SVT rapporterade · Vad är din erfarenhet av Skånetrafikens nya biljettsystem?

Hej alla! Tack för era åsikter, det är klart att detta är ett ämne som berör väldigt många. Nu stänger vi dock för nya inlägg. De sista som kommit in och ännu inte publicerats gör det den närmaste timmen.
16.24
Man borde haft ombud klara innan man satte igång det nya. Att behöva åka till Skånetrafiken kundcenter för att ladda sitt kort 30 dagar är väldigt dåligt!
Och med de nya korten borde man kunna ladda med pengar som jojo kortet, borde inte vara så svårt!
16.24
Ett dåligt och fullständigt onödigt komplicerat system som borde skrotas omedelbart. Återgå till de vanliga JoJokorten, tack.
16.24
Inga problem alls, dock anser jag att det redan nu borde fungera med Bankid fullt ut.
16.27
Jag och min fru åkte 2,5 km med stadsbuss för att träffa kompisar. Åkte hem igen 2,5 km efter några timmar och det kostade oss 108 kr med buss.Tar vi bilen som vi ändå har så blir priset max 20 kr. Det blir bil i fortsättningen. Vi är 70 år gamla och bor i Lund.
16.28
Har länge köpt månadsbiljett i den nya appen, fungerar bra och extra bra att man kan låna ut biljetten. Däremot är appen inte bra på att söka resor och visa trafikinfo. Den gamla appen var mycket bättre.
16.47
Saknar jojo-kortet, det funkade ju helt perfekt. Nu finns det ju ingen möjlighet att ha en reskassa på nåt kort, utan varje resa ska laddas in. Skrota och gör om!
16.48
Absolut botten!
16.49
Med JoJo åkte jag tåg och buss två till tre gånger i månaden. Nu blir det bil för hela slanten.
16.50
Har köpt dygnsbiljett Ystad-Köpenhamn via appen. Fungerade perfekt.
16.52
Av hela mitt hjärta önskar jag tillbaka Jojo-kortet där man bland annat kan åka duo. Den möjligheten finns inte på resekortet som jag köpt. Och då menar jag att vi inte ska tvingas fibbla med app och bankkort. Det är för jobbigt och otryggt för många av oss.
16.55
Jag ser att Skånetrafiken inte har tänkt till. Jag är god man och min huvudman, HM, har en "knappjohan" till telefon, får inte använda sitt bankkonto själv på grund av olika orsaker. Nu måste han ha fyra olika busskort för sina resor som antingen personal eller God man måste åka iväg och fixa. Innan löstes det med kontantinsättning på jojo-kort en gång i månaden. Hur gör man i såna lägen? Att HM nu ska hålla reda på fyra olika kort anser jag är orimligt när man inte klarar sin vardag i vanliga fall. Resultat, HM blir väldigt isolerad.
16.57
Jojo kortet var bra. Om man tog stadsbuss kunde man lösa biljett hela vägen, stadsbuss–tåg–stadsbuss. Suveränt! Inga bankkort, inga mobiler! Se hur det fungerar i andra länder och lär mer. Varför inte ett kort som är laddat med pengar om sen apparaten på bussen läser av och tar beloppet som resan kostar? Smidigt.
16.58
Funkar jättebra i appen, men det ända problem. För att minska köerna på bussarna tycker jag att man ska kunna gå in via alla dörrar.
17.09
Bor på landsbygden utanför Lund och arbetar i Malmö. Har sett köerna utanför lokaltrafikens entré men vi tar bilen eftersom tillförlitligheten på Skånetrafiken är så låg. Vi började pendla med tåg för åtta år sedan, men fick sluta med det då ett normalt liv med inköp och ett socialt liv inte fungerade tillsammans med lokaltrafiken.
17.10
Har köpt månadsbiljett i appen och det funkar bra. Bra att man kan låna ut biljetten. Dåligt att det inte finns rabatter; det är dyrt att åka ensam. Även det nya zonsystemet är dåligt; vissa sträckor gynnas, andra missgynnas. Appen är inte bra på att söka resor och visa trafikinfo. Den gamla appen var mycket bättre.
17.10
Jag köpte ett kort laddat med tio resor för 300 kr, när jag betalat en resa med mitt kreditkort kostar den 27 kr. Varför denna prisskillnad?
17.13
Fungerar inte för det mesta. Tråkigt att att göra ett skrivbordsystem.
17.13
Appen fick inte kontakt med Skånetrafikens servrar nu vid 16-tiden. Kunde inte köpa biljetter alls.
17.18
Alldeles utmärkt. Smidigt och modernt.
17.19
Saknar det smidiga jojo-kortet, t ex vid resa stadsbusståg till Alvesta. Biljett på kort tid som gällde hela vägen.
17.21
Hej! Dåligt att det ej går att köpa biljetter med betalkort ombord på stadsbussarna. Min pappa som är äldre har svårt för att trycka biljett själv i automat på stationen.
17.22
Er app är mycket bra. Perfekt att kunna köpa en 24-timmarsbiljett och få rabatt när man åker flera personer.
17.22
Det går inte att köpa en biljett mellan t ex Köpenhamn - Helsingborg om man vill åka närmsta vägen via Helsingör i nya systemet. Kan bara köpa det som finns i tidtabellen, som alltid väljer snabbaste vägen.
17.22
Funkar bra. Var krångligt när det fanns två appar samtidigt.
17.23
Uselt med smyghöjningen av biljettpriset. Förväntar mig ingen höjning igen under 2020.
