SVT rapporterade · Vilka är dina erfarenheter av färdtjänst?

Nu startar vi chatten! Tack för att du delar med dig av dina tankar!
Hej! Nu stänger vi chatten. Tack för alla kommentarer!
10.00
Till 90 procent funkar det utmärkt med trevliga chaufförer...med de där övriga 10 procenten är bedrövliga
10.18
Har åkt färdtjänst i ca 15 år. Efter varje upphandling har det blivit sämre. I takt med ökande antal chaufförer med löbebidrag har servicen, punktligheten och bemötandet sjunkit drastiskt. Att anmäla oförskämda/okunniga/fräcka chaufförer leder ingen vart, ord står mot ord säger samres/västtrafik och lägger ner anmälan.
10.34
Precis som föregående inlägg. Så fort man ringer och påtalar att färdtjänsten inte har kommit eller kört fel så säger de att ord står mot ord..Vad hände med att kunden alltid här rätt? Tydligen aldrig hos färdtjänsten!
10.35
I många fall väldigt dåliga bilförare, var med om en riktigt allvarlig händelse och den som sade till föraren fick en ordentlig utskällning och otrevlig upplysning om vem som bestämde i Bilen .
10.35
Funkar nästan felfritt iaf i Malmö
10.35
Färdtjänsten jag hade i Stockholm var katastrofal. Nu är den bättre men jag bor i Finland numera :-)
10.53
I våras var jag med 87-åring på ett länssjukhus. När vi var klara beställde akutmottagningen en färdtjänst åt oss för hemfärd. En timma meddela receptionen att väntan skulle ta.
Efter ca 90 min börjar vi undra. Receptionen ringer åt oss och kollar. ”Snart där”
Efter 2 h börjar 87-åringen få bekymmer. Sitter på en rullstol och det börjar göra ont i hennes kropp. Hon flyttar till en stol vid akutmottagnings entré.
Vi frågar igen. Receptionen ringer. ”Han står utanför och väntar”
Ingen taxi. Jag får taxichaufförens mobilnr och pratar direkt med honom. Hör hur han kör. Specificerar att vi står vid akutmottagningen.
Efter drygt 2,5 h väntan kommer han.
Han kan vid betalning inte ta emot kort och resan betalas kontant utan att växel kan ges tillbaka.
87-åringen hade aldrig rett ut detta själv.
11.43
Har under åren upplevt både bra och dåliga förare både gällande färdtjänst och sjukresa i länet där jag bor. När man klagar direkt till föraren angående hens beteende, körstil eller annat så blir det ingen bra stämning. Klagar man till ansvarig så blir det oftast inte heller så bra. Konstiga ursäkter, bortförklaringar med mera. Har själv arbetat som yrkesförare i kollektivtrafiken och är bekymrad över hur det ser ut nuförtiden. Är 85 år.
11.43
Är alltid ngt strul med färdtjänsten de kommer inte på avtalad tid, kör omkring fel, missförstår ofta
Mänskliga faktorn? Ja om den ens är mänsklig längre
11.44
Min fru har färdtjänst och jag är ofta ledsagare. Vi använder knappt färdtjänsten längre då vi har haft så dåliga upplevelser. Glömt att spänna fast rullstolen, bett min fru gå ur rullstolen då de inte vill spänna fast den, trasiga dörrar, trasiga säkerhetsbälten, förare som inte vet vart de ska. Listan är lång.
11.44
Färdtjänst och dit hörande arbetsresor till daglig verksamhet fungerar sådär. Presentkort får du som kompensation men att lösa problem gör inte färdtjänst. Får alltid svaret att de bara kan göra en notering och hoppas att taxibolaget(vilket det är flera olika) gör bättre. Får aldrig någon återkoppling från den riktigt ansvarige. Svårt när man har anhörig som inte kan prata och som måste åka med chaufförer som är sena och otrevliga och även respektlösa i bemötande. Helt utelämnad blir vår anhörig i detta.
Kunskapen om funktionsnedsättning är minimal om än obefintlig. Men tvingad att använda det för det finns inget annat alternativ.
😕
11.44
Så höga krav som ställs vid ansökan med tester och konstiga frågor vid intervju så borde de få tag i vettiga förare som hittar trots gps i bilarna.Inkvotering kanske.
12.14
Tips till SVT. Hör med de gamla i väntrummen på vårdcentralerna och på Ryhov. Hur länge får de sitta där och vänta.
12.14
När jag var på sjukhuset senast satt det en man som fick hjälp att sätta sig i entrén.
Jag överhörde hur han väntade på färdtjänst. Jag skulle besöka anhörig och när jag kom tillbaka till entrén en och en halv timma senare satt mannen kvar. En chaufför talade med honom och bad om ursäkt för att mannen fått vänta.
Chauffören urskuldade sig med att det inte var hans fel.
Jag tror inte den gamle mannen fick ngn kompensations present. Han var glad att få åka hem.

