SVT rapporterade · Västerås flygplats läggs ner

Så sa kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S) när han tillsammans med Liberalerna och Miljöpartiet under förmiddagen berättade på en presskonferens att de var överens om en avveckling av flygplatsen.
• ​Så reagerar övriga partier på utspelet om flygplatsen – KD: ”Ett svek mot Västerås”
Tack för att ni tyckt till och delat med er med era åsikter om nedläggningen av Västerås flygplats. Vi kommer att fortsätta rapportera om flygplatsen i morgon.
11.44
Jättebra
11.44
Saknar redan
11.44
Så goda nyheter! Vilka kloka citat!
11.44
Jättebra för miljön.
11.47
Äntligen kan pengarnas lägga på rätt saker. En stor vinst för klimatet och Västerås miljö.
11.50
Återigen så får ytterligheterna sin vilja igenom. Att lägga ner istället för att utveckla flygplats är en miljöförstöring. Flyget läggs inte ner utan man får ta bilen till Arlanda eller Örebro istället. Vad kommer det kosta att bygga ut Arlanda? Sälj tillbaka flygplatsen till staten. Vad som inte redovisas är vinsterna man gjort på flottiljområdet. Men nya markbostäder ger mer vinster än miljön. Pengar går alltid först även för sociala muljöliberarister.
12.04
Jag tycker att om man inte gynnar sin lokala flygplats, så behöver man heller inte ha en åsikt. Skattepengar är inte till för att rädda olönsamma flygplatser iaf. Vill man ut och resa långt så är det nära till Arlanda. Ska man resa kort så kan man ta tåget.
12.04
Folk lär nog flyga lika mycket fast från andra flygplatser. Dock bekostas inte de av Västerås invånare via skatt. Nu kan pengarna användas till annat, det är ju bra.

Att man få ta buss eller bil till t ex Arlanda är ju synd men personligen känns det inte som ett jätteproblem.
12.19
Bra när det finns politiker som VÅGAR ta obekväma beslut.
12.19
Mycket bra beslut.
12.19
Nr 1 : Jag är positiv till vår flygplats
- men om nerläggning sker så måste det redovisas en tydlig plan för vad Västerås får istället. Utökade friluft- aktivitetsytor? Ett till badhus / aktivitetshus ?
12.19
Bra beslut, det verkar alltid öde där.
Bygg ihop Västerås med Gäddeholm😀
12.19
Bra att ha när man ska ut och resa, men allt ska betala sig självt utan skattemedel. Gäller även tåg, buss etc.
12.19
Bra beslut för miljön och stadens ekonomi.
12.19
Kapitalförstöring och kortsiktigt tänkande.
12.19
Äntligen ett klokt beslut att avveckla flygbolaget, Flytta över verksamhet på Johannisbergs flygplats till Hässlö.
12.20
Tråkigt då flygplatsen bland annat har satt västerås på kartan. Då västerås tidigare var och är fortfarande en stor industri stad så kunde många flyga direkt till Västerås när dom skulle till nåt av alla företag. Plus att de är ju bekvämt för alla Västeråsare att kunna flyga från Västerås dit dom ska.
12.20
Då kan ju marken säljas och skapa en jättevinst som kan användas till något samhällsnyttigt.
12.20
Sjukt daligt..
12.20
Synd att man inte försöker att satsa nu på Västerås flygplatsen När Stockholm flygplats skavsta tappar Ryanair som bas.
12.20
Inte bra att flygplatsen läggs ner
12.27
Tycker det har varit skönt med en nära och liten flygplats. Jag och flera bekanta har flugit utomlands en gång om året de senaste åren. Det sparade tid istället för att behöva ta sig de extra milen till Arlanda. Bor i Eskilstuna. Tråkigt att flygplatsen läggs ner men jag har full förståelse för att man kommit till det beslutet.
12.30
Inte bra’
12.30
Verksamheter som inte klarar sin egen ekonomi ska alltid läggas ner. Trist för mig personligen som flyger därifrån. Men nu tar jag bilen till Arlanda istället.
12.30
Tycker det är tråkig, inte för att jag rest mycket men de gånger man gjort det är det ju supersmidigt jämfört med större flygplatser.