17.24
Urdåligt. Jag har ingen smartphone. Därmed blir allt dyrare för mig - trots att dom säger att det ska vara samma pris. Exemplet med att man inte kan lösa biljett på lokalbuss med övergång till regionbuss eller tåg är tydligt. Men det gäller också barnbiljetter osv. Det är också tydligt att det tar längre tid att läsa av en smartphone-app än att blippa ett jojo-kort – speciellt som folk ju måste kolla sina mail och sociala media medan dom köar och sedan inte hittar appen vid avläsaren. Ingen vinst där heller med andra ord. Sedan är det helt vansinnigt att alla ska tvingas ha en dyr smartphone eller ett bankkort på sig för att kunna resa - med tanke på stöld- och rånrisk. Många skolor överväger förbud mot smartphones både för att skapa lugn och närvaro under lektioner och för att det är för mycket stölder och press kring dem. Men kan man inte ta sig till skolan utan - ja hur tänkte Skånetrafiken här? Återinför Jojo-kortet. Det har varit fantastiskt bra, fungerat alltid. Och laddat med lagom belopp vågar man ha det med sig även i situationer där det finns risk att bli av med det.
17.28
Skrota detta system å det snaraste... Låt oss få tillbaka JoJoä-korten med de rabatter och system som fanns där!
17.29
Några exempel: Hundraprocentig prishöjning på en kort sträcka där jag bor, från 25 till 52 kronor. Ingen möjlighet att ta fram tidtabeller i appen, heller ingen möjlighet att filtrera på trafikslag. Ingen reskassa längre, svårt för barn att åka själva utan att en förälder ska finnas i bakgrunden och fixa.Måste betala extra för stadsbuss om man inte använder appen, går inte att betala för mer än en person på stadsbussen med bankkort. Krångligt med att ladda in biljetter i förväg på ett plastkort. Mina föräldrar hade inte klarat ut detta nya system, men de klarade att hålla ett eller flera Jojo-kort laddade. De hade inte mobil och vågade inte gå ut med sina bankkort, de körde med kontanter. Det kommer inte att bli något ombud i mitt samhälle, således ingen möjlighet att handla med kontanter alls.
17.29
Funkar utmärkt, appen är jättebra!
17.30
Stod häromdagen vid en hållplats i ösregn och med immiga gladögon och försökte logga in på appen. Lyckades inte innan bussen kom, varvid föraren gnällde över att biljetten skulle vara löst innan färd. På jojo-tiden hade jag fiskat upp kortet och blippat på fem sekunder. Svagsint system.
17.30
Appen fungerar bra, men det är otroligt att man inför ett nytt system där så mycket är sämre än i det gamla.
17.30
Dyrare och krångligare. 25% dyrare på ena hållet och 60% dyrare åt andra när jag pendlar. Helt obegripligt.
17.31
Typiskt! Nu hade vi ett system som fungerade utmärkt men då ska Skånetrafiken in o kvadda det. Kunde ju frågat oss användare innan. Göra en så här stor ändring precis under den största reshelgen på året talar ju bara om hur vi åkande med bussar och tåg negligeras. Nu är det vi som ska få oredan att fungera och som tack blir det dyrare resor. Kom inte och prata om miljötänk och att vi ska åka kollektivt. Bedrövligt.
17.34
Jag är pensionär och har inte haft några som helst problem att köpa biljett. Appen är bra och mycket enkel att använda.
17.34
Den nya appen är mycket smidigare än det gamla jojo-kortet!
17.36
Hur är miljötänkandet att alla tvingas investera i dyrbar teknik när ett litet plastkort är en bra lösning som har fungerat under lång tid?
Till mina två söner har jag tvingats till att köpa begagnade telefoner som kan ladda ner appen, men jag har inte råd att köpa en telefon till mig själv. Jag undviker att åka med buss sedan 1 januari. Eftersom vanliga betalkort inte funkar än har jag varit tvungen att planera min resa i förväg, ta mig till skånetrafikens kundcenter och köpa en returbiljett.
Jag tänker på de människor som känner att de står utanför tekniksamhället (äldre, fattiga etc) och som behöver lokaltrafiken mer än många andra. För dem är det nya biljettsystemet ett svek.
Jag ser rött bara jag tänker på Skånetrafiken, och då menar jag inte loggan.

Karin
17.36
När jag åker en stadstur till Knutpunkten med Visakort får jag betala full biljett till Malmö. Förr drogs detta av på summan.
17.37
Åldersdiskriminerande. Barnens bankkort fungerar inte och de kan inte heller få faktura då de är under 18. Tonåringar tycker jag ska kunna åka kollektivt med app utan föräldrars kreditkort eller att föräldrarna ska få faktura. Lägg till swish som betalningsalternativ.
17.37
Helnöjd med appen och har varit nästan hela tiden. Det var några barnsjukdomar med den när den kom. Att man kan låna ut sitt månadskort är suveränt!!
17.37
Jojo-kortet tillbaka! Ett kort, ett blip!
Inget ”knappande” på mobilen eller pappersremsor som skräpar ner efter betalning med kontokort.
Jojo-kortet tillbaka! Ett kort, ett blip!
17.37
Dåligt, komplicerat, mobiler som inte läses av och allt tar längre tid! Att man måste åka till Malmö C för att ladda och dyl är ju helt sanslöst! Ta tillbaka Jojo som fungerade till 100%, enkelt och snabbt för alla.
17.38
Hej! Dåligt att det ej går att köpa biljetter med betalkort ombord på stadsbussarna. Min pappa som är äldre har svårt för att trycka biljett själv i automat på stationen.
17.41
Ta tillbaka jojo snälla!!!
Jag undviker tåg och bus tills jojo är tillbaka
17.42
Månadsbiljett i appen fungerar utmärkt
17.42
Enkelt och mycket smidigt!
17.44
Superbra, tidigare fungerade inget av mina två kort och Klarna kunde inte lösa problemet, nu kan jag betala med båda och slipper stressa över det.
17.44
Har köpt dygnsbiljett Ystad-Köpenhamn via appen. Fungerade perfekt.
17.44
Saknar ett kort där man laddar pengar på, istället för resor. Skall man åka mellan olika zoner måste man ha flera reskort med resor insatta på.
17.44
Åker buss ganska sällan men har använt appen i över ett år och tycker det fungerar perfekt.
