SVT rapporterade · Hur viktig är miljöfrågan för dig som båtägare?

Tack för att ni har engagerat er så mycket i vår chatt om miljöfrågan för båtägare. Nu stänger vi chatten för den här gången, men kommer säkerligen att återvända till ämnet!
10.15
Hej och välkomna till vår chatt om båtar och deras miljöpåverkan! Vad tänker ni båtmänniskor om detta, är det något ni funderar på till exempel vid köp av en ny båt?
10.15
Valde segelbåt före motorbåt bl a med tanke på miljön. När den gamla inombordaren från -86 ger upp blir det definitivt elmotor.
Hej! Hur tänker du kring räckvidden för elmotorn? Den är som jag förstår det inte så bra idag.
10.19
Eftersom jag endast använder motorn då jag går in/ut ur hamn, så skulle ett krav på motorbyte vara extremt dåligt för miljön. Miljöpåverkan vid bygget av den nya motorn skulle inte tjänas in under min livstid.
10.34
Hej. ”Köp ny motor”, i ett budskap från transportstyrelsen på båtmässan som SVT okritiskt vidarebefordrar...
Jag kommer osökt ihåg ”brödinstituret” och socialstyrelsen som rekommenderade 6-8 skivor bröd om dagen...
Det stora problemet är väl snarare stora motorbåtar, (ja även kryssningsfartyg), som okritiserade får åka omkring och dra hundratels (och bunkerolja tusentals) liter i timmen som förströelse, utan att egentligen vara på väg nånstans...
mvh affe
Hej Alf, 
helt okritiska tycker jag inte att vi är, vår reporter lyfter ju t ex kostnadsfrågan som man lägger på båtägarna. Men tack för din feedback.
/Per
10.34
Om nu regering, riksdag och myndigheter menar allvar med sina profilmiljöfrågor, så se då till att beskattningen på alkylatbensin och HVO diesel anpassas så att kostnaden för konsumenten och medborgaren blir kostnadsneutral eller t.o.m. lägre än för konventionella bränslen.
10.35
Skulle vara intressant och relevant att se en kalkyl över hur mycket utsläppen minskar av att man tvingar segelbåtar byta motorer. Kan inte tänka mig att minskningen i utsläpp kontra miljökostnaden att bygga motorer står i proportion överhuvudtaget. Möjligen relevant för motorbåtar.

Med tiden kommer ”gamla 2-taktarna” att försvinna. De bullrar mer och är helt enkelt jobbigare att använda. Ett direkt förbud skulle dessutom göra båtlivet mer otillgängligt för gemene man. Att byt en motor på 70hk kostar ca 100 000kr.

Idagsläget går det inte att överväga elmotor som ett alternativ av flera skäl. Exempelvis är räckvidden på en elbåt som inte ”foilar” är katastrofalt dålig och utbudet av motorer för planande båtar är iprincip obefintligt.

Miljöfrågan är och ska vara helt central för båtägare. Frågan måste dock behandlas på ett seriöst sätt...
11.23
Ja hur många har sett en jordglob? Lilla landet Sverige ska rädda planeten. Hur många procent av utsläpp har vi? Gissar på typ 1.synd befolkningen är hjärntvättad totalt här. Skulle ha efterliknat Frankrike eller vilket land som helst och tagit bort dessa småpartier som förstör mer för befolkningen än gör nytta
11.23
PS kan man ens driva en motorbåt med elmotor, så man kommer upp i planing?
Hur många sk fritidsbatterier behövs för det?
11.23
I princip anser jag att man räknar på alldeles för lång gångtid på motorbåtar. Småbåtar, som ju är de som oftast har gamla tvåtaktare, används ofta för att gå till en ö för att bada eller ut till ett fiskeställe inte så långt från hemmahamnen. Mätte själv en fin sommar då vi var ute mycket på havet. Motorn gick inte ens tio timmar på hela sommaren.
11.23
Jag tänkte köpa båt i år, en fyrtaktsmotor ligger utanför min budget.
Kan 4taktsmotorer komma att bli billigare i framtiden?
Motorer är dyyyyra :/
11.24
Har en småbåt med en gammal 2-taktare på. Skulle bli minst sagt förbannad ifall nån 08 ska bestämma att jag måste köpa en ny. Klart att bränslet inte är miljövänligt, men min båt drar inte särskilt mycket. Har även segel som jag använder. Med tanke på hur lite vi konsumenter påverkar miljön jämfört med industrier så tycker jag det vore att prioritera fel att lägga skulden på oss medborgare än en gång.
11.48
Ska vi uppnå klimatmålen måste nog alla motorbåtägare tänka om.
Varför inte köpa en segelbåt?
Subventionerade åror kanske vore en idé?
11.56
Ytterligare en plakatpolitik. Det bränsle som kommer från tvåtaktare dunstar i luften. Sett till hur lite tvåtaktsmotorer körs så är utsläppen ingenting jämfört med t.ex. läckage bränslehanteringen i industrin.
11.56
Bode man inte gå på den kommersiella sjöfarten som släpper ut mycket mer när de ligger med motorerna igång 24/7, har super giftig botten färg plus att de kastar sopor och tömmer latriner i havet.
11.57
Fredrik hoppas du är ironisk? Annars om du hissar fulla segel eller ror snabbt kan du dra mej på vattenskidor då? Hörde en 08 berätta en gång att han åkte vattenskidor efter segelbåt o den gjorde 8 knop faktiskt. Höll god min och lämna bordet.
11.57
Äntligen adresseras dessa gamla motorer! Några inlägg undrar hur lilla Sverige kan bidra. Men våra ”egna” hav behöver vi väl bry oss om.? Fisk-tomt inomskärs numera på västkusten, förutom makrillen. Tyvärr pekar forskning på Göteborgs universitet att även moderna utombordare inte är bra. Avgaser släpps ut via propellern för att få ned ljudnivån. Avgaserna slås då sönder i ”mikrobitar” och faller till botten med syrebrist där som konsekvens. De flesta fiskar på västkusten är bottenfiskar.
Även latrintömning i havet påverkar. Numera förbjudet men de flesta tömningsstationer längs med västkusten var ur funktion hela sommaren 2019 så frågan är var alla laglydiga båtägare tömt sina toaletter?
11.57
Tänker att det finns en stor risk att de flesta då "olovliga" motorer bara säljs och används vidare i andra länder, Sverige kan friskriva sig från ansvar men problemet lever vidare..
11.57
Självklar skall man åtminstone köra på alkylatbensin om inte har råd att byta.
Men vart tog båtskatten vägen det är alla lyxbåtar med motorer på hundratal hästkrafter som borde klämmas åt men det är väl för många pampar ”som sitter i samma båt”
11.57
Typiskt svenska myndigheter: Gör som vi säger - annars blir ni straffade!

