Vissa av artikelns länkar, bilder och klipp kan saknas.

Lunchdebatt om trängselskatten

Varför ska göteborgarna rösta ja eller nej till trängselskatt? Vi låter politikerna berätta sina argument, för och emot. 

Har du egna frågor om ämnet till politikerna? Ställ dem i chatten här nedan!

SVT rapporterade · Lunchdebatt Om Trängselskatten

12.35
Tycker trängselskatten är orättvis, drabbar oss på Hisingen hårdare. Vi kan inte lämna Göteborg söderut utan att passera flera betalstationer. Varför är juli månad gratis när det är då flest turister i stan då? Varför får utländska bilar/ tunga lastbilar mm som nyttjar E6 vansinnigt mycket när de kör från Tyskland, Danmark, via västkusten och Göteborg till Norge. Vi får ju för fan betala när vi bilar i andra länder!!
12.35
@12:28:30
Intervjun...

För trängselskatt! - Bor i City.
Men står på en bilparkering på en stormarknad innan för järn-ringen!
Sätt upp några stationer i City så ändras hans ton också...
12.35
Höghastighetstågen skulle fungera utmärkt via Gårdalänken :-) centralstationgårda.se
12.35
Även om jag själv är för trängselskatt så tycker jag att nått borde göras för låginkomsttagarna i göteborg hur ska de klara av vardagen?
12.35
Beklämmande att höra Nyhus kommentarer om att kostnaderna inte har stigit. Trolleri med siffror då andra projekt har tagits bort för att klara budgeten för Västlänken.
12.35
Har ni tänkt på att:
Göteborg är enda bilbyggarstaden i världen som samtidigt är bilfientlig.
om man betalar trängselskatt är det logiskt att man får något för pengarna = t ex bättre framkomlighet. I Göteborg räknade lanerarna kallt med minskad trafik och tog bort massa kapacitet. Skräckexempel: Övre Husargatan, Allén
12.34
Mats: Varför var ni då emot folkomröstningen 2010??
12.34
varför pratar ingen om vad riksrevisonen varnat för-kostnader som ingen talar om
12.34
Detta eviga malande från de etablerade partierna om allt eller inget vad gäller västsvenska paketet. Det är ju hitte-på. Det är klart man kan genomföra en tunnel och en bro över och under älven UTAN en tågtunnel under staden. Eftersom partierna vägrar ta upp frågan om västlänken så röstar jag nej till trängselskatten. Då blir det nödvändigt för alla att sätta sig ner och ta nya tag. Varför allt prat om allt eller inget??
12.34
Blir så arg när dom diskuterar alependeln det tar inte 20-25 min till Trollhättan alependeln går inte till Trollhättan överhuvudtaget det är västtåget som går dit och det tar exakt 24 min från Nol till centralen
12.33
Hindås folket vad har dom för nytta av västlänken. Dom har idag tåg men blir av med det...
12.33
Johan: Gårda ligger en kilometer från Göteborgs central inte i periferin!
12.33
Var går gränsen för Västlänkens kostnad???
12.29
Vart ska de framtida höghastighetstågen angöra??
12.29
varför lyssnar man inte på rikrevesionen- som varnar för kostnaderna
12.29
Hur kan de vara miljövänligt att skicka trafiken på omvägar runt Göteborg så de blir längre och då mer utsläpp? De enda som hänt är att trafiken flyttats till utkanten av Göteborg så alla pendlare får stå i långa köer och nästan dubblerad restid!
12.29
Stämmer det att Gårdaalternativet inte är utrett?, det finns visst bara en tidig förstudie från 2001?
centralstationgårda.se
12.28
Tänk till! Hur många människor bor egentligen i innerstan.
Lägg knutpunkten utanför stan och bra pendel in.
12.28
Varför kan man inte ha både nuvarande Centralstation OCH Gårda? De flesta större städer har flera tågstationer ju. #dinröst
12.28
Det som #Västlänkens kritiker inte vill förstå är att VL är grundpelaren i det framtida transportsystemet. Vi kan bygga ut vidare. #dinröst
12.28
@vastnytt "inget city vid gårda" Liseberg, gothia towers, evenemangsstråket, universeum. Är inte det city? #dinröst
12.27
@MikaelMattsson: Vi jobbar på det.
12.26
@vastnytt Kom igen, få lite ordning på debatten. Nu är det bara slagord och inlägg som inte har med varandra att göra #dinröst
12.26
Olof Palme var infrastrukturminister när Göteborg fick sina senaste stora satsningar på broar, tunnlar och vägar. Rösta JA! #gbgpol #dinröst
12.26
När räknade politikerna rätt sist Ryatunelen från Lerun var inte häller rätt räknat.
12.26
Ransgård, uppdraget kommer inte från Göteborgarna - utan Göteborgs kommun. Det är skillnad.
12.26
se hur det gick för tunneln genom hallandsåsen
12.21
Till alla partier; - VARFÖR tog man inte beslut om folkomröstning före valet 2010, då alla påstod att "ingen tunnel före folkomröstning"!
12.21
Löjligt för Nyhus (S) att kalla @TheoPapa1975 för tågmotståndare. Kom med argument istället #dinröst #votegbg
12.20
Johan Nyhus
Jag är inte emot tågtrafik vad jag säger är att Göteborg har valt fel väg för hur det skall finansieras. Som vanligt väljer våra folkvalda skattevägen istället för att sälja av kommunala bolag - ca 100 st i dagsläget.
12.20
Vi vill att fler ska bli göteborgare, säger @HeleneOdenjung Göteborg behöver växa. #dinröst #gbgpol
12.20
12.19
@vastnytt Varför skall Göteborg belastas med kostnader för en riksangelägenhet som hamnbanan? #dinröst
12.19
Varför ska jag som bor i innerstan och knappt använder min bil annat än att ta mig ut ur stan, sommarstuga bla, betala. Det är tillräckligt dyrt att bo här ändå. Nej till trängselskatt för boende i innerstan.
12.19
Nya tåglösnings förslag har inte utretts i den bemärkelsen som Mats Pilhelm hävdar.
12.19
Mats: Gårdaalternativet är inte utrett! - Det finns bara en tidig förstudie från 2001.
12.18
Ett problem är att få tjänar på att följa de principer som finns om tydliga beslutsunderlag, samhällsekonomisk effektivitet och uppföljning. Konsekvensen blir att pengarna inte används till de mest effektiva åtgärderna och att det finns incitament för att underskatta kostnader. Brister i kostnadsunderlagen gör att många stora infrastrukturprojekt riskerar att bli dyrare än planerat. Ett exempel är Västlänken, en järnvägstunnel under Göteborg, som beräknas kosta 20 miljarder kronor att bygga. Här saknas information om nödvändiga tilläggsinvesteringar för att uppnå målen med Västlänken på mellan 20 och 35 miljarder kronor i beslutsunderlagen.
Ett problem är att få tjänar på att följa de principer som finns om tydliga beslutsunderlag, samhällsekonomisk effektivitet och uppföljning. Konsekvensen blir att pengarna inte används till de mest effektiva åtgärderna och att det finns incitament för att underskatta kostnader. Brister i kostnadsunderlagen gör att många stora infrastrukturprojekt riskerar att bli dyrare än planerat. Ett exempel är Västlänken, en järnvägstunnel under Göteborg, som beräknas kosta 20 miljarder kronor att bygga. Här saknas information om nödvändiga tilläggsinvesteringar för att uppnå målen med Västlänken på mellan 20 och 35 miljarder kronor i beslutsunderlagen. hur ska ni lösa detta