17.47
Jag ser att Skånetrafiken inte har tänkt till. Jag är god man och min huvudman, HM, har en "knappjohan" till telefon, får inte använda sitt bankkonto själv på grund av olika orsaker. Nu måste han ha fyra olika busskort för sina resor som antingen personal eller God man måste åka iväg och fixa. Innan löstes det med kontantinsättning på jojo-kort en gång i månaden. Hur gör man i såna lägen? Att HM nu ska hålla reda på fyra olika kort anser jag är orimligt när man inte klarar sin vardag i vanliga fall. Resultat, HM blir väldigt isolerad.
17.47
Förstår Inte varför det välfungerande Jojo-kortet skulle avskaffas. Nya respriserna kan behållas. Återkom med Jojo?!
17.47
Jojo kortet var bra. Om man tog stadsbuss kunde man lösa biljett hela vägen, stadsbuss–tåg–stadsbuss. Suveränt! Inga bankkort, inga mobiler! Se hur det fungerar i andra länder och lär mer. Varför inte ett kort som är laddat med pengar om sen apparaten på bussen läser av och tar beloppet som resan kostar? Smidigt.
17.48
Tycker appen funkar bra men har månadskort. Förstår att det är svårare och krångligare med enstaka resor. Saknar reseplaneraren. Inte lika tydligt och enkelt att se förseningar och tidtabell.
17.48
Kast system. Kan inte ladda ett kort med pengar. Och med appen måste man antingen registrera in bankort eller betala mot faktura med. De påstår att det ska gå att betala med bankort framöver på bussar men endast om man har blipp aktiverat. Kasst helt enkelt. Stänger ute folk från att resa.
Sen att samma resa tur vs retur har olika priser när man åker över länsgränsen men med samma bolag är helt oförståeligt
Och kundtjänsten kan inte ge förklaringar till varför.
17.48
Jag e inte nöjd med nya biljettsystem. Jojo-kort e bättre tycker jag.
17.48
Ovanligt besvärligt system som är otydligt i informationen och framförallt i hanteringen. Ta tillbaka de gamla jojokorten eller ersätt demmed ngt liknande. Jag är en van mobilanvändare men tycker inte om att plocka upp en stöldbegärlig telefon på hållplatsen!
17.49
Svårt att veta vilken hållplats jag ska skriva för att kunna köpa bussbiljett.
Svårt att hitta svar på frågor om hur en zon räknas. Jag vill inte få straffavgift för jag köpt fel biljett.
Problem med Internetanslutning och måste start om telefonen. Då blir det kört om tid att ha giltig biljett.
17.49
Vad var det för fel på de gamla jojo-korten??? Himla mycket smidigare än att behöva stå och swipa fram biljetten på telefonen när man hellre vill göra nåt roligare med mobilen (eller om man inte vill ha den med/är urladdad/blivit stulen).
17.51
Förjävla dåligt ! Hur mycket har det inte kostat att utveckla det här systemet ! Med de pengarna kunde man sänkt priset och rent av behållt rabbatterna som det var! Varför inte behållt det system som redan funkade! Och utvecklat det i stället! Eller varför inte låta folk få åka gratis så hade de sluppit problemet helt !
17.51
Det är en katastrof att biljettpriset från Rydebäck till Helsingborgs C har gått upp från 22.50 till 42.- för pensionärer! Nu får man överväga att ta bilen det är ju trots allt tänkt att vi ska åka kollektivt! Mer miljöfarligt åkande dessutom.....
17.52
Sluta använda jojo kortet efter gymnasiet och gick över till appen direkt när den var tillgänglig. Aldrig haft problem och tycker det är väldigt simpelt. Ett kort mindre i plånboken!
17.52
Det gick inte att köpa biljett på Triangeln Malmö den 17/01 klockan 10.12. Alla biljettautomater var trasiga.
17.53
Jag tycker det fungerar bra än så länge. Skönt att slippa komma ihåg kortet varje dag. En sak mindre att hålla reda på. Har ändå redan allt i mobilen så bra att pendelkortet också är där.
17.53
Har ingen som helst lust att köpa en dyr telefon enbart för att åka med Skånetrafiken. Återinför genast "jojo-kortet".
17.54
Det tar alldeles för lång tid med appen och appar som inte funkar i stadstrafik.
17.54
Bedrövligt att de nya korten ännu inte finns att köpa och ladda hos ombuden.
17.55
Blivit mycket dyrare för mig att åka mellan Bara och Malmö. Dessutom kan jag inte betala med mitt kort i appen. Får upp att det är tillfälligt fel men har inte fungerat sen nya appen infördes. Tycker överlag att det blivit sämre bla för pensionärer och att begära att de måste ha smartphone är att gå över gränsen.
17.56
Toppenbra !!
17.56
Dåligt. Dyrare. Invecklat
17.57
Tack och lov slipper jag använda de nya korten. Jag har läst på och försökt förstå, men det verkar krångligt. Måste vara bökigt för utomstående eller turister. Använder appen hela tiden, och den funkar hur bra som helst. Saknar dock jojo familj.
17.57
Håller med Erik. Månadsbiljett fungerar bra. Lite mer användarvänlighet och funktioner i appen vore bra!
17.57
Ett onödigt krångligt och dyrt system. Skrota och återgå till JoJo som fungerade utmärkt!
17.57
Använt nya appen sen den kom ut. Funkar fint!! Dock saknades vissa funktioner från början, men inte mycket att klaga på idag. Restiden för en biljett är för kort när man har långa byten. Det skulle kunna bli bättre. Korta små resor känns oproportionerligt dyrt ibland.
17.57
Ett dåligt system. Jojo-kortet funkade bäst.
17.57
Svår att använda om du inte har betalkort och förvaltare.
17.57
Mina barn har lite problem med köp i appen, då de kastas ut och behöver fylla i mina uppgifter för att kunna köpa biljetter.
17.58
Tycker det funkar bra, många bra funktioner som Skånetrafiken fört in i appen.
17.58
Mög! Ska man behöva chatta i timmar med Skånetrafiken bara för att få reda på hur man ska kunna ta en vanlig busstur! Och enkel biljett Åkarp-Malmö kostar 42 kr. Inte klokt! Jag tar bilen och det var väl inte meningen när vi ska vara klimatsmarta.
