SVT rapporterade · Hur får du ditt barn att varva ner?

07.11
Flera skolor i Västsverige har börjat med mindfulness för elever på skoltid. Vad tycker du om det och har du några egna knep för att få barn eller unga att varva ner och fokusera i en stressig vardag? Dela med dig i vår chatt!
07.12
Jag förstår inte att skolan ska behöva vara så stressig att man tycker att det behövs. Men i så fall är det väl bra att man gör något, det ser ju trevligt ut.
07.36
Galet sjuk värld där småbarn måste hålla på med mindfullness.
07.49
Jag tycker det är fantastiskt bra! Alla borde ha en stund av Mindfullness varje dag. Det hjälper oerhört mycket för att kunna fokusera.
08.08
Bra initiativ!
När sinnet är i balans, kommer allt annat i livet bli i balans.
08.11
Mycket bra. Der hjälper alla barn och vuxna. Det är som vilken träning som helst, man behöver hålla igång för att resultaten ska vara över tid.
08.15
Fantastiskt initiativ! Det är mycket bra för att öka koncentration och fokus och skapa en ödmjuk och miljö
08.16
Det låter väldigt klokt, när nu barnens/ vuxnas värld ser ut som den gör. Med obegänsade timmar i alla sociala medier, appar, spel med olika tekniska hjälpmedel, som alla triggar hjärnstress av olika slag.
Bra att barnen får hjälp att stilla sig och hitta inre ro. Det kan ju också hjälpa barnen att lära sig att lättare komma i kontakt med sig själva, vad de innerst inne vill, när de så småningom blir vilsna tonåringar och unga vuxna. :-)
08.16
Tack för en så positiv nyhet
08.29
Mycket bra
08.37
Härligt med något positivt. Kör!
08.59
Det är bra, men fånigt att använda engelska namn när vi redan har svenska ord för det (fokus och koncentration). Typiskt Sverige att skämmas för sitt eget språk och hela tiden vilja ha allting på engelska.

Men som sagt, bra initiativ!
09.13
Håller tummarna för att den positiva tendensen håller i sig, så att det inte bara blir en "kul grej".
09.21
På skolan där mina barn gick brukade man alltid börja dagen med en sång och en kort morgonsamling. Det skapade lugn och gemenskap Inför dagen
09.24
barnbarna sitter bara med sina skärmar,, paddor. BEDRÖVLIGT!! Förr fick man Minsann ha tråkigt ibland Och min generation över levde detta
09.24
Förr i världen hade man morgonbön i skolan, nu tar man tillbaka stunden av lugn och ro och kallar det TMR...
Ja huvudsaken att barnen får hjälp att landa och fokusera. Jag är själv utbildad i mindfullness och har länge tänkt på kopplingen mellan bön/andakt och mindfullness.
09.25
Hjälper även att motverka psykiska problem, skulle införts för länge sen, kanon!
09.34
Det handlar inte bara om att överleva Majlis, utan om att optimera, njuta och skapa.
Din särskrivna värld verkar mkt tom
Vi ger dig en padda i present
09.35
Positivt för barnen, så vore det bra om det fungerade inom alla grundskolor.
09.36
Detta låter oerhört spännande, var kan jag lära mig mer om mindfullness?
09.36
Genom att ha en värdefull sysselsättning för barnen genom idrott, dans etc efter skolan så får dem aktivera sig fysiskt. Jag har satt upp individuella mål för vart av mina barn, som dom behöver klara av och om dem inte lägger manken till så får man ta bort något dem älskar. Speciellt godis och tv är bra straff att ta bort, då jobbar dem extra hårt för att få det.
09.36
All tid som ger plats åt lugn är otroligt viktig i vår stressade tillvaro. I en värld som knakar i fogarna och stress inte längre handlar bara om prestationsrelaterad stress, utan också om existensen själv, är alla former av stilla reflektion bara till godo, kallas vad det vill. Ge alla barn denna möjlighet till ro. Inget kan försämras och fler blir harmoniska.
Inför detta även inom vuxenutbildningen och på arbetsplatsen.
Ha en fin dag :)
09.37
Även vuxenskolor och arbetsplatser
09.37
Jag hoppas bara att man inte glömmer bort att fokus, impuls- och självkontroll mm styrs av områden i hjärnan som mognar olika fort hos barn och att det inte handlar om att TMR "botar" ostyriga och ouppfostrade barn. Det måste finnas en ödmjukhet och förståelse för barns kognitiva utveckling av dessa exekutiva färdigheter tillsammans med TMR. Att barn får lära sig hur hjärnan och kroppen fungerar och att de kan påverka detta i positiv riktning, speciellt när det kommer till långvarig stress, är väldigt viktigt och att TMR ger påvisbara positiva effekter är fantastiskt bra.
09.38
Finns det forskning på att metoden, som tydligen behöver utbildning för att använda, inte har några negativa effekter på barnens formbara hjärna. Finns rekommendationer och görs kontroll från skolverket. I pedagogikutbildning borde ingå kunskap om hur man når barn och optimerar inlärningen. T.ex växla arbetsuppgifter, öka eller minska påverkan från yttre stimuli, nyttja raster, minipauser, skolgympa.
09.39
Är inte mindfulness kopplat till buddhism? Regeringen kämpar ju med näbbar och klor med att ta bort religiösa inslag i läroplanen och religiösa friskolor. Detta tycks vara accepterat dock.