12.17
Johan Nyhus: Snabbtågen kommer aldrig att gå genom västlänken, är du inte medveten om det?
12.16
Lyssnar ni politiker till alla oss som är positiva till trängselskatten och dess effekter trots att vi inte hörs lika mycket i debatten?
12.15



”Det handlar bara om att ta in pengar” säger Theo
Papionannou (VV)





12.14
Vi ser nyttan och nödvändigheten med trängselskatten för jobben, klimatet och näringslivet, Johan Nyhus.
12.14
#dinröst varför kan inte alla betala för västlänken. Att ta ut en straffskatt är inte ok för att åka ta sig till arbetet.
12.13
Debatten om nya #hisingsbron påminner om #västlänken. Blir det inte som (s) vill går Göteborg under #gbgpol svt.se/nyheter/region…
12.12
Hur ser Övre Husargatan ut idag vid 16.30 tiden? Efter de har gjort om gatan till separata bussfiler.
12.12
Varför gör vi inte som Malmö och säljer en del av de kommunala bolagen istället för att införa ytterligare skatt?
12.12
Göteborg har varit utan viktiga infrastruktursatsningar, när både Malmö och Stockholm har fått, säger @HeleneOdenjung #dinröst #gbgpol
12.11
Johan, du har tidigare fått en fråga som löd:

"Varför skall man betala trängselskatt för att åka från Skår till Mölndal? När det är helt fritt när man kommer från Landvetter".