12.46
Med tanke på att kommunen aldrig förstått vad det är för verksamhet man har bedrivit är det kanske lika bra. Men med de ca 50 000 rörelser per år (sveriges fjärde mest trafikerade) så finns det uppenbarligen ett behov. Fast vill man spara pengar på infrastruktur så är det mycket effektivare att lägga ner järnvägsförbindelserna till staden, fast det är ju klart, för dem är det ju någon annan som betalar...
12.47
Det absolut bästa som kunde hända. Pengarna behövs till annat samhällsnyttigt som tex skola, vård, äldreomsorg, "potthål" mm.
Man måste beakta att det finns en storflygplats inom 10 mils avstånd fr V-ås.
12.47
Utan att satt mig in i ärendet kan jag inte förstå varför Västerås inte arbetat med att få till flygplatsen som reservflygplats till Arlanda. Bara 74 kilometer bort. Inget överstigligt avstånd för buss eller direktåg.
12.47
Tråkigt för de anställda men naturen går som vinnare av beslutet 😊
12.47
Mycket tråkigt. Ser gärna att del av skatten används för att bekosta flygplatsen som är en angelägenhet för staden
12.47
Helt ok Summer meet
12.48
Otroligt svagt att ett parti med ca 5 procent väljare i ryggen kan få igenom en "hjärtefråga " så lätt.
Om nedläggningen sker kommer många mil på vägen västerås, Stockholm och Västerås, Skavsta att öka ännu mer. För vi som använder flyget kommer inte att sluta flyga.
12.48
ÄNTLIGEN borde ha gjorts för länge sedan. Varför pumpa in pengar i något som dessutom inte är bra för miljön. Att fortsätta vore oansvarigt.
12.51
Bättre att vi kör till Arlanda och åker därifrån. Bättre utbud. Lägg skattepengarna på sjukvården istället.
12.51
Tråkigt, men på tiden att pengarullningen upphör. Hoppas att staden nu istället helhjärtat kommer att lobba för tåg mellan Västerås och Arlanda över Enköping-Uppsala!
12.52
Idiotiskt förslag. Kan bara hoppas att "beslutet" kan ändras efter nästa val. Men det är väl så att pengar ska gå till Teljebäcks vita elefant, d.v.s. diskuterade stationskomplexet.
12.53
Det är så synd att lägga ner det, varför inte att utveckla och förnya avtal till mer flyg falicitet detta kan i framtiden generar mer jobb och liv till Västeråsstad och invånarna.
13.16
Bra beslut! Det går inte att försvara att kasta skattepengar på flygplatser under rådande klimatkris.
13.17
Skandal, klart västerås ska ha en flygplats
13.17
Underbart! Den typen av flyg är inte en del av framtiden.
13.17
En timme till Arlanda kan man leva med.
13.17
Klart vi ska ha en flygplats. Något annat är otrolig kortsiktigt och dumt. Även flyg kommer att behöva anpassa sig till nya miljö krav
13.19
Det var på tiden! Kanske en del av pengarna kan tas och reparera andra slukhål i vägarna som vi som arbetar kan åka till jobbet lite bekvämare för att slita ihop pengar till att göda andra slukhål.
13.19
En stad i Västerås storlek behöver en flygplats. Tänk också på alla verksamheter och utbildningar som finns på Hässlö.
13.19
Det är riktigt trist, smidigt med en flygplats så närs istället för att resa 10 mil för att sen flyga
13.24
Ett klokt och modernt beslut! Dags att ta klimatfrågan på allvar!
13.24
Måste vara en katastrof för Västerås och Mälardalen men man kan inte sig något annat när maktgalna sossar kryper för miljö egoister
13.31
Man skulle ju vilja veta vad pengarna ska gå till istället, innan man avvecklar en flygplats. Det är inte ok att flytta över pengar till sådant som inte går till de lokala invånarna som arbetar och betalar skatt. Det är väl just för dem som arbetar och betalar skatt som flygplatsen byggts. Det rinner ut pengar ur välfärden och inget blir över till dem som arbetat ihop pengarna. Så kan vi inte ha det längre. Vi måste lägga ned helt andra dumma påfund än flygplatser som regering och riksdag bestämt att vi vanliga medborgare ska betala. Elefanten i rummet kostar för mycket och ger inget tillbaka, annat än elände.
