SVT rapporterade · Är byskolor det bästa för eleven? Tyck till i chatten

07.19
Värna om mindre skolor. Ge extra ekonomiskt stöd och stötta vidareutbildning till lärare så de har adekvat kompetens.
08.08
Alla de brister ni nämner är brister som uppstår när man snålar, i den bästa av världar lägger vi mer pengar där det behövs. Skola kan ALDRIG kosta för mycket, vår barn är vår framtid.

Byskolor i ett system med pengar till skolorna är inte bara bra för miljön, det mindre antalet människor på samma plats synliggör problem som försvinner i marginalerna på större skolor, såsom mobbing och inlärningssvårigheter.

Med tanke på det vi vet om dunbars siffra är det självklart att ha små skolor.
09.34
Då man behåller små enheter och en skolförvaltning tvingas spara, så tvingas redan fungerande skolenhet spara. En enhet som redan fungerar bra och innehåller legitimationer i samtliga ämnesområden. Det blir fel. Många som tvingas byta skola pga sin litenhet vittnar oftast, i efterhand, om att det är det bästa som hänt. Eleverna får fler kompisar, de får en större självkännedom om den egna kunskapsnivån därför att det finns fler personer i årskursen att ”mäta” sig själv emot. Dessutom existerar lärarlegitimationer i alla ämnen vid en större enhet. Jag tror inte ett dugg på att behålla små byskolor till varje pris.

10.04
Helt klart att det är bättre för barnen med byskolor, ingen tvekan om det ! Har hört om barn, ,som blivit så skrämda av att flyttas till en större och stökigare skola att man behövt psykologstöd. Är det bra det ? Vad jag ser är att det bara är en politisk styrning. Är det inte bättre att slå ihop alla stans skolor? Där har man i alla fall samma geografiska upptagnings område . Snar får väl man lägga ner gymnasieskolan också, för att eleverna ska gå i Umeå.
10.59
Ge lärarna i byskolorna rätt förutsättningar att utföra sitt arbete. Inget ensamarbete , en lön som väcker intresse av att jobba ute i byskolorna. Förresten vart tog den vägen , den STORA VISIONEN av den digitaliserade undervisningen ?.? Där avstånden inte har någon betydelse ! Men då finns det väl inte pengar till datorer.
15.23
Tyvärr är våra by skolor väldigt små 1-3 elever i varje års kurs får våra barn en bra utbildning både socialt och kunskap mässigt med låga elev antal. Vi bör tänka att dessa elever ska förberedas för arbetsliv omkring år 2050
19.50
När dom la ner min byaskola, för flera år sedan. så var jag överlycklig....inga fler som blir förstörd där
06.26
Ja absolut, barn ska inte behöva resa långt från hemmet för att komma till skolan.
06.26
Tycker politiker bör se över byaskolor i umeåtrakten med mindre än 20 elever.
Tex Överboda. De har nära till Sörfors. Måste vara en förlust att driva den skolan. Gynnar inte elever att få vara i ett sådant litet sammanhang.
En likvärdig skola för alla, både kunskapsmässigt och socialt!

Umebo
06.27
Trenden att satsa på stora skolor i centralorten och att lägga ner skolor i ytterområden är ett misstag. Det är absolut inte skolans storlek som ensam avgör undervisningens kvalitet. Det är förödande för landsbygden att förlora sin skola.
Trenden går exempelvis åt motsatt håll i USA, det vill säga att man bibehåller de små skolorna. I Tyskland och Norge öppnar man till och med upp tidigare nedlagda byskolor och skapar därmed en levande landsbygd igen.
Inga entydiga forskningsresultat finns som idag ensamma kan legitimera nedläggning av små skolor och etablering av stora skolor.
Huvudmän kan i stort sett välja ut forskningsresultat och välja bort forskningsresultat så att det huvudmän för fram, ser väl underbyggt ut. Granska nedläggningsförslag kritiskt och studera referenser
Politiker tänk på att det är val om 18 månader\\Håkan Linerud