Man låtsas som att båtägarna har ett val, men om man inte rättar in sig i ledet av egen fri vilja så blir man snart tvingad. Typiskt sken-demokratin Sverige.
12.05
Hur stort är problemet egentligen. Många gamla båtar tillför glädje vid enstaka tillfällen men används mycket lite. Diskussionen saknar proportioner...
12.05
När det ändå gås ut med detta! Premie eller förbud. Varför inte en premie med en gång? Jo för det finns inga pengar till detta 😀så förbud blir det väl så småningom, visserligen de stackarna som gör en stund varje år får bli utan motor 👿
12.05
Ska man trycka åt de som konsumerar bränsle så är det ju dessa lyxjakter men framför allt så är det fraktfartyg och kryssningsbåtar tex finlandsfärjor mf... DOM är dom riktiga miljöbovarna. Svensson Svensson med mindre segelbåt och en sketen utombordare som backup eller tex vi med vår gamla daycruiser med en gammal utombordare är knappast problemet...
12.19
Toakrav och motorkrav, det är väl bra att utsläpp och miljöpåverkan minskas men det ska ju vara högre krav på yrkestrafik än privat. Var är straffskatten på fraktfartyg och färjor på deras utsläpp och varför används inte en sådan straffskatt för att subventionera fritidsbåtarnas miljöarbete? Skulle gärna sätta elmotor på min båt om det inte kostade tre gånger mer än hela båten.
12.19
Instämmer helt i ett tidigare inlägg. Vår tvåtaktare påverkar klimatet högst marginellt. Det blir några turer till närmaste ö för avkoppling eller några fisketurer på ca 5 min till fiskeplatsen. Vi använder båten i genomsnitt 10 gånger per år. Påverka stora industrier, större båtar m.m. som har stor miljöpåverkan och inte småbåtar med tvåtaktare.
12.19
Typiskt Sverige förbud o åter förbud och ökade kostnader för svensken, får aldrig våra myndigheter nog med galenskaper
12.19
Toppen! Men det behövs mer detaljerad information och kunskap om varför tvåtaktare behöver bytas ut. Annars kommer många att känna sig överkörda. Dessutom påverkar det dom med lägst ekonomi mest som förmodligen inte kör så mycket båt. Som många skriver så vore det rimligt med tuffare krav för större båtar med hög bränsleförbrukning i samma veva så att det slår rättvist mot både dom med lite och mycket pengar.

Jonathan: Förmodligen är dom inte 08:or på Transportstyrelsen, utan 011:or eftersom huvudkontoret ligger i Norrköping.
12.40
Tycker att man ska förbjuda nöjesbåtar överhuvudtaget.
Folk kan ha roligt på annat sätt tex promenader i skogen.
12.40
Om man har en 30 år gammal båt med original motor känns det konstigt att behöva byta till en ej tidstypisk motor.
12.41
Gamla tvåtaktsmotorers utsläpp är ett problem som det är rätt att ta tag i. Men innan man pratar om förbud så måste man se till hur motorerna används. Det skiljer nämligen rätt mycket mellan olika båttyper. Har man en planande motorbåt så kör man med höga varv större delen av tiden - då blir det stora utsläpp. Men det är i allmänhet inte komplicerat att byta till en fyrtaktare - eller modern tvåtaktare. Om man, som vi, har en liten traditionell segelbåt med rund akter, så tuffar man i allmänhet in och ut ur hamn - det blir inte mycket utsläpp av de ca 4-6 liter alkylatbensin vi förbrukar på ett år. Tvåtaktare har två stora fördelar: de är små och lätta. Vi, och många andra med små segelbåtar, kan inte ersätta tvåtaktaren med en fyrtaktare - den är för stor och för tung. Vi skulle tvingas gå ner i effekt vilket inte är bra för sjösäkerheten om det blåser och går sjö.
12.41
Transportstyrelsen vill förbjuda tvåtaktare.
Gäller det även miljögodkända tvåtaktare som Evinrude E-tec?
Är Evinrude E-tec ett sämre miljöval än tex. Mercury fyrtaktare?
Eller bör vi förbjuda alla fossildrivna Utombordare?
12.43
Räkna gärna miljömässigt på tillverkningen av nya motorer för att ersätta dessa gamla. Är det värt att ersätta dem innan deras livslängd är slut?

Fakta som underlag: 250 000 fritidsbåtar är kanoter/roddbåtar utan motor. Av övriga båtar är cirka en tredjedel utrustade med en äldre 2-taktare, utslaget på ALLA fritidsbåtar ger det ca 16% med en miljömässigt mindre bra motor. Genomsnittsanvändning är 16 dagsturer utslaget på alla båtslag.

Källa: Båtbranschens Riksförbund
12.43
Kan man inte istället gå ut med en morot istället för alltid piskan från myndigheters håll? Gör som med bonus malus och sänk någon avgift alt. något lägre bensinskatt om man har en godkänd motor. Hela samhället verkar genomsyras av ensidigt strafftänk för att genomföra olika beslut.
13.05
Som vanligt ska vi ge oss på medelsvensson istället för stora företag. Min lilla motorbåt släpper nog ut promille jämfört med rederierna i Sverige. Håller med Robert om morot istället för piska. Gör det värt att uppgradera till en fyrtaktare istället!
13.05
Jättebra att Transportstyrelsen tar tag i detta!! Som gammal seglare som varit ute på sjön i 40 år, mest Östersjön, så kan man ju inte undgå att se förändringarna, både under vattenytan o bland fågellivet. Att hälla ut 3 dl oförbrukad bensin, per liter, rakt ut i vattnet är ju helt oansvarigt! Vad kostar en ren Östersjö? Naturligtvis måste skärpta krav gälla alla, men i denna fråga släpar fritidsbåtarna definitivt efter. Alla båtägare älskar havet, då ska man väl inte misshandla det? AMH
13.06
Vad man än kollar på individuellt så ger det ju inte så mycket påverkan. Jag kör inte min bil så ofta, min båt går inte så ofta, jag grillar inte med kol så många gånger per år, jag flyger väldigt sällan jämfört med andra, jag äter inte kött varje dag, jag byter inte min telefon så ofta, köper inte så mycket kläder som vissa andra etc etc. Det är hur lätt som helst att kolla på sig själv, bryta ned sitt beteende i mindre delar och se "hur lite" allt bidrar. Sen kan alla tänka precis samma och bara jämföra sig med de som släpper ut mer och känns sig nöjda med sig själva... Så då har vi löst miljöpåverkan då! Jag kan inte göra mer, andra får skärpa sig :D
13.07
Miljön är väldigt viktig, men varför ge sig på de små utsläppen. Sjöfarten mellan våra svenska hamnar släpper ut mer än inrikesflyget. Att byta motor till en ny motor lär ju släppa ut ännu mer. Sänk skatten på miljöbränslen och oljor istället så minskar de skadliga ämnena. Personligen har jag en hjälpmotor till min skärgårdskryssare. Ca 5 minuter ut ur hamn och ungefär lika mycket på väg in i ca 2 knop. En tank på 20 liter räcker hela säsongen, miljöbensin.
13.13
Lobuz1 har definitivt en poäng (även om det antagligen är ironiskt menat). Fritidsbåtägandet och -utövandet har gått helt överstyr. Båtarna och motorerna blir bara större och större och allt fler. Att stoppa 2-taktarna är det minsta man kan göra. Men fritidsbåtägandet bör begränsas ytterligare. Och självklart ska hårdare regler gälla även för yrkessjöfarten. En viktig skillnad är dock att yrkessjöfarten uträttar ett arbete.
13.13
Inte alls. Jag kommer inte finnas för evigt så jag bara njuter.
13.25
Jag fick min Utombordsmotorer stulen i december 2019 (Mercury F 115 ELPT EFI CT 2017). Nu skall jag ersätta motorn. Hur skall jag tänka?
Vad är bäst för miljön?
Vilken motor är det bästa miljövalet för min båt, Ryds 628 Mid C??
En elmotor skulle nog inte fungerar!??
Så vad säger ni?
Det bästa för miljön kanske är att inte ersätta motorn och skrota båten??
13.25
Glöm inte att 2taktsbensin innehåller 2% olja!!
13.35
Hur i hela friden ska kontrollen av detta ske, vem ska kontrollera att jag inte kör med min gamla Mercuru?
13.35
2019 stals det 2270 st Utombordare.
Miljömedvetna tjuvar värnar om miljön. De stjäl bara nyare fyrtaktare. De stulna Utombordarna ersätts med ännu nyare miljövänliga fyrtaktare.
Slutsatsen blir då!? Stölder av Utombordare är bra för miljön!??
13.35
Varför i hela friden är det ingen som vågar ta i frågan om hur fritidskryssningar påverkar miljön?
Nu sitter jag inte på några som helst siffror om fakta, men jag kan nästan lova att en finlandskryssning tur&retur drar mer än hela Sveriges tvåtaktsarmada gör på ett år.
13.35
Båtägare betalar inte ett öre i skatt för sitt fritidsnöje. Husbilsägare betalar en halv förmögenhet om dom köper en ny husbil. Så vitt jag vet är det ingen skatt på nya båtmotorer.
13.35
Ständigt detta översitteri med "politiska styrmedel". Det måste väl ändå vara upp till var och en hur mycket man bryr sig om miljön, lever vi inte i ett fritt land?
13.35
Byta ut motorn? Vilka jävla dårar
13.36
Har en väldigt bränslesnål två-taktare, känns dumt att byta till något nytt som släpper ut mer växthusgaser. Hur många % oförbränt går ut med en fyr-taktare och hur mycket blir gas?
Om man verkligen vill komma åt övergödningen och botten döden i Östersjön, kan vi skjuta skarven och sluta låta fabriker pumpa ut skit med hög fosforhalt.
13.36
Självklart är det det bästa, Seppo 😀!
13.36
Jag har ett förslag, vi byter ut politikerna i stället. 30% av 2-taktsbensinen går inte ut i havet. Vad är det för dumheter?
13.36
När blev det bättre att skrota och köpa nytt... inget helhetstänk som vanligt. Min 46 åriga diesel skall väl med skrotas då jag gör av med ca 15 liter per år
13.36
Ja nu är det förstås inte tjänstemännen jag ska ge mig på utan de politiska etablissemanget.
Ja nu är vi nog verklige ute på svagt vatten.
Ska vi köpa ny motor till ekan som man åker upp 5 panner om året.? Ja att tillverka den motorn i stället för den som jag har i ekan. Blir nog en värre miljöbov.
Finns det inga politiker som har vuxit upp i en vanlig familj där man tycker att en båt motor kostar mycket pengar??
Måste vara någon som har hittat på detta som en fake news😂😂
13.36
Claes du påstår att båtägare inte betalar ett öre i skatt....har du tankat en båt någon gång el tro du att bensinen är skattebefriad? En medelstor fritidsbåt drar mellan ca: 20-40 liter i timmen eller 5-6 gånger mer än 1 bil
14.01
Att tvåtaktare skulle släppa ut 30 % av bränslet oförbränt stämmer inte med verkligheten. Möjligtvis att riktigt antika motorer med s.k. tvärspolning kan släppa ut mycket oförbrända gaser när de går på tomgång. De flesta tvåtaktare från 1960-talet och framåt är vändspolade och när en sådan motor går med belastning förbränner de bränslet mycket väl.