17.58
Betalkort med blip fungerar perfekt. Inga onödiga kort.
17.58
Skånetrafiken är inte kloka.
I flera år har resenärerna fått stå ut med förseningar, förseningar och ytterligare förseningar. Bussar och tåg som är under all kritik och slutar att fungera under resans gång.
All kostnad som ni har fått ersätta resenärer pga. ert dåliga underhåll och dåligt planerade resor. T.ex. tomma bussar fram och tillbaka, har ni nu flytta kostnaden tillbaka till resenärerna.
Tidigare gynnade ni jojo kunderna och familjer, men nu spelar det ingen roll om man använder bankkort eller app, priserna har nästan dubblats jämfört med tidigare jojo priserna.

Jag och många andra kommer aldrig att gynna denna typ av politiska korrupta påhitt, där man påstår att man ska tänka miljösmart. Men trots allt blir det smidigare och billigare att ta bilen.

Vad tänker ni med? Jag cyklar hellre 4mil om dagen för att undvika att åka med Skånetrafiken.
18.00
Igår var den nya biljettautomaten på Gärsnäs station sönder. Fick lösa biljett på den gamla, som tur stod kvar. Priset blev då högre! 112kr jämfört med 105kr för Skånebiljett. Man får inte pengarna tillbaka! Toppen!
18.02
Appen är mycket bra, och det har blivit mycket smidigare att pendla. Ett stort plus är att det numera är så enkelt att låna ut biljetten till familjemedlemmar. Suveränt bra Skånetrafiken! De anakronistiska gnällspikar som drömmer sig tillbaka till polett-tiden kan, vad mig anbelangar, gärna få sluta åka kollektivt. Denna grupp längtar även sannolikt även tillbaka till papperskartor, fast telefoni, TV-monopol och räknesticka....
18.03
Åker alltid kollektivt. På väg hem ofta fullastad med packad ryggsäck och 2 tunga ICA-kassar. Tror Skånetrafiken att jag vill upp och vifta med en svindyr mobil medan jag försöker hålla balansen med kassar och ryggsäck? På en fullpackad stadsbuss i rusningstid? Svar nej.
18.06
Varför avskaffa något som fungera? Ni får ha er app men lämna jojo för resten som vill använda den. Låt kunder avgöra vilket sätt är smidigast att betala biljetter på.
18.08
När man väl fått biljetten i mobilen så funkar det bra. Köpen har inte gått igenom med kort och av någon anledning har det bara gått att använda Klarna innan kl 07. Använder Android. Sedan var det ju negativt att rabatten försvann och att biljetterna blev dyrare när man ska åka enkel resa. Exempelvis Eslöv–Lund gick tidigare på omkring 40 kr enkel mot 51 kr nu. Med lite zonplanering kan man dock åka mellan Eslöv och Malmö-Triangeln på samma biljett och till samma pris men detta har man ingen glädje av om man bara ska åka mellan Eslöv och Lund. Det hade i så fall varit bättre att ha fler zoner som bättre täcker enbart sträckan Eslöv-Lund som även hade ett lägre pris.
18.08
Det gick inte att köpa biljett på Triangeln Malmö den 17/01 klockan 10.12. Alla biljettmaskiner var trasiga.
18.08
Krångligt med appen när man inte vet hållplatsens namn. Önskar jojo-kortet tillbaka!
18.08
Bra. Men var kan man se när kortet blir ogiltiga?
18.08
Det finns faktiskt folk som varken har barn eller barnbarn, vem skall hjälpa dem?
18.08
Ska åka Helsingborg till Kastrup med färja via Helsingör. Går inte att köpa via appen!
18.10
Jag har hitintills inte haft några problem.
18.10
Riktigt dåligt system. Det har blivit alldeles för dyrt och omständligt. Jojo-kort fungerade alldeles utmärkt för både gamla och unga.
18.10
Slutat åka buss, tar bilen isället till staden.
18.10
Dyrt och krångligt, det är kollektivtrafik, det bör vara enkelt att resa för unga, gamla, familjer och turister. Är det så att man vill satsa på miljö? Flesta tycker att det är billigare att köra bil i stan.
18.10
En 30-procentig prishöjning är inte OK. Plus övriga försämringar. Har klagat hos Skånetrafiken som skyller alla försämringar på Regionledningen/politikerna. Så var skall man klaga?
18.10
Det är faktiskt inte alla som bor i mobiltelefonen. Avskyr sådan skit. In med Jojo-kortet igen.
18.10
Har använt appen tidigare och även mina barn. Nu kan de inte använda appen tryggt då den tappar mina uppgifter och då kan de inte köpa biljett.
18.11
Det är så pinsamt mycket som verkar vara ogenomtänkt eller en massa buggar i systemet! Här är några exempel! I helgen skulle jag åka från Malmö - Simrishamn. Jag skulle vara borta över natten så det blev ingen 24 tim-biljett. Jag betalade en enkelbiljett och fick den som pappersbiljett. Sen tidigare hade jag det nya resekortet och ville "koppla" en enkelresa på det kortet, så att jag kunde aktivera det dagen efter när jag åkte hem. När jag får kvittot på köpet då ser jag att resan som lagts på kortet har aktiverats! Så där stod jag med två enkelresor Skåne a 105 kr. Jag hade inte fått något alternativ att "vill du aktivera biljetten". Enligt den stackars tågvärden som jag träffade på tåget så var hennes gissning följande: På resekortet hade jag redan 30 dagars stadszon-biljett - ännu inte aktiverad. När jag "kopplade" Skånebiljetten på kortet så aktiverades den automatiskt då den andra biljetten (30d) fanns på resekortet. Totalt oförståeligt.
18.11
Varför ändra ett fungerande system?
18.16
Samma pris oavsett betalsätt, stämmer ej. Rydebäck–Sundstorget (Helsingborg): 42 kr. Sundstorget (Helsingborg)–Rydebäck: 69 kr.
