SVT rapporterade · Vad tycker du att man ska göra åt fartsyndarna?

Hej, och tack för ert engagemang i dag! Nu stänger vi chatten. Du kan fortfarande läsa kommentarerna.
11.12
Ta körkortet i 3 mån. eller längre .
11.15
Höj böterna 10-faldigt och utöka kontrollerna. Beloppshöjningen bör kunna finansiera kontrollerna nästan helt och hållet. Detta bör göras i hela Sverige, då respekten för hastigetsbegränsningarna i stort sett försvunnit helt.
11.15
Håller med Ingvar L, ta körkortet på plats i 3 mån. eller längre!
11.19
Dra in körkortet för fartsyndarna.
11.23
Sätt vägbulor där det behövs, det funkar i Norge, man kan bara köra mellan 40- 50 km/tim max över dom, annars ”känns det”
11.24
Ta körkortet permanent utan möjlighet att få det tillbaka vid grova hastighetsöverträdelser.
I övrigt håller jag med Mats att tätare kontroller och kraftigt höjda bötesbelopp borde införas. Det tycker jag även borde gälla andra trafikförseelser, såsom till exempel att inte använda blinkers. Polisen är bedrövligt dåliga på att att lagföra bilister som inte använder blinkers.
11.36
Att folk inte kan lära sig att hålla hastigheterna. Man tjänar inte många minuter på att köra för fort. Tätare poliskontroller behöver det nog vara där.
11.47
Höj hastighetsbegränsningarna istället så slipper vi problemet.
11.48
Jag är så trött på att fordon har förstarätten i Norrgårdsgatan i Sunne. Här finns ingen trottoar mellan Pekås och STORGATAN, INGET ÖVERGÅNGSSTÄLLE FRAM TILL OK, DÄR MAN HÄMTAR UT SINA PAKET FRÅN POSTEN. Hopplöst när en inte har bil. Jag har tidigare skrivit till Trafikverket@, men inte fått något svar.

Fint om det här kommer upp till diskussion.
11.48
Varför inte sätta upp två fartkameror en i vardera riktning så är problemet löst.
11.49
Sätt upp fartkameror, då kommer det svida i någons plånbok
11.51
Kameraskåp med permanenta kameror. Mycket effektivt. Samt höjda böter. Man borde klassindela fartövertrödelser. T.ex. så borde en 15 km/h överträdelse straffas hårdare än 30 km/h på motorväg.
11.54
Höj hastighestgränsen, då blir det färre som kör för fort.
Vill man däremot att bilister håller sig till angiven hastighetsgräns, då ska man se till att vägen ger ett optiskt intryck att man inte kan köra fortare, och dessutom kan man förklara varför gränsen är som den är.
Känns inte hastighetsbegränsningen rimlig då kommer folk att köra för fort. Sätter man en skylt "40" på E18 då kommer få att hålla sig till denna gräns.
Det bästa vore förstås att förbättra infrastrukturen med en separat gång/cykelbana och säkra korsningar.
Farthinder av olika slag brukar öka komponentslitage vilket inte är bra utifrån trafiksäkerhetssynvinkel, och dessutom höja utsläppen (bromsa/vänta/gasa).
11.54
Höj bötesbeloppet för fortkörning och fördubbla bötesbeloppet för varje gång samma förare kör för fort.
12.11
Att höja hastighet, som flera föreslår, löser inte trafiksäkerheten. Inte heller att höja böter eller indraget körkort.
Efter Rv 26 som går genom Östra Värmland, med stundtals med intensiv trafik till fjällen i Västerdalarna, har man byggt fartdämpande hinder både i Storfors där hastigheten är 60 km/tim, och i Lesjöfors, där den är 50 km/tim. Detta dämpar något, men efter Dalagränsen är det 80 km/tim, men den som kör i den hastigheten blir ständigt omkörd. Ingen håller den hastigheten.
Så att komma fartsyndaren är väldigt svårt, har alltid varit det. Även när det var fri fart.
Höj skatten på tunga och motorstarka fordon. Det kanske minskar efterfrågan på de bilar som kör fortast.
