SVT rapporterade · Vad tycker du om fartkameror?

06.22
Visst, de funkar väl, man sänker hastigheten, men de stör trafikrytmen.
06.47
De är bra, men påverkar de säkerheten mer än bara där de är placerade? Det är många som trycker gasen i botten så fort de passerat kameran...

För min egen del vill jag gärna tro att jag kör på samma sätt, kameror eller inte kameror. Men ögontjänare är väl de flesta av oss då och då.
06.57
Det är bättre med sänkt hastighet på skylt. Det har hänt hämska trafikolyckor när människor tvärnitar på grund av att de kört någon kilometer för fort för att de just fått syn på en fartkamera. Bättre att sänka tio kilometer extra då på skylt.
07.27
Jättebra annars åker aldrig fartsyndare fast spar poliser de behövs för att få fast rattfyllerister!
07.36
Tycker det är super. Sätt upp flera. Så blir det jobbigt för förlorarna.
07.36
Tvång och hot om böter har aldrig fungerat bra. Myndigheterna måste uppträda så folk kan acceptera reglerna. Hastigheterna idag på många vägar är minst sagt satta av teoretiker uta praktisk körvana. Har kört sedan -57.
07.56
kameror är bra om de sitter på rätt utvalda ställen såsom samhällen. Mitt på bästa rakan för omkörning är de däremot helt förkastliga då omkörning då sker på då ett mindre bra valt ställe istället. Miljöpåverkan vid montering på landsväg är stor, Många tusen liter bränsle som går åt varje år på varje kamera pga inbromsning inför kamera.
08.20
Det är bra och väg 53 mellan Nyköping och Malmköping skulle behöva kameror.
08.42
Sätt upp fartkamror och se till att det blir övergångsställe + en större busshållplats med busskur. Det finns många barn/ungdomar som reser till sin skola i Nyköping. Ska det behövas en dödsolycka innan något händer iVrena.
08.42
De gör nytta i t ex en vägkorsning eller övergångsställe där hastigheten måste ned. På t ex en vanlig 90-sträcka utan korsningar eller övergångsställen bromsas hastigheten bara tillfälligt och då gör de ingen nytta. Dessutom är de flesta kameror inte igång och det verkar många veta eftersom det, på sina håll, fullständigt struntas i dem.
08.51
Använd pengarna till att bygga bättre och säkrare vägar, det ger betydligt bättre effekt!
Jobba med ökad självmordsprevention så kan man spara mer än tjugo liv till.
09.06
Bra! De sörmländska vägarna är till stor del smala och snirkliga och hårt trafikerade. Dessa dåliga vägar kräver att alla trafikanter tar hänsyn och följer lagar och regler, men tyvärr struntar många i detta och bara vräker sig fram på vägarna.
Så kamerorna behövs. Om så "bara" ett liv räddas är det värt det.
09.06
Sätt upp en kamera vid Sågmon, farliga utfarter till
SÅGSTUGAN OCH FRITDSORÄDET.
09.06
Gör som i Norge, mät snitthastigheten mellan kamerorna istället så slipper man ögontjänare som bara kör lagligt framför kameran. Behövs troligen en lagändring för att få till stånd något sådant, men funkar det i Norge så borde det väl funka här.
09.25
Ops! Då kommer problemen med fartdårar att öka på 216 genom Björkvik. Kameror till oss också tack!
09.46
Ta iställetoch när upp hastigheten mellan kamerorna så slipper man ögontjänarna !!
10.05
Nyttan med fartkameror kan väl ifrågasättas även om Transportstyrelsen hävdar motsatsen. De som medvetet kör fortare än tillåten hastighet är mer medveten om kamerorna och saktar antingen in eller döljer sin identitet. Resultatet blir som vanligt, man silar kameler och sväljer mygg.

