SVT rapporterade · Vad tycker du om de nya Mälartågen?

15.05
De fungerar överlag bra (För mig som åker Stockholm-Eskilstuna, dvs. motsatt håll), visst har det varit lite förseningar men det alla har vi varit "nya på jobbet". Det mest revolutionerande skillnaden är att det gått från 1,5h glapp på morgonen till halvtimmasavgångar även för oss Sthlms-pendlare. Det tycker jag ni bör följa upp och intervju folk om :)
15.11
Hej.Jag bor i Nyköping och jag undrar om Mälartågen stannar i Nyköping. Finns det något dokument man kan få ta del av där man kan se hur ”utrullningen” ser ut?
@dante - Hej! Det berättar vi om i den här artikeln: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sa-ska-de-nya-tagen-rullas-ut-i-sormland
15.11
En sak som stör mig är att det är så lågt i tak vid ingångarna. Jag slår i huvudet på flera ställen och måste stå och huka mig om jag står i vestibulen och väntar på att få gå av.
16.20
Väldigt tyst.
Låter hysteriskt mkt när dörrar öppnas o stängs.
Sjukt osköna stolar.
För höga bord så borden kan inte användas för laptops.
16.20
Tågen är bra. Rymliga, bekväma, tysta och går mjukt. Dessutom fina både in- och utvändigt. I alla avseenden mycket bättre än SJ:s X40-dubbeldäckare,
16.20
Förutom fordonsfel som kommer då och då så har det fungerat bra. Lite lågt i tak om man sitter på övervåningen. Tråkigt bara att tågen har blivit nedklottrade.
17.13
Jag tycker de alltid är sena med några minuter, framförallt direkttågen. Jag är oftare sen än i tid, då har jag pendlat i stort sett varje vardag sen 15/12. Bättre punktlighet och fler avgångar önskas av mig!
17.13
Skönt med tystnaden och tummen upp för platser för resande med rörelsehinder av olika slag.
17.34
Tåget är väldigt bra, snabbt, tyst, bekvämt. Problemet då är dåligt tidplanplanering och ofra förseningar pga tågmöte eller infrastrukturfel. Den viktigaste för mig dock - oftare avgångar (på helgar också) och kanske nattåg (fre-lör)?
18.23
Värdelösa stolar, som att sitta på en träbrits. Annars är tåget kanon.
18.23
Tar 6.15 tåget från Strängnäs mot Stockholm de flesta dagar. Kan inte påminna mig att tåget vid någon tid sedan jul avgått rätt minut. Vid ankomst till Sthlm har det varit mellan 3 - 25 min försenat varje dag. Men jag gissar att förseningar mindre än fem minuter inte räknas? Tåget 6.15 är dock ett "gammalt" SJ tåg.
19.40
Hade väldigt stora förväntningar på Mälartågen. Pendlar dagligen. Om man som jag gärna sover på tåget på morgonen, så är mälartågens stolar väldigt obekväma. Tycker att sj-tåg hade en betydlig högre komfort. Väldigt besviken!
19.40
Jag har inget emot de nya tågen. Men det viktiga med tåg nya som gamla är att de följer tidtabell. Det verkar vara otroligt svårt i detta land. För mig är ett tåg försenat så fort det inte följer den av tre parter framtagna tidtabellen. Vad fyller annars tidtabellen för funktion om man inte kan planera sin tid efter den? Om man nu förhandlat fram en tidtabell som omöjligt går att följa, då syftar jag på morgontågen från Eskilstuna, jag åker med det tåg som aldrig lyckas gå 07:17 från Strängnäs, får man se till att ha kortare uppdateringscykler än 6 månader. Jag är ganska säker på att vi jobbpendlare i Strängnäs som av olika anledningar planerat att åka med morgontåget 07:17 (eller annan avgångstid) INTE vill bli försenade varje dag i 6 månader framöver. Ej heller tvingas tränga ihop oss på förkortade tåg.
20.26
Idag var tåget fullt redan från Stockholm på sträckan Stockholm Örebro kl 16.54
20.26
Varför så dåligt skyltat om vilken vagn som är en tyst vagn?
20.26
Hemska stolar, hemskt ljudsignal när dörrarna öppnas och stängs
20.26
Det har varit tufft för oss pendlare hittills! Tåget som ska gå från Strängnäs kl 07:17 på morgnarna är ALLTID minst 5-10 minuter försenat. Så det där med punktligheten får ni nog granska bättre. Dessutom är det ett kort tåg så från Nykvarn får de flesta passagerare stå. Tråkigt när man aldrig kan lita på att tågen går i tid. Fina tåg, men det hjälper inte när punktligheten är så dålig.
20.26
Stolarna är som en sämre parkbänk!
Trafiken sköts fortfarande illa. Tex korta tåg på den längsta sträckan. Ofta ståplats trots nya löften. Kommer välja bilen från 10 Feb när jag fått parkering i Sthlm. Folk i ledningen klarar inte av detta. Om det är kompetensbrist el nåt annat vet jag inte. Men jag är inte förvånad. Nya tåg, lika illa skött trafik. Lycka till. Jag fortsätter vara miljöbov efter ett år av pendling med tåg.
20.46
Går varken att använda klädhängaren vid nedfällt bord eller muggplats när man använder dator.
För diskret skyltning av lugn avdelning, vilket då inte uppmärksammas av alla.

