SVT rapporterade · Berätta om dina erfarenheter av cykling i Stockholm

Tack för alla era inlägg. Nu avslutar vi chatten för den här gången.
20.07
Hej SVT Stockholm!
Varför har ni med killen i slutet på ert reportage som pratar om att det är”kallt, halt och blåsigt” att cykla på vintern?
Det stämmer ju inte alls den här vintern med perfekt väder och underlag :)
Det ger ju också ett negativ slutkläm på att cykla på vintern :(
Den verkliga bilden är ju att jag och många vintercyklister med mig tycker att det är fantastiskt att cykla även på vintern 😃
20.07
Hästar som rider på cykelbanorna utgör trafikfara. De lämnar efter sig hinder (skit) som fryser till is och blir livsfarliga att cykla på. Låter löjligt men sant!
19.53
Jag cyklar varje dag i Stockholm. Har även cyklat mycket i Köpenhamn då jag studerade där. Det är tydligt att cyklister i Stockholm inte har något cykel-vett. I Köpenhamn signalerar alltid alla cyklister när de svänger och stannar. Tror att politikerna skulle vinna mycket med att ha en kampanj för hur man cyklar säkert i staden, och om polisen oftare straffar när cyklister kör mot rött.
19.53
Bodde i Köpenhamn under många år o när jag flyttade tillbaka till Stockholm för drygt 10 år sedan märkte jag hur dåligt det var planerat för cyklister här. Men tack o lov har det gjorts jättemånga förbättringar de senaste åren!
Jag förstår bara inte varför det i Stockholm finns sånt agg mot de som cyklar, så onödigt.
19.53
Cyklisterna förpestar Stockholm och Sverige. De tar noll hänsyn i trafiken. Dessa förbannade cykelbanor finansieras inte av cyklisterna, dessutom förstörs miljön med all denna asfalt.
19.52
Elcyklar är allt annat än miljövänligt och bra för hälsan. Stackars svarta barnslavar tvingas jobba i Kongos ruvor i regnskogen för att utvinna efterfrågade tungmetaller till batterierna. Det är rasism och ny 2000-tals kolonialism som miljöpartiet sysslar med och ingenting annat.
19.52
Alla borde veta sedan förskolan att för fordon såsom cyklar och bilar gäller högertrafik, för gående gäller vänstertrafik.
19.52
Jag brukade cykla till jobbet för cirka 5-10 år sedan. Idag har jag tyvärr slutat med detta på grund av antalet cyklister som leder till den ökade trängseln och obehaget längst cykelvägarna. Jag uppfattar trafiken som aggressiv. Den är dock något lugnare under semesterveckorna.
19.52
Aldrig i livet, så länge det finns bensin...
19.25
Farligt för alla. Dom behöver egna vägar.
19.24
Så, vad är det för skillnad på en microelbil och en stor elcykel?

Tramporna.