Olika pris beroende vilket håll. Nu finns studiecirkel om skånetrafikens nya biljettsystem.
18.16
Har pendlat i 11 år med tre olika system och tycker appen är det smidigaste hittills. Bra med information och möjlighet att "bevaka" speciella linjer och avgångar. Tydlig kartfunktion för att hitta hållplatser. Möjligheten att låna ut biljetter digitalt är super!
18.16
Har slutat helt att åka kollektivt, numera går jag, kör bil eller cyklar i den ordningen. Jättekonstigt att det går bra att ha kort i Stockholm men inte i Skåne. Appen framstår som helt opraktisk och det är ofta dyrare. Återinför jojo-kort snarast, appen kan vara kvar men man ska kunna välja själv.
18.17
Om vi ha barnbarnen hos oss är det billigare att ta bilen till stan från Limhamn och betala parkeringsavgift. Det var nog inte meningen att gynna privatbilismen. Skulle ni inte kunna ha ett alternativ för stadszonen i stället att jag måste knappa in hållplatser varenda gång när jag åker buss. Tar onödigt mycket tid.
18.18
Det är ju pinsamt mycket som strular! Det lät ju som allt skulle förändras från 14/12. Hur mycket kommer inte alla dessa problem kosta oss Skåningar? Vad har Skånetrafiken upphandlat? Biljettpriser där regionrådet (kommer tyvärr inte ihåg hennes namn) hävdar inte har blivit dyrare  kan hon inte räkna? När reportern frågar om hon själv börjat använda det nya, så nej det hade hon inte. Kanske dags att politikerna går ut och åker kollektivt och upplever allt som strular eller är inkompetent uttänkt.
18.19
Åker Öresundstågen varannan helg mellan Hässleholm och Kalmar. Mina resor har blivit betydligt dyrare (nästan 3 000 kr om året) och krångligare efter att korten med resekassan avskaffades. Tråkigt att behöva börja överväga bilen som ett bättre alternativ.
18.50
Är nog en av de få som är nöjd, min resa har blivit 40 kr billigare (åker mellan Växjö-Skåne). 🤗❤️ Själva betalsättet är detsamma, via appar.
18.51
Gillar inte att skånetrafiken tvingar mig att använda mobilen. Skulle vi inte minska skärmtid? Krångligare med barnen nu. Ny system är för surfande ungar.
19.15
Riktigt kasst. Pappa har pendlat över länsgränsen i 35 år och nu fungerar ingenting! Han har köpt kort som inte går att aktivera och biljetter i appen fungerar bara ibland och bara enkel resa. Pinsamt, Skånetrafiken! Schäms!
19.19
Försökte köpa ett 30-dagarskort för hela Skåne på webbsidan. Det alternativet fanns inte, och ingen beskrivning av hur man gör. Man måste mata in två påhittade hållplatser för att få fram alternativet länskort. Det var ju mycket bättre för oss i glesbygd tidigare. Då behövde man bara hålla fram sitt kort på bussen när perioden var slut, så laddades en ny månad.
19.19
Jag har ibland problem att få igång appen. Min pendelsträcka har blivit billigare med nya systemet.
19.47
Värdelöst! Mycket dyrare. Tar bilen nu.
19.47
Byter ut ett bra fungerande system mot ett som inte är färdigt, samt mycket jobbigare för brukaren. Tacka vet jag Rejsekortet som de har i Danmark. Funkar överallt.
19.47
Var har Skånetrafiken hämtat sitt nya system? Om det var så bra att ni ville ha det till Skåne - varför funkar det inte här? Eller är vi försökskaniner? Låna från Stockholm, där fungerar det bra, kan det bero på mer förståelse för kundernas behov?
19.47
Lätt att trycka fel och debiteras för fler resor.
19.47
Inte bra! Hade man bara kunnat fixa en så enkel sak som att man kan blippa sitt betalkort här i Malmö på stadsbussarna och på tågen så hade jag varit nöjd.
19.48
Blivit dyrare att åka! Den nya appen är förrädisk. Glömmer man att trycka på knappen "Avaktivera" så aktiveras biljetten med en gång. Har hänt flera gånger att jag velat förbereda biljett för hemfärden men glömt bort knappen avaktivera och förlorat pengar utan att åkt. Blivit mycket dyrare att åka inom min egen kommun. Ser pensionärer som klagar och säger, Jojokortet var bättre". Jag använder numera mitt Mastercard på bussen i stället för att köpa biljett. Som ensam resenär finns ändå inga rabatter kopplade till kort eller app
19.49
Om jag åker ensam t ex mellan Kristianstad och Malmö får jag ingen rabatt. Med JoJo fick jag 10%.
19.49
Jag köper många olika biljetter till personer på mitt jobb. Otroligt tidsödande administration! Var för göra det så komplicerat när det var så enkelt och bra innan?
19.49
Åker liten zon för att handla. Med jojo 22 kr nu 27. Hygglig höjning ka man säga!
19.50
Har blivit dyrare att resa och krångligare än Jojo-kortet. Det är också jobbigt att behöva hantera telefonen om man har t ex en resväska eller annat i händerna.
19.50
Urdåligt, har köpt månadskort mellan Helsingborg och Halmstad. Nästan varje dag ifrågasätts min "biljett " när jag ska ta bussen från tågstationen till mitt arbete!
20.12
Som pendlare länsöverskridande blir jag arg att jag inte kan blippa mitt kort på bussen som det gamla jojokortet utan måste visa upp ett kvitto som är bevis på att jag får resa i länet. Krångligt, jobbigt och oseriöst.
20.12
Prishöjning 20% på min normala resväg. Information som inte är sanningsenlig ex biljettpris skulle vara samma oavsett hur biljett köpes. Fel, då det går att få bl a res tillsammans-rabatt. Missgynnar ensamstående.
20.12
Bara positivt. Smidigt och enkelt att använda appen!
20.13
Har betalat med betalkort med blippen. Tar längre tid än med jojo och är dessutom omständligare. Innan man hinner ta kvittot och biljetten, så börjar en del köra och jag tycker det är obehagligt.