Gillar dock hårdare säten, men det är lite för trångt vid sätena för användning av dator.

Fräscha och rymliga toaletter, borde dock skylta om var de finns.


21.26
Trodde aldrig att jag skulle säga detta men det var bättre förr! Tågen marknadsförs med att de ska ha god komfort och bekvämlighet för arbete. Detta stämmer inte alls. Små utrymmen, svårt att förstå var den lugna vagnen är, alltid något/någon som stör arbetsron. Jag har pendlat med första klass i många år och det har fungerat hyfsat tillfredsställande. Nu känns det som att ingenting fungerar särskilt bra. Tågen kommer aldrig i tid, vi som pendlar Läggesta -Sthlm får ofta stå. Toaletter är ur funktion. Ibland har ett entonigt metalliskt ljud hörts, kommer ev från ngt fläktsystem, som upplevs mycket störande. Jag har just nu ont i magen varje dag inför pendlingen. Jag är beroende av att kunna arbeta på tåget för att få ihop familjelivet med arbetslivet. Just nu är det kaos på grund av tågsituationen!!
21.43
Pendlar dagligen läggesta-sthlm, tågen är dagligen 5-15 min försenade. Att SJ sen kommenterar förseningar i en nyhetssändning hos er med att det delvis beror på att resenärerna inte känner till de nya dörrparen och att de inte vet om de ska gå till höger eller vänster när de kliver på är skrattretande. Tåget som hår från Läggesta 7.27 går efter snabbtåget örebro-eskilstuna-sthlm som ofta är försenat och 7.27 från Läggesta blir därför ofta försenat. Hur kan man sätta in ett snabbtåg så lång sträcka med risk för förseningar?Gällande tågen i sig är bekvämligheten sämre, starkt ljus, obekväma stolar och konstiga (oanvändbara?!) lösningar för mugghållare och klädkrokar. Men de bristerna kan man leva med vid pendling kortare sträckor. Ett stort plus är att de rymmer mer folk även om det fortfarande ofta är fullt.
21.44
En stor brist är den otydliga skyltningen. Svårt att veta vad som är tyst vagn eller djurvagn exempelvis, skyltningen är dessutom bara på svenska.
21.57
Det är alldeles för trångt på Mälartågen. Man kan inte stå upp på sin plats på övervåningen, för få toaletter. Känns som att sitta i ett flygplan. Det blir bil istället för min del.
22.11
De nya tågen är bra. Men avgången från Sthlm 16.54 borde vara 2 tågset. Skulle åka det 1 gång men insåg det skulle bli trångt. Så jag tog SJ;s X 40 via V-ås istället. Sedan om man ska ha en tyst avdelning som övervåningen i vagn 12 och 22 är avsedd att vara skylta det ordentligt. Nu blir man bara irriterad för de flesta verkar inte bry sig eller vet inte om det. Annars ta bort den tysta avdelningen så slipper man tro att det ska vara lugnare där. Personalen måste berätta för de som inte vet.
22.52
Stort tack för alla era kommentarer, synpunkter och åsikter. 
Nu stänger vi alldeles strax denna chat men ämnet Mälartågen lever i allra högsta grad och vi fortsätter att bevaka detta.
God kväll!