13.31
Då får den 20 åriga dieseln plockas fram istället. När man ska ta sej norrut.
13.31
Intressant att så många är negativa och pekar på fördelen med att flyga från en lokal flygplats när det flesta ändå väljer att flyga från Arlanda, även de stora företagen inom staden.
13.31
Staten är inte intresserade av Västerås flygplats och vill därför inte lägga pengar på den. Jag tycker inte att kommunala skattepengar ska betala för att ett fåtal flyg landar per vecka. Vet att frågan stötts och blötts i många år och att miljoner pumpats in till ingen nytta. Bra beslut att lägga ned och lägga resurser på annan verksamhet som jag hoppas blir vård, omsorg och skola. Skönt att tre partier står bakom beslutet.
13.34
Fruktansvärt!!!! En otrolig resurs som kostat enorma summor att anlägga. Vi behöver tänka längre. När skogen brann så var flygplatsen livsviktig för att kunna tanka plan inom gripbart avstånd. Det är så lätt att lägga ner. Omöjligt att få tillbaka. Hur mycket av värde ska behöva ödeläggas av oövertänkta beslut? Det är oss nu boende och alla framtida medborgare det drabbar. Allt är inte pengar. Liv måste gå före.
13.34
Det var på tiden, bättre att lägga pengarna på skola,omsorg,äldrevården, inte långt till Arlanda,
13.34
Tragiskt när populism och kortsiktiga politiska vinster lägger grunden för samhällsviktiga beslut. En flygplats skapar trygghet vid kriser och ger goda utvecklingsmöjligheter till näringslivet. Varför avveckla flygplatsen när man kan utveckla den?
13.47
ÄNTLIGEN har de lokala politikerna fattat ett VETTIGT beslut. Det finns INGEN anledning till att kommun invånare i någon enda kommun skall betala för drift av flygplatser utan det är statens ansvar.
13.47
Den skall givetvis vara kvar. Infrastruktur måste utvecklas. Inte avvecklas. Företagandet som är vårt hjärta är beroende av fungerande infrastruktur
14.20
VI har flugit både till London, Malaga och även för länge sedan till Gbg från Hässlö. Otroligt mycket smidigare än att flyga från storflygplatser som t ex Arlanda. Upplever att de flyg som går alltid är fullbokade. Synd och lite märkligt att det inte går att driva Hässlö utan kommunala tillskott.
14.20
Man kan ju faktiskt ta tåget nuförtiden istället. Tänk på barnens framtid.
14.20
Västerås Hässlö flygplats är avgörande för att upprätthålla ett funktionsdugligt civilhjälpflyg. Inte minst med behovet av att driva en funktionsduglig verksamhet för brandflyg, Skogsbrandsbevakning och Skogsbrandssläckning.
14.20
Att ytterligare en gammal
flygvapenflottilj försvinner är tragiskt. Historia ur tiden.!
14.20
Bedrövligt, kommunen betalar 2 promille av skatteintäkterna till flyget. Det är väl investerade pengar för invånare och näringsliv. Flygplatsen behövs för militära ändamål. Jag förstår inte hur man tänker. Ett äventyrsbad är tydligen viktigare
14.21
FLYGMAFFIA och kompetens brist!
14.21
Inget bra förslag. Dom kommer att ångra sig i framtiden
14.23
Otroligt kortsiktigt och ett tecken på totalt oförståend eller rakt av nonchalans? Luftrummet i Västerås Control / TMA (Terminalområde) är det mest trafikerade luftrummet i Sverige. Stor del av Sveriges piloter utbildas i Västerås och förutsättningar är unika runt flygfältet i Västerås vad det gäller flygutbildning och utvecklingspotential; bl annat skall (skulle ?) Västerås bli ett av de första ställen i Europa där en flygskola satsar på utveckling av elflyg - nu slåss allt sönder genom ogenomtänkta beslut av högljud gapande beslutsfattare som inte har har en susning på vad de egentligen fattar beslut om. Ett paradstycke i kapitalförstöring; men allt är i sin vanliga ordning verkar det som då tomburkar som vanligt skramlar som mest.För mig som flyttade till Västerås förra året just för flygplatsens och dess potentialens skull innebär det inget annat än att jag kommer behöva flytta igen, då till en kommun som är mindre trångsynt och tar till vara på den potentialen som finns i kommunen ist för att ge sig hän högljud propaganda utan vett och reson.
