SVT rapporterade · Chatt om cykelvägar

Berätta om era erfarenheter av Stockholms cykelvägar. Har du själv varit med om någon olycka eller tycker du att cykelvägarna håller god kvalite? Skriv till oss här i chatten.
10.08
Har tyvär utvecklat ett stort hat mot cycklister. Förra sommaren höll jag på att bli påkörd minst en gång varje dag när jag skulle till eller hem från jobbet. Att sedan höra att cyckelbanorna inte håller måttet gör det inte bättre. Daniel Helldén verkar ha vetat att de inte gör det och inte kommer göra det ändå så fortsätter han med arbetet. Vilket ansvar har han som politiker för detta?
10.29
Cyklisthat, bilisthat, alla former av hat i trafiken är farligt och kan leda till olyckor som kunnat undvikas. Bilister är arga på cyklister för att de kommer från ingenstans, inte respekterar trafikljus, eller är varselklädda nog för att synas i trafiken. Fotgängare är arga på cyklister för att de kommer från ingenstans, cyklar för snabbt, cyklar på trottoarer m.m.

Många av problemen och mycket av hatet kan elimineras om infrastrukturen för cyklar faktiskt anpassades just för cyklar så cyklisterna kan hålla sig där, ta sig fram på ett säkert sätt, utan att behöva välja vägar där de utsätter sig själv eller andra för fara.