Och bilen är Sauron, cykeln är Hober.
19.24
Jag cyklar i Stockholm med elcykel, och det funkar. Men bilisters, busschaufförers, gåendes och andra cyklisters ouppmärksamhet och uppenbara trafikfel (köra/gå mot rött), behandla cykelbanan som gångbana, osv, gör att det blir farligt och tvingar en att köra långsammare för att löpa mindre risk att åka ut för en olycka.
19.24
Cyklade året om i 35 år c:a 30 km/arbetsdag. Första vintrarna fick man bära cykeln över gamla Tranebergsbron eftersom snöröjarna plogade upp snön från bilvägen på cykelbanan. När det var nysnö kunde jag räkna spåren av 5-6 andra vintercyklister längs Bergslagsvägen på mornarna. På hemvägen kunde samma spår finnas kvar. Plogningen både på cykelbanorna och trottoarerna var lågprioriterad och när man tvingades cykla ute i vägbanan kunde bilisterna på rent jävelskap köra en meter bakom när det var slirigt och halt och ibland tom tuta. Glåpord och hotelser var legio. Avundas dagens cyklister, utom på en punkt. Ni har blivit indragna i samma race och hets som bilisterna.
19.02
Cyklar mellan Årsta och Trångsund varje arbetsdag året runt de senaste 4 åren. Oavsett väder, temperatur så kommer jag till jobbet med en kropp och knopp i bästa skick. Jag slipper förseningar i tågtrafik och köer på 73:an. Är alltid på bra humör och redo för att sätta igång arbetsdagen. Jag kan själv anpassa tiden för att hämta barnen på skolan då jag vet när jag kommer fram (förutom punktering varannat år...).
Jag får min vardagsmotion, Jag blir mer hälsosam och bidrar till en minskad kostnad för sjukvård (har inte en sjukdag på 8 år). Är även glad för den satsning som sker på cyklingen i Storstockholm även om det kan göras mycket mer. Bland annat ny och breddad beläggning vid Tallkrogen har gett lite mer glädje och meningsfullhet till cykelpendlingen. Fler människor borde ta chansen att göra detta. Minska bilberoendet (ja, Jag har bil), öka välbefinnandet och hälsan!
19.01
Ni borde fråga istället hur det är att vara fotgängare bland cyklister. Cyklister, är så politiskt korrekta att de kan cykla autobahn speed mot alla som inte cyklar det vill säga: alla som går barn, hundar, äldre med rullatorer. De är livsfarliga som grupp, och eftersom de är politiskt korrekta med sina hjälmar och blinkande ljus kommer det nog att bli värre.
18.39
Stockholm borde ta efter Köpenhamn, Amsterdam och andra storstäder med väl utbyggda vägnät för cykeltrafik. Som det ser ut idag så är det ofta man tvingas cykla med livet som insats om man dristar sig till att cykelpendla. Jag skulle gärna cykelpendla mellan hemmet i Botkyrka och jobbet i City, men avstår för jag anser att det inte är tillräckligt säkert.
18.25
Lär de gående att gå till vänster där cyklar och gående samsas på samma bana. Precis som med biltrafik.
18.24
Såklart de slår rekord i cyklandet om det knappt kommit nån snö, Känns som en självklarhet...
18.24
Siffrorna är ett facit på att stan har blivit så mycket bättre för cyklister på bara något decennium. Visst är inte allt helt perfekt än, men det går verkligen åt rätt håll. Fortsätt med satsningarna!
18.24
Skippa cykelbanorna till förmån för gatorna! vill jag uppmana fler till, som håller ett någorlunda högt tempo. Skaffa er även en backspegel - för då kan ni på fullt allvar cykla och uppföra er ungefär som ni kör bil i t ex Stockholms innerstad.

Jag törs frankt påstå att det skulle bli säkrare för alla trafikanter!
18.24
Det behövs ett rutnät av "bike-highways" med dubbla filer i samma kör-riktning (jämför motorvägar). Då kan fler våga börja cykla och kunna nyrekryteras till den starkt växande volymen cykel-resor till år 2030 som ligger i gällande beslut för bl a Stockholm.

Men inte ens cykel banor i den bredd som finns på Norr Mälarstrand är tillräckligt säkra för att nyrekrytera nybörjare = mera försiktiga cyklister! Två olika körriktningar MÅSTE tydligt mekaniskt separeras så att frontalkollisioner säkert kan undvikas - precis som på motorvägar.