20.13
.Hade hoppats på att pensionärsbiljett skulle kunna köpas men tyvärr finns inte den möjligheten. Hade kunnat ha samma pris som för studenter.
20.14
Så som Skånetrafiken är nu, är inte hållbart. De tre alternativen som ni nu gett, månadsbiljett, dygnsbiljett eller enkelbiljett, är något av de värsta alternativen för studenter. Istället för de ca 1 500 kronorna det hade kostat för en termin, kostar det nu runt 3 000kr, det dubbla. Hur ska 12–16-åringar betala 3000 per termin?
20.14
Det är skit. Kan ej betala via mobilen pga att mitt kort inte går att koppla dit så det är svindyrt att åka någonstans, billigare att ta bil överallt och det gynnar inte alls skånetrafiken.
20.15
Det var bättre förr! Smidigt med Jojo och väldigt omständligt med det nya.
Tror inte att det det beror på att vi är negativa för förändringar. Pengarna ni har satsat på är bortkastade. Ogenomtänkt, invecklad produkt.
Lägg ner det!
20.15
Att använda sig av månadskortet mellan Malmö o Lund fungerar bra. Fler borde använda det. Det tycks gå fortare att använda kortet än stå ute i kylan och pilla med en dyr mobil medan bussen närmar sig. Inte kul. Jojo-kortet kunde man visst inte utveckla längre sa informationen. Nu kan man säkert utveckla det nya kortet som Jojo fungerade med att ladda pengar i det. Vore fint, tryggt och införa rabatter är en utmärkt utveckling. Eller hur?
20.16
Har svårt att hantera mobil under tidspress pga smärta i fingarnas leder. Får då höra att det går att betala med kontokort. Otryggt. Har utvecklare och chefer för Skånetrafiken rest i Malmös rusningstrafik.
20.16
JoJo-kortet: ett fungerande system - man brukar säga "laga inte det som inte är sönder". Biljettautomaterna: den första typen som var i bruk minns jag som bättre än den omständliga som pågått senast. Det nya: Jag har lyckats göra en resa. Jag beklagar Skånetrafikens agerande.
20.16
Otroligt dåligt ! Jojo-korten var perfekta. Nu har de som ej vill/kan ha appen väldiga problem. Och nej , stå och flasha med sin pinkod till bankkortet är inte så värst kul. Väldigt många åker hellre bil nu , bra miljötänk Skånetrafiken och politikerna som varit med och bestämt. Ha appen , men återinför Jojo-korten tack !
20.17
Ingenting är positivt med nya systemet, bara en massa strul. Dyrare resor och kass information. Busschaufförerna är stressade över allt strul och klagande resenärer. Ombuden har det likadant, och på Skånetrafiken på centralen är det jämnt kö. Hur tänkte ni här? Har tyvärr ingen bil annars skulle jag bojkottat bussen. Det blir många gratisresor på bussarna när det inte fungerar med kort osv. Det måste bli dyrt i längden.
20.17
Pendlar över sundet och det har blivit betydligt dyrare med både enkla biljetter och pendlarkortet sedan jag började pendla för ca ett år sedan.
20.17
Jojo var enkelt och förbannat användbart. Varför i hela fridens namn ändra på något som funkar så bra?!?!? Och hur kan man vara så kass på att genomföra bytet till ett nytt system? Fan, jag hade kunnat göra det bättre om jag så legat död på havets botten!!!!!
20.17
För lätt att köpa fel biljett. Att stå i kö för rättelse är omöjligt.
21.21
Det nya systemet är förnedrande och krångligt. Jag som singelmänniska har inga rabatter men reser man två eller flera, då blir det höga rabatter.Ska jag köpa biljett måste jag speca hållplatser, även om jag reser inom stadszon.Ofta så låter chaufförer sina passagerare passera in utan betalning, då de också har svårt att leta upp hållplatser. Alla har inte smart phone eller blipp på sin betalkort! Kan alltså då inte betala på stadsbuss.Jag kan göra listan mycket längre...
21.22
En klar försämring. Tidigare kunde man tex köpa en returbiljett till Köpenhamn direkt på stadsbussen.
21.22
Du tvingas använda en väldigt stöldbegärlig mobil istf ett kort som lätt kan stoppas i byxfickan
21.23
Sällanpendlar Landskrona-Ängelholm, min resa kostar nu 105:- mot 71:- med jojo-kortet, alltså har en ToR resa blivit en enkelresa dyrare. 30-dagars biljett lönar sig inte. Sen det sjuka är att för samma pris, 105:-, kan jag resa Landskrona-Bromölla, hur i helsike har dom tänkt när det gäller zoner och priser?
21.23
Om du lever hela ditt liv i mobilen är det säkert fantastiskt, men för mig som är för valfrihet innebär det en markant försämring.
21.24
Är 15 år och riktigt irriterad på detta systemet. Blir krångligt för hela familjen! Jag har inget bankkort och mina föräldrar är inte super high tech och förstår sig inte på det nya systemet. Det gör inte jag heller. Skulle åka till Malmö blev så jobbigt, superlång kö till info receptionen och fick köpa biljett på pressbyrån. Vad är det för fel på kontanter? Varför ska digitaliseringen påskyndas? Känns som att något slänger en telefon och appar och skit rakt i ansiktet på mig. Det var så skönt med kontanter och vanligt jojo-kort.
21.25
Det är inte ok att en tor Rydebäck-Helsingborg C kostar 84kr! Helt orimligt för en människa på 65–75 år som enbart har sin magra pension att tillgå.
21.26
Åker ofta tåg och lokalbuss. Har alltid fungerat perfekt med jojo. Det har varit enkelt och lättfattligt, Förstår inte varför man krånglat till det så förfärligt. Jag är varken gammal eller har svårt för teknik, är mitt i livet. Man kunde köpa biljett med vilket kort som helst och med appen och med det smidiga jojo. Och alla krångliga biljetter som finns! Det är väldigt svårt att åka kommunalt nu. Tacka vet jag Danmarks system med reisekortet!
