SVT rapporterade · Hur viktig är miljöfrågan när du väljer bil?

Tack för alla kommentarer den här chatten är nu stängd.
11.26
Miljö är ett av Volvos Cars kärnvärden. Samtidigt säljer biltillverkaren stora, tunga suvar som aldrig förr – hittills i år har Volvo Cars sålt drygt 395 000 suvar. 
Axel Wenblad var miljöchef för Volvo på 90-talet. I dag är han ordförande för Världsnaturfonden WWF. Han tycker inte att Volvos suvförsäljning går ihop med företagets miljöprofil.
– Det rimmar illa naturligtvis, säger han.
11.27
Vad är viktigt för dig när du väljer bil? Klimatpåverkan? Lyxkänsla? Körglädje? Eller ekonomi? Dela med dig av dina åsikter i vår chatt!
11.49
Jag har inte råd att köpa en el eller hybridbil de är för dyra se i stället till att bilarna tar mindre bensin eller blanda in annat alternativ ändra motorerna
11.52
Inte ett dugg! Behovet går absolut före. Behöver en bil med 4-hjulsdrift och högre markfrigång.
12.25
Miljöfrågan är jätteviktig. Men är full av orimligheter och i obalans. Jag är medveten om att det krävs en efterfrågan på produkter för att generera ekonomi till dess utveckling. Alla väntar väl på effektivare batteri till exempel. Det kommer.
12.26
Pendlar man många mil till och från arbetet varje vecka, på landsvägar med mycket vilt ja då spelar såklart säkerheten stor roll. En ny större Volvo har idag mycket hög krocksäkerhet
12.43
Ser otroligt många SUVar i städerna. Förstår att man kanske behöver ett terrängfordon i Norrlands inland, men det är rent trams att "behöva" en suv i stadsmiljö. Dessutom samma prisklass som en elbil. Höj skatten.
12.44
Mycket viktig. Skakar mest på huvudet åt alla boomers som åker SUV till och från köpcentrumet. Ifall det skulle bli jordbävning eller översvämning, skulle jag förmoda? Eller mer pengar än förstånd.
13.01
Har länge tyckt att det är helt galet att staten, Trafikverket och miljörörelsen har blundat för alla negativa följder av brukandet av suv-arna. Dags att höja trafikskatten och och övriga skatter på dessa stora bilar. Det är bara skrytbilar och statussymboler. Dessutom kör dom för fort bara för att det sägs att ” dom är mera krock-säker. Sänk Skatten på små lätta och bensinsnåla bilar, so inte förstör vägarna och miljön lika mycket.
13.17
För mig är säkerhet och prestanda prioritetad i och med att jag har 2 barn i bilen. För mig är miljöfrågan avseende koldioxudutsläpp mindre prioriterad än andra miljöfrågor. Förutom att ett stort antal av IPCC oberoende forskare anser IPCC:s klimatmodeller är osäkra så i IPCC’s fjärde och femte så kallade Climate Assessment Reports (AR4 och AR5) anges en lång rad reservationer till de beräkningar som ligger bakom IPCC’s temperaturprognoser. Dessutom är iPCC forskare styrda att visa ett visst resultat vilket forskare som själv verkat där bekräftar
13.21
Nej det är inte suvar man ska ha bort utan hästkraftstarka lyxbilar !!
13.25
Utvecklingen med allt flera bilar av Suv-typ måste hejdas inte minst av miljöskäl men även i statstrafik där dessa bilar har behov av större utrymme i gatumiljön och på P-platser.
Dessutom utgör dessa fordon pga sin storlek en större risk för att orsaka skador när det gäller cykeltrafik och fotgängare.
13.40
Viktigast av allt, därför kör jag inte Volvo! När oförståndiga tycker det skulle vara coolt att åka stridsvagn till affären, ska Volvo börja sälja sådana då?