12.13
Värmland ut ur Sverige
12.15
Osäker på om mitt förslag används i Sverige.
I Norge använder vi gjenomsnittsmätning av hastighet på vissa sträckor. Ambjörby, Likenäs, Värml.Dalby och Ransby skulle vara lämpade ställen att placera ut sådana system på. Med tydlig skyltning om gjenomsnitts mätning av hastigheten. Hastigheten går garanterat ned.
12.21
Höj hastighestgränsen 80 är alldeles för lågt, minst 90 som det va mest förr.
12.28
En lagändring där det, om man inte kan identifiera föraren, utgår böter till fordonsägaren. Dessa böter ska då vara minst 10ggr högre än högsta bötesbeloppet för den som kan identifieras. Detta i kombination med fler kameror kan vara en liten del av en lösning.
12.28
Fri fart i Sverige, låt Polisen jaga tjuvar och våldtäktsmän istället!
12.32
Sätt upp kameror som mäter genomsnittshastigheten.
12.35
Det är vägarna som är problemet. Att ha 50 på en riksväg är inte ok. Om vägen går genom tätbebyggt område bör den dras om och så ska det finnas gång- och cykelvägar. Dessutom är oftast vägarna för smala och saknar vägren.
12.39
Att vilja straffa vissa fordon eller fordonsägare hjälper knappast.
Gör vägarna istället mer trafiksäkra genom övergångar med tunnel så att folk kan köra fort utan fara för annan. Varför kastar sig folk i diket? Går människor rakt ut på vägen?
12.39
I Kristinehamn har vi 50 vägar som är byggda som 2+2 filer så medelhastigheten är snarare 80 knyck. Längs vägen finns ett par hushåll som har sin uppfart direkt mot vägen, hade jag bott där hade jag jagat kommunen dagligen om att bygga om den. Nattetid är inte 100+ ovanligt.
12.39
Mera polis kontroller..o mera kameror..verkar o vara dä enda som hjälper👌
12.39
Du Perra.
Det går inte att flytta Värmland. Det ligger där det ligger.
Vart hade du tänkt att det skulle flyttas om det skulle ut från Sverige? Till Ryssland kanske?
12.47
Dra in körkortet för alla som utför andra för fara. Frys ut dem ur samhället alternativt utvisning för alla omgående till Svalbard.
12.47
Vad kan man göra åt fartsyndarna. Dom har ju alltid funnits, även när det var fri hastighet.
Att höja bötesbelopp eller dra in körkort löser inga problem, inte dryga fängelsestraff vid upprepade förseelser.
Det är de motorstarka fordonen som medger allt för höga hastigheter som är problemet. Kör man fort hinner man inte se och det är folk eller vilda djur efter vägen, detta oavsett om det på skyltarna står 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110 eller 120. Många kör ändå 20-30 km/t fortare.
Hög bilskatten på de värsta bilarna som nu tycks ha blivit nästa var mans egendom.
12.51
Fler aktiva fartkameror som INTE ska ha en påbudsskylt. Har man inte vett/insikt vad hastighetsskyltar finns, så är det bara att betala fortkörningsböter.
12.58
Med tanke på dagens teknik borde det inte vara omöjligt att låta hastighetsskyltarna skicka ut signal till bilen om maxhastighet alt. via GPS teknik och därmed hindra förare att gasa mer än laglig hastighet.
I de fallen man behöver köra för fort med hjälp av en "overrideknapp" utgår automatiskt en fortkörningsbot och man får möjlighet att bestrida den, saknas giltig orsak till fortkörningen utfaller boten som sig bör, annars ingen åtgärd.