Att stor-Stockholms trafikplanerare tillåter sig att "skohorna in" mötande körriktningar så att cykel-styrena ska mötas med ett par ynka decimeter emellan och i farter upp till 2x 40 kilometer/h inkl trånga kurvor + gångtrafikanter som trängs lika nära in i detta gytter av intensiv trafik - det är på fullt allvar livsfarligt och liknar vårdslös myndighetsutövning som tillämpas.
18.24
Jag cyklar från mitt bostad i Järva till Jakobsberg och jag tycker det är för mycket skog. Politiker borde skövla bort mycket av skogen och göra ordentligt cykelbana för att på så vis främja cyklandet och minska biltrafiken. Att cykla är bra både för miljöen och kropp, det är perfekt motion för oss som är stilla på jobbet hela dagarnana.
18.24
Det går att cykla året runt, ibland. Beror ju på vad man ska göra före och efter, hur långt det är, barnlämning, prylar, mathandlade. Så ja, det är mycket mer komplicerat än Helldéns önskedrömmar.
18.23
Som yrkescyklist cyklar jag i alla delar av innerstaden och fint att se hur allt fler ordentligt byggda cykelbanor växer fram. Skulle önska det gick snabbare dock då det finns få sammanhängande välbyggda stråk utan mest korta bitar och enstaka längre av cykelbanor byggda med "best practice" och ordentligt separerat från gående samt motorfordonstrafik.
18.23
Cyklat året runt i vår vackra stad i 18 år. Vilken otrolig förbättring det blivit på så många sätt! Bättre cykelvägar, röjda och saltade vintervägar och - känns det som - lite tryggare i och med färre bilar då vissa bilgator fått ge plats för även oss som går, cyklar, sparkcyklar, cyklar med mat, cyklar med lastcyklarnmm.

Bäst senaste decenniet:
1. Skeppsbron, att kunna cykla mer fritt och utan hetsiga bilar samtidigt som stöket med Slussen drog igång var en så viktig kombo. Tack vare den förbättringen så har jag personligen inte brytt mig så mycket om slussen-bygget. Bra planerat.
2. Nya Cykel-autobahn längs med vikingline-båtarna/stadsgårdskajen. Såå ska det kännas att cykla, alla får plats! Inga konflikter. Får mig att längta till Stockholm om 10 år, då vi säkert ser många sådana cykelstråk.
3. För tio år sen var det otroligt läskigt och totalt oförutsägbart hur vinter-underlaget skulle vara i stan, spec stadsgården. Men nu - garanti där att det är asfalt. Hen som snöröjar där är fantastisk (kanske inte så påtagligt i år, men förra året kände jag tacksamhet varje dag 👏🏼)
4. Ett nytt mod i trafikplaneringen. Oberoende av vem som styr så krävs det mod att ta bort ett bilfält. Men oj en sådan samhällsnytta!
5. Sista tidens bästa - nya staketet vid slussen. Även det sämsta att det inte funnits tidigare dock. Så dumt och onödigt att skapa konflikter mellan gående och cyklister...
Och så 6. Blev en sämsta - Nu jämfört med förr: sociala medier fanns inte för 18 år sen. Det hat som där ibland exploderar mot cyklister där det generaliseras och hatas hej vilt är ett stort samhällsproblem. Usch för allt sånt. Alla borde åka alla trafikslag varje vecka. Det är nog bästa tipset för en trevligare stad. Vara snälla och ha förståelse. Och inte ha för bråttom.
18.23
För många cykelbanor som går ute på hårt trafikerade vägar utan ordentlig åtskillnad mellan filerna så det känns ofta otryggt. Min känsla är dock att det långsamt blir bättre
18.16
Så mycket bättre nu än för några år sedan!
17.46
Jag cyklar dagligen mellan Hässelby - Solna, ca 15 km. Huvuddelen av sträckan är s.k. sopsaltad, dvs. beströs rikligt med torrsalt. Många gånger saltas cykelbanan förebyggande trots att det inte är minusgrader i sikte på flera dagar. Bilvägarna kan vara upptorkade och torra men cykelbanan är blöt av salt och fukt. Jag är verkligen tudelad när det kommer till användning av salt. Visst är det lyxigt med en blöt cykelbana som inte är hal men det sker på bekostnad av att cykeln slits väldigt mycket. Jag tvättar min cykel flera gånger i veckan och smörjer med cykelolja och trots det går det inte att undvika rost. Man kan fråga sig om allt salt behövs? Personligen tycker inte jag det. Jag tycker att det viktigaste är att snön direkt röjs bort.
För att känna sig trygg behövs dubbdäck. Dubbdäck klarar lite is och frosthalka. Jag är medveten om att mindre mängd salt skulle innebära att gatuunderhållarna måste göra bedömningar i större utsträckning men bra för miljön och cyklarna.