Jag vet inte tiderna han hade för planerad avfärd men då jag varit uppe på sjukhuset ganska mycket och som tidigare anställd på Ryhov kan jag med fig påstå att där uppegående färdtjänstpatienterna vänta onödigt länge.

Bättring krävs!
12.53
Har en dotter som åker färdtjänst,ibland är den i tid,ibland inte.Svårt att höra vad en del chaufförer säjer.Det har blivit sämre och sämre för varje år.
12.53
Då jag åker en del färdtjänst med min mamma har jag sett hur det bara gå utför. Saknar de gamla då varje kommun hade sin färdtjänst och visste vad man skulle. Nu är de förare som knappt ens kan svenska otrevliga kör som dårars förseningar bestämmer åt vilken tid man ska åka trots att man på peka att man ha tid att passa och vet hur lång tid de tar. Vi åker mindre och mindre med färdtjänst utan åker i stället med min sambo. Nåt borde göra.
12.53
Jag jobbar som chaufför nere i Växjö och blir alldeles förtvivlad när jag läser om dessa väntetider samt barn som lämnas ensamma utan att vänta in att vuxen tar emot.
Företaget jag arbetar på kör daglig verksamhet, gruppboende, särskola och grundskola och jag vet att man kan bli försenad ibland men i dagens samhälle är vi utrustade med telefoner och är jag mer än 5 minuter försenad så ringer jag självklart till skola/dv/boende
Nu har jag telefonnummer till de flesta resenärer då jag själv arbetat inom daglig verksamhet (pooltjänst) men det går att ta reda på ett telefonnummer om man inte skulle ha det.
Nu har jag inte kört just serviceresor (då det fodras taxikort till det och jag har D-kort) men jag har hört att de som kör färdtjänst ofta får en helt annan tid än vad kunden får och det är ju katastrof.
Det jag menar är att det inte alltid är chaufförens fel att de är sena men självklart så ringer man som chaufför och påtalar att man blir sen.
Och självklart har man som chaufför ett vettigt bemötande samt förståelse för en besviken kund som kanske fått vänta en timme eller mer.
Jag blir frustrerad när jag hör att inte verkligheten fungerar så
//Mia, chauffören med världens bästa jobb
14.18
Det är inte bara chaufförerna vi ska slå ner på. De som sitter och planerar resorna har väldigt dålig koll på vad resorna faktiskt tar. Jag bor på landet och har tillgång till så kallad närtrafik eftersom det är långt till busshållplats. Jag nyttjar den då och då och tycker att trafikplaneringen kan bli miltals bättre. De som planerar resor borde följa med ibland. Eller faktiskt lägga på 5-10 min på varje resa så att chaufförerna inte behöver stressa som idioter. Det har varit många gånger som de har fått så snålt med tid för körningen att det är störtomöjligt för de att hinna till nästa kund!
14.58
Ojojoj! Mänskliga faktorn ja den är populär vi hade en massa krångel med färdtjänsten för barnbarnet , det var västtrafik, svaren är de samma. Tydligt ett syndrom hos taxichaufförer som ändå ska vara utbildade för att ta hand om , olika funktionshinder.🥵🥵😡