Har inget emot projekt/initiativ som syftar till att fokusera till mental avkoppling, då det ofta ger önskat resultat och bättre fokus och självinsikt. Bara en reflektion.
09.40
Bravo! Mindfulness är en KBT-behandling och helt frikopplat från religion. Kör enkla avslappningsövningar och kroppsscanning på femåringen hemma. Fungerar bra.
09.41
Är det så att fysisk aktivitet fungerar ungefär lika bra (om än på annat sätt) som TMR?
På en skola hade jag dubbelpass (2x40 min) i matematik. I början spelade eleverna datorspel på rasten och orkade inte koncentrera sig under pass 2. Jag bestämde mig ganska snart för att skicka ut dem på ett varv runt skolbyggnaden under rasten eller upp och ner för trapporna vid dåligt väder. Från den dagen orkade de koncentrera sig pass 2. Särskilt dem som sprang och fick upp flåset.
/Göran
09.41
Detta gjorde mina lärare i låg och mellanstadiet i början på 80-talet. Kallades väl inte mindfullness då utan avslappning....
10.06
Medveten närvaro är naturligt hos barn, de är i nuet i sina lekar. Tyvärr är stress, krav och (ständig?) uppkoppling det som stjäl fokus och troligen boven i dramat när det gäller psykisk ohälsa. Det skulle vara intressant att få läsa om någon annan förälder lär sina barn sömnhygien.
10.06
Mindfullness är en teknik kopplad till religionen, det förvånar mig att tekniken blev accepterad i sekulära samhället. Jag skulle aldrig låta mitt barn genomgå en sådan praktik.
10.06
Mindfullness är ursprungligen ett buddhistiskt begrepp. Begreppet sägs ha sitt ursprung i det arbete som Buddhas efterföljare gjorde med att utveckla förtjänstfulla karaktärsdrag utifrån olika aspekter av den åttafaldiga vägen, särskilt att fokusera på sinnelag och rätt tänkande samt utveckla meditation. Idag används medveten närvaro i västerländsk psykoterapi (tredje vågens KBT) som en behandlingsmetod, och begreppet har ytterst lite med det ursprungliga buddhistiska begreppet och Buddhas egen redogörelse för begreppet "sati" att göra[
10.07
Har väntat på detta. Kan inte förstå att vi är så sena att implementera andliga värden på skolor och arbetsplatser, som har så bevisat positiv inverkan på hjärnan och kroppen. Meditation, mindfulness och andningsövningar förändrar och helar ju på djup cellnivå och skapar harmoniska människor, som är mindre stressade, våldsamma, deprimerade osv. Det har de i öst vetat i tusentals år. Det gör att man lättare kommer åt de positiva känslorna och stärker minnesfunktion och fokus mm. Borde ingå i schemat dagligen. Likaså övningar i humanism och personlig utveckling.
10.07
Lugn middag under tystnad m levande ljus, ok att äta själv på rummet om det känns bättre (tonåring). Lugna välordnade dedicerade läxplatser på flera platser i hemmet så man kan välja var det känns bäst att sitta, bland andra eller helt själv. Skön säng m många kuddar att längta ner i. Tyst, lugnt och välvädrat vid läggdags. Sport och aktiviteter är bra vissa dagar men det här är bra varje dag. Lugn kväll ger bättre sömn ger mer ork och bättre dag nästa dag.
10.07
Egentligen är det väl ett nederlag för dagens civilisation.
Jämförbart med hörselskydd på lektionerna eller speciell inredning i skolmatsalarna för att dämpa ljuden.
POPCORNHJÄRNAN (nytt ord) kommer, trots lovvärda försök som detta, få allt större relevans, tyvärr.
10.07
Eduardo.
Straff har aldrig främjat någonting.
Din livsåskådning hör hemma i urtiden.
Kritisera och förklara gärna kritiken till/med barnen.
Straff gör bara världen mer osäker för dina barn.
Låt barn vara BARN.
Ser dock denna mindfulness som ngt mkt positivt utan hidden agendas.
:)
10.07
Jag trodde religösa aktiviteter på lektionstid var förbjudet på skoltid? Det sa ju iallafall utbildningsministern på Aktuellt igår. Om det sker utanför den vanliga lektionstiden kan man ju hoppas att skolan nu anmäler sig som en frireligiös buddistisk skola så småningom, det borde de ju vara tvång på enligt de som i nuläget styr vårt land.
10.33
Ett litet steg på vägen. Meditation och att dessutom att lära sig förstå och reglera de olika delarna av sinnet och våra åtta energicentra är lika nödvändigt som att äta färsk, näringsrik mat och att ta hand om den fysiska kroppens behov av muskelbelastning, rörlighet och syresättning. Vi utbildar oss inte i det som utgör grunden av att vara människa och därför kan vi heller inte utveckla vår civilisation som idag bygger på militär makt, ekonomisk makt och utnyttjande av människor och planeten. Så, ja, mindfulness är ett bra litet steg mot att vi kan utveckla vår nuvarande primitiva civilisation till en mer avancerad.
10.35
Religiös aktivitet? Lugn avslappnad andning och medveten närvaro tillskrivs en religion..
(Vilken religion eller livsåskådning är det då som ansvarar för motsatsen, dvs. stressen, hetsen etc.)
Vilka är de negativa konsekvenserna av mindfulness?) .. ni som är emot får gärna berätta, helst utan onödiga utsvävningar kopplat till vad ni tycker om olika religioner. :-)

10.39
Hur kommer det sig att så många har fått för sig att meditation eller mindfullness har något som helst att göra med religon? Det anses högst narturligt att träna våra kroppar, men när det kommer till hjärnan så tror folk det har med religon att göra, vilket är mycket skrämmande.

Finns tillräckligt mycket forskning som visar på att våra hjärnor mår bra av det. Sportutövare kan ju även få ner sin reaktionsförmåga tex via meditation. Jag anser att det borde läras i alla skolor.
10.44
Bön är också en slags meditation för många.
10.47
Fantastisk och äntligen! Och " bättre sent än aldrig "!
Föräldrar/Vårdnadshavare borde uppmanas att göra det samma.
10.49
I Folkskolan började skoldagen med att läraren satte sig vid orgeln och det sjöngs en Salma.
Skillnaden då var att man var högst 15 st i en klass
Och alla var tvungna att gå ut i friska luften på rasten
11.04
Avslappningsövningar för hjärnan exempelvis mindfullness är guld värda. Råkade ut för utmattningssyndrom för mer än tio år sedan men fick ingen hjälp. Först när min far ramlade svårt för fem år sedan och fick en hjärnskada upptäckte jag att de övningar han fick genomföra i samband med rehab även hjälpte mig! Har definitivt inget med religion att göra.
11.54
Undrar om det fanns en kontrollgrupp som utförde andra stillasittande och lugna övningar som inte var mindfullness-övningar? Dvs är det verkligen mindfullness-övningarna som ger effekt eller är det helt enkelt så att det räcker med att utföra stillasittande och lugna övningar, t.ex. sitta still och lyssna på lugn musik 10 minuter varje dag?
12.53
Många märkliga kommentarer här, många tycks tro att avslappningsövningar är på något sätt farliga och släpper in någon sorts religionsdemoner i själen..? Hur har dessa kommentatorer det med sin egen själsbalans egentligen? Om människor regelbundet eller vid behov ägnar sig åt lugn koncentrerad avslappning lär behovet av religion minska betydligt.
12.54
Wow så enkelt att missförstå varandra genom att skriva. Men straff är förkastligt. Men att ge dem straff som att inte äta godis och se på iPad 1vecka och uppmana dem att rita klistra och spela spel, bygga pussel. Det tror jag har hjälpt mina barn att kunna koncentrera sig både i och utanför skolan. Ja jag mediterar med mina barn regelbundet för att de ska lära känna mig/sig själva bättre.
12.56
Äntligen så börjar skolorna få upp ögonen för att lära barn medveten närvaro som naturligtvis inte har någonting med religion att göra. Psykisk ohälsa ökar lavinartat och det är så viktigt att barn och även vuxna lär sig närvaro...att bli medveten om vad som händer inombords...lära sig känna in och att bli medveten om hur man mår....och att lära sig sätta ord på det och kunna uttrycka det....det ger barnet en grund att stå på....och det ger dem verktyg att sen kunna hantera olika saker i livet.....
12.56
Mindfulness är egenskaper/förmågor/förhållningssätt som vi människor har (åtminstone frön till) i olika grad och som går att träna liksom att läsa, skriva, spela piano eller utföra en sport. Några av dess förmågor är uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla - egenskaper som ingen religion kan ta patent på.