14.48
Låt Ryanair hyra flygplatsen och sköta driften
14.48
Jag förstår inte varför vi ska slussa in massa pengar i en flygplats som få använder. Dessutom är det inte bra för klimatet. Skönt att kommunen lyfter blicken och tänker mer långsiktigt. Det är inte häftigt att bidra till ett ohållbart färdsätt. En vinst för våra barn och kommande generationer!
14.48
Tycker INTE om att Västerås flygplats läggs ner. Industristaden Västerås blir därmed ointressant och stadens industriella betydelse i fara. Det blir alltmer en kräftgång.
14.48
Synd att lägga ner en flygplatsen. Bättre att sälja isåfall då det inte enbart är flygtrafik som ockuperar den. Flygskolan och andra föreningar drar stor nytta av flygplatsen. Dumt beslut tycker jag...
14.49
Dåligt för Västerås industri och stad......bra då det öppnar möjligheter för andra!
Ur miljösynpunkt ingen förbättring
14.51
Mycket tråkig läsning ang. nedläggning av V-ås flygplats. Detta är bara ännu ett av de många stegen i avvecklingen av resurser och kompetens inom den svenska flygbranschen och flygindustrin.

Flyget, såväl allmänt, civilt som militärt, har alltid behövt politikens och samhällets stöd för att fungera. I gengäld har samhället fått ett nätverk av flygplatser som givit glesbygden (m.a.o. övriga Sverige förutom Stockholm, Malmö och Göteborg) anknytning till ekonomiska och samhälsviktiga strukturer t.ex. ambulansflyg eller möjlighet för företag att verka internationellt utan att behöva flytta till en storstadsregion. denna avveckling kan således ses som en bidragande faktor till den pågående nedläggningen av samhällets grundskydd och då hjälper det inte när ödehusen ute i "vildmarken" precis fått glassfiber indraget och de nedlagda skolorna precis fått nya fina läsplattor.

Ur ett större perspektiv (och i mitt fall utifrån betraktat) är Sverige på mycket god väg att helt lägga ned välfärden och samhällets grundskydd och det sker i en takt som bara kan liknas vid ett medvetet experiment. Ett farligt experiment om ni frågar mig.

Och om jag får nämna flyget kort igen så måste jag få tillägga att den ensidiga opinion för flygets nedläggning utifrån miljöperspektivet, utan avvägning gentemot samhällsnyttan och utan ett relativt betraktande gentemot de stora miljöbovarna, bara kann liknas vid miljöpopulism och populism för sällan gott med sig. Det är mycket synd att samhälle och politik inte kan tillåta en avvägd debatt i detta ämne.
14.51
Det här är inte genomtänkt, bara ett försök för Liberalerna att få politiska vinster.
14.51
Mycket bra satsa på sånt som alla kan ta del av!
14.51
Vad man borde göra är att lägga flygplatsen i malpåse i ca 5 år. Sannolikt kommer elflyg att vara tillräckligt långt framme för kommersiell drift. Då kan man göra en ny bedömning om framtiden. Att som Miljöpartiet kategoriskt förkasta flyg är inte konstruktivt.
14.51
Ett oerhört tragiskt förslag om det skulle genomföras som skulle försämra för oss västmanlänningar. Samhällsnyttiga funktioner som ambulansflyg. Organtransporter brandflyg som är för samhället försvinner från Västerås. Helikopter kan inte ersätta vanligt ambulansflyg.
Flygplatsen behövs även för svensk krisberedskap allt från eftersök av försvunna personer till att försvara vårt land mot människor eller främmande makt som vill oss illa.