Lite källkritik vore på sin plats. Man kan inte okritiskt svälja uppgifter som kommer från miljörörelsen eller de som vill sälja nya motorer, de är båda part i målet.

Ett problem kan dock vara den tvåtaktsolja som blandas i bränslet men det finns ju mer nedbrytbara oljor att välja och även alternativa produkter som Triboron.
14.01
Snacka om att sila mygg och svälja kameler, här sitter vi i lilla Sverige och tror vi ska rädda hela jordens klimat, medan dom bygger motorvägar på höjden och bredden i Kina, allt för vi ska konsumera mer(betala skatt), kolla på vedspis tjafset som var initierat från lobbyorganisationer som övertolkad EU regler. nej skit nerer lr som Arne Anka sa "Hur vi än vänder oss om så blir rövk***lade"
14.01
Erik, men då är det ju bara att ge fan i och tanka och sluta att köra då kostar det ju inget.
vill du ändå ut på sjön så kan du ju ta till årorna och få lite motion på köpet!
Men husbilen kostar en jävla massa även när den står still, men det gör inget jag tar den kostnaden.
14.07
Köpa en ny motor som sedan stjäls av utländska stöldligor som politikerna låter operera fritt i landet? Skulle inte tro det.
14.07
Transportstyrelsen har klimatångest och panik. Galnare förslag har jag knappt hört. En ny motor till en fritidsbåtar kostar FRÅN 100000kr
14.07
Är det Miljöpartiet som ligger bakom i vanlig ordning?
De är ju bra på sådana här stolligheter
14.47
Såå helvetes löjligt detta alltså.
Så vi som har 2t båtmotorer ska köra dem till tippen o köpa ny motor för 100k. Ja de kan vi ju göra. Alla båt/fiske nördar har ju de pengarna liggandes för ändamålet. Ni miljöpartister kan ju lägga ner era resurser o hjälp de länder som verkligen är skuld till detta ”miljö” trams. De som dumpar allt skräp o plast mm i haven tex , för de e fan knappast vi i sverige som behöver bättra oss.
14.47
Akrylatbensin är ju bättre för miljön men svindyrt. Nu kör jag diesel så jag drabbas inte. Än.

Angående att båtägare inte betalar skatt är det en myt. Man betalar för bränsle och moms på alla inköp och hyra för båtplats.
14.47
Är inte kloka på en fläck tror det är båttillbehörsfirmorna som tar hjälp av myndigheterna för att öka sina vinster såklart mupparna tror det blir bättre miljö av att tillverka nytt detta slit och släng blir bra sämre för mijön
14.48
Vad kostar det att tillverka en ny motor!
Ja menar miljömässigt hela vägen,från malmen som ska tas upp mm mm mm?
14.48
Har bytt till fyrtaktare och skillnaden i vattnet är väsentlig. Bra förslag!!
14.48
Det är klart vi ska byta motor/motorer men bara om vi får samma fallskärmar som våra politiker. Då finns utrymme för att hänga på alla klimatpåfund som det i dag går tretton på dussinet av.
Hur vore det med lite nyanser i debatten.
14.48
Sveriges miljöpolitiker sysslar huvudsakligen med symbolpolitik. Greta Thunbergs seglats över Atlanten orsakade mer koldioxidutsläpp än om hon tagit flyget. Mer än 10 personer var tvungna att flyga fram och tillbaka över Atlanten. Den ekonomiska eliten och industrin kan obehindrat fortsätta att köra bränsleslukande suvar och lyxbåtar. Men som vanligt är de med minst plånbok som drabbas hårdast. Att förbjuda 2 taktare i nuläget vore minst sagt korkat. Då vore en premie att rekommendera, i synnerhet när man inte på ett trovärdigt sätt kunnat presentera ett underlag för sitt beslut. Är det enbart de som tjänar 60 industriarbetares årslöner, vi ser som framtidens båtägare? Gör om gör rätt!
14.49
Besökte Mässan under veckan och blir förvånad över att det inte fanns några segelbåtar med. Bara 100 tals motorbåtar med den ena motorn större än den andra.
En segelbåt släpper inte ut någon koldioxid alls utom när båten ska in och ut eller ut från bryggan.
Har själv en segelbåt med inombordare 8 hk och brukar tanka ca 5 liter diesel / säsong.
Var finns miljöpartiet i den här frågan ??
Hur mycket bränsle drar en motor med 350 hk / distans? (som verkade vara den vanligaste på mässan)
14.49
Seppo, du ska inte skrota din båt. Köp en ny elmotor och 200kg batterier och ladda den med kärnkraft. Förhoppningsvis så slipper vi en ny Chernobyl alt Fukushima. Men det har ju hänt minst 2gånger förut, svensk regering ger det tummen upp så bra för miljön :)
14.49
Om det då blir ett förbud mot äldre motorer så tänker ni att vi ska behöva betala flera tio tusentals om inte 100 000 kr för att byta ut en väl fungerande motor. Detta är bara ett sätt för staten att dra in mer skatt
14.50
Finns ingen folklig förankring för detta
14.50
Översitterifasoner mot hyggligt folk som vill utnyttja sina fritidsbåtar några timmar om året!
14.50
Varför inte belägga fritidsbåtar med skatt likvärd den på nya bilar och husbilar vilka drar mycke mindre bränsle per körd mil
14.50
Den nu pågående båtmässan i Göteborg bjuder på uppskattningsvis 95 proc motorbåtar...Utombordarna är säkert alla 4-takt men hästkraftjakten med motorer upp mot 400 hk är grotesk.