Att meditera men också att träna dessa förmågor får vi ofta höra förknippas med buddismen. Men i alla religioner, som du säkert vet, finns meditativa och kontemplativa inslag och traditioner där man oftast lägger till den religiösa aspekten till detta.

Vi har inte dessa aspekter och det tillhör inte mindfulnessträningen.


De utbildningar och de program vi använder inom Mindfulnesscenter är helt sekulära och helt avskalade från allt religiös och alla religiösa attribut. Det finns inget inom mindfulnessträningen som är religiöst men man kan heller inte säga att mindfulness inte kan utövas av en troende buddist, kristen, muslim, annan trosåskådning eller ateist för den delen.

Mindfulness är ett sätt att lära sig att rikta uppmärksamhet, på ett speciellt sätt, med vänlighet och i nuet - inget konstigt och inget religiöst.
Fokusträning, medvetenhetsträning, uppmärksamhetsträning och träning i medkänsla och kärleksfull vänlighet gentemot sig själv och andra är det ingen religion i världen som kan ta patent på. Det är mänskliga förmågor som vi alla borde öva oss i att stärka hos oss själva.
Vi har haft ett flertal präster och diakoner från Svenska kyrkan på våra instruktörsutbildningar och även pastorer från frikyrkan, så att säga att mindfulness är buddistiskt är helt felaktigt och bygger på okunskap och fördomar eller kanske ofta rädslor.

I grunden är mindfulness ett kärleksfullt förhållningssätt till sig själv och sina medmänniskor
Att förklara mindfulness enbart med ord är inte en helt enkel uppgift, då detta lätt hamnar i teoretiska förklaringsmodeller och i det konceptuella. Mindfulness är i allra högsta grad en förkroppsligad metod där du genom övning förbättrar fokus, uppmärksamhet, medvetenhet och medkänsla med sig själv och andra.

Med minfulnessträning blir vi bättre på att kunna förhålla oss till sina tankar och känslor på ett mer fördelaktigt sätt. Samtidigt blir vi med träningen alltmer fokuserade och mindre störda av distraktioner och låter oss inte ryckas med av tankar/dagdrömmar etc. Vi gör klokare val och ägnar mindre tid åt det vi inte vill eller kan påverka.

Vi blir mer i fas med våra djupare värderingar - det som ger oss mening.
Det är inte helt ovanligt att vi kan uppleva starka känslor och förnimmelser när vi påbörjar träning i mindfulness. Vi kan ha undantryckta känslor, tankar, upplevelser eller annat som gör sig påminda när du släpper guarden lite.
Men genom regelbunden träning skapar vi oss en motståndskraft i livet, där vi inte blir lika hårt drabbade av stress, oroliga tankar eller annat som vi på något sätt utsätts för.

Att försöka att bara vara med det som är och se om det är möjligt att bara släppa tankarna. Se dina tankar som tankar och inte en faktisk sanning, utan att låta sig "kidnappas" av sina tankar och låta tankarna "härja fritt" med en.

Vi sover också många gånger effektivare - får bättre återhämtning efter en tids träning med mindfulness. Detta i sin tur leder ofta till att vi får lättare att fokusera på rätt saker, men också förmågan till att släppa taget om sådant som vi inte kan påverka.
Vi reglerar känslor och stress bättre och snabbare...

Vi övar i att vara varsam och vänlig mot sig själv i vardagen och acceptera att man är bra som man är, utan att ställa för mycket krav, prestation eller dömande tankar. Även övande i acceptans av sådant som man inte kan påverka och våra likheter och olikheter som en del av vardagen och något som berikar snarare än som något fel som behöver rättas till, eller att hela tiden önska att saker och ting vore annorlunda.

Och det är först med det praktiska övandet som man till fullo kan förstå hur verkningsfullt mindfulness kan vara.
Mindfulness är ingen quickfix och det kräver regelbunden praktik för att få någon effekt och hållbarhet.

Hela tiden kommer ny forskning inom området. Framförallt inom hjärnforskningen där man ser goda effekter av mindfulnessträningen. Du kan läsa lite mer om forskning på vår hemsida under Forskning.
Idag kan man mäta väldigt mycket mer både när det gäller stresshormoner i kroppen men också titta på hjärnans reaktioner under mindfulnessträningen och vad det ger i längden.
Idag är det också fler och fler inom hälso- och sjukvårdens olika områden som ser stor nytta av mindfulnessträning med både personalgrupper och patient- och klientgrupper. Detta är möjligt med den evidens som forskningen påvisar så det är inte enbart genom beprövad metod och erfarenhet längre, utan det är påvisbart ner på minsta cellnivå.

Du kan också titta på vår referenssida där några stora företag som vi levererar mindfulnessträning till finns med.


