SVT rapporterade · Hur upplever du platsen där du väntar på eller kliver av Länstrafikens bussar? Var funkar det bra? Var funkar det mindre bra?

Tack för att ni delat med er och kommenterat! Nu stänger vi chatten.
18.52
Vi bir i Kåddis ca 9 km från centrala Umeå. Vi har 3 km till vår närmaste hållplats som ligger på Umedalen. Jag tycker att det är tråkigt att bli tvingad till att använda bil. Varför kan inte bussen köra vis Kåddis till stan. Dåligt tycker jag
18.52
Åh, det var det värsta! Så otroligt nonchalant och arrogant svarat av Länstrafikens vd. Inte en tanke på säkerhet för barn och alla andra resenärer. Inte heller något miljötänk när det här innebär att antalet bilresor intill Umeå kommer öka drastiskt Hon skulle kanske själv försöka ta sig över E-12:an i rusningstrafik och mörker. Hur kan man bara säga att ”det är olyckligt att Brännlandsborna upplever att Vännäsvägen inte är trafiksäker” och att ”hon förstår att Brännlandsborna tycker det är skönare att stiga på inne i byn”. Det handlar inte vad som är skönast utan om säkerhet, i värsta fall om liv och död.
19.01
Ja, Harriet. De är skönare att inte bli påkörd.
19.01
E12 mellan Brännland och Vännäs är så olycksdrabbad och nu ska fotgängare tvingas ut på den vägen! Det är helt orimligt! Så farligt för både fotgängare och bilister, och vad säger busschaufförerna som också blir drabbade när de ska släppa på och av resenärer på en hårt trafikerad väg? Riktiga hållplatser och övergångsställen borde vara en självklart INNAN man lägger om busstrafik.
19.12
Härom dagen när jag åkte 17:15 från stan var vi fem personer som klev av på Brännlandsvägen. Jag vill inte tänka på hur vi fem skulle ta oss över E12an i slask och mörker. Farligt!! :-o
19.42
Busshållsplatsen, a.k.a. "Brännland resecenter", inne i Brännland är toppen: Lugn trafik, bra vindskydd, och lätt att ta sig till. Platserna där bussen stannar vid E12an kan knappast kalla busshållplatser, men med lite god vilja parkeringsfickor eller tinnitusgeneratorer. Vi vill gärna fortsätta åka från busshållplatsen inne i byn. Vi vill inte prova vår lycka vid E12an.
20.05
Förutom att det är farligt och svårt att i mörker, snö och slask att ta sig över E12 vid Brännlands Wärdshus (hänvisad busshållplats) så finns det ingen ”naturlig” övergång. Antingen blir det att gå rakt över E12, plumsa ner i diket och sedan upp på cykelbanan eller att gå längs med E12. Inte en lämplig busshållplats vid en hårt trafikerad väg.
20.05
Vårt kommunalråd Hans Lindberg skickade redan i Oktober 2018 en skrivelse till dåvarande Landstinget (nu Regionen) och utryckte Umeå kommuns oro för trafiksäkerheten i samband med den planerade indragningen av busstrafiken genom Brännland och bad också Landstinget vänta tills vägen och hållplatsen ör trafiksäker.
20.27
Vårt kommunalråd Hans Lindberg skickade redan i oktober 2018 en skrivelse till Landstinget (nu Regionen) där han uttryckte Umeå kommuns oro över trafiksäkerheten på Busshållplatsen på E12 och bad Landstinget vänta med förändringen av busstrafiken tills Vännäsvägen och busshållplatsen äe ombyggd till att vara trafiksäker.
20.27
Så vansinnigt otroligt dumt att dra in på bussturer.
Byarna Klabböle, Sörfors, Överboda, Strand & Brån har inte haft möjligheten att åka buss på helgerna. Länstrafiken valde att lägga ner all helgtrafik.

Å nu efter årsskiftet så drar de ner ytterligare på bussturerna. Inga bussar går efter 17:10 Även på morgonen kommer det att gå förre turer.
Hur ska alla pendlare ta sig hem.?
Finns ingen tanke på våra ungdomar som vill kunna åka till från skola, stan, träningar och kompisar.

Vilken Miljöpolicy har Länstrafiken?