Du har aldrig svarat på denna, så jag upprepar.

För mig som bor i just Skår är frågan högst relevant, och det är för oss i området obegripligt att man inte beskattar de mycket stora trafikströmmarna mellan E6S och Rv 40, men hindrar en relativt liten trafik från Skår att nå t ex Landvetter eller butiker i närområden som Kallebäck (Netto) och Grafiska vägen (ICA Maxi).

Med all sympati för Backaborna, kan jag konstatera att det behövs fler justeringar av systemet. Finns några planer för detta, eller åtminstone ett besked innan höstens val och folkomröstning, om möjlig utredning?
12.11
Trängselskatten en medfinansiering av infrastruktursatsningen Västsvenska paketet - partierna är inte överens om hur kommunen ska vara med och finansiera eller om den ens ska vara det.
12.08
Ja malmö och Stockholm har fått investeringar för att de medfinansierade. Men hur har de medfinansierat. Malmö är ett bra exempel ?
12.08
Min fråga är: Om det blir ett nej till trängselskatten i folkomröstningen. Kommer ni som politiker att respektera detta och ta bort trängselskatten?
12.08
I bakgrundsinfon togs ju nya Hisingsbron upp - rätt skall väl vara rätt - bron är egentligen en rent kommunal angelägenhet och borde inte blandats in i Västssvenska paketet?
12.06
Hur har ni kommit fram till beslutet att enbart bilisterna skall stå för finansieringen av västsvenska paketet? Detta är djupt orättvist eftersom en del av oss inte har något alternativ till resande. Själv betalade jag ca 6000:- i trängselskatt 2013.
Lägg notan på skattsedeln istället så att alla hjälps åt med betalningen.
12.06
Johan Nyhus
Du säger att du har tittat på Gårdaalternativet, men att det inte når upp till hållbarhetsmålen. Vilka är dessa mål?
12.06
Hur kommer det sig att alla partier har stängt dörren betr. diskussion om Västlänken, undersöka alternativ etc? Jag tvingas nu rösta på VV gör att jag vill att alternativ jämförs.
12.04
I vårt område på Lindholmen har vi fått en mur mitt i vårt område. Man har byggt upp 4 betalstationer. Ta åtminstone bort en av stationerna så att boende kan röra sig fritt i sin egen stadsdel.
11.56
Politikerna har bänkat sig, nu kör vi strax!


11.54
Göteborg har flest kommunala bolag jämfört med Malmö och Stockholm.
Varför kan inte Göteborg göra som man gjorde i Malmö - sälja några kommunala bolag och använda de pengarna till att lösa kostnaderna för infrastruktursatsningar istället för tränselskatt, som drabbar olika?
Som det är nu är vi några som får betala mer än andra t.ex. på Lindholmen där vi måste betala trängselskatt för att kunna lämna vår bostad jämfört med de som t.ex. bor i Askim, Långedrag. Detta innebär att vi har fått en skattehöjning jämfört med övriga göteborgare och kommer att få ytterligare höjning efter nyåret
Hur solidariskt och rättvist är det?
11.54
Västlänkens kostnad har stigit från 12 via 16 till minst 20 mdr. Var anser JA-partierna att kostnadsgränsen går? 25 mdr? 30 mdr? Ingen gräns alls?
Och vad tycker man om att Trafikverket visste om att tunneln skulle kosta 20 mdr redan innan första avtalet skrevs under men med budget 16 mdr?
11.53
Har kommunen gett utfästelser till andra om att behålla centralstationens nuvarande placering?
11.48
Varför har vi inte fått rösta om västlänken? Och varför kan man inte åka igenom Gbg utan att betala? Varför tar ni inte bara 10kr varje gång om kör förbi?
11.46
Fråga till Nyhus: Vad anser du vara de största felaktigheterna som Vägvalet använder som argument mot Trängselskatten (och på senare tid även Västlänken)?
11.46
Göteborg har flest kommunala bolag jämfört med Malmö och Stockholm.
Varför kan inte Göteborg göra som man gjorde i Malmö - sälja några kommunal
bolag och använda de pengarna till att lösa kostnaderna istället för
tränselskatt, som drabbar olika?
Som det är nu är vi några som får betala mer än andra t.ex. på Lindholmen där
vi måste betala trängselskatt för att kunna lämna vår bostad jämfört med de som
t.ex. bor i Askim, Långedrag.
Detta innebär att vi har fått en skattehöjning jämfört med övriga göteborgare.
Hur solidariskt och rättvist är det?
11.42
Hur unikt är det att offentligheten (stat/kommun/institutioner) väljer sida i en folkomröstning? Nationellt resp. internationellt?