Jenny Törnblom

Mindfulnesscenter AB
12.56
Så sjukt att allt som inte är kristet ska uppmuntras hela tiden, men när någon vill godkänna bön för den som vill så är det hela tiden "tvinga inte på oss er religion"! Det är ju avsteg från kristen tradition som gör att samhället är som det är med våld, stress och depression. Jag vet poliser som jämfört olika skolor i en medelstor stad i Sverige, och den kristna skolan i den staden är den skola de utan diskussion har minst antal kriminella och bråkiga ungdomar från, trots att den staden har flera "no-go zoner".
12.56
Bra Näslund man kan inte tala om evidens o fakta resultat utan vetenskaplig prövning med kontrollgrupp
12.57
Näslund! Självklart har de gjort en empirisk studie. Skulle väl aldrig kunna vara anekdotiska observationer speglande lärarna.
12.57
Klok synpunkt Näslund. Mitt inlägg som erfaren psykolog refuserades Leif
12.58
Som psykolog har jag tyvärr upplevt att yoga o Mindfulness ibland leder till en inneslutenhet i sig själv ett visst avskärmande för o rentav likgiltighet för andra. Och det stämmer med den buddhismen som det är hämtat från. Ett elitistiskt synsätt där karma o utslocknande ligger som grund. Ingen seriös lärare i dessa ämnen kan förneka att det är buddhism
Och rör vi oss in på religionen medför det också värderingar, livssyn o människosyn. Problemet är att dessa inte uttalas för utövarna
12.58
Mindfullness har påverkan på framloben man verkar kunna träna den tjockare. Framloben är tunnare för barn och vuxna med adhd så att de barn med koncentrationssvårigheter oavsett diagnos eller inte borde ha nytta av Mindfullness. Jag har själv sett en kvinna sluta vara aggressiv efter 8-10v övande. Tror ni är helt rätt ute. Sitta stilla och lyssna på musik är ett sätt att vara mindfull om man lyssnar på musiken, instrument och låter bli att tänka på annat utan återkommer till musiken hela tiden.
13.08
Det är ju viktigt att påpeka att Mindfulness inte är en religion som många tycks jämföra det med, men kalla det för vad det är - en avslappningsövning, inget annat.
13.31
Inget mer en ren humbug.
Flumskolans avart och det har inget i seriöst skolarbete att göra.
Har ett barn som utsätts för detta. Alla "tror" det är bra och bedömer det därefter. Sanningen är dock att skolans elever i kunskaps test ligger efter alla andra skolor i staden så "tron" att det fungerar motsägs av faktiska negativa kunskaps resultat.
13.31
Hm. Visst. Jag undrar dock om det vore också på plats att skapa ett liv med mindre stress, en tillvaro med plats för reflektioner som en naturlig del av vardagen.
DET skulle bidra till att vi kan se företeelser i sitt sammanhang, blir inte förförda av idéer och influenser och kan ta klokare beslut.
Inte endast att prestera bättre i nästa moment.
13.31
Tycker detta är fantastiskt. Se resultaten istället för att argumentera att det är religiöst.
Läste inläggen där någon skrev att detta är religiöst och buddistiskt. Skulle vilja påstå att det förekommer i alla religioner. Dessutom är buddismen snarare en filosofi än religion.
13.39
Mindfulness, yoga och meditation är religion. Typiskt icke religiösa att säga att det inte är det, både kristna och new agare skulle absolut säga att det har med andlighet att göra. Det jag tycker är jobbigt är att Sverige är byggt på kristen etik och moral och tradition, men kristen bön är förbjuden. Dock så ska muslimska bön utrop och yoga hela tiden uppmuntras. Det är så tydligt att det just är kristna som attackeras hela tiden.
13.46
Bra sagt Anna!!! Håller fullständigt med. Tack!
13.53
Mycket bra initiativ. Själv är jag ateist och anser inte att detta har något med religion att göra. Yoga gör bra saker med mig och min stela kropp.
14.00

Sedan drygt 15 år har jag utbildat i mindfulness, skrivit böcker och deltagit i olika forskningsprojekt. Jag är läkare sedan ett flertal år och har en god överblick över kunskapsläget och följer forskningen internationellt. Det publiceras 2-3 vetenskapliga artiklar om dagen. Nyligen publicerades en artikel om de positiva effekterna på 12 åringars hjärnor – både på funktion och struktur.

Den mindfulnessträning som sker i svenska skolor är SEKULÄR och har inga religiösa delar. De enkla övningarna är på 5-8 minuter. Övningarna tränar bland annat uppmärksamhet, att lyssna på kroppen, att hantera känslor och vara vänlig med sig själv och andra.
T
räningen bygger på forskning och beprövad erfarenhet. Mindfulness har använts i skolan i knappt tio år. För den som är intresserad av forskningen bakom kan gå in och ta del av det engelska parlamentets tvärpolitiska rapport www.themindfulnessinitiative.org
Den har ett särskilt lättläst kapitel om ”Mindfulness in schools”.

England är ett föregångsland. Där införs nu mindfulness i 370 skolor! All träning i mindfulness är SEKULÄR också där. Forskning pågår parallellt.

Det pågår många projekt med mindfulness för barn och ungdomar i Sverige från förskolan till och med gymnasiet. Resultaten är genomgående goda för ökat lugn, koncentrationsförmåga och lärande. Psykiska besvär som stress, oro, nedstämdhet minskar. Relationer förbättras liksom det sociala samspelet. Konflikter blir färre och mindre tid behövs för att ställa till rätta. Pedagogernas stress minskar också.

Som alltid behövs mer forskning och forskningsprojekt pågår vid Lunds och Göteborgs universitet(nämns i TV-inslaget) samt vid Luleå tekniska universitet.

Några effekter av träning i mindfulness:
Bättre exekutiv kontroll – egenskaper som:
• Problemlösningsförmåga
• Planering
• Minne
• Resonerande
• Beslutsfattande

Känslomässig reglering:
• att sätta ord på och hantera känslor
• känslomässig stabilitet
• ökad impulskontroll
• bättre relationer och socialt samspel

Ökad koncentration

Sammanfattningsvis ger träningen en bättre hälsa och ökad förmåga till lärande.

Ett viktigt skäl att införa mindfulness i skolan är att MINSKA den PSYKISKA OHÄLSAN som fördubblats hos barn under trettio år. Folkhälsomyndigheten anger i en rapport från december 2019 situationen i skolan som en bidragande faktor. www.folkhalsomyndigheten.se

Låt Sveriges riksdag ta efter det engelska exemplet och ge resurser till ett omfattande skolprojekt med 100-tals skolor involverade och med uppföljning via forskning. Alla politiska partier borde kunna stödja ett sådan initiativ!

Det skulle minska den psykiska ohälsan, öka hälsan och förutsättningar för lärande.
Vad säger utbildningsministern Anna Ekström? Vad säger regeringen och övriga partier.

Ett flertal av de projekt som idag arbetar med mindfulness i skolan stöds av Skolverket.

Den psykiska ohälsan ökar bland barn (som kan ta med sig den sårbarheten genom hela livet) och för att öka förutsättningarna för lärande

Vänliga hälsningar
Ola Schenström, läkare, specialist i allmänmedicin, utbildare, författare
14.33
Tack Ola för ett mycket informativt inlägg!
Vi ser en markant ökning av psykisk ohälsa och koncentrationssvårigheter bland barn och unga idag. En eloge till svensk skola för att de på ett nytänkande sätt försöker adressera denna problematik.
Medveten närvaro kan bli något som faktiskt hjälper våra barn i skola , varför så skeptiska ni som anser att barnen inte ska få praktisera detta? Som de nämnde i inslaget så har 2-3 mån utövande, 10 min varje dag haft positiv effekt. Är inte det ett väldigt positivt resultat som vi borde glädjas åt istället!
14.36
Forskning visar att all form av inre stillhet viss meditation o bön har betydelse för den psykiska hälsan. Det är oroväckande att vissa företrädare för yoga o Mindfulness förnekar alternativen o glorifierar en metod som allenarådande Och förnekar den uppenbara kopplingen TUI buddism det är oseriöst
O oärligt
15.00
Det låter som om Leif nedan närmast förespråkar religiös bön som alternativ till det skolan här erbjuder, vilket skulle vara mycket svårt att tillämpa som en metod för skolan. Inses.