Infrastrukturen för cyklister måste prioriteras omgående och få ett särskilt fokus. Det är ett smidigt, snabbt och klimat o miljövänligt sätt att transportera sig genom staden.
10.50
Förr hade cyklarna 1 växel och normalhastigheten var 8-10km/h. Sen kom de 3 växlade på 70-talet oxh normalfarten blev 10-15km/h. Nu har cyklarna långt fler växlar...normalfarten är 20-20km/h, dessutom är de ofta utrustade med en hjälpmotor, vilket enligt det äldre trafikreglementet gör dem till motorfordon klassade som moped eller lättviktare och förarbevis eller körtkort krävdes för användade på allmän plats...
Å så undrar ni över olyckor, tillbud och känlsoreaktioner mellan trafikat grupper? Fordonstrafikens hastighet skall hela tiden minskas, men cyklisternas är snudd på oreglerad idag! Det är stor skillnad mellan 8-10km/h och de 30-40-50km/h som cyklisterna far fram med, utan hänsyn till vare sig andra eller sug själva! Dags att unföra cykelkörkort för cyklar med mer än en växel, och återgå till krav om körkort för cyklar med hjälpmotor.
10.50
Handlingsförlamade kommunalpolitiker!
Det är nu mer än 10 år sedan den dåvarande kommunstyrelsemedlemmen Ulla Hamilton (M) gick ut med den s.k. cykelmiljarden, d.v.s. en miljard kronor skulle avsättas till förbättringar av möjligheten att cykla. Det är därför lite pinsamt att Daniel Helldén tycker att "allt kan inte göras samtidigt". Jag skulle gärna se en tidssatt handlingsplan från ansvarig politiker hur man tänkt sig att "utveckla (?)" cyklandet i Stockholm.
Peter Lindström
11.01
Cyklister, liksom övriga trafikanter, har ett eget ansvar vad gäller hastighet och omdöme. Förr visade de olika trafikgrupperna respekt för varandra, då fanns inte heller cykelbanor och trafikrytmen anpassades till dem som vistades på körbanan. Nu är det ett polariserat vi och dom.
11.38
Jag avskyr cyklister förövrigt
11.38
Tycker att cyklister är allmänt irriterande. Man verkar inbilla sig att man har en egen gräddfill och kan cykla i 190, ungefär som man var med i Tour the France på både cykel och gångbanor utan hänsyn
11.38
Jag har cyklat på Sthlms gator i 30 år utan problem.
Nu rivs många gator upp för att göra breda cykelvägar som
de riktiga racerförarna kan glädjas åt.
Vad det kostar ? Inne i stan kostar 1 km ny cykelbana
60 miljoner (!) Och det skall byggas 150 km enligt plan.
Blir alltså ca 8 miljarder för skattebetalarna att slanta upp...
Törs inte säga vad jag tycker om denna prioritering Alliansen gör.
11.38
Väldigt tydligt vilka som prioriteras i dagens samhälle när cykelvägar får liten plats på vägarna men ändå inte mer än en procent uppfyller kraven. Många brister leder till konflikter och spär på det hat mellan grupper i trafiken som finns
11.38
Jag kör turistbuss i stan och har många gånger fått hjärtat i halsgropen när cyklister ska fram. St eriksgatan /Fleminggatan är ett ställe där vi måste korsa cykelbanan för att kunna svänga höger in på Fleminggatan.
Skeppsbron, Slussen, Vasagatan och utanför Stadshuset är alla potentiella dödsfällor.
Om cyklisterna kunde sakta ner lite och visa hänsyn så blir det lättare att komma överens.
Men nu görs cykelbanorna breda och släta och uppmanar till höga hastigheter oavsett övergångsställen, korsande trafik eller andra hinder. En del plingar hysteriskt på cykelns ringklocka istället för att sakta in. Trafikljus nonchaleras och trängs gör man gärna med bussar på smala passager.
Och dessa elskotrar är riktigt farliga då de gärna kör alldeles för fort.
11.42
Jag tycker att det är inkonsekvent att parkeringsvakterna låter bilar stå i cykelfälten, när de är blixtsnabba på att lappa bilar som står fel någon annanstans. Varje gång jag som cyklist måste väja ut bland bilarna för att det står någon i cykelfältet utsätter jag mig för en risk. Har parkeringsvakterna verkligen instruktioner att regelmässigt släppa detta?
11.42
Cykelvägar är bra så länge de inte samsas med gångvägar. Jag upplever en aggressivitet hos cyklister i form av ”jag-ska-fram-mentalitet”. Förr klev cyklister av sin cykel och ledde sitt fordon på övergångsställen. Idag verkar det som att cyklister tycker en sådan sak är högst onödig och tidskrävande. Hastigheterna som de flesta cyklister har är inte förenliga med sunt förnuft. Det är som om cyklister tävlar om att komma först till någonting. Tyvärr råkar många cyklister ut för olyckor och för en del har det sorgligt nog slutat med att ”komma först in i döden”.
11.43
Inga cyklar, sparkcyklar med motor ska få köras på cykelbanor. Byt en bilkörbana till cykelbana för alla med två hjul och motor.
12.20
Cykelförbud på trottoarer.
12.20
Cyklister är tyvärr många gånger väldigt egocentriska och bara cyklar på utan koll på andra cyklister, fotgängare eller bilister. Inför gärna farthinder även på cykelbanor och avskilj dem från fotgängare.
12.28
Jag har blivit påkörd av cyklister när jag gått på gå-banan eftersom gåbanan ligger bredvid cykelbanan. Folk har cyklad 3 i bredd och alltså cyklat på gåbanan och på mig. Jag tror att det är dags för ett körtkort för cyklister om det inte blir mer respekt. Det är tydligen så att man som fotgängare inte blir respekterad när man tränar genom att promenera på gåbanan längre. Detta är diskriminering. Alla kan inte cykla av olika skäl. Alla måste ha rätt att få frisk luft och rörelse. Detta gör att äldre blir påkörda nu.
12.28
Dag att införa cykelkort. Så kan de som kan cykla "ordentligt" göra detta utan att skada andra. Vad jag läser nedan borde den chatten om cykelvägar handla om oss fotgängare i stället. Det är inte vägarna som är det största felet. Felet sitter liksom inte där...
Inför högre straff för oansvarigt cyklande. Låt fotgängarna också få frisk luft.
12.28
Sätt staket mellan gåbana och cykelbana eftersom ingen bryr sig om markeringen
13.58
Enkelrikta alla cykelbanor. Det skulle öka trafiksäkerheten för alla trafikanter.
13.58
Gick över Karlavägen med svärmor, blev påkörd från båda håll av cyklister!!!!

Cyklister måste följa samma lagar som övriga trafikanter, börja lagstifta och övervaka detta nu!!!!
13.58
Cykelbaorna måste designas så att de är tvingade att sakta ner för gående. Katarina Bangata/Östgötagatan har pollare där cyklister och gående möts och det fungerar utmärkt. Allt annat är konfliktdesignade cykelbanor särskilt vid Björns Trädgård och hela Hammarby Sjöstad.
13.58
Utbyggnaden går för långsamt, det är helt klart trots många politiska löften under många majoriteter.