13.40
Jattetråkigt att bilfabrikar, staten o övriga glömmer bort folk som inte har stora plånbok att köpa billigaste miljövänliga bilar med t,ex el, hydbrid, ved osv. Det borde gå att tillverka billigaste. På den tiden använde 40 talet sina bilar med ved pga kriget. Det kanske kan ersätta ved med något som fungerar, Det borde gå att också återanvända fungerande bilar med bensinsnåla, diesel att ersätta med något istället för att kasta dom till bilskrotar firmor. Det borde lätta på skatt o el,ved osv. jag som köpte en ny bensinsnål bil som är miljövänlig för 13 år sedan, men blev lurad på chockhöjd skatt efter kort tid och blyfri bensin höjer hela tiden med åren. så jag har inte råd att köpa eller delbetala med högre räntan en beg eller ny mijöbil o bor på landet med dålig kommunikation. suv ar borde höja skatt pga ej miljövänlig. Hoppas det får staten, bilfabrikar o övriga tänka till.
14.24
Miljöfrågan är helt avgörande vid bilköp. Vi har två elbilar och vi bor på landsbygden. Det fungerar bra och för det mesta laddar vi med egen solel.
14.54
Jag avstår från bil och åker kollektivt, cyklar och går i stället. Om jag åker bil så samåker jag. Man kan väl säga att miljöfrågan är viktig för mig och att jag visar det i handling. Attityd och beteende hör nämligen långt ifrån alltid samman. Eller som man säger på engelska: talk is cheap.
14.54
Jag har den bil jag vill ha oavsett miljö eller annat. Den bekvämaste och säkraste är för mej viktigast självklart är det en Volvo XC90 D5. Vi bor i hyreshus så någon möjlighet att ladda finns ej, därför är elbilen utesluten, även ladd hybrid men det har miljöivrande politiker inte tänkt på att boende i hyreshus ej har möjlighet att ladda bilen, då det ej går att använda elstolparna för motorvärmare till att ladda.
15.21
KENO
15.24
Att välja bil innebär att många faktorer ska vägas in, allt från miljö och prisbild till säkerhet. Själv prioriterar jag säkerheten högst, men även pris och miljö är såklart viktigt. Dock är de flesta bilar säkra idag, men dom är aldrig säkrare än hur föraren beter sig i trafiken. Håller man igen på farten och inte stressar i trafiken så minskar man också förbrukningen och därmed den rörliga kostnaden, och även olycksrisken minskar.

Jag pendlade tidigare 30 mil t/r ett par ggr i veckan under en del år. Att gå ner från 110 till 80-90 km/h gjorde att jag sparade närmare 7000 kr/år. SUV-ar har jag aldrig förstått mig på, dom rymmer inte mer än min Fabia och är väldigt mycket dyrare i både inköp och drift/underhåll. Känns mer som en dyr penisförlängare.
15.40
Det är skillnad på äpplen och päron. Miljövänliga bilar behöver inte heller kosta massor. En fullutrustad Toyota RAV4 hybrid som släpper ut mycket mindre än en bränsletörstig Volvo XC 90/70 kostar inte mer än hälften eller drygt hälften än Volvon. Dessutom mycket billigare att äga på alla möjliga andra sätt. I och med hybriddriften drar bilarna också oftast mindre bensin per mil i stadskörning än i landsvägskörning. Det finns alltså löjligt dyra SUV:ar som inte är värda pengarna varken att köpa eller att äga och som skitar ner luften onödigt mycket, och det finns SUV:ar i andra ändan av skalan också. Äpplen och päron...
16.54
Folk måste väl få köpa och köra vilken bil de vill.
Det är upp till bilföretagen att göra dessa så miljövänliga der går.
Bättre att följa upp alla dessa tjänstebilar som körs privat.
16.54
Bil väljer man med hjärtat och efter plånbokens storlek! Miljöfrågan existerar inte över huvud taget!