Sign J tycks förespråka kristen 'tradition' som motmedel till våld, stress, depression, kriminalitet och bråk bland ungdomar. Hur nu det skulle fungera. Ett i hög grad laddat religiöst budskap om en allsmäktig gud, arvssynd, lidande, offer, frälsning och uppståndelse på den yttersta dagen - förvandlat till en påtvingad 'tradition' för den som till äventyrs inte ett smack tror på det religiösa innehållet. Vilket numera gäller en absolut majoritet av befolkningen i detta världens näst mest sekulära land.

Poängen med mindfulness som det utförs i skolan (här och som metod i engelska skolor, se Olas kommentar och länkar nedan) är att det är sekulärt, och därmed en metod som passar alla, och kan utövas i hela klassen, för att öka elevernas lugn och koncentration. Om elever dessutom på sin fritid vill gå in i sina religiösa vanor är det inget skolan hindrar dem från.

Hur man kan påstå att koncentrations- och avslappningsövningar per automatik förpassar utövaren in i någon sorts religion låter lite som spår av äldre tids religiösa farhågor om hur djävulens (eller troll och oknytts) inflytande kan smyga sig in i ens liv om man inte passar sig (tvi tvi tvi, ta i trä).
15.03
Visst finns det kopplingar mellan buddism och Mindfulness. Men projektet i skolan handlar om att öva medveten närvaro, vilket innefattar att öva kroppslig medvetenhet och andningsteknik. Det är varken flummigt eller religiöst, så som vissa här argumenterar för. Utan något som barn och unga, även vuxna är i stort behov av. ökningen av stressrelaterad psykisk ohälsa, koncentrationsvårigheter och dåligt mående är markant, det är bara att prata med vilken lärare som helst så skulle de kunna redogöra för det. I den stressiga värld som barn (oss alla) lever i, så behöver vi komma i kontakt med vår kropp och andning. Forskning har visat att Mindfulness/ medveten närvaro har positiv effekt genom att motverka stress och öka koncentration. inslagen om skolan visar att detta kan bli något riktigt positivt för barnen!
15.07
Fantastiskt. Detta borde alla skolor och arbetsplatser ha. Har hjälpt mig otroligt mycket.
15.23
På 80 talet hade vi avslappningsövningar i klassrummen och danslektioner foxtrot och bugg.
Var ingen som skrek högt på den tiden.
Men det var nyttig för de flesta.
Barn behöver lära sig att slappna av och koncentrera sig.
Sedan vad man kallar dessa övningar har ju ingen betydelse . Mer sånt👏👏👏👏👏👏


15.24
Verkar ju kanon detta, toppen 👍
15.34
En del förstår inte meditation och mindfulness eftersom de tror att de själva bara är en simpel, slumpmässigt sammansatt klump av fysisk materia. Vad består din fysiska kropp av? Maten du ätit. Vad består ditt sinne av? Minnen och tankar om dåtid och framtid. Gå bortom detta med meditation, så kommer du upptäcka att det som är du är något annat. Den vibrerande, tysta energi som är livet självt, bortom kropp och sinne. Bortom materian. Den osynliga intelligensen som via kvantfältet binder samman allt i universum. Om man inte varit där, dvs sitt still och var tyst, så har man missat det verkliga livet. Det som bara är. Så, ja, mindfulness är inte bara bra, det är nödvändigt om man vill hitta sitt verkliga jag.
16.10
I småskolan fick barnen lära sig att massera varann. Detta gav påtagligt lugn i klassen och vänskapliga förhållanden. Skolans tanke var att förebygga mobbing. De fick också lära sig gammaldags dans, ringdanser och folkdans i turer. Tanken med detta förutom motion, kultur etc var även effekten på psyket, att det tydligen mätts upp att inlärning fungerar bättre i klasser där man regelbundet dansar, gärna komplicerade danser. Vänskaplig beröring och kroppskontakt i dans ger ökat lugn och ökad samhörighet inom gruppen. Säkert minskar då samtidigt stress och koncentrationssvårigheter, särskilt för den som lider brist på lugn och samhörighet i sitt övriga liv.

Massage och dans var bra i småskolan, men för den ålder, mognadsnivå, typ av stress och prestationskrav äldre elever befinner sig i är de knappast rätt metoder. Som mindfulnessövning beskrivs här låter det som en bra metod för de lite äldre eleverna.

Invändningar av religionsnojigt slag här i tråden låter helt absurda. Liksom att meditation några minuter i veckan i skolan skulle göra barnen till narcissister, avskärmade från andra. Tror den som kom med denna invändning att de stressade, okoncentrerade barnen blir bättre människor om man BERÖVAR dem denna lugnskapande metod?