14.52
Inte bra det blir mer biltrafik till sthlm och Skavsta en stor stad som Västerås bör ha flyg med tanke företag och utveckling
14.54
Ett rent ut sagt dumt beslut. Men jag är inte förvånad. Sveriges bäst placerad stad lägger ned sin flygplats för att politiker inte har haft vett att utveckla staden så att fler människor kommer hit. Ex. de väljer att bygga bostäder i det ENDA område som skulle kunna bli Sveriges motsvarighet till Irlands "Temple Bar" område, Kopparlunden. Ett ställe där nattliv och företagande skulle kunna samsas om området dagtid som kvälls/nattetid utan att störa boende. Ett starkt förorenad område som egentligen inte lämpar sig för boende, men så har de gjort förut. De valde att lägga miljontals kronor på en "Arena" som i slutänden blev en fotbollsvall. Vem vill resa halva Sverige för att se eller ens hålla t.ex. en konsert där? Kommunen har fina historiska sevärdheter och stor potential att kunna bygga nya attraktioner. Kanonläge på Hästholmarna att bygga ett casino, bra fält utanför Hälla Golf att köpa loss och låta bygga Sveriges största nöjesfält med stugbyar och hotell där besökarna även kan besöka och se historiska sevärdheter som Anundshög och fornlämningar. Alldeles för lite fantasi i kommunen. När Bromma läggs ned, för det kommer att ske, så hade Västerås Flygplats fungerat som ett bra komplement till Arlanda. Arlanda som inte har jättestora möjligheter att byggas ut så väldigt mycket mer. Om man då skulle man ha haft direkttåg dedikerade mellan Arlanda och Västerås flygplats hade det vart perfekt för anslutningsflyg. Oerhört många arbetstillfällen som Västerås kommuns politiker inte vågat satsa sig till. Vi pratar om 10 000 tals arbetstillfällen, även till de utan speciell utbildning som vissa nytillkomna, och massvis med skatteintäkter. Nej, visionslösheten och fegheten är gränslös i denna stad. Men det är ju en S-stad så. Det går aldrig, för så har vi aldrig gjort förut.
15.01
Sorgligt för alla som kämpat och jobbar där /borde hitta nya infallsvinklar
15.01
Väldigt kortsiktigt beslut. Tänk på ambulansflyget, brandbekämpning, polisens möjlighet att tanka sina helikoptrar, utbildning av piloter etc. Senast i förra veckan nödlandande en JAS gripen på fältet. Regionala flygplatser behövs för samhällsnyttan.

Har någon reflekterat över hur många flygelever och piloter som flyttar till Västerås tack vare flygplatsen och vad det har för påverkan på den lokala näringen och skatteintäkter?
15.24
Detta blir ingen utveckling av Västerås, snarare
en aveckling. Bakåtsträvande sossar med miljöpartisterna hack i häl
15.24
Skulle lagts för länge sedans
15.24
Helt galet beslut! Finns så många fördelar med en flygplats här! Titta på alla kommentarer!! Återigen gör politikerna motsatsen till vad väljarna vill... Helt absurt.
15.24
Äntligen! Nu hoppas jag att tågförbindelser och andra miljövänliga pendlingsmöjligheter får resurserna de förtjänar.
15.33
När ska de isåfall läggas ner blir det i år?
@Daniel - Först ska en nedläggning få stöd av kommunfullmäktige i Västerås. Och sedan är det nog mest realistiskt att det blir en process som kan tid innan flygplatsen stängs helt. Vad SVT erfar har S, L och MP i dagsläget inte kommunicerat något tänkt datum för en eventuell stängning.
15.53
Ett verklighetsfrånvänt beslut som inte kommer gynna Västeråsregionen. Det är enkelt att titta på kostnaden för flygplatsen (som i sammanhanget inte är så stor). Däremot behöver man titta längre fram hur detta påverkar all verksamhet kring och på flygplatsen. Det som behövs är kompetent ledning på flygplatsen, som kan attrahera flygbolag och godstrafik. Västerås behöver flygplatsen, och det är en stor förlust att man fattar detta beslutet. Obegripligt är ett bättre ord. Infrastruktur kostar pengar, och Västerås behöver en flygplats!
15.53
En fördel att ha en flygplats med ambulansflyg och militär flygplats. Förstår dock inte hur den kommersiella verksamheten är kvar, pengar som jag hellre ser går till annat.