16.55
Trots att jag kört Volvo de senaste tolv åren - så förstår jag inte vitsen med Volvo Suv. Bara tyngre och klumpigare. Kör hellre V60.
Angående eldrift så börjar alla i fel ände. Börja med infrastrukturen först (dvs bygg ut kapaciteten med laddstolpar). Men det är förstås politiker som ska peta i det och då tar det tid. Håller med ett tidigare inlägg som menar de flesta bostäder inte kan ladda sin bil.
17.34
Läst flera inlägg där man tydligt markerar att man struntar i miljöpåverkan. Hur tänker Ni? Inte på framtida generationer i alla fall.
Mvh
17.34
Oljelandet är världsledande när det avser antalet elbilar! Exporterar dom problemen med luftföroreningar till övriga världen men utnyttjar sin egen vattenkraft för att ha ren luft på hemmaplan? Fattar kanske inte att det är ett globalt problem?! Dessutom transporterar sin lax till Kina för rensning och sen tillbaka igen och sen på export! Snacka om dubbelmoral🥶
17.34
Viktigt för mig (78 år) med en bil jag kan stiga upp i, inte ner i. Alltså en SUV eller liknande. Bytte från en konventionell kombi till en Skoda Kodiaq, perfekt bil för mig. Drar dessutom minst 20 proc mindre bensin än förra bilen, på längre resor har jag varit nere i 0,61. Kör dock sällan över 90!
17.34
Miljöbilar nr 1 är Toyotas laddhybrider till vettiga priser...när det inte finns tillräckligt med el i Sverige..
En laddhybrid behöver inga kablar utan är självladdande ...skonsamt för plånboken!
17.37
Ett annat lämpligt krav att ställa vore att alla företagsbilar måste vara elbilar. Då får vi snabbt en bilflotta baserad på el och företagen kommer se till att laddstolpar sätta upp. På 3år så skulle de flesta företagsbilarna drivas på el.
17.37
Det kanske är staten/EU som bör ställa krav på Max vikt för fossildrivna bilar. Både bättre där miljö men minskar också riskerna vid krock.
18.33
Tja svaret borde vara givet och ens behöva ställas! Man kan ju alltid se det som en IQ - test då är det lättare att välja😁
18.34
Kör en pickup med V8 och bryr mig inte ett dugg om om CO2 utsläppen. Livets gas är bara nyttig för växtligheten och har inget med global uppvärmning att göra.Det är ett påhitt från globalister för att kontrollera och beskatta befolkningen. Dessutom behöver man en bil med hög markfrigång och 4wd här i Norrland när plogning och vägar bara blir sämre.
18.34
Varför denna hets mot just SUV'ar? Jämför en v90 och en xc90 med samma motorer, det skiljer endast marginellt i co2-utsläpp.

Känns mer som debatten grundar sig i att någon stör sig på att andra människor väljer att köp stora, starka, dyra bilar.

Själv föredrar jag stora bilar av säkerhetsskäl.
18.34
För att klara av att i stort sätt använda bilen framöver så som vi gör idag bör mer kraft läggas på utveckling av vätgasdrift.
18.35
Tydligen blev mitt inlägg censurerat pga jag tror på fakta och inte på klimatsekten. Yttrandefrihet är uppenbarligen inte SVTs grej.
Inte alls Kent, jag var bara på rast, se inlägget nedan.
18.36
Jätteviktig. EU eller FN borde bestämma vilken bil varje person får ha.
18.36
Trams att gnälla på volvo. Det enda krav på dem leder till är minskad försäljning. Politikerna borde skämmas som Greta säger. Sätt krav i politiken så alla tillvekarna får svettas.
18.42
Helt avgörande, därför en begagnad biogasbil. Ekonomisk och miljösmart,
19.01
Det borde vara självklart att SUVar inte ska få köra i städerna. Det är bilar för glesbygden. Skäms ni som kör SUV i Göteborg
19.01
Välja bil? Har aldrig behövt en bil, har cykelpendlat i hela mitt yrkesliv, ibland tagit bussen. Att äga en bil skulle vara en onödig lyx.