Direktverkande vindkraft i form av segelbåtar får man leta efter.
14.51
Man får ju hoppas att sveriges båtägare röstar med förstånd ,man ska ju komma ihåg en viss politiker som målade sin båt med förbjuden färg ,kasta sten i glashus är inte smart .
14.51
Ett tips:
Kör med gratis helt miljövänlig energi istället ...så kallad vindkraft...och båtarna kallas segelbåtar.
Trist att vandra genom detta hav av motorbåtar på Båtmässan i Göteborg...!
14.51
Ännu en myndighetsaktivist i farten.
14.51
Jo men då säljer jag min DT 35 hk 1993 , går som en klocka men ej stöldbegärlig, som garanterat hamnar i ett annat land och körs med samma avgasutsläpp. sen köper en ny motor, som sedan blir stulen. ingen motor och noll utsläpp 📯
14.51
Dom kan ju börja med och skärpa gränserna ut så man kan köpa en 4 takt utan att den försvinner veckan efter... går inte och ha 4 takt i detta land längre..
14.51
Båt är bland det skitigaste fritidsnöjet man kan syssla med idag. Ingen avgasrening och extremt hög förbrukning av fossila bränslen per tillryggalagd sträcka. Går inte att säga emot de faktumen. Däremot är det fraktfartygen som står för den värsta delen.
14.51
Får väll byta ut 2 taktaren mot en råoljare då kanske
14.51
Jag förstår att man vill bannlysa tvåtaktare. Jag hade själv ångest när jag såg hur mycket gegga de spyr ut i vattnet. Har båt med fyrtaktare idag..
14.52
Sänk priset på alkylatbensin funkar klockrent och är miljövänligare. Körde på detta under 2015 Då det fanns på vår lokala bensinmack kostade 2 kronor men motorn gick snålare och bättre. Tänk efter nu och ha inte för brottom.
14.52
Både båt och husbil är fritidsintressen så varför Skall inte båtägare betala skatt precis som husbilägare gör ????
14.52
Nej
14.52
Stod att läsa i e-GP 18 maj 2016.Ett fraktfartyg 300m långt och som fraktar containrar eller råolja gör slut på200ton råolja(spillolja)per dygn.denna båt avger lika mycket svaveldioxid som 50 miljoner bilar.20 stycken avger lika mycket som världens ca 1 miljard bilar.Man räknar med att det går 60000 båtar av denna typ dygnet och året runt. Hoppas ni finner ett bättre alternativ än att irritera båtägare som jag ser att de flesta dagarna ligger båten i hamn. Knäcken.
14.53
Ja! Transportstyrelsen är ett av det
Dummaste och tanklösaste myndighet vi har, förmodligen styrs det bara med miljöfanatiker och akademiker utan någon verklighetsförankring! Lägg ner skiten!
14.55
Jag skulle vilja ha en komplett lista på vad alla i Riksdagen äger för bilar,gräsklippare,båtar, värmesystem i hus & hur mycket de flyger mm allt som påverkar miljön . Sedan se om det går att lägga mer skatt på detta ?
15.06
Är varenda myndighet i Sverige numera infekterade av aktivister?
Att skrota fullt fungerande produkter utan utfasning under decennier är både kapitalförstörelse och inte heller speciellt miljövänligt.
15.06
Om 30 %av bränslet skull gå ut oförbränt skulle motorn stanna eftrr ca 15-30 sekunder detr tekniskt omöjligt

