SVT rapporterade · Vad tycker du om betyg från årskurs fyra?

Hej! I december kom regeringen med förslaget att utöka försöket med betyg från årskurs fyra. Vad tycker du om den idén? Tror du till exempel att tidigare betyg sporrar eleverna eller kan det kanske till och med få motsatt effekt? 

/Per, SVT
11.42
Det räcker med betyg i trean och sexan som riktiga avstämningar. Ordet betyg bär inte med sig någon tyngd idag, så det betyder inte så mycket. Däremot är det av vikt att lärarna ges möjlighet att göra periodvisa små avstämningar.
11.58
Betyg i lägre årskurser används inte till någonting. Man bär istället införa omdömmen som innehåller bedömningar på läxläsning, ordning, upoförande med kommentarer som skickas hem till föräldrarna för att de skall se hur deras barn fungerar i skolan.
11.58
Inte en dag för tidigt.
11.58
Tycker det blir för mycket press på barn. Som Thomas Persson som är lärare sa, det är väl bra om dom kan stämma av med föräldrarna så dom vet hur det går i skolan, men betyg borde inte ges förns i högstadiet som det var förr. Skolan borde satsa mer på lära ut på ett mer intressant sätt istället och inte försöka stöpa alla i samma form, eftersom det fungerar inte.
12.38
Tycker att det sätter onödig press på barn. Lärande ska handla om att man ska ha kul när man lär sig, inte att vara rädd för att vara sämre än andra elever eller skämmas inför sina föräldrar från en så låg ålder
12.38
Det är dåligt med betyg från 10års ålder. Barn ska vara barn och inte känna pressen som betyg ger Besvikelse och ens egen självkänslan sjukner drasiskt över att kompisarna får bättre, det finns klart bättre sätt att fånga upp om elver har problem än med betyg. Exempelvis genom samtal, stöttning, uppmärksamhet och lärarnas förmåga att vilja och förstå problematik som en del elver kan ha.
13.05
Bra
13.05
Jag tycker att det är bra.

Betyg i trean ifrågasätter jag däremot. Låt barnen vara barn i "lågstadiet". Det kan vara upp till nästan ett års skillnad i ålder på barnen och det märks fortfarande i den åldern.

Betyg i sexan är för sent. I sexan har de centralaprov och när dessa är gjorda är det för sent för en elev med dåligt resultat att få den hjälp den behöver för att komma väl rustad till högstadiet. Låt betyget vara ett kvitto på vilka insatser barnet behöver.

Jag upplever att utvecklingssamtalen inte leder till något, mest fint pedagogiskt prat...
13.40
Mycket dåligt. Det sätter bara högre press på elever och lärare utan att egentligen höja kunskapsnivån. Sätt in fler vuxna och lärare i skolan istället.
13.52
Dåligt. Barn i den åldern ska inte ha den pressen på sig. Låt dem vara barn. Alldeles för hög stress för barn i dagens samhälle!
13.52
Bra! Jag hade inte klarat mig utan betyg hela skoltiden då mina föräldrar var helt ointresserad av mig. Gav mig en indikation på vad jag behövde göra.
14.54
Hej,är född-63 och vi hade betyg årskurs 3,6,7,8 och 9. Årskurs 3 var det inte så många ämnen .
14.54
Tycker egentligen det är jättebra! Men tyvärr så ökar det stress bland unga, då man vill ha toppbetygen.
15.09
Mycket bra, uppföljning hjälper de som behöver hjälp.
15.53
Tycker inte man ska ha betyg i lågstadiet eller mellanstadiet! De är ingen tävling och man ska inte stressa barna.De flesta har en nog så jobbig barndom redan från början och de är så ”himla” viktigt att man ska kunna och vilja så mycket idag.Nej ta de i sakta mak och låt våra barn vara just barn
16.11
Idiotiskt förslag. Finns ingen vetenskaplig grund. Föräldrasamtal, utvecklingssamtal räcker gott.
Pensionerad speciallärare, 45 år i yrket
20.02
Det behövs mer lärare och resurser, inte fler prov!
20.02
Dumt förslag. Som att dra upp morötterna innan dom är mogna för att se om dom växer.