SVT rapporterade · Hur vill du förändra busstrafiken i länet?

11.26
Hej och välkommen till den här chatten om kollektivtrafiken i Örebro län som är under stor förändring.Ge dina synpunkter hur du vill att busstrafiken ska vara i länet.
11.33
Slopa idén om superbussar i Örebro till förmån för expresstadsbussar som bara stannar vid de största hållplatserna. Det kräver ingen ombyggnad av gatorna och kan genomföras med tillskott av bara några nya bussar av standardmodell. Besparingen på detta kan användas till att förbättra regionbusstrafiken istället. Använd mer ring-och-beställ trafik på befintliga linjer med kanske mindre bussar istället för att dra in hela linjer.
11.38
Lägg ned alla busslinjer som ligger parallellt med tåglinjer.
11.45
Politiker vill att man ska välja miljövänliga alternativ. Då borde de möta efterfrågan i kollektivtrafiken.
Fler avgångar både centralt och till landsbygden och även billigare. Inte som det ser ut just nu: dyrare med färre avgångar. Detta avskräcker många från att åka kollektivt. Precis motsatsen till vad politiker vill. På samma sätt är det med tåg. Det är ju inte konstigt att man tar bilen trots att det är mer miljöpåverkan. Det är trots allt vad man har råd med som styr.
12.02
Billigare kollektivtrafik istället för utbyggnad. Inför nya kategorier.
Skolungdom 7-19
Ungdom 20-25
Vuxen 26-64
Pensionär 65-79
Pensionärer över 80 avgiftsfritt
12.14
Få linje 1 och 2 till Lundby att åka åt två håll, höger och vänster efter att kört ut från Vivalla centrum. Detta för att ge boende längst Vivallaringen lika möjligheter samt lättare att åka buss till de olika butiker som har byggts upp längst Vivallaringen t.ex. City gross.
12.46
På vägar där det finns skolbarn och skolskjuts finns det även föräldrar eller andra boende som också vill ha möjligheten att åka buss till/jobbet. Jag önskar att de undersöker om linjer där skolbussen kör kan omvandlas till vanliga länsbussar. Där jag bor har jag 5 km till närmsta busshållplats men bara 100 meter ifrån mig stannar skolbussen och plockar upp barn. Det finns säkert 50 platser i bussen men den åker med max 10 barn. Det finns alltså gott om plats för passagerare som också kommer betala för sin resa.
13.04
Erik, tåget stannar inte överallt där järnvägen går fram men det kan bussen göra...
13.05
Varför hålla fast vid enbart fasta busslinjer? Bussar kan väl gå till t.ex. olika evenemang, eller andra platser dit många traditionellt tar bilen vissa tider? Kanske behöver det ibland finnas möjlighet att kunna ta med t.ex. skidor eller cykel eller annat som nu är svårt att få med på en buss. Att förmedla information om när och var man åker är inte så svårt numera.
13.27
Hej, vi är nog flera i t ex Vintrosa, Lanna och Fjugesta som funderar på varför de busslinjer som går mellan Örebro och Fjugesta, resp Vintrosa inte kan samordna dessa linjer- åtminstone mitt på dagen. Skall den som bor i Fjugesta t ex åka till Vintrosa får man gå av i Lanna, och sen gå mellan 2-3 km till den adress man skall till i Vintrosa, arbete eller besök. Samma sak gäller den som skall åka fr Vintrosa till Fjugesta - gå till Lanna ( om man inte vill åka via Örebro, förstås) och sedan ta Fjugesta/Mullhyttebuss för att komma till bank, vårdcentral, besök mm i Fjugesta.
Känns som de extra minuter det skulle ta för en länsbuss åka in till t ex Vintrosa centrum och vidare- vilket håll det än blir- vore en totalvinst. Färre bussar billigare och mer utnyttjade av platser i bussar. Sätt annars in mindre bussar- som i stan- mellan linjer som går ganska nära- men ändå väl långt att gå för många av oss som bor 1,5-3 mil från Örebro.
Örebro och Lekeberg borde kunna ta en diskussion om det, provåk och se själva.
Tack// Vivan
13.46
Här i Ljusnarsberg är det inte bara ett förslag,utan vi bussförare är redan uppsagda till skolstart början 2020!Det drabbar oss 13 i vår depå!Det är ett hån mot folket att en dag läsa ” vi måste spara 70 miljoner” sen nästa dag står det ” vi ska satsa 225 miljoner på superbussar ” i Örebro! Vart tog begreppet ”Levande Landsbygd” vägen? Så fruktansvärt att folk inte ska kunna bo på landet,samt ha service för att kunna ta sej till ex läkare
13.59
 
Kul att se många konstruktiva förslag. Fortsätt gärna bidra med tankar och idéer under resten av dagen! /Kristofer SVT Nyheter Örebro
14.01
Ordna så att man kan ta med cykeln på länsbussarna. Dels underlättar det för pendlare, och dels för stadsbor som vill ut till ex MTB-spår. Annars måste jag köpa bil, vilket jag inte vill.