Sen är det tragiskt att läsa okunskapen och tramset om att cyklar skulle köra upp mot 50 km/t, vilket helt enkelt inte stämmer, samt det kontraproduktiva förslaget om körkort för cykel...
13.58
Fotgängare är tyvärr många gånger väldigt egocentriska och bara går på utan koll på andra fotgängare, cyklister eller bilister. Inför gärna farthinder även på gångbanor och avskilj dem från cyklister.
14.30
Om dess två regler följs skulle mycket problem undvikas:
1. Fotgängare korsar cykelbana ENDAST på övergångsställe.
2. Cyklister STANNAR för gående på övergångsställe.
14.30
Cykelvägarna är ganska bra med tanke på det begränsade utrymmet som finns. Men, se till att de hänger ihop med varandra och inte tar slut mitt i en korsning. Kolla på hur Amsterdam bygger kombinerade cykel-/bilvägar i sina korsningar. De vet hur man ska göra! www.youtube-nocookie.com
14.41
Måla alla cykelvägar gröna för att visa på miljövänligheten och andra trafikanter att "här kommer velocipeder".
14.41
En sak är att gamla vägar har undermåliga cykelvägar - det har jag (mer) förståelse för.

Däremot, vid nybyggnad, som t.ex. vid nya Arenastaden/Mall-of-Scandinavia, så missar man totalt cyklisters behov och lägger cykeltrafik i båda riktningarna på ena halvan av en vanlig gångväg/trottoar.
Är inte i närheten av att räcka till och det blir livsfarligt för både gående och cyklister, samt bilister då cyklarna tvingas ut i vanliga bil-vägbanan pga. den enorma risken av att använda cykel"rännan".

Har markerat en av de mest idiotiskt byggda korsningarna här: goo.gl
Där ska cyklister som ska norr eller österut göra en 180 graders sväng på en yta av en halvmeter. Samtidigt är sikten obefintlig oavsett var man kommer ifrån...

Hur tänkte man där?
15.12
Tack SVT för att ni äntligen uppmärksammar cyklisterna i Stockholm. Detta har varit min vardag i tio års tid då jag cykelpendlat ca 10 km fem dagar i veckan året runt. Dålig asfalt, lagningar som aldrig fixas till, cykelbanor som inte hänger ihop, busshållsplatser på insidan av en cykelbana så bussföraren måste korsa cykelbanan (Hornstull), obegripliga kanter och framför allt smala cykelbanor. Besökte Amsterdam och Utrecht i höstas och det går inte att jämföra. Stockholm har inte en km cykelbana i samma fina standard som i Amsterdam eller Utrecht. Se och lär av de som kan. Stockholms stad borde rekrytera trafikingenjörer från Nederländerna.
15.13
Jag tycker cykla är ett ypperligt alternativ om man inte behöver bilen i tjänsten den specifika dagen, för ingen orkar timmar i köer. Men till alla er som cyklar, kan ni öppna en körkortsbok fem minuter. För ni har verkligen ingen som helst koll på trafikregler! Högerregeln gäller ALLA PÅ VÄGEN. Dagligen vid flera tillfällen flyger cyklister ut i korsningar från vänster framför mig och vägrar stanna, jag får tvärnita, och de ger mig fingret?! De verkar inte alls förstå vad högerregeln innebär för fem öre. Likadant stopp i korsningar, gäller cyklar på vägen också!!
Pinsamt!
15.49
Väldigt många/ de flesta cykelvägar ligger ihop med gångbana. Höga farter, smalt, ingen signal, dåligt med lyse gör att väldigt många cykelvägar inte är så trygga/bra. Ett annat problem är att många cyklister och gående inte hör något för man har musik i öronen och/ eller använder mobilen samtidigt. Bristen på trafikvett från cyklister, gående och bilister utgör ett problem med smala och eller felplacerade cykelbanor.Gunnar
16.11
Jag var i en olycka när jag cyklade östergående förbi den notiriskt smala delen av danvikstullbron. Den cykelbanan är ju dubbelriktad men trafikströmmarna är väldigt mycket större i ena riktningen än andra (inåt morgonen, utåt kvällen) och jag cyklade mot strömmen.

Så var det en mötande cyklist som påbörjade en omcykling precis vid pelarna, och täppte helt till för mig som kom från andra hållet. Jag hade inte en chans det var välja mellan betongstolpe, bergvägg och dubbla spår mötande cyklister
16.17
De allra flesta människor, till och med stockholmare, oavsett hur de tar sig fram, försöker inte medvetet att vara i vägen för varandra. När det ändå händer hade det så otroligt ofta kunnat ha byggts och planerats annorlunda – tydligt och intuitivt, utan att skapa stress och konflikt.
19.03
Klart att mycket kan bli bättre men jag vill säga att man gjort ett bra jobb på Vasastan. Borta är den farliga, smala cykelbanan som korsar bilvägen. Istället har vi fått en bred, trygg cykelbana som fungerar hur bra som helst.
21.08
Nu tackar vi för allt engagemang från dagen och avslutar chatten.