Om både barnen känner sig lugnare av detta och skolan upplever att de har lättare att koncentrera sig är det här är en toppengrej. Låt barnen ha koncentrations- och avslappningsövningar.
17.24
Om det var frivilligt och föräldrar, barn kunde säga nej vore det väl en sak. men som i dag, ett halvreligiöst trams som är obligatoriskt så stinker det. Hela detta new age inspirerade område är inte på något sätt bättre än religion och borde egentligen förbjudas i skolan och att ha det som ett obligatorium för även icke frälsta är stötande.
17.24
Ren och skär religiositet, man ifrågasätter kristna skolor men inte det här?
17.24
Alltid bra och stanna upp! Och säkerligen en bra form i dagens stressade samhälle,
Kopplingen mellan mindfulness och meditation samt Buddhism är numera svagt.
Även forskningsstödet är svagt: MF kan tolkas på massa olika sätt (lär finnas ca 200 definitioner).
Generellt har inte MF o meditation så värst bra resultat i RCT's. I en stor metastudie på meditationsprogram inkl. mindfulness för stress och välmående kom Goyal m fl. (2014) fram till endast små avklingande effekter; ångest (effekt storlek, 0.38 efter 8 veckor och 0.22 at 3-6 månader, depression (0.30 efter 8 veckor och 0.23 efter 3-6 månader), och smärta). Det är på gränsen till noll-resultat och nästan mindre än rena placebo-effekter.
17.26
Svar till Lina och Ola
Nej Lina jag ser inte oknytt o troll i den nära kopplingen mellan buddhismen o yoga o mindfulness det är bara att läsa i facklitteraturen och gå till källorna, vilket få debattörer här verkar ha gjort
Det jag reagera mest emot är att ALLA elever ska delta - det är ett auktoritärt inslag.
Under min livslånga erfarenhet som leg psykolog o psykoterapeut och flera olika psykoterapi-ubildningar har jag också på ett djupare plan sett baksidor av mindfulness o yoga-
Ingen metod passar alla och ska inte påtvingas alla
Det är bristen på alternativ och valmöjlighet som känns stötande och den lite naiva tilltron till EN teknik och metod och inte processerna
De inom vården med naturvetenskaplig utbildning tycks ibland i sina korta 5-10 minuters samtal verkar gärna ta till enkla konkreta metoder och tekniker, också av ekonomiska skäl
Våra vårdcentraler är infiltrerade med denna till synes allenarådande metod, som nu är på modet och nu förespråkas att det också ska gälla alla skolelever, utan djupare reflektion av konsekvenserna eller vilka värderingar och synsätt som följer med och utan hänsyn till enskilda elever. Vilka elever vågar gå emot strömmen? eller den patient som ifrågasätter sin läkare trots att de flesta läkare på våra vårdcentraler saknar psykoterapeutisk utbildning. Tyvärr finns många i mitt eget skrå som endast förespråkar och använder denna metod och enbart med denna utbildning. Vi måste våga fråga och ifrågasätta och processa fram alternativ och valmöjligheter
Det tog lång tid för vårt lands främsta förespråkare för yoga och mindfulness som terapeutisk metod att erkänna den uppenbara kopplingen till buddhismen
Vem kan förledas att tro att en metod är frikopplad från ursprunget?
ALLA terapeutiska metoder bygger på värderingar och slutsatser om människan
Det är klart att livssyn och människosyn finns bakom. De finns inte i ett vakuum
Det som är besvärande är att dessa inte uttalas eller utvärderas.
Den sk evidensbaserade forskningen som hänvisas till i inläggen här (ex Ola)och är en ganska smal och riktad metod. Det är EN forskningsgren som ger n viss typ av slutsatser
Vi människor är mycket mer komplicerade än så och kan inte mätas på det enkla sättet med vissa naturvetenskapligt definierade variabler eller metoder, eller bedömas i ett kort samtal.
Vi får noga akta oss för att pga enstaka enskilda variabler dra generella slutsatser, att nu verkar snart alla patienter och elever lära sig yoga och mindfulness. och de som vågar ifrågasätta kallas för vidskepliga som ser oknyttt o troll och är helt ute. Vilka krafter hindrar den öppna debatten i dessa frågor? Inne-trender? Ekonomi? Det enkla svaret på svåra frågor?
17.27
Forskningsläget för mindfulness är inte alls så bra som påstås, när man beaktar välgjorda studier..
Vidare finns både risker och kritik som sällan framförs. Rätt gjort kan det bidra positivt men det inget universalmedel som förespråkare ofta får det att framstå som. Idka sund självkritik och reflektion.
18.12
Fick redan på 60-talet vara med om avslappningsövningar i förskolan, som jag hade förmånen att delta i då. Bra att få lära sej någon teknik för att uppnå avslappningsresponsen som vi alla har, men till skillnad från stressresponsen inte är automatisk!
18.12
Mindefulness är inte till för alla, , men det har väl expertisen koll på förhoppningsvis
18.13
Tack Maryam och Ola för nyanserade inlägg. Den som hävdar att det är religion i mindfullness kan aldrig ha suttit och slappnat av eller rensat tankarna i hela sitt liv.
I dagens stressade samhälle där de flesta av oss bombarderas med intryck hela tiden behövs lugn och ro mer än någonsin.
Jag tycker att du Leif borde besöka en helt vanlig grundskola så att du förstår hur mycket barnen behöver mindfullness, hälsar en lärare.
18.26
Svar från Leif
Jodå Jag har både varit skolpsykolog och lärare så visst har jag sett skolan inifrån men tror inte på att man ska påtvinga alla något man inte själv fått tillfälle välja. Vänligen läs det jag skrev
18.44
Mindfullnes är yoga och yoga är religon. Hur går detta med de olika föreskrifter som säger att svensk skola ska stå fri från religion ?
19.09
Var sätter vi gränsen för vilken form av yoga vi tar in i skolan? Kommer det sluta upp med Kundalini-yoga?
19.27
Ni som har något emot mindfullnes, trollar ni eller.........?

Vad kan det var för fel på att sätta sig eller lägga sig ner och slappna av och känna sin kropp.

Hur i hela friden får ni en session mindfullnes till att vara något försök till att indoktrinering av religion? Tror ni på allvar att läraren i det här fallet bryter mindfullnes sessionen med att tala om religion.

Och du Leif, hur många elever är med och formar läroplanen? Eller är det kanske numera så att elever kan välja bort ämnen som dom känner att dom inte själva skulle valt.

Vill inte kalla dig lögnare men inte en chans att du varit lärare.
19.28
Leif:

Jag får väl med Greta som förebild byta min sign till Lina.

Klassisk härskarteknik det där att som professionell skylta ålder, erfarenhet, utbildning position etc dessutom avsiktligt minnas någons namn fel. Det är lätt kollat några cm ner i tråden.

Leif, du hänvisar hela tiden till din livslånga erfarenhet som psykolog och psykoterapeut etc.

Men det som görs här, som beskrivs i artikeln, är varken avsett som psykologisk hjälp eller som psykoterapi. (Om så vore, och om det uttalat gavs som behandling för psykologiska problem, skulle jag hålla med dig. Jfr scientologernas drogbehandling som bekostas av sjukvården i Lund.)

Helt riktigt har mindfulness en historisk bakgrund i meditationstekniken inom buddhismen.

Men det som beskrivs i artikeln, är just avslappnings- och koncentrationsdelen av meditationstekniken, och är en teknik för just detta och inget annat.

Hur tio minuters avslappnings- och koncentrationsövning per dag skulle kunna ha de långtgående psykologiskt skadliga verkningar du antyder framstår som extremt oklart. Jämfört till exempel med att INTE ha dessa avslappningsövningar, och därmed lämna stressade barn åt sitt öde.