14.08
Stadsbussarna kan avskaffas helt så kan folk gå och cykla istället. Mycket bra för folkhälsan. Handikappade och gamla kan få nån form av anropsstyrd trafik.
14.27
Dags att vi tar hit Greta Thunberg till Örebro samt massvis av andra unga som följer henne. Då får vi resultat...Där hon gått fram har makthavare ändrat sig, för att få glänsa i hennes närhet o synas utåt.
14.43
Tågen brukar ju ofta vara inställda av nån orsak,
inte minst vintertid. Ibland flera dagar.
Vilket färdmedel brukar resenärer då få åka med?
15.05
Hej! Om man vill se fler åka buss tror jag att man ska satsa på enskilda bussfiler för både länstrafik och bussar inne i centrum.
Det gör att man som väljer att åka kollektivt vet att man kommer fram i tid och ej riskerar att hamna i bilkö som man oftast gör med sin bil.
15.09
Jag blir rosenrasande när jag hör att superbussar för en halv miljard ska stänga till våra transportleder samtidigt som bussturer ska dras in. Vad är det för tokerier? Vi behöver ju fler bussturer! inte färre. Och bor man på landet är man särskilt utsatt.

Spara in på superbussarna och låt oss få fler bussturer istället. Jag kan garantera att fler kommer åka buss när man inte behöver vänta i evigheter på bussar som ändå inte kommer.

Hur kan det finnas obegränsat med pengar till 3 linjer när resten ska spara? Vansinne!!! Nej, fler bussar vill vi ha med tätare turer och självklart även på landet så kan stadsbor även våga titta ut till naturen.
15.34
Kollektivtrafiken måste finnas för alla, vet inte men tycker det är väldigt Konstigt att med tanke på miljön och att vi inte ska använda bilar att Ni då tänker dra in och höja busspriserna rejält.😒
16.11
Utöka turer till Ånnaboda så man har en rimlig chans att åka kollektivt för bad/vintersport. Idag avgår de 8:35 samt tre turer mellan 13:05 och 14:05(!). Dessa fyra bussar utgör sen returen till stan när de vänder i Ånnaboda. En väldigt underlig planering samt att det gör det svårt, sommar som vinter, att få till en vettig utflykt. Ett förslag är att stryka några av avgångarna till/från Garphyttan, som få ändå nyttjar, till förmån för fler turer till/från Ånnaboda. Samt låta samtliga vara buss 522, så att boende i Vintrosa och Latorp också kan ta buss till Ånnaboda.
16.21
Drömmen är ju att kollektivtrafiken skulle kunna vara gratis och så många bussturer att man även från landsbygden skulle kunna ta sig till och från tätorterna några gånger om dagen.
16.38
Varför ska landsbygdens bussars biljetter kosta fram och tillbaka till stan 78kr medans när jag åker till marieberg samma Km så kostar det 21kronor, varför?
18.34
Att bo på väster och ta bussen till universitetet är omöjligt med så mycket det är, oavsett tid på morgonen! Det behövs separat buss för skolungdomar så vuxna människor kan ta sig till jobbet!
18.56
Lägg inte ner fler stadsbusslinjer, låt linje 6 fortsätta att gå sin ordinarie sträcka (Studievägen, Kumminvägen, Hagmarksgatan)
18.56
Dra en linje förbi Idrottsvägen tex.en av bussarna som går förbi Rosta.Långt till busshållspl.för oss i Örnsro.
19.03
Vad är det för mening med att hela tiden få frågan om hur vi vill ha kollektivtrafiken om de som styr det hela inte är intresserade av folks åsikter??
19.07
Det kostar ungefär lika mycket att åka buss till stan som det kostar att köra bil. Bara parkeringsavgiften som skiljer, egentligen.
Om det vore billigare att åka buss, så skulle fler göra det, istället för att köra bil. Är man två i bilen, så är det ingen tvekan - bil blir billigast!
Jag bor i Askersunds kommun, och har haft funderingar på att sälja bilen och köpa elcykel. Dock måste det kombineras med en bra busstillgänglighet. Men med eventuella nedläggningar som det nu pratas om, så kommer jag inte kunna göra så, då de flesta bussruter här ute kommer läggas ner. Det är sällan jag ser mer än 5 personer på bussen när jag åker. Så då blir jag tvungen fortsätta köra bil. Finns ingen logik i detta! :(
Drivmedel blir dyrare och dyrare för att folk ska använda kollektiva färdmedel, men de blir också dyrare - och färre. Hur vill ni ha det egentligen?