Längs min cykelväg utmed Bergslagsvägen har kommunen förbättrat korsningarna. I korsningen vid Islandstorget har förändringen lett till att fler cyklister cyklar mot rött. Intervallet med grönt ljus för cyklister har minskat radikalt då det inte är grönt samtidigt som för bilister som ska korsa cykelbanan. En bra tanke i teorin men funkar sämre i praktiken.

En annan iakttagelse är att om ordinarie cykelbana är avstängd på grund av t.ex. vägarbete och cyklarna leds om till en annan bana eller väg snöröjs denna inte med sopsaltning utan med vanlig snöröjning. Det innebär en helt annan tidsmässig prioritering med tillhörande problem. Ett sådant exempel har varit Åkeshov, där man som cyklist har varit tvungen att samsas med bilarna på en oplogad och spårig gata. Nu äntligen byggs denna sträcka om, vilket är mycket välkommet.
/Anders
17.45
Superbra med sopsaltningen.
Obehagligt med cykelbanorna som är ute i bilvägen. I synnerhet när dom först löper längs trottoar för att sedan svänga ut. Som gjort för olyckor.
17.45
Jeg er oprindeligt fra København, så det var naturligt for mig at blive ved med at cykle da jeg kom til Stockholm. Det værste ved at cykle i Stockholm sammenlignet med København er nok at cykelbanerne i innerstaden bare er malede på vejen. Har ikke tal på hvor mange gange der har holdt en bil parkeret midt på cykelbanen når jeg kom kørende. Og så selvfølgelig City næsten uden cykelbaner - uf!
17.44
Jag har cyklat mycket i Stockholm de senaste 12 åren men i perioder. Jag upplever att infrastrukturen är det största hindret - den är för inkonsekvent och staden har inte varit anpassad för cyklister, även om det har blivit bättre.
Den eviga frågan om blandade trafikslag och bilister vs cyklister är överdriven i min mening. Det finns hetsiga förare som bryter mot regler på båda sidor, och det är problemet - inte vilket färdmedel man använder. Som cyklist blir jag lika förbannad på cyklister som beter sig illa och som får alla oss cyklister att framstå i dålig dager, som jag blir på bilister och i viss mån även slarviga fotgängare. Alla behöver lära sig att visa mer hänsyn, och alla behöver vi bli bättre på att följa trafikregler. Här behöver staden bli bättre på att öka samsynen på hur Stockholms trafiksituation ska utvecklas kommande år och varför.
17.44
7nte lika bra som i Borlänge där cykelbanor är väl utbyggda....här får man tampas med maodörer på elsparkcyklar som inte visar något trafikvett !
17.44
Jag cyklar varje dag i Stockholm via ett cykelåkare och tycker framkomligheten är bra. På vissa ställen önskar jag att kanter asfalterades jämnare. En önskan för framtiden är bredare cykelbanor för att underlätta möten och omkörningar, fotgängare ska känna sig trygga.
17.37
Bodde på Östermalm 2008-2016. Hade ingen bil och cyklade överallt.
Som tack för det fick jag kraftig astma pga alla avgaser. Rent allmänt kändes det också som Stockholm och stockholmare hatar cyklister. Man fick arga tillrop titt som tätt. Infrastrukturen var också katastrof jämfört med Malmö/Köpenhamn där jag bor nu.
17.37
Vördelöst, tränhsel och avgaser till max, och störda regler
16.07
Allt fler väljer att cykla till jobbet även på vintern. Skriv till oss och berätta vad ni tycker om Stockholm som cykelstad.