15.54
Perfekt! Västerås är ju en stad fullt med motorintresserade ungdomar och vuxna. Nu har vi ju en chans att få bort det flesta buskörningarna genom att bygga en motorstadio!
15.54
Alla som tycker detta är en bra ide verkar tro att det som flygs på Västerås flygplats är liktydigt med Ryanair och det går lika bra att åka till Arlanda eller att detta på något sätt skulle gynna järnvägen... Fel! Reguljärflyget är en väldigt liten del av det som flygs på flygplatsen. All flygutbildning som tidigare skedde i Stockholm, Bromma, Barkarby och Tullinge är sedan några år förlagd till Västerås. Här finns dessutom flera aktörer inom helikopterverksamhet, som är en väldigt tung del i hela Sveriges förmåga till brandbekämpning av skogsbränder. Vem minns inte sommaren 2014? Utan Västerås, var hade brandflyget från EU kunnat operera då ifrån? Västerås Stad, tänk till, innan det är försent! Ni fick flygplatsen gratis av Flygvapnet för ca 40 år sedan. Flygplatsen behövs, för skolverksamheten, för brandskydd, för sjuktransport och för krisberedskap, för hela regionen.
15.54
Flytta Ryanair till Örebro.
15.55
Västerås kommer att tappa många arbetstillfällen om flygplatsen läggs ner. En stor del av sveriges utbildning av piloter och flygtekniker sker på Hässlö. Tänk om!
15.55
Sossarna med hjälp av MP stänger Sveriges flygskolecentrum. 350 personer förlorar sina jobb. Vad är detta för dumheter? Avgå! Sammhället rustas för att kunna hantera kriser och en av Sveriges största städer står utan flygmöjlighet, brandflyg etc.
15.55
Bra ! Då kanske man skall satsa på att flytta jobergs flygverksamhet dit samt anordna dragracingtävlingar ett bra ställe att kanske arrangera ett typ wheels&wings med många besökare, som ett Summer meet till ? .Det lilla som det reses från StockholmVästerås flygplats är nog rätt försummbart tror mer det är ett lillebrorskomplex att i skuggan av Stockholm.
15.56
Det handlar om kompetens, politikerkompetens. Om det är rimligt att besluta om Västerås flygplatś existens, UTAN att ha kunskaper om dess implikationer, så är det också rimligt att flyga en Airbus med 300 passagerare UTAN att kunna manövrera flygplanet.
16.00
När flygresandet minskar och klimatkrisen växer är det enda rimliga att små flygplatser läggs ner. Använd mina kommunala skattepengar till kommunens kärnverksamhet istället för att hålla flyget under armarna.
16.22
Västerås ligger för nära Arlanda för att det ska vara försvarbart med en egen flygplats. Bättre att satsa på tätare och bättre förbindelser till och från Arlanda istället.
16.22
Det var på tiden! Borde gjorts för länge sen. Har länge varit uppenbart att flygplatsen inte kunnat bära sina kostnader. Det är bara de styrande politiker som inte tycks ha fattat det. Istället har man slösat bort skattepengar på ett omöjligt projekt.
16.23
Tyvärr har flygplatsen under många år dragits med underskott. Klokt beslut att nu sätta ner foten och kunna omprioritera pengar till omsorg och skola istället.
16.35
Bygg inga bostäder där !!! Marken är ju totalt förgiftad av allt flygbränsle.
16.36
Efter Barkarby nedläggning så passar det väldigt bra att göra om Västerås till ett flygsportcenter.
Hoppas KSAK och EAA hänger på politikerna.
16.40
Klokt och modigt beslut!! Hoppas marken kan saneras och ge plats till ny stadsdel med bostäder!!
18.03
Lägg ner.Finns andra saker att lägga pengar på.Dessutom finns flygplats i Örebro.
18.03
Bra beslut! Det är väll klart att Västerås klarar sig utan flygplats och pengarna som frigörs kommer vara uppskattade inom andra områden.
18.03
Hur står det till med den kommunala rättssäkerheten. Täljebäck med kompisar håller presskonferens utan någon demokratisk process som typ beslut i kommunstyrelsen.