19.11
Jag bor i stan, och kan förstå att länstrafiken behövs här. Men då vi inte behöver den på samma sätt som de utanför så vill jag nog se att man glesar ut trafiken här om alternativet annars är att man lägger ner linjer där folk har längre till kommunikationer och samhällsservice.
19.45
I Manchester finns några busslinjer där många åker som är helt gratis, och dessutom handikappvänliga. En slags shuttle, skytteltrafik. I anslutning till dessa finns andra bussar, med betalning, som tar en längre och andra platser. En lysande kombination som dessutom fungerar perfekt för tillfälliga besökare.
19.46
Det skulle vara ytterst fruktbart att använda Manchester som förebild. De har några busslinjer med handikappvänliga bussar som går i skytteltrafik och är gratis. Dessa kompletteras med bussar som kostar, och som täcker upp andra delar av stad och land. Detta fungerar också välkomnande för tillfälliga besökare.
19.50
Varför ska jag sitta på en buss från Östernärke till Örebro som tar betydligt längre tid än att ta bilen och dessutom får jag gå en bra bit till mitt arbete eftersom bussen inte stannar i närheten, Nej tack! Jag väljer bilen för att det går snabbt och att det är bekvämt! Bryr mig inte att det kanske kostar lite mer!
20.27
Skrota ide med superbussar och satsa på fortsatt bra lokal- och länsbusstrafik! Miljövänligt och bra som det är. Örebro är inte så stort så överlåt superbussar åt storsdäderna, tack.
20.56
Detta är ju bara ytterligare ett exempel på hur medborgare i yttre kranskommunerna i Örebro län ses som tredjeklassens medborgare. Spara 70 miljoner på landsbyggden för att sedan satsa 200 miljoner på stadsbussar. Kansker så att vi i glesbygden ska erhålla skattekompensation för det är ju uppenbart att regionen inte ser eller värderar oss på landsbygden.
20.56
Stadsbuss till glanshammar! Sen att bussarna går så pass ofta att man inte behöver titta på en tidtabell.
20.57
Börja med att efektivisera busstrafiken som finns. Busslinje som går längs HELA Hertig Karls Alle måndag till söndag. Idag går bara nr 10 måndag till fredag (skolbuss) men flera från Vivalla/Lundby, Mellringe, Karlslund. Ingen av dessa passerar Karlaparken/Hertig Karls Alle. Det är många äldre som skulle uppskatta att kunna ta bussen ner på stan.Bygg om Hertig Karls Alle istället så folk kan cykla/gå säkert eller ta bussen om det passerar någon här.
21.03
En buss som går till lindesberg via frövi! Skulle vara perfekt för oss som bor där Emellan så slipper vi ta 2 bussar + massa väntetid !
21.03
Tätare turer. Håll koll på folks resemönster, genom att införa "tap in, tap out" på alla bussar. Då kan ju turer och tider avpassas mera effektivt. Fungerande informationstavlor och hörbara utrop. Info, i realtid, om var bussen befinner sig.
21.09
Det skulle vara ytterst fruktbart att använda Manchester som förebild. De har några busslinjer med handikappvänliga bussar som går i skytteltrafik och är gratis. Dessa kompletteras med bussar som kostar, och som täcker upp andra delar av stad och land. Detta fungerar också välkomnande för tillfälliga besökare.
21.36
En buss linje som går från björkhaga via mellringe Vivalla till stan. Vore bra för de som bor i runnaby. De som bor i björkhaga / runnaby kan åka kollektivt till boglundsängen/eurostop för att handla.
21.36
Använd småbussar på linjer med mindre beläggning så att även mindre orter kan få tillgång till busstrafik. Fler bussar på linje 1,2,3,4 i Örebro stad, de är överfulla, speciellt jobbigt nu när det bara finns ytterst få sittplatser. inne i bussen vill jag dels ha fler sittplatser, en smidigare betalningsapparat, och info om vilka hållplatser linjer har/alternativt skärm som visar vilka de nästa tre hållplatserna är. På bussarna vill jag ha stora skyltar runt om bussen som visar vilken linje, för när man är på slottet och ska ta en buss på andra sidan eller längre bak så ser man inte vilken linje som är vilken buss.
21.36
Lyft upp bussarna i luften, typ Chicago. Då finns det plats för både bussar och bilar.
21.51
Tack för era inlägg i fråga om busstrafiken i länet! 
Nu avslutar vi chatten. 
/Joakim, reporter