SVT rapporterade · Hur vill du se kollektivtrafiken i Uppsala?

15.43
Spårväg genom Ulleråker, Rosendal, Gottsunda över Ultuna till Sävja, Bergsbrunna.
15.43
Viktigt att öka effektiviteten och minska sårbarheten i kollektivtranspprtsystemet mellan Stockholm och Uppsala. Investeringar här är sannolikt de mest lönsamma som går att göra av nyinvesteringar i spår i landet. Utöver detta så är det viktigt med fortsatt smidiga vägtransportlösningar (buss, blåljus -allt...!) trots stadsutbyggnad och behov av tillfarter, avfarter, avsmalningar och åtgärder som faktiskt reducerar kapaciteten i nuvarande system.
15.44
Frågan man bör ställa sig är om man ska satsa på spårbunden trafik eller inte.
Spårbunden trafik är ofta punktlig på grund av bättre framkomlighet men tar samtidigt mycket plats i anspråk. Kan samma punklighet åstadkommas om man allokerar samma plats åt ett alternativ?
15.44
Börjar bli dags för spårvagn i Uppsala 🚃
15.44
En folkomröstning om de olika alternativen vore det bästa!
16.03
Fler o bättre bilvägar
16.08
Mer spårvagn. Effektivt för många.
16.16
Utbyggning av järnvägen mellan Stockholm och Uppsala behövs verkligen - kanske också fler avgånger för pendeln? När det gäller lokaltrafik, borde bussarna går oftare och enligt tidstabell. Det händer ofta att bussarna går mellan fem minuter innan och fem minuter efter tiden (vanligtvis precis innan man kom till hållplatsen). Speciell i regionen borde man öka antal avgånger - kanske med mindre bussar?
17.10
Jag tycker vi ska satta på spårvagn.O sedan göra det enklare för bussen att ta sig fram
17.10
Utbyggnad av spåren mellan sthlm/uppsala är på tiden. Samt fler direkttåg som inte stannar på vägen. Gällande stadstrafiken finns väl en del att önska. Tätare turer, betydligt bättre anslutningar till region bussar, tågtrafiken. Uruselt just nu. Inte minst på helger. Vidare bör man se över hur vissa linjers turer ser ut. Istället för att 5 linjer går samtidigt och nästa lass kommer 25 min senare(?). Se och lär av SL i sthlm. Ang spårvagn så är väl det bra, tänker rent spontant att det blir lättare att hålla tidtabell. Idag är bussarna alltid för sena eller tidiga.
17.10
Korta resor- mindre betalt !
17.10
Framförallt BILLIGARE!
17.10
Spårvägens påverkan på övriga transportmedel och kollektivtrafik ur säkerhetspunkt måste tas med. Dessutom i en cykelstad att ha spårvagn skapar en mycket högre risk för att falla omkull. Känns osäkert och är tveksam.
17.10
Att bygga spåren för spårvagnen skulle förstöra framkomlighet i Uppsala för 10-15 år. Varje vägarbete tar mycket längre än planerat. Tänk på vilka gator det skulle beröra och om stan kan leva med att de är avstängda.
17.16
Spårvangn Uppsala c - Akademiska - Gottsunda Ultuna - Sävja - Bergsbrunna
17.31
Jag vill se direkt busslinje från Almungetrakten till Kista. Funkar inte att ha 3 byten, 2 bussar ett pendeltåg och sl och ul-kort. Detta tar nästan 3 timmar i ena riktiningen. Bilen vinner äverlägset då det endast tar 45-50 minuter. Jag har tjatat om det i 15 år men det händer inget. Däremot har ni direktbuss Enköping-Kista via Bålsta. Känns segregerat!
17.31
Uppsala brukar ju alltid snegla på storebror (Stockholm) så varför gör de inte det här också?
Spårvägar livar upp staden samtidigt som den kommunala trafiken förbättras.
Att det byggs en spårväg betyder inte att bussar avskaffas, det är ju ett komplement.

Någon påpekade att Uppsala var en cykelstad och att det skulle bli svårt att cykla med en spårväg... kan man inte cykla bland spårvagnar så kanske man ska ställa cykeln och gå istället.
18.10
Jag hörde av en turist att Uppsalas kommunala trafik var mycket väl fungerande. Det tycker jag också. Kanske borde pengarna satsas på annan välfärd; trygghet, vård och skola istället för spårväg...
21.11
Tack för alla era inlägg och synpunkter. Nu stänger vi chatten för den här gången.
//SVT Nyheter Uppsala