Det är knappast heller så att tio minuters avslappnings- och koncentrationsövning per dag per automatik förpassar barn in i en främmande religion. Och det var den luddiga skräcken för detta jag avsåg med min kommentar om vad som tycks vara mentala spår av äldre tiders religiösa rädsla för djävulen, troll och oknytt, som tränger sig in i ens liv om man inte ser upp. Vilket torde vara tydligt för vemhelst som läser om kommentaren längre ner i tråden.
19.28
Vem har påstått att detta har med religion att göra? Det handlar bara om att sitta tyst en stund och slappna av. Att försöka låta bli att tankarna flyger iväg åt olika håll. Inget konstigt, kan vem som helst göra några minuter. Ingår för den som vill i vår företagshälsovård. Uppskattat och goda resultat för individ/organisation. Antagligen ännu mer värdefullt för barn/ungdomar som är uppslukade av sociala medier, betygsstress, kroppsfixering mm. Prova själv!
19.30
Vår yogalektion avslutas oftast med 10 min MF. Man andas med uppmärksamhet, känner det som känns och det avslutas med att vända sina tankar med kärlek mot sig själv och mot sin omgivning. HUR skulle det kunna skada nån endaste människa? Detta är inte religion, utan gammal visdom. Jag blir så trött. För nåt år sen var det några skolor som konstaterade att eleverna blev smarta av träning. Wow tänkte jag, va enkelt, va nyttigt. Nej då, genast kom alla förståsigpåare som tyckte att nej så kan man inte göra, det är inte säkert att det är bra för alla. Jo just precis; det rann så klart åxå ut i sanden. Jag har ett förslag: när en idé verkar vara bra, men inte är utforskad, låt då ett antal frivilliga skolor testa och utvärdera den. Är den bra: inför den generellt. Det finns nog med tjänstemän som sammanträder Och utreder och diskuterar sönder goda uppslag.
19.31
Blir inget mindre än mörkrädd över ignoransen hos många i kommentarerna. Ta reda på vad studier säger om meditation. MÅNGA studier. Utbilda dig! Ta reda på vilka olika sorts meditationssätt det finns. Ta sedan redan på vilka olika skolor av buddism som finns och hur dess livsåskådning är. Ta sedan redan på hur begreppet mindfulness uppstod och vad det oftast innebär i Sverige. Sedan kanske du eventuellt kan ha en utbildad åsikt om vad det är, dess verkningar, och dess kopplingar till religion.
19.31
Att påstå att mindfulness är yoga och därmed religion visar på okunskap. Ta reda på fakta och testa innan du avvisar något vars effekter bevisas via forskning.
19.32
De som i denna tråd påstår att mindfulness är religion kan inte ha prövat det själv. ALLA mina deltagare i kurser har skakat på huvudet åt detta påstående efter att genom att testa själv uppleva vad mindfulness är. Ren och skär okunskap blandat med skräck och skepticism inför nåt nytt är vad det är. Här ska ingen få komma med nåt bra minsann, för det är tydligen bättre med stress och psykofarmaka enligt dessa. Håll er till det då, men sluta gapa om religion när du inte har den blekaste aning om vad du pratar om! 🤨
19.32
Skolan är en väldigt intensiv miljö med många intryck och stora krav på uppmärksamhet och interaktion. Att få tid att varva ner, tänka och känna sina egna tankar i lugn och ro för att kunna ta in och bearbeta kunskap är nödvändigt. Det har ingenting med religion att göra. Det kan kallas mindfullnes, eller avspänning eller medveten närvaro och har används som metod inom sjukvård,idrottsträning, och flera områden. Fantastiskt bra intiativ , hoppas det sprider sig.
19.32
Har du som protesterar läst reportaget? Om resultaten? Om en metod som är så enkel och mänsklig (OBS MINDFULNESS ÄR EJ RELIGION!!!) får så bra resultat, vad är problemet? Bättre att ungarna slåss, stressar och mår dåligt?
19.32
Rimmar illa när det precis kommit en utredning om att förbjuda nya religiösa friskolor. Att införa mindfulness i kommunal skola är lika med obligatorisk bön för alla och nu går man ju inte ens fira julavslutning i kyrkan. Ta bort mindfulness från schemat eller inför valfri bön istället.
19.33
Det verkar toppen att barnen får utöva medveten närvaro, känna sin andning och sin kropp. De i kommentarsfältet som skriker om "religion" har helt fel uppfattning om vad religion är för något.
19.41
Att få lugn o ro i skolan är ju hög prio och allt som kan hjälpa är väl bra. Kalla de lugn & ro -stund eller avslappning, eller mindfulness. Idag har mindfulness väldigt lite att göra med österländsk visdom och var från början bara en del av åtta "budord" i den fjärde av buddhismen hörnpelare, dvs en mycket liten del. Efter det har det anpassats till väst och förlorat än mer av sitt ursprung.
Men just mindfulness har ju starka drag av kejsarens nya kläder och det är en fara för felaktig användning och grund för missförstånd, samt stor lockelse för diverse charlatater, istället för professionell hjälp. Från början var det ju ett stressreduceringsprogram som Jon K-Z tog fram (MBSR) vid liten evidens men hypen har blivit total och relativt ogrundad.
19.42
Ni som tror att mindfulness = religion har inte lärt er tillräckligt om mindfulness.

Mindfulness är en typ av meditation som utvecklar en slags vaken koncentration och sinnesnärvaro; ett betraktande av vad som händer inombords (tankar, sensationer, känslor osv)
Sedan när är koncentration och sinnesnärvaro buddhistiska egenskaper?

Rötterna till mindfulness finns inom buddhismen, men rötterna till algebra finns inom Islam. Vi behöver inte vara muslimer för att räkna algebra. Och enligt den logiken behöver vi heller inte vara buddhister för att meditera.
19.44
Mer precist , vad består religionen av i att sitta och lyssna på sin egen andning? Är det religion att andas, eller att lyssna medvetet på sin andning? Som jag förstår det inbegriper detta utövande vare sig tro eller bön...
19.49
Ytterligare ett exempel på en skola som arbetar framgångsrikt med mindfulness i elevhälsoarbetet är Töreskolan i Kalix:

"VARDAG MED KRÄNKNINGAR - VÄNDE TRENDEN MED MINDFULNESS
På Töreskolan kämpade man med sjunkande betyg och otrygga barn och för två år sedan hade de 78 inkomna kränkningsärenden på ett läsår. Men efter en kraftsamling har de vänt utvecklingen. Under förra året hade de bara nio inkomna kränkningsärenden.

– Det var i mellanrummen, på väg ut från lektion och in från rasten, som det hände grejer, säger rektor Helena Öman.

Så hon samlade personalen. De införde bland annat motorisk träning, rörelseaktiviteter och mindfulness. Först för personal och sedan också för elever.

En rastaktivist
– Töreskolan ska bli Sveriges bästa skola, sade vi, och barnen ska vara delaktiga och få en fördjupad förståelse för vad vi gör och varför, säger Helena Öman.