Använd pengarna till att förbättra säkerheten på vägarna istället, tillåt högre hastigheter utanför tätbebyggda områden så tror jag att bilisterna skulle få större respekt för hastighetsbegränsningarna.
10.23
Jag förstår inte hur man kan spara 20 liv per år på fartkameror i Södermanland. 2017 omkom det 10 st och 2018 13st på vägarna i Södermanland. Ekvationen går inte ihop .
Trafiksäkerhetskamerorna sparar årligen totalt tjugo liv i riket, inte i Sörmland. Har uppdaterat artikeln så det nu framkommer tydligt att siffran gäller hela landet. / Lina.
10.58
Vi borde ha som i många andra länder, att man kan bötfällas för en för hög snitthastighet mellan två kameror. Som det är idag bromsar många för kameran och ökar sedan farten. Dessutom borde polisen tillåtas bötfälla mötande fortkörare som de mätt med radarpistol. Många fler poliser dessutom.
10.58
Bötfäll bilens registrerade ägare om föraren inte går att känna igen. Det görs i andra länder.
11.14
Kamreror på " rätt " ställe helt OK.
Bötfäll ägaren helt rätt.
11.21
Onödigt
11.41
Jag har sett så många nästanolyckor på grund av hårda inbromsningar vid kamerorna.
Och så kör folk om där det definitivt är olämplit istället för där man satt upp en kamera.
Jag tror att man skyller på säkerheten för att få in mer skatt.
12.15
De är helt ok om de sätts där det behövs, samt att man tänker även klimatsmart dvs. inte där fordon tappar sin ”frirull” och då måste ge mer gaspådrag för att återfå aktuell hastighet, har tyvärr framför allt tidigare sett ett antal sådana placeringar. Även att tänka på vid hastighetsändringar, man ser onödigt många bromsljus och hastiga gaspådrag😊👍🏻🚘
12.16
ATK, fartkameror, är slöseri med pengar. Hastigheten dämpas endast en kort sträcka framför respektive kamera.
12.30
Fartkamerorna placeras på fel platser. De ska sitta strax före ”farliga” platser som skymda korsningar, backkrön, övergångsställen och liknande. Är det tekniken som styr eftersom man sätter dem på raksträckor? Håller med om att raksträckorna är bäst för omkörning. Till sist - varför bara 80 km mellan Nyköping o Vrena?
12.34
Provkörde nyligen en bil med en kamera som läste av hastighetsskylten automatiskt och upplyste föraren om att det nu gick för fort. Det var ingen lyxbil så systemet är nog inte så dyrt. Detta skulle förmodligen vara effektivare än jättedyra och ibland ineffektiva hastighetskameror. Detta i kombination med "gammaldags" fartkontroller är förmodligen en bättre kombination.
13.01
De nya kamerorna står där vägen mellan Nyköping och Katrineholm är som säkrast. Det farliga avsnittet mellan Bettna och väg 216 (t Björkvik) saknar helt kameror. Varför denna märkliga prioritering?
13.49
Räkna medelhastighet mellan kamerorna. Böter i förhållande till inkomst.
15.35
Jag tycker att alla fartkameror borde skrotas! Lägg pengarna på bättre vägar, det är ju skandal att vi inte år 2020 har motorväg mellan Oxelösund- Eskilstuna! Den s.k. Nollvisionen är bara en utopi skapad av byråkrater som inte förstår sig på trafik, för så länge det sitter människor bakom ratten så kommer alltid olyckor alltid att inträffa. Här i Sörmland finns det ju mycket vilt i skogarna och så länge t.ex. Rv. 52 inte har viltstängsel så spelar det ingen roll hur många kameror man monterar upp för djuren kommer alltid att korsa vägen.
16.06
Mitt inlägg syftade på att mäta mellan kamerorna - inte innan kamerorna. Snitthastighetsmät och bötfäll!
16.06
När ska beslutsfattarna fatta att det är värdelöst med fartkameror. nä mer patrullerande Poliser för att få ner hastigheten och framför allt det som är farligast i trafiken alla idiot omkörningar och drog/fyll körningar och dom kan ALDRIG en fartkamera ta fast, nä jävla hyckleri med fartkameror. Ser bara bra ut i statistiken . Och hur fan kan bilisterna gå med på trafikverkets fart sänkningar istället för att göra ordning vägarna . så mycket pengar som bilismen drar in till statskassan så borde det gå tillbaka till vägar o bilister. nä stå upp mot trafikverkets usla politik NU .
16.06
Britt Lisra kom till verkligheten istället för att kolla på en dator och läsa statistik grrrrr nä mer vanliga poliser på vägarna och polis kontroller ut med vägarna kontinuerligt är det ända som kan sänka hastigheten och DÖDLIGHETEN ordentligt.