21.27
Gillar inte att det blivit 20% dyrare med stadsbuss i Malmö. Från 22.50 med jojo till nu 27 kr. Gillar heller inte att när man ska blippa med kreditkortet på stadsbuss och sen åka vidare till Kristianstad som jag ofta gör så får man lösa ny biljett vid Malmö C
21.27
Det är dyrt och osmidigt! Tycker synd om alla äldre som inte är så bra påteknik. Är tonåring och fattar knappt själv. Alla bor inte i telefonen. Alla är inte tekniska av sig. Men alla kan använda kontanter! Skånetrafiken har redan dåligt rykte. Varför göra så här? Även om det blir smidigare för vissa, kan vi inte lämna resten. Behåll vad det nya nu är men avskaffa inte jojo-kortet!
21.28
Folket har talat. Kommer Skånetrafiken att ta åt sig och ändra sig eller skiter de i resenärerna? Alla behöver pendla ändå och Skånetrafiken är det enda valet.
21.28
Så länge man köper sin biljett i mobilen och vet vilka hållplatser man ska åka mellan så funkar det bra.
21.28
Rydebäck är att betrakta som en stadsdel: vi sover i Rydebäck - arbetar i Helsingborg. Det är i stadskärnan vi gör ärenden, fikar, går på bio, konsert, teater, osv. Jag har allltid sett mig som Helsingborgare. Så; jag undrar: Hur tänker Skånetrafiken och lokalpolitiker som med den extrema prishöjningen motar bort Rydebäcksborna från Helsingborg? Och varför genomförde politikerna denna extrema prishöjning? Det är ett gigantiskt svek!
21.29
Jag laddade seniorkortet med 10 enkelresor för att använda det de tider kortet (Malmö) inte gäller. Det fungerade först efter flera samtal med kundservice. Det går dock inte att se när resorna är slut. Går heller inte att ladda med olika typer av resor. Jojokortet var betydligt bättre. Återinför eller utveckla nya kortet så det fungerar likadant.
21.29
”Restiden till/från Kastrup är kortare via bron än via H-H färja”. Nej! - inte när det är signalfel! Vår räddning den 14/10-19, blev resa via H-H .Tips: Fixa möjlighet till den biljettvarianten utan dröjsmål!
21.30
Varje gång jag åker buss frågar jag busschauffören lite tyst om hen liksom jag saknar jojo-kortet. Antingen säger de ja eller nickar de! Föreslog en busschaufför att vi skulle bilda en klubb. Vilket leende jag fick!
21.30
Har fått bekräftat av Skånetrafikens chatt att man kan inte ha olika så kallade inaktiva resor/biljetter på ett Resekort. Ett exempel: Jag vill "koppla" ... lägga på ... 4 enkelresor/biljetter Malmö/Lund på mitt Resekort. Och sen 4 enkelresor/biljetter Malmö/Simrishamn = hela Skåne biljetter. Gör jag detta så aktiveras de biljetter du senast kopplat på. I detta exempel de fyra "Skåne" biljetterna! Detta gäller i biljettautomaten. Frågade inte om det är samma om man köper biljetter och kopplar till resekort via deras hemsida. Men det står inget alls om detta på deras hemsida!Inte bra alls det här!
21.32
Biljettpriset höjdes den 14/12 med 10 procent. Den 15/12 gjorde dom ytterligare en årlig höjning. Har bara ett kundcenter i Malmö. Där vet vi ju hur det ser ut! Det nya biljettsystemet med olika kort för 30 kr styck är ju både dyrt och besvärligt. Man kan inte se på bussen hur många resor man har kvar, utan man får ha en papperslapp med gem om på kortet, så får man bocka av varje gång man reser. Så det har blivit både dyrare och oerhört besvärligt. Skånetrafiken är inte till för alla skattebetalare.
21.34
Pendlat i 30 år mellan Bromölla och Olofström, den nya biljetten i appen är helt klart den bästa jag har använt.
21.34
Dyrare! Funkar inte alla gånger, hur kunde de göra detta innan allt är på plats? Och jag menar både att systemet fungerar och att alla kan använda det.
21.35
Jojo tillbaka. Upprop. Tycker synd om alla på Centralen som får ta emot all kritik. Det är ju inte de som skapat situationen. Ansvariga borde skämmas. Men som vanligt kommer de alltid undan ansvar. Tycker att nya system testas innan det släpps. Men som vanligt är det vi resenärer som är Skånetraffikens testpiloter.
21.37
Någon som inte kunde tänka hittade på all denna fruktansvärda röra. App, app, app vad har man den till utan mobil, gammal modell eller urladdad mobil? Skånetrafiken borde skämmas och då speciellt den person som säger att man ska ta hjälp av barn eller barnbarn. De som inga har då? Tar han hand om dem? Och vem påstår att alla barn kan sånt? Återinför ett jojokort för det förstod alla!
21.38
Det är mycket dyrare för oss ungdomar att resa nu när de tagit bort ungdomskortet, får snåla med resorna på helgen då mitt skolkort inte gäller. Dessutom väldigt stressigt att behöva skriva in sina kortuppgifter varje gång man ska köpa en resa då funktionen att lägga till kort ej är färdigutvecklat än...
21.38
Säger som många andra ta tillbaka jojo-kortet. är bara krångligt att åka nu och man måste veta vilken hållplats man ska av på. De kan skilja 15 kr om man åker en hålplats mer fast de kanske bara är två minuters längre resa inom samma stad/by
21.39
Onödigt att skrota ett väl fungerande system som Jo-Jo! Att ta 30 kr per laddning på de nya korten är vansinne! Det finns uppenbarligen tjänstemän på Skånetrafiken som inte har annat att göra och behöver motivera sin lön!? Kan ni inte hålla fingrarna i styr och göra någon nytta istället?
21.39
Åker sällan, funkar inte att "blippa" betalkort,blir krångligt för chaufför. Kostnadsökning är anmärkningsvärd från 18 kr till 27 kr enkel resa inom Malmö. År gammal har inget behov av modern telefon! Jag vill ha tillbaka jojo-kortet!
