SVT rapporterade · Vad tycker du om fler bilfria gator i städerna?

Tack för alla era kommentarer. Nu stänger vi chatten för idag! Mvh
11.08
Tanken är säkert god, men att få helt bilfria gator i city går inte, då söker sig kunderna till stora köpcentrum med fri parkering istället.
11.16
Tycker cyklisterna ska bort också. De kör som om de aldrig lärt sig en enda trafikregel!
11.23
Bara BRA jävligt BRA men det måste fixas snabbt.
Mer rullotorer i city.
11.29
Riv upp gatorna mer grönytor
Släpp ut korna
Frisk luft och glädje till alla som njuter av naturen
11.29
Är bara bra, i innerstan är kollektivtrafiken tillräckligt bra. Skönt att kunna andas ordentligt!
11.59
Ja låt boende använda gatorna att odla på
Plöj upp dom
11.59
Bra.
12.04
Varför kan man inte bygga en stad där alla får plats!
12.06
Utmärkt idé. Fler grönytor är bra för biologisk mångfald och miljön. Inga/färre bilar är bra för hälsan (inga avgasutsläpp eller buller). Det är t.o.m. bra för ekonomin då tidigare bilvägar kan konverteras till torghandel och shoppinggator. Varför har vi inte infört detta tidigare!?
12.06
Ja, problemet är ju att det är alldeles för mycket biltrafik för att vara en stadskärna samt står det alltid felparkerade bilar framför cykelställ o.s.v.
12.30
Med dagens situation kan man ju förenklat säga stad=bil. Och yrkestrafik i synnerhet. D.v.s. det finns företag och anställda som måste ha biltrafik för att existera. En utopi skulle kunna innebära att inga bilar och affärer i stan. Då får du cykla ut till en förort och hämta din mat på Post Nord. Men det finns trots allt ju alltid bra möjligheter med bilfria zoner i stadsmiljö.
12.30
Låter toppen att vi äntligen börjar tänka på våra barn
13.22
Gatorna, är väl till för bilar och andra fordon. Vad är då problemet.
13.22
Visst ta död på all handel i stadskärnan. Ge ytterligare ett slag i magen på landsbygden som är i behov att transportera sig med bil. Illa genomtänkt.
13.22
Kan man samtidigt ordna fram gator fria från knarkare, skjutglada idioter och alla andra kriminella drägg som härjar i bostadsområdena så vore det toppen! Jag är på!
13.42
Låter bra, men jag funderar på hur jag, och fler med mig, som är ofrivilligt bilberoende pga nedsatt gångförmåga ska kunna ta mig fram. El-cykel och kollektivtrafik klarar jag inte. Jag har för bra gångförmåga, 300 m, för att få handikapp P-tillstånd. Det är en utmaning varje gång att hitta p-plats så nära som möjligt för att ha någon gångsträcka kvar att kunna klara att gå i affären med. Kan tyvärr bli att sådana som jag blir mer isolerade och hänvisade till att bara handla på internet.
13.51
P-hus vid utkanten och bilfritt i city och avgiftsfria bussar för alla så ska ni se att bilisterna väljer lokaltrafiken istället.
14.17
Bilfria gator skulle fungera i centrum, men då måste man kompensera att bilisterna måste ha någonstans att parkera fordonet, helst i närheten av gatorna.
16.09
Bra om man vill ha en död och tom innerstad
16.45
Bra idé, om bilar som PostNord, och andra arbetesbilar få komma fram
17.02
Grattis till köpmännen!

Ja, de utanför stadskärnan vill säga. Gynnar även internethandeln.
17.17
Hur fasen kan man bidra med 10 miljoner för ett sådant forskningsprojekt?
Gatorna har väl tillkommit för att bilisterna ska komma fram och inte är det väl meningen att barnen ska vara på gatorna o leka.
Men visst ta död på allt vad biltrafik heter så går hela landet åt helvete och det snabbt.
18.30
Vill man ta död på affärsverksamheten i centrala delarna av Jönköping så är detta en ultimat lösning.

Om bilisterna ska avvecklas från centrum så måste kommunen kontra med alternativ lösning = ex öppna upp för busstrafik igen på Östra Storgatan
Det ska ju löna sig att åka kollektivt

18.30
Helt OK med bilfria gator. Men de där människorna som ska ersätta bilarna var ska de tas ifrån? Barnen är på förskola/skola och vuxna är på sina arbetsplatser.
19.18
Bra. Mycket okunnighet här i kommentarerna. Det är precis tvärt om gällande liv och rörelse i innerstäderna än vad vissa på. Det är när människor är ute och rör på sig i stadsrummet vi får liv och rörelse till fördel för t.ex. handeln. Kolla bara Ströget i Köpenhamn som Ståhle nämner.
19.18
Vilken del av Storgatan har mer liv och känns mer säkert att gå på nu? Är det lättare att köpa i östra eller västra? Östra utan biltrafik, tror jag.
19.19
Vilka dumheter, ska vi ersätta bilarna i city med dessa cykeltalibaner som forsar fram utan hänsyn till vare sig lekande barn eller medtrafikanter? Nej, börja med att plocka bort tävlingscyklisterna från gatorna och se till att de inte duschar på betald arbetstid när de snålat sig till jobbet!
19.22
Men precis, vem ska ersätta bilarna? De stackarna som än så länge har ett jobb i city? Det finns ju ett par yrkeskategorier som jobbar centralt och har egna parkeringar, nämligen politiker och chefer på de statliga verken. Tror man dessa människor kan hålla servicen igång centralt? Knappast.
Parkeringshuset Atollen tar på sikt död på handeln där omkring. Man bygger ett P-hus dimensionerat för hur bilarna såg ut på 60-talet!!!! Opel Kadett och VW-bubblan. Är inte det hål huvudet på 2000-talet?
21.21
Man kan bara hoppas att ’blivande samhällsplanerare’ hittar en annan stad att förstöra. För här är det redan gjort, city är, eller kommer mycket snart vara död.
Så mupparna som vill ha gator som barn kan leka på, och som hänvisar till Ströget.... Hmm vem betalar er för detta vansinne Jönköping. Inte vi som bor här i alla fall.
Tacka vet jag när gamla Domusparkerongen fanns på 70-talet, då f_n var det liv och rörelse i centrum!
21.21
Barnen får inte vara utomhus för de kan råka träffa på främmande farliga människor. Därför kan de inte gå eller cykla till varandra eller till sina aktiviteter, så de måste skjutsas i bil. När man väl gör ett fint torg där det inte bara är plats för bilar och det faktiskt lockar ut ungdomarna att vistas utomhus, då är det fel också. Ungdomar som drar runt på stan... inget bra... Så vad ska vi med det utrymmet till egentligen?