Ja tycker man skall hållasig till fakta därmed inte sakt att tvåtaktare har bra avgasväden
Mats S
15.08
Det här inlägget visar tydligt transportstyrelsens totala inkompetens och totala brist på insikt. Med dagens öppna gränser har man ingen chans att ha en ny motor då den själs omgående ,dessutom är motorstölder inget polisen prioriterar eller bryr sig om. snälla byråkrater lämna kontoret ngn gång o försök se dagens verklighet!
15.08
Ge fan i vanligt folk som inte står för bråkdelen av problemet.. ge er på utländska skepp och fartyg som släpper ut miljoner kubik skit i haven istället...
Vanligt folk lider tillräckligt över era idiotideér.
15.08
Tvinga Sydost asien & Usa att göra skillnad istället för att straffa oss Svenskar med skatt på skatt på skatt på skatt på skatt ....
15.09
Transportstyrelsen! Var det inte dem som la ut en drös säkerhetsklassat material och datasystem till utländska molnföretag?
15.09
Jag pratade några år sedan med en Volvo penta reparatör och han pratade väldigt gott om triboron 2 takts koncentrat, han sa att det hade gjorts test med en gammal tvåtaktare och en helt ny fyrtaktare och med denna oljan i bensinen vann den gamla motorn i alla parametrar mot den nyare fyrtaktaren . Så jag tror nog att nyare motorer kan i vissa fall kan vara värre för miljön
15.10
Hur är det i resten av världen , har de miljöskatt på dessa saker ?
15.11
Ok staten kom med en subvention då på tvåtaktare mot fyrtaktare
15.19
Tjejen och transportstyrelsen vill väcka debatt och visa sin makt! Resultatet blir att den politik som förs nu och de partier som står bakom kommer att se en mycket stor förändring. Risken är att Sverige hamnar i en svår situation framöver eftersom miljön och dess debatörer inte förstår problematiken att väldigt många inte har råd att köpa nya motorer.
Att först höja all beskattning är kontraproduktivt, eftersom detta minskar möjligheterna och hastigheten till att byta till renare motoralternativ.
Att sedan dessa miljöivrare inte förstår att det är miljövidrigt att inte låta dessa äldre motorer tjäna ut är omdömeslöst. Nyproduktion och att skrota dessa gamla moterer belastar miljön betydligt mer än vad dessa motorer någonsin kommer att släppa ut under sin livstid!
15.19
Köpte en 70hp 2t 95a för 3 år sedan. Renoverat motorn för tusentals kronor till nyskick. Tänker inte skrota motorn för att köpa en 4t 50hp då akterspegeln inte pallar mer vikt. Plus att det är svårare att skruva 4t själv så då får transportstyrelsen betala service o reparationer livet ut åt mig då!
15.19
Hela miljöfrågan har gått överstyr, Sverige är ett väldigt miljövänligt land och vad vi än hittar på så påverkar det ingenting på världsmiljön, skärpning alla miljönördar!!!
15.19
Hur blir det med dom nya 2 taktarna då? Som Evinrude?
15.19
Tyvärr, politiker tänker inte på miljön, utan hur man ska få skatteintäkter! Vänta tills alla ställt om till el, då kommer en fet skatt på el-användning. Annars hade man ju sänkt skatten på miljövänligt. Nu är den enda vägen höjning av skatt. Dom är livrädda att förlora intäkterna!
15.19
Så trött på att vi skattebetalare i Sverige ska vara lösningen på alla jordens problem , se till å hjälpa dem som behöver på deras hemmaplan , bygg reningsverk så de kan ta hand om sina soppåsar , se till å uppdatera deras bil/båt/maskinparker och tillverkningsindustri !! Då kan det börja hända grejer å utan att vi blir sönderbeskattade !!
15.20
En skatt på alla fritids båtar ,tex 3000 per båt plus 1000 kr metern
15.20
Grattis staten! Ni har hittat ännu ett sätt att snart kunna Hova in ännu mer skattepengar med miljön som ursäkt! Jag emigrerar snart till USA om det här maktmissbruket fortsätter.
15.21
Bra om ni i Stockholms skärgård också får lite bakslag!
16.03
Självklart bör man ha en modern motorteknologi för att begränsa miljöpåverkan. Jag tycker också att man ska överväga att beskatta större motorer mer. Det har gått inflation i motorstorlek och större motorer drar mer bränsle. Sjöar och skärgårdar ska upplevas tysta och lugna.
16.04
När ska ni gå på dom stora fraktfartygen som är dom stora bovarna ? Dom betalar ingen skatt på sitt bränsle och släpper ut mest av alla motortyper world wide.
16.04
Av inläggen att döma så är det mycket okunskap i kommentarerna. Det sedvanliga argumentet, att Sveriges andel är liten. Dela upp världen i delar vardera med befolkning på 10 miljoner och alla kan säga samma sak. Per capita är vår miljöpåverkan hög inkluderande gamla båtmotorer, gammal bilpark och ett frekvent tomgångskörande.
16.04
Är det bara vi som ska rena haven
16.04
Dumheterna tar visst aldrig slut.
16.04
Klart vi skall skrota de gamla 2-taktarna. Ingen kan höra allt men det är nog dags att vi alla rannsakar oss själva och försöker bidra så mycket det går. Vem vill inte ha en fräsch skärgård att njuta av. Med eller utan båt. Förbjud även dessa meningslösa och störande jetski. Låt det gå lugnt på havet.
16.04
Jag tycker det ä jätte bra om man kunde lägga in skatt på fritidsbåtar, Måste vara en av dom största miljöbovarna.
16.04
Lösningen enigt regimen är alltid ökad skatt. Aldrig andra lösningar.
16.04
Miljöfrågan är viktig men ska vi i Sverige hålla på att förbjuda och ändra allt så hjälper det inte mycket om inte resten av världen gör det. Lägg mer resurser på det.
16.04
Ursäkta men det verkar ha spårat ur i sverige. Hur ska detta sluta. Alla har i te råd med detta på hopp, dem som har och vill kan ju göra det. På hitt är allt...
16.04
Jag tycker ni ska sansa er och se verkligheten vad är dessa utsläpp jämfört med vad alla färjor och skogsmaskiner och alla andra fordon släpper ut, bil tävlingar industrier fartyg mm om ni inte slutar att jaga myggor och låta Elefanterna gå fria så sluta era jobb ni överdriver som bara den. Sätt press på drivmedels branschen så de kommer på något mer hållbart, Sluta ta ifrån oss vår frihet och betunga oss med avgifter och hot snart är vi som forna Sovjetunionen var 👎👎👎👎😡😡😡😡😡😡
16.04
Forskare på något statligt verk publicerade för ca 7-8 år sedan en rapport om att miljöpåverkan av tillverkning av en ny båtmotor är så pass stor att det är mycket bättre att fortsätta köra befintliga 2-taktsmotorer. Samma argument gäller även fordonsflotton, dvs det är bättre att köra din begagnade bil ett par år till än att köpa en ny. Men när du väl tvingas köpa en ny se till att den är så lite miljöovänlig som möjligt (några miljövänliga bilar eller båtar existerar inte).
16.05
Toppenbra! Mycket efterlängtat!
Hoppas att samma åtgärder prövas på land också. Storstädning behövs!
16.05
Bättre att jobba för stopp av sopdumpningen i Nordsjön. Så att vi kan behålla den som sjö. Istället för avfallsgrop.
16.05
Bättre att sälja båten medan man kan, så tjänar ni inget på mig .....
16.05
Inför båtskatt på alla motorbåtar som är längre än 4 meter
16.05
Så här blir det när sjuka människor tänka och yttra sig.
16.05
Snacka om idioti! Vad är det med dagens politiker. Vad tusan ska det fokuseras på de små två taks motorerna för. Om ni vill göra något för klimatet ta tag i de stora båtarna .. silja line mm.. som släpper ut lika mycket på en färd som alla dessa två tals motorer gör tillsammans . Men det gör ni inte för det är ni för fega för!
16.05
Är Lina Petersson
Välutbildad eller bara ytterligare en tycknicker.?
16.06
Köpta av miljöpartiet
16.06
Det krävs ingen utbildning eller något förnuft för att bli politiker, ändå ska de ta livsviktiga beslut för ett helt land. Målet verkar vara att alla förutom de rika ska gå på knäna medans de rika åker flott.
16.06
Det är skrämmande att bevittna den självgoda aktivismen utan förankring i verkligheten i en svensk myndighet.
Menar dom på allvar att en tvåtaktare som har mindre avgasvärde än en fyrtaktare och som används aktivt en vecka om året är "miljöboven"?

Är alla makthavarna i Sverige total avskurna från verkligheten och från grundläggande fakta? Bryr dom sig bara om sin image som medlemmar i SK "miljömedvetna multikulturalism"?
16.17
Stoppa sopdumpningen i Asien o Sydamerika ist så gör ni ngn nytta!! Detta handlar bara om att skatta ihjäl 0,002% människor som inte är ett miljöhot öht !!!
16.17
Funderade på borde det inte påverka miljön bätter om man slutar importera saker som vi redan har i sverige ?
16.28
Vi som skriver inlägg här borde först reflektera över vad vi vill skydda, jo våra egna vatten, dvs vårt närområde och miljö. Men upprördheten över förslagen gör att det skrivs i affekt.
16.28
Varenda människa i hela världen kan säga att mitt bidrag till miljöförstöring är så litet att det är betydelselös. Alltså behöver ingen göra något.
16.35
Hur stor är miljöpåverkan att tillverka 250 000 nya motorer för att ersätta de gamla som släpper ut lite mer?
16.36
Är de redan 1 april?
16.36
Vad har störst miljöpåverkan?
En 2-taktsmotor som i vissa fall kanske bara används några gånger per år eller den miljöpåverkan byggandet av en ny motor har?
Med tiden kommer ändå 2-taktsmotorerna att fasa ut sig själva.
16.36
Lägg skatt på alla båtar.
16.50
Dom flesta fritidsbåtar går går nog runt 20timmar om året så är nog inga mängder oförbränd bensin som kommer ut i naturen. Ska alla köpa 4 takt så ska dom tillverkas och ha ny olja varje år. Blir nog rätt stora koldioxid utsläpp vid tillverkningen.
16.50
Många debattörer kan inte skilja på lokala miljöproblem (som tvåtaktarnas problem, dvs oförbränt bränsle på vattnet) och globala miljöproblem (som klimatfrågan). Svårt att ha en konstruktiv dialog i den situationen. De lokala utsläppen är de som drabbar båtåkarna själva i detta fallet när växt- och djurlivet tar stryk. Vill vi ha ett levande hav eller dött?
16.53
Det måste väl gå att ta fram någon sorts filter/grunka som gör att inte så mycket släpps ut i vattnet?!