Vad hände med MBL frågan för de drabbade, eller är det bara på skoj så länge. Han vet naturligtvis bättre men det är ju en effektiv kupp utan rättslig konsekvens, eller vem vågar sätta dit den självgoda despoten?
18.03
Vet Arlanda om att deras reserv-flygplats kanske försvinner??
Varför inte privatisera flygplatsen!?
18.03
Äntligen vi slipper allt buller och vi får en bättre boendemiljö och mindre utsläpp av växthusgaser.
Viktigt att kommunen lägger pengar till vägar och omvårdnad. Det stora slöseriet med skattemedel upphör.
18.03
Bra och viktigt beslut. Västerås skattebetalare behöver pengarna inom skola, kollektivtrafik och äldreomsorg! Över 500 mkr har flygplatsen gått med i förlust under 20 år!
18.03
Bedrövligt att den läggs ned. Men det är sånt som händer när man röstar fram partier utan verklighetsförankring.
18.03
Äntligen lägger man ner Västerås flygplats, otroligt att våra politiker slösat bort kommunala skattemedel under så många år. Har själv gjort otaliga tjänsteresor med SAS till Köpenhamn och vidare ut i värden sedan början av 1980-talet. Bra att politikerna äntligen vågar fatta detta beslut. Låt någon annan som är villig att satsa ta över, men vem skulle det vara? Har aldrig röstat på V, S eller MP men det här är rätt beslut.
18.04
Otroligt tråkigt att flygplatsen försvinner, den tappade ju dessutom sin internationella status när SAS Köpenhamnslinje lades ner.
Jag reser mycket över hela världen och startade förut min resa från Västerås ut i världen via Köpenhamn, ofta med fulla flygplan. Ur miljösynpunkt vore det ju också ett bra alternativ om man kunde få tillbaka köpenhamnslinjen. Idag åker företagen i regionen med halvfulla hyr- och taxibilar till Arlanda flygplats, ser inte det som ett miljövänligt alternativ, hoppfull för en framtida nytändning för Västerås flygplats istället för en nedläggning.
18.04
Äntligen!
18.04
Naturligtvis skall en stad av Västerås storlek ha en flygplats!
18.04
Utomordentligt tråkigt och en utarmning av regionens verksamhetsförmåga !
18.04
Svinbra! Att skatt subventionera en flygplats till en kostnad av 200 miljoner är absurt.
18.04
Helt fel. Sverige är ett avlångt land. Satsa en bråkdel av de 400-500 miljarder som höghastigståg kostar på elflyg. Järnväg är gammalmodigt och helt utan flexibilitet. Minsta fel och allt brakar samman. E-flyg är framtiden. Då kan folk åka till solen under vintern för att undvika depression.
18.04
Det skulle ha gjorts för flera (miljoner) år sedan
Kanske arrendera ut den ett tiotal år till låg kostnad så den kommer ev någon intressent och investerar
Planeringstiden för något annat behöver säkert det tidsutrymmet så det återigen inte blir fort och fel
18.04
Boeingen som går reguljärt på Västerås drar 0,2 liter flygdiesel milen per passagerare med 150 ombord - en dieselbil 0,4-0,5 liter milen. 3 måste dela bil till Arlanda för koldioxid-breakeven. Biofuel, på skogsråvara tex redan certifierat för trafikflygplan och höghöjdseffekter är få, partiklar och NOx tyngre än luft, och ramlar ner. Dock vill få ta kostnaden. Kanske dags
18.19
Ett mycket klokt beslut efter alla år av kommunal sponsring av ett ständigt förlustbolag. Flygbuss till Arlanda går minst en gång i timmen, tar 1,5 tim, mycket smidigt. Flytta nu hobbyflyget och summermeet och andra större evenemang från Johannisberg till Hässlö och bygg ett fint bostadsområde med affärer på Johannisberg istället.
18.19
Bättre att flytta Johannesbergs flygplats till Hässlö. Marken är förgiftad så det borde gå att använda marken till verkstäder. Förslagsvist kunde företagen specialisera sig på servis av flygplan och andra flyginriktade verksamheter. Eftersom ytan är större kanske fallskärmshopparna skulle uppskatta lite större säkerhetsmarginal mellan deras gräsplan och landningsbanan. När jag ska flyga föredrar jag att ta bussen till Arlanda där jag känner att säkerheten är högre. Tråkigt att KDS vill bevara Hässlö men inget annan var att vänta eftersom partiet står för att pöbeln ska stå med mössan i handen och böja rygg för överheten.