Hon anställde en specialpedagog som fungerar som rastaktivist och snart började man hälsa på varandra i korridorerna.

Hälsans ”Big five”
Skolan arbetar enligt vad de kallar hälsans ”Big five” (”fem stora”):

Rörelse
Återhämtning
Kost
Kärlek
Lyckas

– Det är våra fem ledord, säger Oliver Åström, specialpedagog. Vi har sett i hela Sverige att man fokuserar jättemycket på fysisk aktivitet och det vill vi främja också, men samtidigt så får vi inte glömma alla de här andra delarna som faktiskt får ett barn att lyckas och må bra. Det är inte bara fysisk aktivitet.

Viktigt ha alla med
– All personal var enade och satte sig ner och började jobba åt samma håll, övergripande över hela skolan. Då såg vi ganska snabbt att det gav effekt. Bara på någon månad så hade vi uppnått förändringar som man inte ens tror kan vara möjliga på flera år, säger Oliver Åström.

Meritvärdet för elever på höstterminen i årskurs 6 har stigit mycket på bara ett år.Det som är mest spännande är att med det nya arbetssättet har framför allt pojkarna dragit iväg så det har gett ett resultat över förväntan, säger Helena Öman.

Skolverket har totalt bidragit med 1 229 000 kronor till hälsofrämjande insatser under två år på Töreskolan.

Läs hela reportaget och se filmen:
www.svt.se
19.49
Artikeln är bra och välmenande. Ang religion så är en många kommenterar baserade på missförstånd från båda sidor. Men de som är för mindfulness uppvisar en religiöst okritisk och icke-reflekterande inställning som påminner om religiös hållning. Detta sagt av en som hållit på med meditation i 25 år.
19.49
Att det alltid ska vara någon som går emot goda förslag har jag lärt mig!!!Naturligtvis skall inga religioner,gudar etc nämnas i anslutning till den så kallade mindfullnesövningen men att bara lära/hjälpa barn och ungdomar och förresten även vuxna att slappna av är aldrig fel!!!Varifrån det än kommer!Varför inte pröva att se det bra i olika saker i stället för att alltid fokusera på det som är dåligt??Är så oreligiös som någon kan vara.
Det som är farligt är att utgå ifrån allt allt är bra eller dåligt!
Så vitt jag kunnat utröna av texten i detta ärende handlar det endast om att hjälpa barnen varva ner och kunna fokusera,är inte det bra?
Pia
20.04
Har testat mindfulnessövningar samt massagesagor i klasser på lågstadiet och har bara sett positiva effekter. Det finns barn som inte vill vara med till en början, låt dem bara se på, inget tvång. De flesta, om inte alla, deltar efter att de sett på någon gång. Den man rör vid kompismassage, den slår man heller inte på rasten!
20.48
Mindfulness påminner väldigt mycket om den mentala träning, som jag höll på med i slutet av 80-talet och i början av 90-talet, vilken resulterade i psykos.
Den mentala träningen presenterades som vetenskaplig (inte som den religion vilket den kom ifrån), och var i själva verket självhypnos.

När jag läser på nätet om mindfulness, så hittar jag uppgifter på att ca. 5 % av alla som sysslar med det får stora psykiska problem, bl a psykos.

Det visar att mindfulness är ytterst ohälsosamt för var 20:e person. Jag är övertygad om att det är det för alla, oavsett hur de upplever det och vilka fördelar de f n ser.

Jag upplevde flera år av fördelar i mitt mående, min prestation etc. med självhypnos. Det var innan jag fick psykos av det.

20.49
Kristendom och svenska traditioner blir mer och mer tabu i skolan, men buddhism verkar vara helt ok, till och med att utöva. Helt sjukt, ska skolan vara religionsfri ska det gälla alla religioner.
20.49
Den som tror inte vet att mindfulness och yoga är buddhism resp. hinduism behöver göra sin läxa. De österländska religionerna är inte baserade på bekännelse, utan på praktik. Om skolan hade praktiserat morgonbön i stället för mindfulness hade reportaget haft en helt annan vinkling. Antingen skall vi ha en skola som är fri från alla typer av religiös praktik och påverkan, eller också får vi införa en annan policy.
20.49
Högläsning av sagor och berättelser skapar lugn och ro. Avslappning och lugn andning. Krångla inte till det för små barn!
21.08
Medveten närvaro har inget med religion i sig att göra. Det är en teknik som går att finna i alla religioner även i kristendomen i samband med bönen. Låt inte okunnighet och fanatism förstöra för denna skola. Låt inte era inre intriger förstöra för dessa barn.
22.03
Va bra då kan vi låta svenska elever få pröva på förböner i skolan. Låt inte okunnighet och fanatism förstöra skolan........
22.06
Ni som går i spinn över nån religiös koppling har ingen som helst aning om ämnet. Meditation och medveten närvaro används som metod av såväl elitidrottare och specialutbildad militär. Det är en mycket utvärderad och effektiv teknik helt enkelt.
22.06
Det var kanske inte så dumt med morgonsamling som vi hade på 80-talet.
Kärt barn har många namn.
22.10
Det gör mig förhoppningsfullt för våra ungdomars och barns framtid! Tack!!!

Jag själv arbetar med mentala träningspass för vuxna på kloka arbetsplatser. I våra samarbete med arbetsgivare ser vi att näringslivet kämpar lite extra med att gruppen unga vuxna. En sårbar grupp som vill mycket, är ambitiösa, men tenderar att vara mer lättstressade än sin äldre kollegor, och hamnar lättare i stressproblematik och sjukdom. Statistiken talar sitt tydliga språk; Sjukskrivningstalen har ökat just bland unga.

Så viktigt att ungdomar förutom kunskaper också får möjlighet att träna upp sin mentala resiliens för att förbereda för att framgångsrik yrkeskarriär. Att börja sin yrkeskarriär med en stressrelaterad sjukskrivning är ett hårt slag för en ung människa.

Därför är Internationella skolan ISGR och läraren Camilla Martinssons initiativ så viktig även för arbetsmarknaden! Genom att träna mentalt finns en god chans att eleverna är mentalt bättre rustade för arbetslivet vilket förebygger ohälsa bland unga vuxna i början av sin yrkeskarriär. Tack!
22.11
Är det verkligen någon som tror att att man måste vara buddhist (eller hindu) för att kunna tillägna sig modern mindfulnessträning?
22.11
Mitt bidrag till de här kommentarerna är att påminna att man kan faktiskt läsa artiklar utan att behöva uttrycka sina åsikter. Speciellt inte negativa.Bra mindfulness övning kanske :)

Tack och hej