Javisst många skulle bli kränkta, men det är ju troligen de som själva kränker andra trafikanter med att inte följa lagen om hastighetsbegränsning
13.04
Köra om dem
13.07
Har plogning i långav och Dalby ,det är med livet som insats när man kör dessa ställen,
krokig väg dålig sikt och in och påfarter som är branta och skymda av hus som ligger nästan på vägen ,har varit i kontakt med Trafikverket
om att sänka hastigheten från nu 60 till 50 o sätta upp tavlor med utfarter ,jag fick
till svar du kan skotta för HAND så inte jag var en trafikfara när skidturisterna kommer,
Vad gör man ,det vore roligt att ha med Trafikverket en sådan plogrunda när det är bytardag
Willy på hia
13.20
Fartkameror med genomsnittshastighet som de har i Norge kommer aldrig ifrån detta annars, skulle vara överallt , det är bedrövligt med alla innbromsningar vid varje fartkamera.
13.24
Tycker man ska låsa in dom!!! Tänk på våra älskade barn!!!
13.44
Ta bort de som medvetet utsätter andra för faror i trafiken. Alltför många har dödats i trafiken pga att det finns personer som kör rattfulla, inte sänker hastigheten, kör olovligt etc. Här ett förslag: frys inne alla bidrag som en trafikbrottsling uppbär, första gången lika länge som straffet som förhoppningsvis döms ut, andra gången dras allt in för alltid,
Självklart ska dessa personer aldrig få körkortet tillbaka. Det som glöms här i debatten o. trafikbrott är att många psykiskt sjuka är ute i trafiken, dessa har inte omdöme att köra bil. Ta körkortet från dem på samma grunder som rattfylla.
13.44
Vi kanske kan vända på steken, se till att det finns gångvägar längs de här vägarna, och gör dem smalare, så kommer hastigheten automatiskt att sjunka.
13.54
Fartkameror med genomsnittshastighet som i Norge.
14.31
Fartkameror
14.31
Tredubbla böterna som skall betala fler övervakningskameror !!!!!!
14.31
Man kan undra hur dom tänker på trafikverket,det råder rally inte bara torsdag o söndag utan varje dag i veckan året om.väg 62 har inte en enda fartkamera påheja sträckan genom värmland,har ni totalt glömt bort att det finns en väg 62?.vägarna 61-63 har fullt med kameror o inte en enda på 62 an.
16.29
50000kr i böter o indragna körkort permanent. Jävla stress i trafiken. Folk tycks tro att deras slutdestination försvinner om de inte kör i 130km/h...
16.56
Dagliga hastighetskontroller gärna på heltid. Ingen tvekan om att den verksamheten är självbärande. Eller hyr in nåra av väghållarnarna "hastighetsbilar" att köra med laglig hastighet -- Helst bytesdagarna, (onsdag och lördag ). Stor skylt med omkörningsförbud baktill; gärna filmninspelning också!
17.13
Typiskt trafikverket med personal som förmodligen aldrig åkt på 62:an. Sätt upp kameror och även farthinder, folk boende på plats måste prioriteras högre än genomresande som inte tar hänsyn....
17.13
När jag var här på somrarna 70 o 80 talet. Jag satt många gånger på gräsmattan hos min mormor o morfar som hade servering där. Och jag var livrädd varje gång jag skulle gå ner till Mon på andra sidan vägen. Så vi sa om det ska hända något med farten så måste en person dö först. Med vänlig hälsning, Lars på Bageri
17.57
farthinder på alla 50km sträckor
20.13
Åker ofta väg 62 mellan Uddeholm-Sysslebäck .Tyvärr finns tydligen ingen ambition från
Trafikverket,trots kontakter, att sätta upp fartkameror för att sänka hastigheterna på denna sträcka.
Vägen är dessutom från Fastnäs till Sysslebäck i dålig kondition med ojämnheter och sprickor.
20.13
Sätt upp ambulerande trafikkameror under högtrafik!
20.13
I Bodetta på väg 45 i Kils kommun blev det dödsolycka innan det kom fram pengar till en gång och cykelväg. Låt inte det hända i Ambjörby
20.39
det finns aktiva farthinder,håller man hastigheten så är de nersänkta...
20.39
Ställ upp ett par gamla traktorkärror efter vägen, på olika sidor. Då måste bilarna sakta ner. Glöm inte varningstrianglar, och ta av ett hjul per kärra. Bilar havererar ju lite varstans så varför inte jordbruksredskapen?