Hur kan det vara bättre att tillverka ännu mer prylar? Bättre att anpassa det vi redan har så det blir miljövänligare.
17.09
Vad är nästa steg att förbjudas?
Veteranbilar, mc, mopeder mm. Tycker att det finns andra länder som påverkar miljön mycket mer i världen
17.09
Bra. Vi skulle vilja köra på el.
17.09
Jag har fem båtar med tvåtaktare och byter i mars.
17.10
De som ber om mer skatt för andra, borde få betala det själva!! 😁👌
17.11
Svergie börjar likna en lekskola, sånt här gör att man tappar allt förtroende för ”sakkunniga”. Svenskar behandlas som oförstående barn
17.11
De oförbrända avgaserna och bensin som släpps ut från gamla tvåtaktare, flyter upp till vattenytan där de evaporerar och tas om hand av sol och vind. En bråkdel sjunker och skadar det marina livet.
17.16
Bra att en del av de aggressiva inläggen publiceras. Det finns antagligen en del grövre som redaktören valt att inte släppa fram. Det vi ser är reaktioner från ”vanligt trevligt båtfolk”, som vi träffar och umgås med på bryggor och i gästhamnar.
17.16
Sverige urartar i sin klimatångest. Allt skall strypas/förbjudas. Snart blir det skatt på luften vi andas.
Vi silar mygg och sväljer elefanter.
17.17
Börja och segla mer ... mindre focus på snabba och motorstarka båtar ... roddbåtar är också underskattade ... vi måste inte skynda oss hela tiden ..!!!
17.17
Kräv att all kryssningsfartyg i Östersjön tömmer sina avloppsvatten i hamnarna innan ni sätter dit småbåtsägare. 🤬
17.17
Kan det vara OK med en tvåtaktare som man använder sällan och som man kör på alkylatbensin? Det går åt mycket energi om man skrotar en gammal motor för att köpa en ny
Det sägs ingenting om alkylatbensin eller om moderna tvåtaktare med insprutningArtikeln ger därför stora frågetecken

mats

17.17
Snälla sluta tänk på Er själva!
Självklart ska vi svenskar visa omvärlden att vi är bäst i världen på att värna om miljön och att vi har den renaste miljön i världen. Alla bäckar små...

Vad som händer med utsläppen i Kina och USA kan inte vi påverka. Vi vandrar vår väg och visar vilka goda förebilder vi är.

Sverige är ett fantastiskt land (på sommaren)
Må väl!
17.17
Man kan köra en gammal tvåtakt utombordare från 70-talet med mindre miljöbelastning än en ny fyrtaktare. Visst det blir svindyrt liter pris för alkylatbensin och Triboron men resultatet är 98% lägre skadliga ämnen än 95 om fyrtaktaren körs på det. Triboron ersätter tvåtaktsoljan. Resultat blir nästan rökfri och luktfri motor. Inga problem att starta en luftkyld tvåtakt snurra inomhus.
17.18
Sluta tillverka båtar och motorer, så blir det bra!! Då slipper vi miljöhysterin. Då hennes lön grundas på skatt skall hon inte uttrycka sig vad andra skall göra. Hon försöker få upp sin egna lön.
17.42
Gammalt ordspråk: Där kunskapen är som minst, är moståndet som störst. Det gäller framförallt bland de som är satta att styra vanligt folk. Får de en klubba att svinga, så klubbar de igenom vad som helst, bara det blir ett beslut.
17.43
Precis vad vi gjorde, bytte gamla tvåtaktaren vi haft många år och fungerade till en fyrtaktare. Fick behålla den i två veckor innan den blev stulen. Ångrar att vi bytte och mer än miljön att tänka på tyvärr...
17.43
Blir så trött, hittar bara på Nya sett att Straffa vanliga Svenssonen.
Med uttrycket det är för miljön vi ska förbjuda eller lägga extra skatter på det.
Hade Sveriges regering bryt sig om miljön hade de inte hållit på med reglerstyrning av saker.
Som endast påverkar de Fattiga i samhället.

Vill man hjälpa Havsmiljön från oljeutsläpp hade väl varit att förbjuda. utpumpning av spillolja från fraktfartyg först och främst.
Såg ett inslag ifrån programmet: kustbevakningen när ett Fartyg bokstavligen pumpade ut olja i Svensk hamn. Det var mycket tydligt att det var med mening de dumpade det i vattnet. Men inga böter eller straff blev det för bolaget eller besättningen. ändå
17.43
Mycket viktigt och jag tycker att ett förbud eller hög skatt på bensindrivna båtar är rätt väg att gå. Vi kan inte slösa på olja och bensin bara för nöjes skull och vi måste börja inse att den tiden är över, det är dags att främja framtidsteknologi!

Båtlivet handlar ytterst om naturupplevelser och det skall ske på ett sådant sätt som inte belastar naturen. Själv tycker jag elmotor funkar bäst, ett tyst och elegant sätt att driva fram sin båt som inte stör eller riskerar att läcka ut bensin.
17.43
Jag tänker då på de stora båtarna, rederier med flytande samhällen. Hur mycket har inte färjorna tillåtits skita ner våra farvatten, när blir det ändring på det? Där blir det effekt!
17.43
Undrar vad miljöpåverkan är om man jämför en gammal 2-takts utombordare (50 Hk) som körs 20 timmar/år med en Volvo Xc90 T8 (400 Hk) som körs 2000 timmar/år. Båda är ju idag i princip skattebefriade.
17.43
Måste jag inhandla en ny trimmer oxå?? Eller en ny gräsklippare?? Och nu då en ny båtmotor.. jag kan tänka mig att göra detta.. men då vill jag se det på skattesedeln att jag minsann tänker på miljön och blir skattekompenserad..
17.44
Som vanligt är det skattebetalarna som straffas.

Detta handlar precis lika lite om miljön som elbilar gör. Det är sedan länge bevisat att elbilar inte medför någon miljönytta. Däremot så inbringar det stora summor skatt trotts subventioner. Och får dom bara löst bekymret med km-skatt så blir det ännu bättre.

Detta med att 2-takts båtmotorer är en så stor miljöbov är löjligt.

Däremot är en sak som bara funkar och går i hur många år som helst extremt dåligt för stadskassan då den inbringar minimalt med skatteintäkter.