18.19
Hans Täljebäck har själv skrivit på ett budgeterat underskott på 23,7 miljoner för 2019, resultatet var i så fall 3,7 miljoner bättre än kravet i överenskommelsen. Bra jobbat Tezz! Nu sviker tyvärr herr Täljebäck den överenskommelsen, men den finns att läsa på www.vasteras.se
18.19
Skandalöst. Miljöhetsen orsakar att 1. arbetstilfällen går förlorade. 2. Västeråsborna förlorar sin flygplats. 3. Bidrar till att mindre städer krymper
18.19
Vad händer med flygskolan och Flygmuseet?
18.20
Riktigt tråkigt, speciellt när man är västeråsare och tänkt att gå på flygutbildning.
Flygplatsen var ju också väldigt nyttosam under skogsbranden samt är den bra försvarsmässigt. Synd
18.35
Har under flera år funnits planer på att åter bygga upp järnvägen mellan Enköping och Uppsala. Marken för järnvägen är visst redan reserverad. Kanske borde man lägga pengarna på en höghastighetsbana med Talgotåg mellan Eskilstuna, Västerås Enköping, Arlanda och Uppsala. På sträckan Enköping Uppsala går det så många bussar att det ur miljösunpunkt borde vara smartare att snarast bygga en järnväg för att få kortare restid och bättre miljö.
18.35
Lägg ner skiten som har varit ett svarthål för skattepengar och är inte självfinansierad.
18.38
Med nedläggningen och kommunens inriktning på hållbarhetsarbete med att skydda odlingsbar mark från bostäder är detta välkommet då mer odlingsbar mark kan återgå för närproducerad mat.
18.39
Bra plats att flyga från slipper åka till Arlanda
Ps. I 5gr
19.06
Får köra till Nyköping eller Arlanda istället, så klimatmässigt så blir det ingen hit
19.25
Flygplatsen genererar stora sidoinkomster till Västerås tack vare all verksamhet som pågår på flygplatsen, långt mer än de avgifter som flygplatsen tar ut av flygtrafiken.
Att lägga ner kommer att bli en sämre ekonomi på sikt och naturligtvis en stark begränsning om man vill locka till sig nya företag och ny verksamhet som behöver ha bra kommunikationer.

Flyget är fortfarande en framtidsteknik och ingen miljöbov som många vill göra gällande.
Tung trafik på våra vägar är en betydligt större miljöbov och kan inte konkurrera med flyget.
Vi ser snart de första eldrivna flygplanen för kommersiell trafik komma fram och flyg kommer alltid att vara teknikens spjutspets så om man inte vill sikta tillbaks mot stenålder och häst & vagn så är det enda alternativet som är realistiskt att fortsätta flyga och utveckla flyget.
19.43
När kommer flygplatsen stänga? Hur ser avvecklingsplaner ut?
19.43
Flygplatsen är en av få offensiva satsningar kommun för,
Sälj den till 49%
20.18
Om 10 år har Västerås växt till c 250.000 inv och då Västerås absolut behöver en flygplats för att nya företag skall etablera sig här. Då kommer folk att undra vilka knäppgökar som beslutade om nedläggningen!!!’
20.18
Flygplan är inte en framtidssatsning. Rätt att lägga ner!
20.57
Städer som Örebro och Norrköping ser nyttan med en egen flygplats. Att lägga ner Västerås flygplats är ett defensivt politiskt förslag. Med en nedläggning kommer Västerås som att bli mindre attraktiv som stad för framtida företagsetableringar.
20.57
Helt idiotiskt att gå bakåt i utvecklingen. Folk fattar inte att en flygplats gynnar infrastrukturen ,företag som satsar m.m Dom tror bara att det kostar. Rätt politiker vid makten kan säkerligen vända på detta. Blir nästa steg att klappa tvätt i svartån.........Besviken resenär som ofta åkt från Västerås flygplats