20.27
Satsar på åkande från Bjurholm? Gymnasieelever från Bjurholm som går i Umeå måste åka 06.15 och är hemma 17.45...klar försämring!
20.28
Vi tycker att busshållplatsen inne i byn skall vara kvar, det är en säker o lättåtkomlig plats att kliva på o av bussen även för oss resenärer som bor i Sörfors. Särskilt som vi saknar förbindelse lördag , söndag och enl nya tidtabellen även kvällstid.
Det är nog riskabelt att ta sig över Sörforsbron för att komma t nuvarande busshållplats. Att dessutom tvingas korsa E12:an för att ställa sig på en oupplyst parkeringsficka tyder på dåligt omdöme hos regionens trafikplanerare o beslutande politiker.
Om det är sakskäl o inte prestige som skall avgöra den framtida sträckningen är en omprövning av beslutet klädsamt
Ulla o Lars Sahlin
21.04
Rimmar ju enormt illa i dagens klimatdebatt och "fokus levande landsbygd" att då slopa möjligheten för människor som bor utanför stan och kunna åka kollektivt....
Dessutom saknas säkra promenad- och cykelbanor från Sörfors. Bilen blir ett måste och den som inte kan köra bil får ta taxi...
21.22
Länstrafiken verkar bara vara intresserade av att köra från A till B på snabbast möjliga sätt och skiter fullständigt i resenärerna. Tror inte heller Vännäsborna dör om resan tar 5- 15 minuter längre och om så är fallet kan de ju ta tåget.
11.15
Efter 40 år som busschaufför vet jag att om folk åker buss så får linjesträckningen vara kvar. Har varit med om både indragning och utökning av turer. I regel är det folk som åker minst som klagar mest. Bussen är bara bra när folk ska till krogen på helgerna. Då finns ju nattbuss. Vad gäller just Brännland så är det förvånande att det inte har varit mer indragningar.
13.23
Oansvarigt att ta bort bussens färd genom Brännland utan att först möjliggöra ett säkert och fungerande alternativ. Vi vill inte ha resenärer gående längs med E12 eller korsande E12 där både väggren och övergångar saknas. Så enkelt är det!! Länstrafiken hänvisar skolbarnen till skolbussen som går till Umedalen men det fungerar inte för barnen som går inne i centrum (gymnasieelever och de 12-åringar som valt en annan skola). Vid Brännlands skola sker också bussbyten för elever som ska vidare till exempelvis Kassjö... vart ska de gymnasieeleverna byta buss nu?? Det är möjligt att vi inte är så många i vår by att det blir lönsamt att köra alla turer, men det är väl därför som kollektivtrafiken är offentligt finansierad? Det jag efterfrågar är att den busslinje som vi hänvisas till måste göras säker och tillgänglig för de som ska åka den.
13.24
Jag förstår att den som är busschaufför gärna vill köra rakt fram och plocka upp så få resenärer som möjligt. Men kollektivtrafiken är väl till för bussåkarnas bästa?
16.43
Bussförarna ganska ofta glömmer att öppna back dörrar, irriterande beteende. Annars funkar väl i stan.
16.43
Det är väl läge för beslutsfattarna att ta ett steg ut i verkligheten och se hur det ser ut på E12 vid rusningstid, morgon och eftermiddag - ta bussen från stan och kliv av vid den enda busshållplats som finns och försök gå över vägen. Ta gärna en rullator som hjälp för att se hur bekvämt det är!
16.43
Har varit med om att stå i blåst, regn, snörök , snödrev. Ibland svårt att komma fram till avsedd ” busshållplats på E12. Tät trafik hela väntetiden på bussen. När sedan busslinjen drogs igenom Brännland kom trygghet , inga bilar i hög fart och Vi fick skyddet från väder vind . Helt obegripligt att nu ändra tillbaka till den tättrafikerade E12:an!! Tänk om!!
17.55
Använd den gamla personalparkeringen vid fd Ålö-fabriken precis invid infarten till Brännland. Den står tom för jämnan (endast någon enstaka långtradare som stannar för nattvila där). Parkeringen är stor, det går att köra in med buss, plocka upp passagerare och enkelt svänga runt och ut på E-12 igen. Det går väl också att sätta upp ett signalsystem där resenärer trycker på en knapp vid busskuren som genererar en lampa som tänds på en hög stolpe vid vägen så att chauffören ser att någon väntar på bussen. Jag har sett många sådana lösningar när jag rest genom Sverige.
20.14
Det går tåg mellan Vännäs och Umeå. Tanken var väl att bussarna skulle ta upp de som bor i byarna mellan?
20.39
Om Brännlandsborna hade åkt buss så hade bussen fortsatt gå in i Brännland.
Det blir bra för oss som åker med kortare restid.
Varför inte stanna tåget i Brännland.
Nöjd resenär
20.52
Vår dotter som går gymnasie i umeå brukar åka buss från Umeå till Dorotea, med byte till sk ringbil från åsele mot Dorotea.
Bussen mellan umeå och Åsele har fått tidigare avgång, medan ringbilen fortfarande ska gå enligt tidigare tabell?! Detta innebär 45 min väntan i Åsele. Varför inte ändra på hela resan, istället för bara ena delen av den?
Verkligen dåligt av länstrafiken.
21.32
Det är jättebra att länstrafiken sätter in fler bussar på sträckan. Men jag har svårt att tro att resenärer riskerar livet för att åka buss! Känns som en rejäl tankevurpa hos beslutsfattarna att oskyddade trafikanter ska förflytta sig längst E12 där det passerar ett x antal 1000 fordon per dag.

Påstigning kan fungera för resenärer in mot Umeå men avstigningen på "fel" sida vägen är ju totalt livsfarlig! Spontant känns ju oddsen att överleva i rysk roulette lägre än att kryssa mellan bilarna i rusningstrafiken över E12:an!

Beslutet att inte köra genom Brännland för ett eller två stopp känns förhastat och det kan ju endast handla om några minuter längre restid tid. Minuter som kommer att spara människoliv och sjukvårdskostnader för hörselskador enligt tidigare inlägg i tråden.

En förutsättning för att busstrafiken överhuvudtaget ska existera är ju att det finns resenärer och jag har svårt att tro att folk riskerar livet för att åka buss! Man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå att de allra flesta (som inte har dödslängtan) kommer att använda mindre klimatsmarta transportmedel.

Än finns det tid att tänk om och tänka rätt. Om nu busstrafiken inte ska gå genom Brännland så bygg åtminstone en riktig belyst hållplats med vindskydd till sommaren och använd parkeringen vid "gamla Leos lekland" tills vidare!

/Anders B
21.59
Istidsgatan och Rullstensgatan i Umeå är rätt så trafikfarliga också, eftersom de saknar övergångsställen. Överallt på Nydalahöjd är det samma sak. Det finns bara ett övergångsställe på hela Nydalahöjd, men många ställen att korsa vägen. De flesta ställen har dålig belysning också.