Så om man kan tvinga folk till att betala skroten för att slänga sin gamla, betala för en ny svindyr motor, och sedan behöva betala dyra servicear varje ja då blir det ett jävla klirr i kassan (och någon viss person kanske får en fet bonus eller löneökning).
17.44
Förbjud istället mopedbilar som kör större del av året jämfört med fritidsbåtar. Samtidigt bromsar de upp ordinarie trafik. Det har effekt på både miljö och olyckor...
17.44
För det första är det väldigt svårt att kolla alla båt ägare.ska kustbevakningen åka runt och kolla det?? Sen tror jag inte att alla båtar är försäkrade, det enda sättet att få reda på vilken typ av båtmotor folk har är att kolla med försäkringsbolagen.
Försäkringsbolagen har enl lag ingen skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheterna så då kanske man kan tänka sig att lagarna skall ändras eller ska man införa båt register och på den vägen införa båt skatt?? + register
Så låt er inte luras av något miljöskäl
Förevändningen är debatten om 2 takts motorn men det handlar nog egentligen om något annat
17.44
Dumt förslag, förbjud i stället vanlig bensin och diesel i stora (Fartyg) och små båtar. Det finns bra alternativ som alkylatbensin och biodiesel.
17.44
När man läser alla inlägg förstår man att alla motorbåtsägare enbart ser till sitt eget intresse
17.44
Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt alla dumheter som svenska myndigheter håller på med. Skulle Sverige av en händelse bli helt klimatneutralt över en natt så kommer resterande länders utsläpp äta upp den vinsten på ett fåtal minuter. Nu får det räcka med dumheterna. Sverige har aldrig kunnat rädda världen och kommer aldrig kunna det heller. Se till att ställ krav och omsätt modern teknik i länder där det får stor genomslagskraft istället för att straffa oss medborgare
17.44
Kanon. Sen köps dom gamla motorerna upp billigt och säljs sedan i andra länder och nyttan med detta blir lika med noll...rent globalt sett.
17.44
Om jag lämnar in min 2takt får jag en fytaktare då för de då fan inte grattis med bra motorer
17.44
Men världens 75000 fraktfartyg som går på oraffinerad råolja berörs tydligen inte 🤔??
Vad har dom... 20.000hk i snitt eller🤔, snacka om att fisa i rymden när det gäller 2-taktade fritidsbåtar.
17.49
Utmärkt förslag! Någonstans måste man helt enkelt börja. Somliga tycks tro att det är en mänsklig rättighet att köra motorbåt. Kanske dags att börja tänka på fler än sig själv.
17.49
Förbudssverige, in o kladda i precis allt. Och gäller det miljömupperi så finns det absolut inga gränser för hur dumt det får vara.
17.49
Roligt att se att det fortfarande är fart på 68 rörelsen och att de vill nu se en klimat revolution i äkta mao anda
18.59
IDIOTER!!! Själv har jag en motor på lillbåten som körs Max 2-3tim/år kommer inte byta bort den. 4takts på stora båten och den körs enligt timräknaren ca15tim/säsong men det är fantastiska timmar.
18.59
Inte är det miljön som tjänar mest på detta iaf. Finns alltid någon som tjänar pengar. Framställning av nya motorer är garanterat inte helt utan miljöpåverkan.
19.00
Att båtägare blir upprörda är verkligen förståeligt,men alla som klappar händerna för såna här förslag förstår jag inte mig på.Måste vara den svenska så kallade avundsjukan.......har man inte råd med båt eller kanske inte det intresset kvarstår och är oviktigt.Det som vi ser hända nu borde ena alla med sunt förnuft.Ska allt som vi har kämpat för att kunna införskaffa,oavsett intresse förbjudas och straffskattas kan vi lika gärna lägga ner det här landet.Till och med husdjur ifrågasätts med sin klimatpåverkan.Är förbud och skatt lösningen på ett problem,så kan vem som helst bli politiker.Hög lön,fallskärmar och annat som politiker roffat åt sig, känns som ett alternativ som borde beskattas eller förbjudas.Det var bättre för.
19.00
Paddelboard till folket! Förvisso vissa utsläpp vid tillverkningen men användandet ger en positiv miljö,motionsuolevelse💪🏼
19.00
Om man använder en motor några timmar på sommaren så gör man ett visst klimatavtryck, om man byter ut denna motor och köper en ny motor så gör man initialt ett stort miljöavtryck då tillverkningen ger ett stort avtryck, problemet med dagens miljömuppar är att de inte kan räkna, matematik och logik är inte på modet idag, nu gäller "Tycka, Tro, Anse", att använda logik och att räkna är inte modernt idag, eller också kan miljömupparna inte räkna.
19.00
Slänga fungerande grejer. Bra miljötänk...
19.00
"Förgasarsystem" Detta och följande visa hur lite Lina faktiskt vet. Sedan håller jag med om att 2-taktare naturligtvis smutsar ner betydligt mer vid användartidpunkten. Miljömässigt smutsar det ner bra mycket mer att tillverka en 4-taktare för att ersätta en 2-taktare under dess livstid. Sätt ett förbud mot nyproduktion och försäljning fr.o.m en viss datum istället. 2-taktarna dör ut med tiden och ersätts på det sättet på ett mer miljövänligt sätt.
19.00
Återigen överdriver en politikerstyrd myndighet, jag har en 50 år gammal som jag några timmar/år och den drar 10% mer ej 30%. Hur är det för miljön att producera en ny motor(helhetssyn tack då man uttalar sig. Vad säger de som har veteranmotorklubbar, aktivister etc. Skrota alla veteranmotorer?
19.01
Att dra alla tvåtaktare över en kam visar hur okunniga många sakkunniga är. Faktum är att moderna tvåtaktsmotorer ligger i topp när det gäller lite utsläpp. Läs på snälla myndigheter.
19.01
Bra och inte en sekund för tidigt. Fortsätt sen med mopeder & snöskotrar - bullrar och skitar ner.
19.01
Det är en ekonomisk fråga för båtägarens. Har du en gammal båt med tvåtaksmotor så kostar det väldigt mycket pengar att byta till en fyrtaksmotor, sen är det mycket hög stöldrisk på en ny motor. Dessutom ligger de flesta båtarna vid bryggan...se hellre över den kommersiella trafiken, 20 fartyg = 1 miljard bilar..det finns 60.000 st fartyg...
19.01
Så länge Sveriges gränser är vidöppna för utförsel av stulna båtmotorer är det ju inte aktuellt att byta ut sin gamla fungerande tvåtaktare mot en stöldbegärlig fyrtaktare som man inte får ha ifred. Se till att få stopp på motorstölderna innan ni börjar peka finger åt båtägarna.
19.01
Och som vanligt ser man ingen redovisning hur den ersättande motorns miljöskuld ser ut innan den ens kommit i bruk.. eller beräknad livslängd.
-så... i långa loppet, blir det mindre miljöpåverkan?
19.02
Tänk om staten kunde ge hjälp/stöd i de länder som det faktiskt behövs istället.
Att hjälpa de länder som inte har en fungerande infrastruktur eller en fungerande miljöhantering där de istället tippar sitt ut i flod/hav mm.
Där fordon drivs med gamla förbränningsmotorer.
Skärpa reglerna kring de stora fraktfartyg runt om i världen som spyr ut mängder.
Men det är lättare att ge sig på oss skattebetalare i lilla Sverige o försöka på ngt sett få Sverige att bli ett fossilfritt samhälle där vi kan slå oss på bröstet o berätta hur duktiga vi är, som att det skulle förändra ngt?
Är det ngt som behöver göras är att se till att hjälpa de länder som ligger efter eller skiter i att ta tag i sina problem. Tänk om alla länder som ligger i framkant kunde hjälpa alla de andra så skulle det hjälpa så mkt mera globalt sett.
19.02
Nu är det skam på torra land. Skratta eller gråta det är frågan.
19.02
Man blir ju så extremt förvånad över många kommentarer här inne, sluta tillverka båtmotorer? Köra med eldriven utombordare? Ni har kanske inte tänkt på folk som faktiskt bor i Sveriges fina skärgård, finns många ställen som ibland kräver att man har en egen båt och pendlar med då förbindelserna inte alltid fungerar ihop med arbete och vardag. Ja då kanske ni säger att det är ett fritt val som många andra att bo i skärgården? Då svarar jag er, är det ett fritt val? Är man född på ett ställe så skapar man starka rötter dit, då kanske man inte vill flytta därifrån för att man helt enkelt trivs och att det är en del av dig! Elbåtar idag som klarar av pendling är alldeles för dyra för dom flesta i vårt samhälle, ungefär som att många inte har råd med elbilar. Vi kan ju inte låta alla ställen på landet och i skärgården gå under genom att straffbeskatta allt! Känns uppriktigt som regeringen endast prioriterar storstäder och de boende där! Men vårt land är fullt av extremt vackra små samhällen som folk måste förstå att man faktiskt inte vill flytta ifrån för att bo i en storstad för att kunna ha bra kollektivtrafik så man kan ha ett jobb där man klarar sig utan bil eller i vissa fall då båt. Detta måste ta ett slut, annars kommer Sverige sluta med ödebebyggelse och överbefolkade större städer.
19.02
Den dag ni förbjuder bensin och dieselbilar i Stockholm kan jag gå med på att byta ut min 2-taktare som jag kör effektivt ca 5 timmar per år.
19.03
Tanken är god, men det verkar inte så genomtänkt. Om man på riktigt skulle se till önskad miljöeffekt vore det bra mycket rimligare att se till yrkestrafiken, den smutsar ner överlägset mest både på land och till havs.
19.03
Så sinnessjukt fel prioriterat.
Detta föreslag är rent sagt pinsamt
19.16
Varför byta i år när man kan förvänta sig en premie nästa år?
19.16
Klart man skall tänka på miljön. Jag sopsorterar och köper dyra plastpåsar. Sen betalar jag massor av skatt.
19.16
Inte förvånad. Jag har tappat allt förtroende för Sverige.
19.16
Dags för nyval och en regering som ser över regleringsbreven.
19.40
Ne köp en elmotor o tanka med utländska kolkraftverk för att den strömmen vi producerar i Sverige inte räcker till.. För övrigt så drabbar det ju som vanligt oss låginkomsttagare som nätt o jämt har råd att unna sig o sin familj att tanka 10 liter i min gamla 2 taktare 2ggr/ år för att åka ut och fiska en fin sommar dag.. Som fattig pansionär så är det inte lätt att få pengarna att räcka till pga att staten drag mer skatt av oss än er som jobbar men det är väl så Sverige ska vara ta från oss som inte har något o ge till alla rika..
19.40
Bra där! Dags att göra mer för Östersjön och andra vatten.
19.40
Jag tankar alkylatbensin på OKQ8 i min 20 litersdunk och blandar själv i en procent syntetisk tvåtaktsolja till min 10 hp tvåtaktare. Men varför är det på så få ställen man kan tanka alkylatbensin, att köpa på dunk kostar ju mycket mer och belastar miljön med ytterligare en plastdunk!
19.40
Kör på E85, lätt att få dem att gå bra.
Vore kanske en tanke att ge info om det istället?
19.40
Många gnälliga kommentarer!
Helt rimligt att vi fasar ut tvåtaktsmotorerna.
19.41
Dumheter att tvinga folk byta ut fungerande maskiner. Förbjud nyförsäljning så löser de sig själv med tiden. Förbjuda befintliga tvåtaktare är ju helt galet mot dom som har investerat dyra pengar i en fin motor. Andrahandsvärdet försvinner ju helt också, bara slänga på tippen. Straffa inte folket för att beslutsfattare agerar i elfte timmen, detta kunde gjorts för längesen om man verkligen velat ha resultat, nu luktar de bara fiske efter nya skattekronor.
19.41
Har någon på Transportstyrelsen sätt hur man skrotar Fartyg i Indien eller Bangladesh.
Där de skrotat de på en strand utan några som helst Miljötankar
De låter olja och vad som helst flyta ut med vattnet, slänger vad som helst på stranden och eldar vad som helst på stranden. (Plast, Gummi, isolering, inredning. m.m.)
Om att inte prata om hur arbetsmiljön är där.
Finns flera filmer om det på youtube.