Vad säger det om bilden av politiker är representanter för folket och hur påverkas förtroenden av det?
11.42
Till MP,
Om västlänken skrotas till förmån för Gårdalänken så frigörs 10 miljarder.
Hur skulle ni vilja använda 10 miljarder för att förbättra miljön i Göteborg?
11.41
Programledare Nils Chöler försnackar med Theo Papionannou (VV).
11.41
Varför skall vi bilister betala för kollektivtrafiken det skal väl alla vara med att betala .
Ta bort det omedelbart betala tillbaka pengarna lägg det på skattsedeln
11.40
Johan, varför anser du att Martin skall avgå för att han redovisar siffror och fakta som ingen hittills sagt emot?
11.36
Jag tror att många av oss inte i första reagerar mot tränselskatten, utan snarare vilken västlänk vi vill ha. Idag verkar politiker och i viss mån myndigheter totallåsta till ett alternativ. Noll tolerans mot alternativa lösningar. Vad kan vi göra för att tvinga fram en ordentlig genomlysning av olika alternativ och i stället låta oss rösta om detta?
11.35
1. Varför går det att ha järnvägstunnel, men enligt politiker inte tunnelbana, vilken skulle hjälpa trafiken i centrala Göteborg (snitthastighet med spårvagn

2. Vilken beräkning har politikerna gjort vad avser teknikens inverkan på resandet i framtiden? Tekniken med videosamtal etc utvecklas mer och mer och att arbeta hemifrån blir allt vanligare ju mer datanäten byggs ut. Var finns denna informationen i Västlänkens underlag?

3. Vem kommer att betala för större kostnader om Västlänkens kostnader inte ryms inom budgeten? Vilket personligt ansvar kan utkrävas av politikerna eftersom de har fått många varningar om kostnadsöverskridande och information om billigare och bättre alternativ (Ex Gårda)?
11.35
Om det blir NEJ i folkomrösningen, kommer ni att följa det resultatet? Om inte - varför är ni ens med i denna debatt?
11.35
Johan, hur insatt är du Gårda länken?
11.34
Vad innebär det att man håller budget?
11.30
Just nu i loungen.
11.27
Under den sista tiden har det framkommit ett antal negativa påstående angående kostnaderna för Västlänken.
Genom att ta bort en del projekt har man hittills lyckats klara budgeten vilket är helt OK enligt Johan Nyhus.
Hur länge skall Nyhus komma undan med ett sådant resonemang?
Som exempel. Om jag som budgetansvarig efter några månader inser att budgeten inte kommer att hålla, kan jag då som Nyhus välja bort att betala några fakturor? Tror inte det
.
11.16
Theo Papionannou (VV) och Johan Nyhus (S) kommer att debattera trängselskatt i fredagens lunchdebatt.
11.09
Varför ska Göteborgarna besluta om en skatt som mest berör icke-Göteborgare? Det är väl klart att en person som bor i Göteborgs innerstad inte har något emot trängselskatt.
11.09
Jag är för trängselskatt i centrala stan och kan tom. köpa genomfarterna (Tingstadstunnel o Älvsborgsbron) men kommer med ett rungande NEJ pga: "Vad har trängselskatten att göra på Hisingen(Backa o Älvstranden, en liten bortgömd gata Polstjärnegatan !?) ? Och varför tar man inte ut genomfart av icke-svenska fordon (jmfr Norge där tar man allt)?
11.08
Jag undrar varför inte vi har som i alla andra europeiska länder där får man betala oavsett man är turist eller ej på deras vägtullar varför slipper dom betala??? Alla eller inga för min del
11.08
Varför inte låta elbilar och miljöbilar köra gratis i stan utan trafikavgifter det skulle ju gynna många parter och inte minst miljön. Samt att en skåning i Malmö påväg till Bohuslän borde kunna passera GBG via E6:an utan avgift?
08.59
Deltagarlista fredag
Mats Pilhem (V)
Jonas Ransgård (M)
Theo Papionannou (VV)
Helene Odenjung (FP)
Johan Nyhus (S)
David Lega (KD)
Ulf Kamne (MP)
Mikael Jansson (SD)