19.01
Höj skatten på suvar! De behövs inte!
19.01
För att kunna dra min husvagn, så måste jag ha en bil med stark motor.
Jag valde bort diesel pga att den är så miljöovänlig.
Det blev en bensinare, och den suger i sig 1, 40 l/mil. i snitt med husvagn på släp.
Så miljön kommer i kläm. Men då får jag miljökompensera. Flyger inte, köper nästan inga kläder, åker mycket buss, äter bara lokalt producerat kött, inget importerat grönt, osv.
19.01
Miljöfrågan/omställningen från fossilt beroende är prio #1.
Ägandekostnad/mil är prio #2.
I kör en ren elbil, sedan juni 2019. Ångrar oss inte sekund.
I dagsläget har vi kört 1500 mil till laddkostnaden 25 öre per mil. Ni läser rätt, 25 öre per mil.
"Elbilar är väldigt dyra"..... Hmmmmm.
19.56
Säkerhet och komfort kommer först sedan bränsleförbrukning och prestanda absolut sist kommer miljöfrågan.
19.57
Kör en fem år gammal XC60 diesel. Drar 0,65-0,70 vilket jag tycker är rätt ok. Men det hade varit bra om Volvo godkände även äldre motorer för HVO (förnyelsebar råvara) så kunde man minska CO2-utsläppen med kanske 90%. Eller om Preem kunde börja sälja den där svanenmärkta dieseln som dom gör reklam för. Men som bara finns på några mackar i Stockholmstrakten.
20.52
Kan tyvärr inte tänka på miljön när jag köper bil,är anställd utan firmabil och har massa saker med till jobbet,verktyg arbetskläder mm,även släpvagn 2 dar per vecka m add blue dunkar o diesel.Får ofta sitta o äta o ta rast o värma mig i bilen,byta om vid bilen,har stövlar regnkläder arbetshandskar mm med mig.Har med såg,spade mm och även hunden är med hela dagarna i bilen.Har även sovit i bilen flera gånger.Bor även 1 mil från affären,storhandlar,skjutsar barn för bussförbindelser är dåliga,semestrar med husvagn. Valet är enkelt Så Stor bil som möjligt
20.52
Inte alls viktigt
Klimatkris ???
I Sverige använd klimatet som förvändning att beskatta folk.
Staten (mp+s) vill bara ha svar på 3 frågor
1.Hur mycket pengar har du ?
2.Var finns dom ?
3.När kan vi hämta dom ?
Detta inlägg kommer säkert inte att läggas ut,är ju helt fel eller???
20.53
De flesta hybrid-bilar som staten ger subventioner för räcker inte särskilt långt. De bilarna drar mera bensin en än vanlig bil med bensin/diesel. Det låter bra med hybrid, men de släpper ut mera än vanliga bilar. Sjävklart har inte en enda politiker räknat på detta utan säger det som låter "bra".
Så min 2019 XC60 är helt perfekt. Tänker aldrig köpa en hybrid. Om 15-20 år kanske.
Sedan dessa EL-bilar som kräver enorma resuser med EL och de vill samtidigt stänga ner kärnkraften. Det kan man ju förklara för en tioåring att det inte kommer att fungera. Återigen kan ingen i regeringen räkna överhuvudtaget.
20.53
Det är solen som driver på klimatförändringar, INTE mänsklig aktivitet.
20.53
Min bil är min arbetsplats och jag prioriterar därför utrymme, säkerhet och komfort.
22.02
Mycket viktig och det borde alla tycka.
22.03
Vill tacka er alla som kör & köper Volvo suv, jag jobbar på Torslanda fabriken i Göteborg. Jag valde att hylla Greta, genom att bygga om motorn på min suv till 16 cylinder. Jag tror jag den enda i Sverige som kör en 16 cylinder suv.