Sen gnäller men på 2-taks motorer som Oftast går mycket lite och dessutom oftast på Aspen-2takt som är ett biologiskt bränsle. Så av de uppemot 30% (troligen under mesta förhållande Max:15%) oförbränt bränsle. är minst 98% av råvaran är av biologisk grund och då också biologiskt nerbrytningsbar utan några miljö konsekvenser.
20.31
Snart är det gräsklippare, grästrimmers och allt man kan tänka sig som vi inte ska få använda längre. Jag tex har en veteranbil som jag tankade max 3-4 ggr i somras och den ger ungefär noll i miljöpåverkan i och med det. Snart har miljölobbyn fått upp ögonen för dom oxå och då blir det väl slut med det också?! Denna häxjakt måste få ett slut och det är skrämmande långt till nästa val
20.31
Dessa sura tvåtakts-ivrare är i otakt med miljön!

Tvåtaktarn skitar ner i vattnet lokalt!
Det handlar främst inte om koldioxidutsläpp..

Stundtals som getingbo i skärgårn med alla motorbåtar som jagar fram.

Segla istället ...använd vindkraft som människan gjort i alla tider. Använd åror kortare sträckor.
Jag förbrukar ca tio liter soppa till min 4 hk fyrtakts hjälpmotor till min 8 m segelbåt varje sommar och jag är ute rätt mycket.
20.32
I ”vår” Insjö (vattentäkt) tillåts bara 4taktare. 👍
Funderat länge på varför vi inte inför det i alla sjöar och hav. Mycket fräschare.
Och megastora, snabba motorbåtar bör regleras.

Vi får köra båt, men med sans för sjö och hav.
Vem vill bada i en motorbåtshamn?
Och nya regler för fritidsbåtar bör inte ställas i kontrast mot
fartyg. De har och får nya regler också successivt.

Nu har det tagit fram den första lyxyachten som drivs på vätgas!
Däremot behöver motorer fasas ut med logik..,
20.32
Om 2 taktare nåtmotorer förbjuds då Aspen används borde vattenpumpar i hjälp motorer mfl invid vattendrag följa därefter.
Löjligt att hoppa på motorer som inte brukas i nån större omfattning jämfört med allt annat som i sjö, älv, havet hamnar fullt medvetet.
20.32
Redan på 90-talet lovade Göran Persson att akrylatbensinen, som är ett mycket miljövänligt biobränsle, inte skulle kosta mer än vanlig bensin. Varför inte införa ett krav på att alla båtar, plus åkgräsklippare och andra motordrivna redskap, skall tankas med detta bränsle. Att skrota alla båtmotorer med två-taktsmotorer vore en katastof och en kapitalförstöring.
Christer
20.32
Alkylatbensin och Triboron istället för olja är melodin för alla tvåtaktare 👌🏻
20.32
Ett mycket bra förslag! Det är verkligen på tiden att vi ställer krav på vilka motorer som får trafikera vår vatten. Det är inte rimligt att en tredjedel av bränslet oförbränt ska åka ut och förorena våra vatten.
20.33
Har de gjort en livscykelanalys på detta? Det är inte helt utsläppsfria tillverkningar av en ny motor. Antar att det går att köra sin 10Hp motor i många år mot att köpa en ny- miljömässigt.
20.33
Tanken att fasa ut 2-taktare är väl bra. Men varför har debatten hela tiden handlat om båtlivet. Det finns ju andra fritidsfordon också. Motorcyklar, snöskotrar mm. Eller är det kustborna som skall jagas?
20.33
Äntligen är det dags för oss båtägare att skrota våra gamla tvåtaktsmotorer, så att vi slutar hälla ut en femtedel av alkydbensinen i hav och sjöar.
ES.
20.33
Tanken är god och förtjänar inte allt gnäll här i kommentarsfältet. Bra att starta en diskussion så att det mognat lite tills man kan komma med riktiga incitament framöver. Som någon sade, ingen kommer ju byta i år om man kan förvänta sig en premie nästa år.
20.34
Det finns gammla 2taktare som är direktspolade och tvärspolade, dom är smutsiga, sen finns det mordernare 2t med förgasare som är vändspolade, och i tester på 90talet, så visade sej att dom drog ca 2liter mera på en times körning mot 4taktare med förgasare, men på den timen som det mättes i, så gick dom 2knop fortare, så dom averkade mera distans på den timen än 4tktare (försäljnings argument bara) en fyrtaktare slits mera under sina år, dom läcker ut massor med motorolja som inte är biologiskt nerbrytbar, samt att dom eroderar i oljetrågen och tömmer hela,ventiler slits och styrningar,men en 2t med förgasare, den släpper ut samma mängd biologiskt nerbrytbar olja under hela tiden, presis som morderna 2t, som ochså behöver 2t olja som smörjmedel
20.34
Skrota transportstyrelsen som förorenar etern med dylika uttalanden. Vad är nästa drag? Gräsklippare, mopeder, snöskotrar, motorsågar, trimmers och motorcyklar?
20.35
Är det ens juridiskt möjligt att förbjuda privatägda saker som en gång har sålts och varit godkända? Finns det något sådant exempel där så skett?
21.00
Och dieselmotorer i båtar. Vad händer med dom ? Med det dyra bensinpriser så finns det folk som inte kör något alls med sin tvåtaktare. Så tiden kommer att fasa ut tvåtaktare.
21.00
Betydligt enklare att förbjuda försäljning av 2-taktsolja. Den som vill fortsätta köra sin 2-taktare är då hänvisad till färdigblandad Alkylatbensin. Det säljs ju även massor med nya 2-taktare och även de fungerar fint på den soppan.