor, ta en titt på cykelstället omkring dig och kika efter rostiga kassetter och kedjor. En del ser ut som rostklumpar, och jag tror en del av detta inte bara beror på dåligt underhåll.

Smörjning minst en gång per vecka är det som gäller. Hur miljövänligt är det om alla ska kleta olja på kedjan konstant?
13.15
Sluta med sopsaltning. Saltet förstör min cykel. Använd sand i stället för grus/sten som också orsakar skador på cykel och däck. Nu använder jag bilen men skulle hällre cykla.
13.15
Som vintercyklist uppskattar jag sopsaltningen. Det känns betydligt säkrare och framkomligheten är mycket bättre. Någon har tagit upp rost och slitage. Visst, men vad betyder väl ett par hundralappar på att rusta cykeln när våren kommer mot liv och hälsa? Sopsaltningen behövs!
13.16
En sak till: Vi har sett flera exempel på sistone på att cyklismens framkomlighet prioriteras ner. Stora torget som ska bli av med cykelvägen och Röda torget, där politikerna till sist backade från ett ogenomtänkt rondellförslag är ett par exempel. Med slut på sopsaltning så är det definitivt dags att kasta översiktsplaner och transportplaner som lovar prioritet för cyklismen i papperskorgen.
13.44
Snälla ploga i tid, och låt oss slippa en vinter som förra på cykelbanorna!
Jag har cyklat nästan hela mitt liv i Västerås och aldrig varit med om så dålig plogning som förra vintern.
Sen plogning gjorde att alla vi som vill cykla på vintern fick släpa cyklarna ibland och därefter fick spårig is att cykla på.
Jobbigt även för gångare, min jobbarkompis har ryggvärk än idag efter ett fall förra vintern.
14.19
Jag hoppas att inte en skattekrona läggs på SALTNING på (bil)gator, där kan vi spara massor med skattekronor
17.09
Det där med sopsaltning är bedrövligt.
Dyrt och onödigt. Jag har cyklat till skola och jobb både i Västerås och här i Uppsala.
Det har aldrig varit problem med att cykla på vintern förrän nu. Nu rostar cykeln sönder. Jag såg att ni Västerås verkar få slippa saltet framöver. Önskar att vi i Uppsala också slipper det.

En sak till, varför måste så många som cyklar uppföra så illa? Cykla på trottoarer, på fel sida av gatan, mot enkelriktat, mot rött och nästan alltid utan hjälm?
18.08
Sopsaltning på cykelbanor i all ära (även om det säkert får cyklar att rosta i förtid och lukrar upp asfalten vilket ökar de farliga partiklarna), men salt har verkligen inget på gångbanorna att göra. Skorna blir ju helt förstörda av fula saltfläckar. För att inte tala om fyrfotingarna som ska behöva gå i saltslasket. Vilken stjärna är det ens som kom på den usla idén.
18.08
Jag cyklar gärna på vintern och helst på osaltade cykelbanor. Se till att plogningen fungerar samt titta på ett bättre grus.
21.38
Tack! Ni slipper vi saltsörjan som blir när det snöat. Cyklat i stort sett varje dag sen jag flyttade till Västerås för snart 20 år sen. Innan dess cyklade jag i Umeå. Har kört med dubbdäck sen mitten 90-talet, så för min del kan ni även skippa gruset.
21.38
Så synd att det inte blir någon fortsättning på sopsaltning. Det vräks ju på vasst grus som blir liggande fram till våren. Stor risk för punktering. Ett förslag om det nu ska sandas: sanda endast i mitten av cykelbanan så kan man cykla "grusfritt" på ytterkanterna.
21.38
Även vi som promenerar mycket har verkligen uppskattat sopsaltningen. Att kunna promenera i rask takt utan att riskera att halka har känts väldigt tryggt.