21.39
Ren katastrof! Infört ett system som inte är utbyggt!
21.40
Att Skånetrafiken skippade Jojo-kortet var obegripligt och uselt. För oss som inte äger en mobil fullproppad med appar är det en katastrof. När man hade Jojo-kortet satte man in en summa pengar på kortet och kunde åka på det tills pengarna tog slut. Nu måste man köpa enskilda kort med resedestinationer på, alltså ett kort för Malmö, ett för Malmö-Lund, ett för Malmö-Hässleholm etcetera. Obegripligt och uselt!Dessutom har jag en mycket dålig erfarenhet av att köpa biljett på bussen med bankkort. Den stackars busschauffören fick slita i fem minuter innan han kunde registrera min resa. Skånetrafiken vill uppenbarligen skrämma iväg de resenärer som inte vill betala med appar!
21.40
Fortfarande inte möjligt att köpa busskort på Mobila och hos andra ombud. Har velat betala resor med bankkort men det har inte fungerat. Det har blivit många gratisresor. Bra för mig men vem får stå för kostnaden?
21.41
Åker mycket lokaltrafik i Helsingborg, är över 75 år så jag åker gratis men inte alltid, då blippar jag med mitt kreditkort och det fungerar jättebra. Tycker det var lite bökigt med jo-jo kortet ladda i datorn, glömde bort det osv.
21.41
Såg ett inslag om biljettköp av biljetter till Skånetrafiken. Där pratades det om "Blipp och App" vad är det? Jag använder kontanter. Hur gör jag för att åka buss eller tåg i Skåne?
21.43
Betalde biljett med bankkort, 300 kronor, men bussföraren kunde inte skriva ut papperbiljetten trots flera försök. Han sa att kvittot skulle gälla som biljett. När jag ifrågasatte detta sa han att hans terminalid var stöd på biljetten så det var ok. På DSB-tåget över bron så godkände kontrollanten inte kvittot så jag fick böter på 750 DKK. Tråkig inledning på semesterresa. Bussförsren kunde inte hantera transaktionen på apparaterna i bussen eller så fungerade inte skrivaren. Dyrt för mig trots betald biljett.
21.43
För mig som ung person under 18 har det nya biljettsystemet försvårat det väldigt mycket för mig att köpa egen bussbiljett utan att behöva ta det via mina föräldrar.
21.43
Löser ofta 24-timmarsbiljett så är resan köpt och betald när jag ska hem, samma pris. Bra!
21.44
Gjort ett försök att resa med appen från nordöstra Skåne (buss och tåg) till Limhamn. Denna resa tar vanligtvis ca 2,5 tim, vilket medför att biljetten blivit inaktiv när jag kommer till Malmö C. Har aldrig någonsin tidigare köpt en resa där jag inte får resa vidare till min slutdestination pga att resan tar för lång tid.
21.45
Det nya systemet är uruselt. Jojokortet fungerade alldeles utmärkt, man kunde köpa sin resa hela vägen. Om man nu ska åka t ex den lilla sträckan Malmö-Lund fordras två biljetter. Dessutom kraftig prishöjning; inte bra för miljön, fler kommer att välja bilen.
21.45
Priset har gått upp från 22,5 kr till 42 kr. För 9 min tågresa ca 10 km. Billigare att köra bil.
21.45
Jag tycker det är ett krångligt system att behöva ta fram sitt bankkort för att köpa en biljett i appen och skriva in alla dessa siffror, ett bankkort vill jag skydda för alla ögon.
Och ett extra tillägg är alla dessa orättvisa priser, med zoner. Det är längden på resan som ska ligga till grund för priset. Och med dessa priser är det inte klimatsmart att resa kollektivt.
21.45
Köper man enkelbiljett så måste man skriva sitt kortnummer varje gång, hade varit enklare med swish. Kommer nog blippa med bankkortet istället när det finns på alla bussar. Annars är appen tydlig och visar förseningar.
21.47
Hallå Skånetrafiken, varför ska jag som kund och resenär till er stå för den tekniska utrustningen? Åker i jobbet ofta Hyllie-Ystad retur med snabbärende i Ystad, tidigare kunde man göra denna resa billigt då man höll sig inom framresans giltighetstid, d v s returen på s k övergång på 20 kr - - det går inte längre utan nu är det nya biljettpriset höjt med c:a 100%, från 112 kr till 210 kr retur. oskälig höjning, Hur kommer Skånetrafiken att agera om vi i tiden framöver får ett Nationellt resekort som man jobbar på?
21.48
Skånetrafiken borde få priset "Årets hjärnsläpp 2019" för att på ett effektivt sätt tagit bort ett inarbetat och fungerande system (jojo) och ersatt det med ett ogenomtänkt och tydligen inte helt färdigutvecklat hopplock av alternativ som inte fungerar tillsammans.
21.48
Saknar möjligheten att köpa biljett till Halmstad via appen!
21.49
Så respektlöst att införa ett så dåligt fungerande system. Nej, behåll det gamla jojo-kortet (som fungerar både på gula o gröna bussar för både stora o små) och fortsätt utveckla app-funktionen. Utöka pensionärstiderna att gälla 24/7.
21.50
Jag är student vid Malmö Universitet och åker därför ofta med Skånetrafiken. Det nya biljettsystemet ser jag inte som en förbättring. Detta är bara en av Skånetrafikens skenmanövrar för att kunna höja biljettpriset, utan att göra en kvalitetsökning. Nu skall även antalet serviceställen minska, alltså ytterligare en försämring, trots ökad biljettpriser. Enligt Skånetrafiken har antalet tåg som kommer i tid ökat, de nämner inte i samband med detta att tiden för ett tåg som räknas som försenat har ökat från 15 minuter till 20 minuter. Detta är bara några exempel på försämringar från Skånetrafikens sida. Trots dessa försämringar fortsätter priserna att öka. Var finns logiken i detta?